آکادمی کیادرس|academy kiadars
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

چگونه فیزیک را از صفر شروع کنیم؟ + 6 روش عملی

چگونه فیزیک را از صفر شروع کنیم؟

فهرست مطالب

چگونه فیزیک را از صفر شروع کنیم؟

درس فیزیک از دروس بسیار مهم هم در مدرسه و هم در کنکور است اما با وجود این اهمیت، خیلی از دانش آموزان با فیزیک، مشکلات خونی دارند!

اما من فکر می‌کنم درس فیزیک – به قول خانم معلم‌ها – درس شیرینی‌ است و اگر هنوز از این شیرینی دیابت نگرفته‌اید! به این علت است که روش درست فیزیک خواندن را پیدا نکرده بودید.
علاوه بر این، خیلی‌ها به دنبال خواندن فیزیک از صفر هستند اما نمی‌دانند چطور باید شروع کنند.

در این مقاله، من ابتدا از بودجه‌بندی‌های فیزیک صحبت می‌کنم و بعد از آن، به شما ۶ روش برای شروع فیزیک از صفر می‌گویم که این روش‌ها، برای کل دوران مطالعه فیزیک شما مفید است. پس با خواندن این مقاله، اجازه بدهید شما را با گلوکزهای نیوتن آشنا کنم!

بودجه بندی مباحث فیزیک

همانطور که گفتم، قبل از هرچیزی در این قسمت می‌خواهم بودجه‌بندی‌های فیزیک را بر اساس سطح دشواری، برای شما مرتب کرده و بیاورم. این لیست به شرح زیر است:

بودجه بندی مباحث فیزیک

سطح
مبحث
ساده
1. فیزیک و اندازه‌گیری
2. کار، انرژی و توان
3. گرما و ترمودینامیک
متوسط
1. حرکت شناسی
2. دینامیک
الکتریسیته ساکن و جریان الکتریکی
دشوار
مغناطیس و الکترومغناطیس
نوسان و موج
فیزیک اتمی و هسته‌ای

این تقسیم‌بندی، بر اساس تعداد سوالات هر مبحث در کنکور است.مباحث با عنوان ساده و متوسط، بیشترین تعداد سوال را دارند و مباحث با عنوان سخت، تعداد سوالات کمی دارند.

برای کسب درصدهای متوسط تا خوب، پاسخگویی به سوالات ساده و آسان کافی است اما کسانی که درصدهای عالی و شصت درصد به بالا در درس فیزیک دارند، داوطلبانی هستند که به سوالات مباحث سخت هم پاسخ می‌دهند چرا که بیشتر داوطلبان از آن سوالات می‌گذرند و پاسخ‌دهی به این سوالات، شما را تا حد زیادی به جلو می‌برد.

مقاله های مرتبط : 

لیست فصل های ترکیبی شیمی کنکور+6 ابزار خواندن

کامل ترین لیست مباحث تست خیز شیمی کنکور تجربی+مباحث آسان

از کجا شروع کنم؟

این سوال برای همه دانش آموزان پیش می‌آید اما اول باید دانش آموزان را بررسی کنیم. سه‌ دسته دانش آموز وجود دارد:
 
دسته اول
دانش آموزانی که پایه فیزیک قوی ندارند:
 
این دسته از دانش آموزان، باید فیزیک را از مفاهیم پایه شروع کنند و ناگهانی به سراغ حل تست‌ها و سوالات سخت نروند بلکه باید هر مبحث را به ترتیب به خوبی یاد گرفته و از سوالات آسان به متوسط و در آخر به سراغ سوالات سخت‌تر بروند‌.

این دسته از دانش آموزان، بهتر است ابتدا برای کسب درصدهای متوسط تلاش کنند و وقتی درصدهایشان تثبیت شد به دنبال کسب درصدهای بهتر بروند.
 
دسته دوم
دانش آموزانی که پایه فیزیک متوسط دارند:
 
این دانش آموزان باید خود را در درصدهای چهل و پنجاه که درصدهای متوسط و خوبی هستند تثبیت کنند و بعد به سراغ افزایش درصد بروند‌ یعنی به مباحث آسان و متوسط به طور کامل مسلط شوند و بعد به سراغ مباحث پیچیده‌تر بروند.
 
دسته سوم
دانش آموزانی که پایه فیزیک قوی دارند:
 
این دسته از دانش آموزان، نباید خود را حیف کنند!
باید از تمام پتانسیلشان استفاده کنند تا بتوانند تعداد زیادی از سوالات و سوالات سخت را هم پاسخ بدهند چرا که این دانش آموزان، با تلاش می‌توانند درصدهای عالی کسب کنند.

در ادامه این مقاله ( چگونه فیزیک را از صفر شروع کنیم؟ + ۶ روش عملی)، به سراغ قولی که در ابتدا داده‌ام می‌روم یعنی بیان روش مطالعه فیزیک از صفر.
پس به خواندن ادامه بدهید.

مقاله های مرتبط : 

چگونه درس خواندن را از صفر شروع کنیم+۵ روش کاربردی

بهترین روش خواندن ریاضی از صفر+5 روش عملی

روش خواندن شیمی کنکور از صفر برای مسائل و مفاهیم

قدم اول) گوش به زنگ نباش!

یکی از قدم‌های بسیار مهم در مسیر یادگیری درس به خصوص درسی مانند درس فیزیک که پر از نکات مهم است، حضور فعال سر کلاس درس است.

منظور از حضور فعال صرفا شرکت در بحث‌های کلاسی نیست بلکه تمرکز و توجه شما باید در کلاس فعال باشد و در طول مدت کلاس درس، حواستان به ساعت به صدا درآمدن زنگ تفریح نباشد!

حضور در کلاس‌های درس دارای مزایای متعددی برای یادگیری است که من در ادامه، چندتا از مهم‌ترین‌هایش را برایتان می‌آورم:
 
1. توضیح و درک بهتر مفاهیم : حضور در کلاس به شما امکان می‌دهد مفاهیم را بهتر درک کنید. معلم با توجه به تخصص خود می‌تواند به شیوه‌های بهتری مفاهیم را توضیح دهد و سوالات شما را پاسخ دهد.
 
2. پرسش و پاسخ مستقیم: در کلاس‌ها، شما می‌توانید سوالات خود را مستقیماً از معلم یا هم‌کلاسی‌های خود بپرسید و پاسخ‌های دقیق و درست بگیرید.
 
3. تعامل با هم‌کلاسی‌ها: ارتباط با هم‌کلاسی‌ها به شما امکان می‌دهد تا از تجربیات و دیدگاه‌های آنها در مورد مباحث فیزیک استفاده کنید و از تبادل اطلاعات و نظرات استفاده کنید که این موضوع، باعث افزایش انگیزه و شوق یادگیری در شما می‌شود.
 
4. تمرین و تکرار: در کلاس، تمرین‌ها و مثال‌های زیادی حل می‌شود که می‌تواند برای شما بسیار مفید باشد و به این طریق، مطالب را به خوبی مرور کنید.
 
5. محیط یادگیری مناسب: کلاس‌ها برای شما محیطی مناسب برای تمرکز و یادگیری فراهم می‌کنند، وقتی در محیطی همراه با تدریس و یادگیری هستید، انگیزه شما برای درس خواندن بیشتر می‌شود.
 
6. رفع اشتباهات: معلم می‌تواند اشتباهات شما را تشخیص داده و راهنمایی کند تا از اشتباهات جلوگیری شود.
 
7. سازمان‌دهی به درس خواندن: حضور مرتب و فعال سر کلاس‌های درس، باعث می‌شود برنامه‌ای سازمان‌دهی شده برای خواندن مباحث داشته باشید.

همچنین سر کلاس درس می‌توانید بفهمید کدام قسمت از درس را به خوبی درک نکرده‌اید تا بعدا آن را در برنامه‌ ریزی خود اولویت قرار بدهید.
 
حالا سوال اینجاست که چگونه می‌توانید از این مزایا بهره‌مند شوید؟ برای یادگیری موثرتر در کلاس فیزیک، می‌توانید از راه‌های زیر استفاده کنید:
 
1. تمرکز کامل: در حین کلاس، تمرکز کامل داشته باشید. توجه به معلم و محتوای درس بسیار مهم است تا از جزئیات غافل نشوید.
 
2. یادداشت‌ برداری: یادداشت‌ برداری منظم و مفهومی از مطالب کلاس به شما کمک می‌کند تا مفاهیم را بهتر درک کنید و بعداً به آن‌ها مراجعه کنید.
 
3. پرسش و پاسخ فعال: به جرات سوالات خود را از معلم بپرسید و در بحث‌های کلاسی شرکت کنید. این باعث می‌شود مفاهیم بهتری را درک کنید.
 
4. ارتباط با معلم: اگر سوالات یا مشکلاتی دارید، به معلم خود مراجعه کنید و از راهنمایی‌های ایشان بهره ببرید.
 
پس با توجه به این موضوعات، بهتر است که همیشه شش دانگ حواستان را سر کلاس فیزیک جمع کنید!

حضور موثر سرکلاس
حضور موثر سرکلاس

قدم دوم) احتیاط! دانش آموزان مشغول یادگیری‌اند.

یکی از کارهایی که بسیار مهم است و من اگر به دوران دانش‌آموزی برمی‌گشتم، به طور حدی و روزانه انجامش می‌دادم؛ خواندن و تکرار مطالب و مباحث گفته شده در کلاس در همان روز است. متاسفانه خیلی از دانش اموزان و حتی دانشجویان این موضوع را جدی نمی‌گیرند.

خواندن درس بعد از کلاس دارای مزایای مهمی است که به شما در یادگیری بهتر و فهم عمیق‌تر مفاهیم کمک می‌کند. در ادامه این قسمت از مقاله (چگونه فیزیک را از صفر شروع کنیم؟ + ۶ روش عملی)، از این مزایا برایتان صحبت می‌کنم:

1. تثبیت مطالب: خواندن درس پس از کلاس، به شما امکان می‌دهد مطالبی که در کلاس یاد گرفته‌اید را تثبیت کنید. این کار باعث می‌شود مفاهیم در ذهنتان بهتر جا بیافتند.

2. تکرار و مرور: با خواندن درس مجدداً، می‌توانید مفاهیم را تکرار کنید و آن‌ها را مرور کنید. تکرار باعث تقویت حافظه و یادگیری بهتر می‌شود.

3. تکمیل اطلاعات: ممکن است در کلاس برخی از جزئیات را از دست بدهید یا به دلیل تمرکز بر روی یک موضوع، برخی مسائل را از یاد ببرید. خواندن درس به شما امکان می‌دهد این مشکلات را برطرف کنید.

4. مشاهده نکات تاکیدی: ممکن است معلم در کلاس برخی نکات را برجسته کند که مهم هستند. با خواندن درس، می‌توانید به این نکات دقت کنید و متوجه شوید چرا این نکات مهم هستند و تاکید معلمتان به چه علت بود.

5. حل مسائل: با خواندن درس و مرور مفاهیم، می‌توانید بهترین روش‌ها برای حل مسائل را متوجه شوید و با استفاده از مفاهیم درس، بهترین پاسخ‌ها را بدهید.

6. توسعه مفاهیم: خواندن درس پس از کلاس به شما امکان می‌دهد تا مفاهیم را به اعماق بیشتری برسانید و درک عمیق‌تری از مباحث پیدا کنید.

اکنون با خواندن این مزایا چه فکری در مورد مرور درس بعد از کلاس می‌کنید؟ حالا می‌بینید که خواندن درس بعد از کلاس به شما فرصتی برای تقویت یادگیریتان می‌دهد.

یادگیری دقیق
یادگیری دقیق

چرا هرچی درس میخونم نمیفهمم؟

قدم سوم) به ژرفای اقیانوس!

در این قسمت، می‌رسیم به روند شروع خواندن فیزیک از صفر. برای درک بهتر درس و اینکه وسط درس خواندن گیج و گم نشوید، دو مسیر را باید بروید:
 
اولین مسیر: در ابتدا، درس را به طور کلی و به شکل روزنامه‌وار بخوانید.
دومین مسیر: بعد از خواندن کلی درس، دوباره به مطلب برمی‌گردید و این دفعه آن را دقیق و عمیق و می‌خوانید.
 
حالا قصد دارم مسیر اول را که همان کلی خوانی درس است، برای شما توضیح بدهم:
 
1. مرور محتوا: ابتدا محتوای کلی درس را مرور کنید تا با ساختار کلی موضوع آشنا شوید. به تعاریف اصلی، مفاهیم کلیدی و اهداف اصلی درس توجه کنید.
 
2. خواندن متن اصلی: متن اصلی درس را مرور کنید. به توضیحات، مثال‌ها و نکات کلیدی توجه کنید.
 
3. سرعت خواندن مناسب: تلاش کنید با یک سرعت خواندن مناسب متن را مرور کنید. از سرعت زیاد یا زیاد کند خواندن پرهیز کنید.
 
4. یادداشت‌ برداری مهم‌ترین نکات: در هنگام خواندن، نکات کلیدی، تعاریف مهم و مثال‌های نمونه را یادداشت کنید.
 
5. خلاصه‌ نویسی: پس از خواندن متن، یک خلاصه از مفاهیم و مطالب اصلی درس تهیه کنید. این خلاصه باید به صورت مختصر و واضح تا حد امکان مفاهیم را شامل شود. خلاصه نویسی یک قدم بسیار مهم برای شروع فیزیک از صفر است که در قسمت بعدی آن را به تفصیل توضیح می‌دهم.
 
6. استفاده از نمودارها و تصاویر: اگر درس دارای نمودارها، نقشه‌ها یا تصاویر است، آن‌ها را با دقت بررسی کنید تا بهتر درک کنید.
 
7. تعامل با محتوا: سوالاتی را که برای خودتان ایجاد می‌کنید، پاسخ دهید. این کمک می‌کند تا فهمتان از مطلب عمیق‌تر شود.
 
هدف از کلی خواندن، درک کلیت مفاهیم است. با این روش، می‌توانید اطلاعات اصلی درس را در زمان کوتاهی بخوبی دریافت کنید.
 
بعد از آن، نوبت به مسیر دوم یعنی خواندن دقیق و عمیق درس می‌رسد.

نکته مهم اینجاست که ذهن شما، خواندن پنجاه صفحه را پس می‌زند و در برابر تمرکز مقاومت می‌کند اما اگر درس را به قسمت‌ها و صفحات کوچکتری تقسیم کنید، مغز به آسانی روی درس متمرکز شده و می‌توانید با دقت به خواندن مباحث بپردازید.

تقسیم درس به قسمت‌های کوچکتر می‌تواند به شما کمک کند تا مطالب را به شکل مؤثرتری یاد بگیرید و سازمان‌دهی بهتری در فرآیند یادگیری داشته باشید. در زیر روش‌هایی برای تقسیم درس به قسمت‌های کوچکتر برای شما می‌گویم:
 
1. تجزیه بر اساس سرفصل‌ها: درس را بر اساس سرفصل‌ها یا موضوعات اصلی تقسیم کنید. هر سرفصل را به زیرسرفصل‌های کوچکتر تقسیم کنید و سپس به ترتیب اهمیت آن‌ها را مطالعه کنید.

2. تعیین اهداف کوچک: برای هر بخش کوچک از درس، اهداف کوچک و مشخصی تعیین کنید. به عنوان مثال، می‌توانید برای هر بخش تصمیم بگیرید چند تعریف کلیدی یاد بگیرید یا چند نمونه مسئله حل کنید.

3. استفاده از زیرسوال‌ها: در مرحله کلی خوانی، سوالاتی در ذهن شما مطرح شد و در این مرحله می‌توانید هر بخش از درس را به نسبت همان سوالات کوچک کنید‌ و بعد از پاسخ دادن به هر سوال ذهنتان، به سراغ بعدی بروید.

4. استفاده از نقشه‌های ذهنی: از نقشه‌های ذهنی (Mind Maps) استفاده کنید تا مفاهیم اصلی و زیرمفاهیم را به صورت یک نمودار برای خودتان به تصویر بکشید و مسیر مطالعه را برای خود واضح و روشن کنید.

6. برنامه ریزی زمانی: برنامه‌ریزی کنید که چقدر زمان برای مطالعه هر قسمت از درس اختصاص می‌دهید. به این ترتیب، به تعداد صفحات یا مباحث مختلف نگاه نکنید، بلکه روی زمان مطالعه تمرکز کنید.

برای این کار، می‌توانید از تکنیک پومودورو استفاده کنید یعنی ۲۵ دقیقه درس بخوانید و ۵ دقیقه استراحت کنید.

همانطور‌ که گفتم تقسیم درس به قسمت‌های کوچکتر و متعدد، کار را برای مغز شما آسان‌تر می‌کند و به شما کمک می‌کند تا مفاهیم را به صورت سازمان‌یافته‌تری یاد بگیرید و درک عمیق‌تری از درس داشته باشید.

تمرکز زیاد
تمرکز زیاد

قدم چهارم) کم گوی و گزیده گوی چون دُر !

خلاصه نویسی کردن به خصوص برای درسی مانند درس فیزیک که پر از مفاهیم و‌ نکات و فرمول‌ها است، بسیار ضروری است به خصوص اگر قصد دارید از صفر فیزیک خواندن را شروع کنید، پس می‌توانید خلاصه‌های بسیار خوبی بنویسید. در ادامه این نوشته (چگونه فیزیک را از صفر شروع کنیم؟ + ۶ روش عملی) از مزایای خلاصه نویسی کردن برایتان خواهم گفت:
 
1. تمرکز بر مفاهیم کلیدی: خلاصه نویسی به شما کمک می‌کند تا از مطالب مهم و کلیدی درس تمرکز کنید و جزئیات غیرضروری را حذف کنید. این کمک می‌کند مفاهیم اصلی را بهتر درک کنید.
 
2. سازماندهی محتوا: با خلاصه نویسی، مطالب درس را به صورت منظم و سازمان‌یافته یادداشت می‌کنید. این کار باعث می‌شود مفاهیم بهتری در ذهن شما شکل بگیرند و به راحتی قابل بازیابی باشند.
 
3. تسهیل در مرور: خلاصه‌ها را می‌توانید به عنوان منابع مروری مکمل به درس‌های خود استفاده کنید. این باعث می‌شود مطالب را بهبود دهید و به یادگیری بلندمدت کمک کند.
 
4. آمادگی برای امتحان: خلاصه نویسی به شما در تدوین یک نمره‌نهایی از مطالب کمک می‌کند. با مرور خلاصه، می‌توانید به راحتی به مفاهیم کلیدی دسترسی داشته باشید و برای امتحان آماده‌تر باشید.
 
5. یادآوری سریع: خلاصه‌ها به عنوان یادآوری‌های سریع برای مفاهیم و مطالب می‌توانند مفید باشند، به خصوص زمان‌هایی که به سرعت نیاز به مرور دارید.
 
6. تثبیت یادگیری: با نوشتن خلاصه‌ها، مفاهیم بهتری در ذهنتان ثبت می‌شوند و به شما کمک می‌کند تا مطالب را بهتر حفظ کنید.
 
همانطور که گفتم، خلاصه‌نویسی درس فیزیک می‌تواند به بهتر یادگیری مطالب و آمادگی برای امتحان کمک کند. در ادامه چند نکته برای انجام خلاصه‌ نویسی درس فیزیک آورده شده است:
 
1. قبل از شروع به خلاصه‌نویسی، مطمئن شوید که مفاهیم را به‌طور کامل درک کرده‌اید. در صورت عدم درک، از معلم یا دوستان خود برای توضیح‌دهی استفاده کنید.
 
2. در طی فرآیند خلاصه‌نویسی، به مفاهیم کلیدی تمرکز کنید. فرمول‌ها و مثال‌ها را نیز یادداشت نمایید.
 
3. از کلمات و جملات خود استفاده کنید و از کپی کردن مستقیم از منابع دیگر پرهیز کنید.
 
4. خلاصه‌تان را واضح و مختصر نگه‌دارید، از استفاده از اصطلاحات تخصصی خودداری کنید.
 
5. خلاصه‌تان را مرور کنید تا از دقت و کمال آن اطمینان حاصل کنید.
 
همچنین، می‌توانید از موارد زیر نیز در خلاصه‌نویسی درس فیزیک استفاده کنید:
 
– از نمودارها، نمودارها و تصاویر برای روشن‌تر شدن مفاهیم استفاده کنید.
– خلاصه‌تان را با مثال‌های واقعی مرتبط کنید تا مفهوم‌ها را بهتر یاد بگیرید.
– خلاصه‌تان را با دوستان خود به اشتراک بگذارید و نظراتشان را جویا شوید.
خلاصه‌تان را به صورت مرتب مرور کنید تا مطالب را در ذهن‌تان تثبیت کنید.
 
خلاصه‌نویسی یک درس می‌تواند به شما کمک زیادی در یادگیری و آمادگی برای امتحان کند. با رعایت این نکات، می‌توانید خلاصه‌ای دقیق، مختصر و مفید ایجاد کنید.
 
در ادامه، می‌خواهم به شما یک روش خلاصه نویسی یا یادداشت برداری را معرفی کنم.

«روش کرنل» برای یادداشت‌ برداری یک روش سازماندهی است که به شما کمک می‌کند مطالب را بهتر یاد بگیرید و برای امتحانات آماده شوید. والتر پاوک، استاد روانشناسی دانشگاه کرنل، این روش را توسعه داده است.
 
فرآیند یادداشت‌برداری به روش کرنل به چهار مرحله تقسیم می‌شود:
 
1. عنوان: در بالای صفحه، عنوان درس یا جلسه را ثبت کنید.

2. یادداشت‌ها: در مرکز صفحه، یادداشت‌های خود از محتوای درس یا جلسه را نوشته و کلمات و عبارات کلیدی را استخراج کنید. از کپی کردن مستقیم از منابع خودداری کنید.

3. نکات کلیدی: در سمت راست صفحه، نکات مهم درس یا جلسه را جمع‌آوری کنید. این نکات باید مختصر و مفید باشند و بر مفاهیم اصلی تمرکز کنند.

4. خلاصه: در پایین صفحه، خلاصه‌ای از مطالب درس یا جلسه بنویسید. این خلاصه باید واضح و مختصر باشد و به نکات کلیدی اشاره کند.
 
روش کرنل یک ابزار موثر برای یادداشت‌ برداری است، زیرا به شما کمک می‌کند مطالب را منظم کرده، مفاهیم را آشکار کنید و خلاصه‌ای از مفاهیم را ایجاد کنید. این روش باعث می‌شود مطالب بهتری را یاد بگیرید و برای امتحانات بهتر آماده شوید.
 
همچنین، می‌توانید از توصیه‌های زیر نیز در یادداشت‌برداری به روش کرنل استفاده کنید:
 
– از رنگ‌های مختلف برای تفکیک بخش‌های مختلف یادداشت‌ها استفاده کنید.
– برای روشن‌تر شدن مفاهیم از نمودارها، نمودارها و تصاویر استفاده کنید.
– از کلمات خود برای نوشتن یادداشت‌ها استفاده کنید و از کپی کردن مستقیم از منابع دیگر پرهیز کنید.
– یادداشت‌های خود را به طور دوره‌ای مرور کنید تا مطالب را حفظ کنید.
 
روش کرنل یک ابزار مؤثر برای یادداشت‌برداری است که می‌تواند به شما در یادگیری بهتر مطالب و آمادگی برای امتحانات کمک کند. با پیروی از توصیه‌ها، می‌توانید یادداشت‌های دقیق، مختصر و مفیدی ایجاد کنید.

خلاصه نویسی
خلاصه نویسی

قدم پنجم) مسئله‌ی بودن یا نبودن!

فیزیک یک درس محاسباتی است و اصلا امکان ندارد بدون حل کردن تعداد زیادی سوال و تست بتوان به آن مسلط شد. می‌پرسید چرا؟ در ادامه این قسمت از مقاله ( چگونه فیزیک را از صفر شروع کنیم + ۶ روش عملی) توضیح خواهم داد:

1. تقویت فهم مفاهیم: حل سوالات فیزیک به شما کمک می‌کند تا مفاهیم و اصول این درس را بهتر فهمیده و درک کنید. با تمرین در حل مسائل، ارتباطات بین مفاهیم را بهتر درک می‌کنید.

2. اعمال عملی مفاهیم: حل سوالات به شما این امکان را می‌دهد تا مفاهیمی را که خوانده‌اید به کار ببندید و ببینید در‌ چه قسمت‌هایی مهارت دارید و در چه قسمت‌هایی نیاز به تمرین بیشتر وجود دارد.

3. تقویت مهارت‌های محاسباتی: حل مسائل فیزیک به شما کمک می‌کند مهارت‌های محاسباتی خود را تقویت کنید. تا حد امکان از ماشین حساب دور باشید و خودتان محاسبات را انجام بدهید.

4. آمادگی برای امتحانات: حل سوالات فیزیک به شما اعتماد به نفس بیشتری برای شرکت در امتحانات و آزمون‌ها می‌دهد. شما با تمرین در حل سوالات، با نوع سوالات مختلف و الگوهای معمول آنها آشنا می‌شوید.

5. تقویت تفکر علمی: حل مسائل فیزیک نیازمند تفکر منطقی و علمی است. این کار به شما کمک می‌کند تا تفکر علمی‌تری پیرامون مسائل مختلف پیدا کنید.

6. تسلط بر روش‌های حل مسائل: با حل مسائل مختلف، تسلط بر روش‌های مختلف حل مسائل را پیدا کرده و مهارت لازم برای حل مسائل پیچیده‌تر را به دست می‌آورید.

به طور کلی، حل سوالات زیاد از فیزیک به شما کمک می‌کند تا یک تجربه یادگیری عمیق‌ و پایدار از درس پاشته باشید.

اما حل سوال از فیزیک که همینطوری نمی‌شود. اصول و روندی دارد.
برای حل سوالات فیزیک، می‌توانید از روند زیر پیروی کنید:

1. مطالعه: قبل از شروع به حل سوال از هر مبحث، باید آن مبحث را به خوبی خوانده باشید. شروع به حل سوال بدون تسلط به آن مطلب، فقط باعث اتلاف وقت و انرژی شما و همچنین دلسردیتان می‌شود.

2. تحلیل سوال: سعی کنید سوال را به دقت تجزیه و تحلیل کنید. متوجه شوید چه نوع اطلاعاتی از شما درخواست شده است و چه متغیرهایی در معادله دخیل هستند.

3. ترسیم نمودار: در برخی موارد، ترسیم نمودار می‌تواند به شما در تجزیه و تحلیل مسئله کمک کند. نمودارها می‌توانند روابط بین متغیرها را نشان دهند و اطلاعات بیشتری ارائه کنند.

4. گام به گام پیش بروید: سوالات را به چندین قدم کوچک تقسیم کنید و هر قدم را به ترتیب حل کنید. این کمک می‌کند تا سوالات پیچیده را به بخش‌های کوچک‌تر و قابل مدیریت تقسیم کنید و میانه راه گیج و سردرگم نشوید.

5. مرور و تصحیح: بعد از حل هر چند سوال، به پاسخنامه رجوع کنید و پاسخ خود را بررسی کنید و اگر اشتباهی داشتید، آن را پیدا کنید و اگر نکته خاصی بود، در دفتر خلاصه نویسی‌تان بنویسید.

برای حل تعداد زیادی سوال از درس فیزیک یا هر درس دیگری، زمان مشخصی را بعد از خواندن هر مبحث، به حل سوالات از آن مبحث اختصاص بدهید تا نکات و مطالب در ذهن شما تثبیت شود.

تمرین کردن
تمرین کردن

مشاوره رایگان

قدم ششم) فرهاد و کوه بیستون!

درست است که این مورد را به عنوان قدم ششم ذکر کردم اما اهمیت بسیار زیادی دارد.

داشتن پشتکار در هر امری ضروری است اما وقتی شما می‌خواهید خواندن فیزیک را از صفر شروع کنید، پس باید عادت فیزیک خواندن را در خودتان ایجاد کنید که همان داشتن پشتکار است. من در ادامه، چند راهکار برای تقویت عادت درس خواندن ذکر می‌کنم:

1. تعیین اهداف مشخص: ابتدا اهداف مشخص و قابل اندازه‌گیری برای خود تعیین کنید.

این اهداف می‌توانند شامل تعداد ساعات مطالعه، تعداد سوالات حل شده یا میزان پیشرفت در درس باشد. با داشتن هدف، شما برنامه‌ای واضح‌تر می‌توانید برای خودتان داشته باشید.

2. برنامه‌ریزی موثر: اگر می‌خواهید خواندن فیزیک برایتان یک عادت باشد، برنامه‌ریزی روزانه و هفتگی برای مطالعه فیزیک داشته باشید.

زمان‌های مشخص و معقولی را برای مطالعه، حل تمرین‌ها و تمرینات در نظر بگیرید و سعی کنید به برنامه‌ریزی خود پایبند باشید.

3. محیط مناسب: یک محیط مناسب برای مطالعه ایجاد کنید. محیطی که آرامش و تمرکز را به شما بدهد و باعث شود درس خواندن برایتان راحت‌تر باشد.

4. تنوع در روش‌های مطالعه: از روش‌های مختلف مطالعه مانند خواندن کتاب، تمرین حل کردن، تماشای ویدیوها و تدریس‌های آنلاین استفاده کنید تا به درس خواندن خود تنوع بدهید.

5. تعامل با مفاهیم: از فیزیک (یا هر درس دیگری)‌ فرار نکنید. هر سوال فیزیکی که می‌بینید حل کنید و حتی اگر دوستانتان سوالاتی در درس داشتند، برای آن‌ها توضیح بدهید یا توضیحاتشان را بشنوید تا نکاتی را که قبلا به آن‌ها توجه نکرده بودید را دریافت کنید.

6. پاداش دادن به خود: پاداش‌ها و جایزه‌هایی متناسب با هر هدف خودتان تنظیم کنید و وقتی به آن‌ها رسیدید، این جایزه‌ها را به خودتان بدهید.

پاداش می‌تواند دیدن یک قسمت سریال مورد علاقه‌تان بعد از n ساعت مشخص درس خواندن در روز باشد یا رفتن به تفریح با دوستان بعد از رسیدن به یک پیشرفت آزمونی.

7. حفظ تعادل: به سلامتی و استراحت خود اهمیت دهید. داشتن پشتکار این نیست که شبانه روز در حال خواندن فیزیک یا هر درس دیگری باشید بلکه باید اوقاتی برای استراحت داشته باشید تا مغزتان بتواند انرژی لازم برای ادامه را پیدا کند.

8. استفاده از زنجیره‌سازی: از تکنیک زنجیره‌سازی استفاده کنید. به عبارت دیگر، هر روز یا هر دو روز طبق یک برنامه خاص، فیزیک بخوانید و به این برنامه پایبند بمانید. این موضوع، یک زنجیره از عادت به فیزیک‌ خواندن برای شما می‌سازد.

9. تغییر دیدگاه: به جای دیدن تلاش‌ها به عنوان کارهای دشوار، آنها را به عنوان فرصت‌هایی برای رشد و یادگیری ببینید.

داشتن پشتکار اصولا کار سختی است که مسیر آن، با چالش‌های زیادی همراه است.
از خودتان توقع زیادی نداشته باشید و سعی کنید روز به روز تلاش بیشتری کنید و به تلاش‌های خودتان احترام بگذارید.

تلاش زیاد
تلاش زیاد

کلام آخر

شروع فیزیک از صفر و رسیدن به درصدهای بالا، امر غیر ممکنی نیست و همانطور که در قدم ششم گفتم، تنها نیاز به تلاش و پشتکار و تمرین زیاد دارد.

خودتان را وقتی کلاس اول دبستان بودید یادتان می‌آید؟ هیچ چیزی از الفبا نمی‌دانستید اما حالا…

هیچ دانش آموزی نیست که هیچ چیز از فیزیک نداند تفاوت تنها در سطح دانش دانش آموزان است که با تلاش کردن، این تفاوت جبران خواهد شد.
پس ناامید شوید و البته، مغرور هم نشوید!
 
نیوتن سلام می‌رساند و می‌گوید قانون دومش را به خوبی بخوانید!

 مقاله های پیشنهادی :

بهترین فیلم انگیزشی برای درس خواندن+34 فیلم برتر

آموزش 10 روش افزایش تمرکز هنگام درس خواندن+ویدیو

علت نداشتن انگیزه برای درس خواندن +ویدیو+5 راهکار عملی

چرا نمیتونم درس خوندن رو شروع کنم؟+ 5 روش عملی

سوالات متداول

هیچکسی وجود ندارد که در مسیر فیزیک خواندن به مشکل نخورده باشد حتی خود مرحوم تسلا! پیشنهاد من این است که طبق این مقاله پیش بروید و ابتدا از مباحث ساده شروع کرده و پیشروی کنید.

نکات و مفاهیم مهم و فرمول‌ها جزو چیزهایی هستند که باید در خلاصه نویسی درس فیزیک وجود داشته باشند.

مباحثی که در دسته ساده و متوسط قرار گرفتند، شامل بیشترین تعداد سوال هستند پس منطقی است که به این دو دسته به خصوص دسته متوسط مسلط شده و آن‌ها را مرور کنید تا بتوانید درصد خوبی کسب کنید.

به post امتیاز دهید

لینک مطلب

https://kiaac.ir/?p=6498

در صورت هرگونه سوال درباره مسائل درسی و تحصیلی و درخواست مشاوره و برنامه ریزی حرفه ای میتوانید از طریق واتساپ و تماس مستقیم با شماره  ۰۹۱۰۰۸۰۰۷۱۸  با مشاوران ما در ارتباط باشید

انگیزیشی و جزوه و اخبار

اگر دلت جزوه های کاربردی و تخصصی تر و کلیپ های انگیزشی خفن تر میخاد
یا اخبار تازه کنکور و مدارس رو میخوای بدونی

دلت نکات مشاوره ای و پادکست انگیزشی میخاد؟

به کانال تلگرام کیادرس سر بزن
kia_ac@
>تازه یادم رفت کد تخفیف خدمات و محصولات در داخل کانال تلگرام پین میشه دائم چکش کن (ازدست ندیا!!!)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

در کیادرس ثبت نام کنید

در کیادرس ثبت نام کن

پرتال دانش آموزی

سلام دانش آموز گرامی

درصورتی که ثبت نام خود را برای خدمات آموزشی انجام داده اید

می توانید با با نام کاربری و رمز عبور شخصی خود وارد پنل شخصی خود شده و آزمون و جلسات خود را شرکت کنید

درصورتی که هم ثبت نام نکرده اید

یک سری به

خدمات آموزشی کیادرس

بزنید ضرر نمی کنید