آکادمی کیادرس|academy kiadars
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

چگونه فیزیک دهم را ۲۰ بگیریم؟+6روش عملی

چگونه فیزیک دهم را ۲۰ بگیریم

فهرست مطالب

چگونه فیزیک دهم را ۲۰ بگیریم؟

خب خب اول از همه ورود شما دهمی‌های عزیز رو به مقطع دبیرستان تبریک می‌گویم.

خودتان را آماده کنید که اگر از این سه سال دبیرستان زنده بیرون آمدید هیچ چیز در زندگی توانایی شکست شما را ندارد.

کمی اغراق آمیز گفتم ولی خب متاسفانه اصل مطلب همین است که عرض کردم.
پر حرفی کافی است برویم سراغ درس مهم و اساسی دو رشته‌ی تجربی و ریاضی یعنی درس فیزیک.
در این مقاله با هم یاد میگیریم چگونه در درس فیزیک 20 بگیریم.

آشنایی کلی با درس شیرین فیزیک

درس فیزیک از دروس مشترک بین رشته‌های تجربی و ریاضی است و برای هر دو رشته از دروس تخصصی محسوب می‌شود و امتحان‌های آن در مدارس اهمیت زیادی دارد.

فیزیک نیز مانند ریاضی جزء دروس حل کردنی و مسئله‌ای است البته که نباید از حفظیات آن غافل شد زیرا که برای بیست گرفتن به حفظیات کوچک و کوتاه آن نیز نیاز داریم.
فیزیک درسی مثل دینی نیست که بتوان شب امتحان آن را خواند و چندتایی مسئله حل کرد و توقع بیست گرفتن داشت.
برای موفق شدن و بیست گرفتن در درس فیزیک نیاز به خواندن و فراگرفتن آن از ابتدای سال دارید پس حواستان را جمع کنید زیرا که شب امتحانی بودن به شما بیست می‌دهد اما بدون دو 🙂
یک نکته‌ی دیگر هم یادتان باشد کتاب فیزیک دهم تجربی با کتاب فیزیک دهم ریاضی در یک فصل و فرمولهای جزئی تفاوت دارد که در ادامه مفصل برایتان توضیح می‌دهم.
در ادامه‌ی این مقاله می‌خواهم به شما راه های چگونگی بیست گرفتن در درس شیرین و قند عسل فیزیک دهم را در ۶ روش علمی بگویم پس با من همراه باشید رفقای کیادرسی!

آشنایی
آشنایی(چگونه فیزیک دهم را ۲۰ بگیریم)

چگونه فیزیک دهم را ۲۰ بگیریم👇

اولین قدم برنامه ریزی برای خواندن درس فیزیک

دانش آموزان دهمی در همین اولین قدم و ورودتان به دبیرستان بگویم که باید برنامه ریزی اصولی و دقیق داشته باشید و برای خواندن و مرور کردن مطالب برنامه بریزید.
مخصوصا برای درس فیزیک که از ملزومات بیست گرفتن در آن داشتن برنامه‌ای برای خواندنش از اول سال است.
درس هایی مثل فیزیک نیازمند یک مطالعه‌ی هدفمند و منظم هستند که این مطالعه‌ی هدفمند از طریق برنامه ریزی درسی امکان پذیر است.

چگونه برنامه ریزی کنیم؟

شما می‌توانید با کمک مشاور تحصیلی خود برنامه ریزی جامع و کامل داشته باشید همچنین می‌توانید از خدمات مشاوره‌ای کیادرس کمک بگیرید که در آنجا هم دوستان من به کمک شما می‌آیند.

اگر علاقه‌ای به مشاور تحصیلی داشتن ندارید می‌توانید در برنامه‌ی روزانه‌ی خود روزانه یک الی دو ساعت را برای فیزیک خواندن در نظر بگیرید اینکار باعث مرور و تثبیت مطالب در ذهن شما می‌شود و کار شما را در شب امتحان بسیار راحت و آسوده می‌کند.

البته برای برنامه ریزی به سطح خودتان نیز توجه کنید.

شاید یادگیری درس فیزیک برای شما کمی مشکل باشد که خب طبیعتا باید وقت بیشتری روی آن بگذارید و شاید نقطه قوت شما درس فیزیک باشد که در آن صورت می‌توانید وقت کمتری به فیزیک اختصاص بدهید و وقت آن را به دروس دیگر بدهید البته اینطور هم نباشد که بگویید درس فیزیک که برای من کاری ندارد و رهایش کنید همانطور که گفتم فقط می‌توانید آن را کمتر بخوانید.

به وقت های آزاد خود توجه کنید:

شما بهتر از هرکسی می‌دانید در چه روزهایی کار و تکالیف کمتری دارید و در چه روزهایی سرتان حسابی شلوغ می‌شود درس فیزیک را در روزهای خلوتتان قرار دهید که با ذهنی آسوده و باز به سراغش بروید در روزهایی که پر مشغله هستید فیزیک را رها نکنید و کمی از وقت خود را به آن اختصاص دهید.

درسی که در روز به شما داده می‌شود را همان روز بخوانید: یکی از نکات مهم برای موفق شدن در امتحان همین موضوع است درسی که در روز به شما داده می شود را عصر همان روز بخوانید و آن به حافظه‌ی بلند مدت خود منتقل کنید.

می‌دانم که به شما سخت می‌گذرد و این همه برنامه داشتن برای درس خواندن سخت است ولی نتیجه‌ی اینکارها را موقع امتحان خواهید دید.

مقاله های مرتبط : 

👈چگونه فیزیک را از صفر شروع کنیم؟ + 6 روش عملی

کلاس و معلم شما از مهم ترین ها

کلاس
کلاس(چگونه فیزیک دهم را ۲۰ بگیریم)

خیلی از شماها همچنین خود من در دوران دبیرستان آن هم پایه‌ی دهم که انگار همه چیز شکل جدی به خودش گرفته است زیاد حال و حوصله‌ای برای سر کلاس بودن نداریم و هی می‌خواهیم از زیر آن به هر نحوی که شده در برویم یا سر کلاس چرت می‌زنیم و روح عمه‌ی معلم، انیشتین، نیوتون و خلاصه هر موجودی که ربط کوچکی به فیزیک داشته باشد را به خاک و خون ‌می‌کشیم.

ما اگر می‌خواهید در درس فیزیک نمره بیست بگیرید و فیزیک را به صورت پایه‌ای و صحیح آموزش ببینید در مرحله اول سعی کنید به صورت کامل در کلاسهای تدریس فیزیک مدرسه شرکت کنید حضور در کلاس فیزیک در یادگیری موثر و عمقی آن خیلی مهم است.

سر کلاس سیب زمینی نباشید:

خب خب ببینید بچه‌ها جان فقط اینکه در کلاس حاضر باشید کافی نیست!

اینکه از ترس معلم سر کلاس حاضر شوید و ذهنتان با کلاس و مطالب در رابطه‌ی long distance باشد فایده‌ای ندارد.

سر کلاس حواستان را به درس بدهید اگر فیزیک در ساعات پایانی روز در برنامه‌ی کلاسی شماست قبل از آن یک آبی به دست و صورتتان بزنید همراه خودتان چای کیسه‌ای و یا نسکافه داشته باشید به آبدارخانه رفته و یک چای بزنید و سر کلاس حاضر شوید تا خستگی کمتری حس کنید.

جزوه نویسی از اوجب واجبات:

جزوه‌ی خودتان را داشته باشید!

هر چیزی که معلم سر کلاس به عنوان نکته می‌گوید را یادداشت کنید، مسائلی که به عنوان تمرین در کلاس حل می‌کنید را در دفترتان یادداشت کنید و منتظر گرفتن جزوه از بغل دستی یا دوستتان نباشید.

اینکه شما خودتان با دست خط و گویش خودتان جزوه نویسی کنید فیزیک خواندن را برای شما چندین پله راحت تر می‌کند زیرا خودتان نوشته‌اید و خودتان‌هم متوجه می‌شوید اگر بخواهید نگاه به دست و جزوه‌ی دیگران داشته باشید باید بیست خداحافظی کنید و فقط به نمره‌ای قابل قبول بسنده کنید.

پس درنتیجه خودتان دست به قلم شوید و شروع کنید به نوشتن.
اصلا همینکه با قلم کاغذ درگیر می‌شوید جلوی چرت زدن و خواب رفتگی شما را می‌گیرد.
پس دست به قلم شوید عزیزانم!

در کلاس مسئله‌ها را خود حل کنید:

معلم مبحثی را درس می‌دهد سپس چندتایی مثال ساده برای تفهیم موضوع به شما می‌زند و می‌رود سراغ این موضوع که تمرین بدهد و شما حل کنید آن مسئله ها را جدی بگیرید و خودتان حل کنید.

حتی اگر حس می‌کنید بلد نیستید بازهم کم نیاورید راه حل های مختلف را بنویسید بالاخره به یک نتیجه‌ای خواهید رسید.

اگر هم نتیجه‌ای حاصل نشد هیچ نگرانی به خودتان راه ندهید معلم حل می‌کند و شما یادمی‌گیرید.

از سوال پرسیدن نترسید:

کلاس جای بحث، تبادل نظر، پرسش و پاسخ است.

سوالاتی که برایتان پیش می‌آید را حتما بپرسید و اصلا نترسید معلم برای شما گچ و ماژیک تخته می‌خورد پس سوال هایتان را بپرسید و تا متوجه نشدید ول نکنید و از سر ناچاری نگویید یادگرفتم اگر هم میخواهید در انتهای کلاس که خلوت تر است سوال خود را بپرسید.

 مقاله های مرتبط : 

👈کامل ترین روش مطالعه فیزیک برای کنکور تجربی

چرا به برنامه ریزی خودم نمیرسم ؟

با کتاب خود دوست باشید

کتاب
کتاب(چگونه فیزیک دهم را ۲۰ بگیریم)

از نکات دست کم گرفته شده توسط شما دانش آموزان همین دور انداختن کتاب درسی فیزیک است لطفا اگر آن را دور انداخته‌اید و به جزوه و کتاب‌های کمک درسی چسبیده‌اید زود بروید کتاب درسی را از سطل زباله در بیاورید که همین کتاب درسی به شما یک بیست خوشگل هدیه می‌دهد!


بیشتر مسائلی که به نظرتان جدید می‌آیند یا نکته‌ای دارند از دل تمرین‌های پایان فصل کتاب یا تمرین و فعالیت‌هایی که در بین متن کتاب درسی وجود دارند آمده اند.


با کتاب درسی آشتی کنید:

برای موفقیت در امتحان اول کتاب درسی خود را بررسی کنید زیرا که مرجع اصلی امتحان شما کتاب درسی‌تان است شروع به خواندن کتاب‌تان بکنید یک مداد و هایلایتر بردارید و شروع کنید.


زیر نکات مهم خط بکشید و آنها را به خاطر بسپارید، فرمولهایی که در کتاب درسی آمده‌اند را هایلایت کنید
یک برگه کاغذ دم دستتان باشد که نکات و فرمولها را برای مرور پایانی آماده داشته باشید و در نهایت کیف آن را ببرید.


همانطور که متن کتاب را می‌خوانید و نکته برداری می‌کنید فعالیت ها و پرسش هایی که در متن کتاب آمده اند را حل کنید اگر در پاسخگویی به آنها به مشکل برخوردید در اینترنت جواب آنها را جستجو کنید یا اگر دسترسی به معلم فیزیک دارید از او بپرسید.


تمرین های آخر فصل بلای بیست شما:

تمرین های آخر فصل توسط شما دست کم گرفته می‌شوند چون حس می‌کنید کتاب درسی چیزی برای ارائه ندارد و شما همه‌ی این تمرین ها را از بَر هستید ولی خب به خاطر این رفیق کیادرسی یک نگاهی به آنها بیندازید و آنها را حل کنید.


خودتان موقع حل کردن متوجه خواهید شد که چه نکاتی در دل آنها نهفته است و برایم بوس از راه دور می‌فرستید.


ِآشنایی کلی با فصل ‌های مختلف کتاب:

فصل اول کتاب شما فصل بسیار سبکی است که می‌شود گفت تنها مطلب مهم آن همان چگالی آخر فصل است و شما از پس باقی مطالب به راحتی بر خواهید آمد.


فصل دوم کتاب شما درباره‌ی فشار است که شاید لوله‌های U شکل و فشار جیوه‌ای کمی برایتان سخت باشد اما شما بچه‌های کیادرسی هستید و باخت نمی‌دهید.


فصل سوم کتاب شما کار، انرژی و توان است بسیار فصل نرم و لطیفی است خوب آن را یادبگیرید که هم در امتحان بیست شوید هم در سال دوازدهم برای دینامیک به کار شما خواهد آمد.


فصل چهارم یا فصل پایانی کتاب فیزیک دهم تجربی با دما و گرما سر و کله می‌زند و شاید گاهی اوقات کله‌ی شما هم داغ کند اما نگران نباشید خنک هم می‌شوید.


و اما فصل پنجم و آخر کتاب فیزیک دهم ریاضی درباره‌ی ترمودینامیک است که برای شما از گرما و ماشین ها صحبت می‌کند از پس این هم بر خواهید آمد.

حل مسئله مهم ترین اسلحه‌ی شما برای بیست گرفتن

تمرین
تمرین(چگونه فیزیک دهم را ۲۰ بگیریم)

حل مسئله برگ برنده‌ی شما برای بیست گرفتن است!

تا می‌توانید در طول سال و شب امتحان مسئله حل کنید و اطلاعات و راه حل ها را به خاطر بسپارید در طول سال برای حل مسائل از مغز خود کار بکشید و خود را به چالش بکشید، بگذارید مغزتان کمی برای رسیدن به جواب سختی بکشد تا خلاقیتی از خودش نشان دهد که این خلاقیت نشان دادن هاست که شما را به بیست می‌رساند.

اگر شب امتحان است نیازی به فشار آوردن به مغزتان نیست بالاخره همینکه شب امتحان است استرس به اندازه‌ی کافی به مغز شما فشار وارد خواهد کرد نمی‌خواهد شما در ساعات منتهی به امتحان دنبال افزایش خلاقیت باشید.

فقط مسائل را در دور اول خودتان حل کنید و به جواب برسانید و اگر نتوانستید حل کنید به سراغ پاسخ آن بروید و پاسخ را به طور کامل یادبگیرید و به خاطر بسپارید.

چگونه مسئله حل کنیم:

ببینید عزیزان کیادرسی در مسائل فیزیک تقریبا همه چیز به شما داده می‌شود و خیلی کم پیش ‌می‌آید که مثل مسائل ریاضی پیچیده باشند و یا مانند مسائل شیمی شش خط محاسبات داشته باشند.

اطلاعاتی که مسئله به شما داده است را یادداشت کنید سپس فکر کنید از کدام فرمول حل می‌شود و شروع به حل کردن کنید.

گاهی مجهول یا جواب مسئله‌ی شما از دو فرمول مختلف حل می‌شود که باز هم می‌گویم هیچ نگرانی به خود راه ندهید در آخر جواب در می‌آید فقط آرامش خود را حفظ کنید.

اگر مسئله سر جلسه برایتان نا آشنا بود فقط به سوال بعدی بروید موقع حل کردن باقی سوالات ضمیر ناخودآگاه شما دارد روی آن مسئله فکر می‌کند و موقعی که برای بار دوم به آن برگشتید خیلی شیک و مجلسی آن را حل خواهید کرد.

برای حل مسئله با ریاضی دوست باشید:

درست است که فیزیک درسی شیرین است و مثل آن ریاضی فلان فلان شده دهن شما را سرویس نمی‌کند!

ولی خب همین ریاضی فلان فلان شده اینجا به کار شما می‌آید برای حل کردن راحت تر مسائل روی چهار عمل اصلی ریاضی مسلط شوید من مانند دیگران نمی‌گویم که محاسبات خود را ذهنی انجام دهید!

زیرا درصد خطا کردن شما بالا می‌رود اصلا کاغذ و قلم را برای این گذاشته‌اند که استفاده کنید و محاسبات خود را روی کاغذ بیاورید نگران اتلاف زمان هم نباشید هیچ زمانی تلف نمی‌شود.

اگر اشتباه محاسباتی ذهنی داشته باشید باید یک دور کل مسئله را از اول حل کنید پس چه بهتر که از همان اول محاسبات خود را یادداشت کنید که اگر اشتباهی هم پیش آمده بود سریع آن را پیدا کرده و رفع کنید.

از مرتب و تمیز نویسی یادتان نرود:

می‌دانم خیلی از شما همین شکلی خرچنگ غورباقه فقط می‌نویسید که نوشته باشید و یک جواب آخری هم در اورده باشید ولی بیایید به حرفم گوش کنید که ضرر نمی‌کنید اگر ضرر کرید فحش آزاد است!

ببینید از گوشه‌ی کاغذ شروع به حل کنید شما در جلسه‌ی امتحان فقط یک چک نویس دارید که باید به نحو احسن از آن استفاده کنید از گوشه بنویسد و به پایین برگه برسید دور جواب‌های به دست آمده‌ی خود خط بکشید تا گم نشوند سپس جواب و راه حل های خود را وارد برگه‌ی امتحانی کنید.

مقاله های مرتبط : 

👈راز موفقیت درس خوان ها چیست؟+ 6 راز طلایی

نمونه سوال حل کنید

باور بفرمایید بچه‌ها جان اینکار از ضروری‌جات است شما هر چقدر هم کتاب و جزوه را بجوید و قورت بدهید اگر نمونه سوال حل نکنید فایده‌ای ندارد.


برای پیدا کردن نمونه سوال هم که دوست همیشگی شما یعنی گوگل حاضر در صحنه‌ است با یک جستجو ساده با دنیایی از سوالها رو به رو می‌شوید حتما بعد از تمام کردن کتاب و جزوه و خلاصه همه چیز برای مرحله‌ی آخر به سراغ حل نمونه سوال بروید ترجیحا نمونه سوال با پاسخ پیدا کنید که جواب های خود را با آن چک کنید و اگر اشتباهی وجود داشت آن را قبل از جلسه‌ی امتحان بر طرف کنید.


نمونه سوال حل کردن به شما در مرور دوباره‌ی مطالب کمک می‌کند و به شما می‌گوید که کدام مطالب را فراموش کرده‌اید یا کدام فرمولها نیاز به مرور دوباره دارند و شما یک مرور کوتاه انجام می‌دهید و سر جلسه‌ی امتحان به زیبایی سوال ها را پاسخ می‌دهید و یک بیست پای برگه می‌گذارید.

گام آخر برای بیست گرفتن دوری از استرس و اضطراب

دوری از استرس
دوری از استرس

مشکل مهم شما این نیست که درس نمی‌خوانید یا فیزیک نمی‌فهمید یا امتحان سخت است مشکل اصلی شما استرس و اضطراب است.

استرس و اضطراب به مقدار کم می‌تواند می‌تواند محرک شما باشد که درس بخوانید اما زیادی آن باعث می‌شود تمام زحماتی که کشیده‌اید و این همه مطلبی که من برای شما گفتم دود بشود و به هوا برود.

به خودتان یادآوری کنید که شما یک عالمه درس خوانده‌اید و کلی تلاش کرده‌اید پس دلیلی برای ترسیدن وجود ندارد.

شب امتحان هر کاری که استرس شما را کمتر می‌کند انجام دهید مهم نیست رقصیدن باشد یا انجام دادن مدیتیشن آن کاری را انجام دهید که به شما آرامش می‌دهد زیرا آرامش شما مهم ترین چیز است.

خواب کافی داشته باشید:

بگیر بخواب بچه‌جان! با چند ساعت بیشتر خواندن آن هم با ذهن خسته و چشمانی که با قهوه و چای آنها را باز نگهداشته‌اید چیز مفیدی عاید شما نمی‌شود پس حتما شب امتحان بخوابید تا مغز شما ریکاوری شود و استرس نیز از شما دور شود.

صبحانه بخورید: صبح امتحان از صبحانه و تاثیر آن بر روی عملکرد مغزتان غافل نشوید مغز شما برای کار کردن نیاز به تغذیه دارد که اگر به آن نرسد کار نمی‌کند حالا شما هی به مغز مبارک فشار بیاور!

بیچاره غذایی ندارد پس کارایی هم نیز ندارد در نتیجه برای گرفتن جواب زحمات‌تان صبحانه را فراموش نکنید و ترجیحا مواد قندی و شیرین مصرف کنید تا هم استرس کمتری به شما وارد شود هم مغزتان بهتر کار کند.

مقاله های مرتبط : 

👈آموزش برنامه ریزی برای شب امتحان+5روش کاربردی

سخن پایانی با شما بچه‌های عزیز

سخن پایانی
سخن پایانی

تا اینجای کار هر روش و تکنیکی که می‌شد را برایتان گفتم تا بتوانید در درس فیزیک یک بیست خوشگل بگیرید از اینجا به بعد دیگر دست شماست که با تلاشتان به نتیجه‌ی دلخواه خود برسید.

این را هم از من به یاد داشته باشید درست است که اسم مقاله چگونگی بیست گرفتن است و من یک عالمه برایتان پر حرفی کردم‌ ولی اگر بیست هم نشدید فدای سرتان هیچ مهم نیست شما فقط تلاش کنید حالا نتیجه هر که شد زیاد اهمیتی ندارد، تلاش کنید که مدیون خودتان نباشید و به خود نگویید اگر فلان کار را کرده بودم الان نتیجه‌ی بهتری می‌گرفتم فقط همین!

برای شما بچه‌های خوب کیادرس موفقیت در امتحان فیزیک پایه دهم و آرامش سر جلسه‌ی امتحان و همچنین در زندگی را آرزو می‌کنم بروید که امتحان فیزیک دهم را بترکانید و برگردید.

مقاله های پیشنهادی برای شما : 

👈روش صحیح مطالعه بدون فراموشی+7روش عملی

👈8 روش مطالعه دانشمندان (کاملا علمی و کاربردی)

👈کسانی که با سختی درس خواندند+3 راز موفقیت

سوالات متداول

متاسفانه باید بگویم که خیر، نمی‌توانید زیرا هر چقدر هم باهوش باشید باز هم یادگیری آن حجم از مطالب در یک شب خیلی سخت است اما خب می‌توانید در حد گرفتن نمره‌ای تلاش خود را بکنید.

بستگی به میزان ضعف شما در ریاضیات دارد اما به طور کلی همه‌ی شما پایه‌ی ریاضی را بلد هستید پس زیاد نگران این موضوع نباشید.

ببینید بچه‌ها مدتی که در اختیار شما برای پاسخگویی است تقریبا دو ساعت است که شما در این فرصت می‌توانید کامل به سوالات پاسخ دهید و حتی پاسخ هایتان را مرور کنید پس نگران نباشید اگر هم خیلی برایتان سخت است موقع حل کردن نمونه سوالات امتحانی با تایم استاندارد امتحان آنها را حل کنید.

به post امتیاز دهید

لینک مطلب

https://kiaac.ir/?p=8080

در صورت هرگونه سوال درباره مسائل درسی و تحصیلی و درخواست مشاوره و برنامه ریزی حرفه ای میتوانید از طریق واتساپ و تماس مستقیم با شماره  ۰۹۱۰۰۸۰۰۷۱۸  با مشاوران ما در ارتباط باشید

انگیزیشی و جزوه و اخبار

اگر دلت جزوه های کاربردی و تخصصی تر و کلیپ های انگیزشی خفن تر میخاد
یا اخبار تازه کنکور و مدارس رو میخوای بدونی

دلت نکات مشاوره ای و پادکست انگیزشی میخاد؟

به کانال تلگرام کیادرس سر بزن
kia_ac@
>تازه یادم رفت کد تخفیف خدمات و محصولات در داخل کانال تلگرام پین میشه دائم چکش کن (ازدست ندیا!!!)

2 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

در کیادرس ثبت نام کنید

در کیادرس ثبت نام کن

پرتال دانش آموزی

سلام دانش آموز گرامی

درصورتی که ثبت نام خود را برای خدمات آموزشی انجام داده اید

می توانید با با نام کاربری و رمز عبور شخصی خود وارد پنل شخصی خود شده و آزمون و جلسات خود را شرکت کنید

درصورتی که هم ثبت نام نکرده اید

یک سری به

خدمات آموزشی کیادرس

بزنید ضرر نمی کنید