آکادمی کیادرس|academy kiadars
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

کسانی که با سختی درس خواندند+3 راز موفقیت

60 درصد تخفیف با کد :

kiadars

کمتر از 200 هزار تومان

ساعت‌
دقیقه
ثانیه
کسانی که با سختی درس خواندند

فهرست مطالب

کسانی که با سختی درس خواندند

همه ما همیشه از موفقیت افراد مختلفی در طول زندگی‌مان شنیده‌ایم که شرایط سختی داشتند.

از امیر کبیر که پشت در کلاس می‌ایستاد و به درس گوش می‌داد تا ادیسون که از مدرسه اخراج شد و وضعیت مالی خوبی نداشت.

اما همین حالا و در همین کشور خودمان، افرادی وجود دارند که با سختی‌های زیادی دست و پنجه نرم می‌کنند و من می‌خواهم در این مقاله، دو نفر از این افراد را برایتان معرفی کنم و داستان موفقیت آن‌ها را با هم بخوانیم.

نفر اول این مقاله، علی فرج‌پور رتبه 319 کنکور علوم انسانی سال 93 است و دومین نفر، زهرا نامور رتبه 5 منطقه سه کنکور تجربی سال 98 است.

از خواندن داستان این افراد، بسیار شگفت‌زده خواهید شد.
پس ادامه بدهید!

علی فرج‌پور، رتبه برتر بدون کتاب!

رتبه 319 کنکور سراسری در رشته علوم انسانی متعلق یک جوان نابینای خرم آبادی است جوانی که برای برتر شدن در کنکور کتابی برای درس خواندن نداشت تا مادرش عصای دستش شود و پا به پایش درس بخواند و بغض کند و از نشاط برتر شدنش اوج بگیرد.
 
علی فرج‌پور، تک فرزند خانواده فرج پور و سوژه گزارش ما متولد سال 1375 است. به گفته مادرش از سال 1380 وارد مدرسه شد و از سال 82 یعنی از هفت سالگی یادگیری زبان انگلیسی را آغاز کرده است. از سال 1389 وارد دوره راهنمایی و در سال 92 موفق به دریافت مدرک تافل زبان انگلیسی شد.
 
علی می گوید: از تیرماه سال قبل (سال 92) درس خواندن برای کنکور را آغاز کرده و از همان ماه‌های اول روزانه 7 تا 8 ساعت و در ماه های آخر نیز 10 تا 12 ساعت در روز درس می خوانده است.
 
علی از خستگی ها ومشکلاتش می گوید و اینکه در مدت یکسال بارها خسته شده و کم آورده اما با انگیزه و اراده ای که داشته توانسته است مشکلات را تاب بیاورد.

از آینده اش حرف می زند، آینده ای که خیلی به آن امیدوار است و می گوید: هدفم قبولی در رشته ی حقوق بین الملل دانشگاه آکسفورد و در درجه دوم دانشگاه تهران است و اگر شرایط برایم مهیا شود برای ادامه تحصیل از ایران خارج می‌شوم.
 
علی فرج‌پور ادامه می‌دهد:«من از کتاب های مختص نابینایان تالیف سال های 78 و 79 برای درس خواندن استفاده می کردم که با کتاب های جدید بسیار تفاوت داشت.»

او همچنین گفته است که:«در استان لرستان کتاب های نابینایان برای تحصیل آنها در رشته های علوم تجربی و ریاضی و فیزیک چندان وجود ندارد و من مجبور شدم تحصیلم را در رشته علوم انسانی ادامه دهم.»
 
مادر علی نیز که در این مدت از همراهی با پسرش نکاسته با گلایه می گوید: گاهی اوقات که علی از کمبود کتاب حسابی کلافه می شد من کتاب های دانش آموزان عادی را برای او می خواندم و او مطالب را حفظ می کرد و گاهی اوقات نیز برای یادگیری بعضی مطالب از سی دی های آموزشی استفاده می کرد.

خدیجه فرج پور اضافه می کند: علی در طول سال تحصیلی معلم درس ریاضی و نیز کتابی برای یادگیری این درس نداشت و علاوه بر آن در طول سال نیز کتابی برای این درس به او نداده بودند که در نهایت دو روز قبل از امتحانات خرداد ماه با پیگیری های فراوان یک کتاب برای او تهیه و خودم تمام کتاب را به او درس دادم.

انگار دل علی و مادرش پر از این حرفهاست چون علی در لابه لای حرف های مادرش با حسرتی عمیق میگوید: من حتی برگه مخصوص نابینایان هم به اندازه کافی در اختیار نداشتم و مجبور بودم برای تمرین بعضی دروس از برگه های معمولی استفاده کنم که این موضوع سرعت کار را برایم بسیار کند می کرد.
 
علی فرج‌پور ادامه می‌گوید:«آزمون داوطلبان استثنائی حدود 1.5 ساعت زمان بیشتری نسبت به آزمون دانش آموزان عادی دارد که متاسفانه بخشی از زمان اضافه من هدر رفت چرا که من یک روز قبل از آزمون نوک انگشت دستم را با چاقو بریده بودم و در حس لامسه مشکل داشتم.»
 
علی از ادامه گلایه‌هایش منصرف می‌شود و می‌گوید: اگر بخواهم از مشکلات خودم و دوستانم در دوران تحصیل گلایه کنم روزها طول می کشد که نوشته شوند بنابراین دیگر ادامه نمی‌دهم.
 
علی جوان نخبه لرستانی در عین نابینایی کیبورد و ارگ سازهای تخصصی اش را به خوبی می نوازد. حافظ جزء 30 و نیمی از جزء 29 قرآن کریم است و نابینایی از روند حرکت رو به رشد او نکاسته است.

علی در حرفهایش یادآور می شود:«در این میان خداوند و توکل کردن به او خیلی به افزایش انگیزه ام کمک کرد چرا که من در تمام زندگی ام معتقد بوده ام که یاد خداوند مایه آرامش است…»
 
پی‌نوشت: این متن بریده‌هایی از گزارش خبرگزاری مهر در مورد علی فرج‌پور است که گزارش کامل آن در زیر آورده شده است:

گزارش کامل و مصاحبه با علی فرج پور

علی فرج پور
علی فرج پور

زهرا نامور؛ تجسم امید

در قسمت اول این مقاله(کسانی که با سختی درس خواندند + مسیر زندگی و موفقیت آنها)، زهرا نامور را معرفی کردم و گفتم که او، رتبه پنج کنکور علوم تجربی سال ۹۸ است.
در ادامه، گفت‌وگو با زهرا نامور را می‌خوانید:
 
با توجه به شرایط جسمی و بیماری‌ای که داشتی، موفقیت خیلی خوبی به دست آوردی. درباره‌ی بیماری‌ات و شرایط درس‌خواندنت می‌گویی؟
 
من بیماری ژنتیکی دیستروفی عضلانی (اس‌ام‌ای) دارم و درس‌خواندن برایم در قیاس با دیگران سخت است.

نشستن طولانی‌مدت و نوشتن، از مشکلاتی است که از ابتدایی با آن مواجه بودم؛ ولی از ابتدا به درس‌خواندن و رقابت علاقه داشته‌ام و از طرفی، فضای خانه‌ی ما به صورتی است که درس و مطالعه ارزش محسوب می‌شود.

در مدرسه و محیط‌های آموزشی نیز دوستانی داشتم که در درس فعال بودند و این باعث می‌شد که تلاش بیشتری در این زمینه داشته باشم.سال اول دبستان تا سوم دبستان همیشه در مدرسه رتبه‌ی 1 تا 3 را کسب می‌کردم. البته از چهارم دبستان به دلایل وضعیت جسمی‌ام،مدرسه‌ام را عوض کردم.
 
چگونه با این بیماری کنار آمدی؟
 
به‌دلیل تغییر ناگهانی که در زندگی‌ام پیش آمده بود، حضور در اجتماع برایم سخت بود.این سختی، هم برای من و هم خانواده و اطرافیانم بود.

اینکه کسی با وضعیت من علاوه بر درس به فعالیت‌های اجتماعی هم ادامه دهد، برای بقیه باورنکردنی بود.

اوایل نگاه دیگران اذیتم می‌کرد؛ ولی بعد از مدتی همه پذیرفتند که می‌شود با هر وضعیتی به دنبال هدف و علاقه‌مندی‌ها رفت و در جامعه حضور داشت.

بعد از مدتی با دیدن تلاشم همه، از مسئولان مدرسه و دوستان تا اطرافیان، شروع به تشویق من برای ادامه‌ی فعالیت‌ها کردند.

در تمام این سال‌ها والدینم و خواهر کوچکم همیشه یاور و مشوق من بوده‌اند.خانواده‌ام برنامه‌ی زندگی خودشان را با برنامه‌ی فعالیت‌های من منطبق کرده بودند.
 
چه شد به دانشگاه تهران نرفتی و دانشجوی مهمان دانشگاه شیراز شدی؟

بعد از حضور در دانشگاه تهران در ترم اول، دوباره با همان نگاه‌هامواجه شدم.برای همه، دانشجویان و استادان، جای تعجب داشت که چرا من رشته‌ی پزشکی را با این وضعیت جسمی انتخاب کرده‌ام.

الان که با شما مصاحبه می‌کنم فقط می‌توانم با درد از دست راستم استفاده کنم.بعد از مدتی رفتارم باعث شد همه این موضوع را بپذیرند.

من چند روز مهمان دانشگاه تهران بودم و بعد از آن، به دانشگاه شیراز آمدم.مهم‌ترین دلیلی که باعث شد به‌عنوان مهمان به دانشگاه شیراز بیایم، فضای فیزیکی دانشگاه تهران هم بود.

معماری ساختمان‌ها تقریباً قدیمی است و برای افرادی مانند من طراحی نشده است.همچنین در شیراز خانواده‌ام بیشتر به من کمک می‌کنند.
 
اشاره کردی که به شطرنج و کلاس زبان هم می‌رفتی. آیا فعالیت دیگری هم داشتی؟
 
در پایه‌ی ششم، مقام اول المپیاد ریاضی در سطح استان را کسب کردم. همین طور نفر ششم مسابقات پایای این درس شدم.

از سال سوم دبستان تا ششم هم در قرآن و احکام به مسابقات کشوری راه یافتم.لازم به ذکر است هم اکنون هم در کانون به عنوان پشتیبان ویژه مشغول به کار هستم
 
چرا رشته‌ی پزشکی را انتخاب کردی؟
 
در زمان انتخاب‌رشته در سال دهم بین انتخاب رشته‌ی ریاضی و تجربی مردد بودم.به درس ریاضی و فیزیک به‌شدت علاقه‌مند بودم.

زیست را هم دوست داشتم.با دیگران مشورت کردم و با توجه به راهنمایی‌های آن‌ها درباره‌ی رشته‌های دانشگاهی، به این درک رسیدم که باید به آینده‌ی شغلی هم فکر کنم.

با توجه به وضعیت جسمی‌ام می‌بایست به محیط کار رشته‌ای که انتخاب می‌کردم توجه می‌کردم.می‌دانستم اکثر رشته‌های ریاضی در زمان اشتغال، به فعالیت بدنی و جابه‌جایی فرد در محیط کار نیاز دارند.

از طرفی در آن زمان مطمئن نبودم که بتوانم رتبه‌ی خاصی رادر کنکور کسب کنم.از طرفی،به این نتیجه رسیدم که تنوع رشته در گروه تجربی بیشتر است. برای همین تجربی را انتخاب کردم.

همه‌ی ما از کودکی با این سؤال مواجه می‌شویم که دوست داریم در آینده چه‌کاره شویم.من هم در کودکی می‌گفتم می‌خواهم پزشک شوم.همین موضوع باعث شد به این رشته علاقه‌مند شوم.

از طرفی به‌دلیل بیماری‌ام همیشه با پزشکان در ارتباط بودم. این برخوردها تمایلم را به این رشته بیشتر کرده بود. دوست داشتم از این رشته، بیشتر سر دربیاورم.پدر و مادرم در سال نهم به دهم تحقیق کرده بودند که آیا وضعیت جسمی‌ام به من اجازه می‌دهد پزشک شوم یا نه.

بعد از کنکور متوجه شدم که تعدادی از زیرشاخه‌های پزشکی به توانایی جسمی خاصی نیاز ندارد. بیماری من نادر است وتحقیقات درباره‌یاین بیماری بسیار محدود است.

به این دلیل دوست دارم که بتوانم در این مسیر برای بهبود این نوع بیماری قدمی بردارم.هدفم از انتخاب رشته پزشکی، طبابت یا خدمت‌رسانی به بیماران نبوده است. بیشتر دوست دارم درباره‌ی بیماری‌های نادر تحقیق کنم.
 
پی‌نوشت: این متن، بریده‌هایی از گفت‌وگوی زهرا نامور با سایت کانون است که این گفت‌وگو به طور کامل در زیر آورده شده‌ است:

گزارش کامل و مصاحبه کامل با زهرا نامور

در دو قسمت قبلی مقاله (کسانی که با سختی درس خواندند + مسیر زندگی و موفقیت آن‌ها) دو نفر را معرفی کردم که شرایط بسیار سختی را برای درس خواندن داشتند و مسیر زندگی هر کدام را برایتان بازگو کردم. هر دو، نقاط اشتراک زیادی باهم داشتند.

این نقاط اشتراک را پیدا کردید؟
در ادامه، می‌خواهم در مورد این نقاط اشتراک با شما صحبت کنم.

مقاله های مرتبط : 

خاطرات پشت کنکوری های موفق+5راز های موفقیت آن ها

زهرا نامور
زهرا نامور(کسانی که با سختی درس خواندند )

چرا اراده ضعیفی دارم ؟

۱- روحیه جنگجو

در داستان زندگی زهرا نامور و علی فرج‌پور، چه چیزی بیشتر از همه به چشمتان می‌خورد؟
بله. داستان زندگی این دو رتبه برتر کنکور، پر از مشکلات و موانع است اما دیگر چه؟

زهرا نامور و علی فرج‌پور، روحیه جنگجو داشتند!

بله این دو نفر مشکلات زیادی داشتند اما با آن مشکلات چگونه برخورد کردند؟
چیزی که ما در مسیر زندگی و تحصیلشان می‌بینیم، این است که با مشکلاتشان شبیه به یک مانع برای دستیابی به اهداف و آرزوهایشان برخورد نکردند.

به همین علت است که می‌گویم روحیه‌ی جنگجو داشتند. با مشکلاتشان جنگیدند و آن‌ها را به کناری زدند تا بتوانند به هدفی که برای خود در نظر گرفته‌اند، برسند.

آیا شما هم دلتان می‌خواهد در برابر مشکلاتی که برایتان پیش می‌آید، محکم باشید و روحیه جنگجو داشته باشید همانطور که زهرا نامور و علی فرج‌پور داشتند؟

پس در ادامه این مقاله، برایتان توضیح می‌دهم چگونه می‌توانید این روحیه را در خودتان تقویت کنید.
برای داشتن روحیه جنگجو، می‌توانید مراحل زیر را دنبال کنید:
 
1. هدف مشخص: باید هدف‌های مشخص و قابل اندازه‌گیری داشته باشید. این هدف‌ها باید برای شما جذاب و الهام‌بخش باشند تا به آن‌ها دل ببندید و برای رسیدن به آن‌ها تلاش کنید.
 
2. اعتماد به نفس: اعتماد به نفس از اهمیت بسیاری برخوردار است. اعتماد به نفس یکی از عوامل کلیدی در دستیابی به موفقیت در زندگی است.

این نوع اعتماد به نفس به اهمیت و اعتماد به توانایی‌های شخصی خود اشاره دارد و به چندین شکل به موفقیت کمک می‌کند.

در ادامه مقاله (کسانی که با سختی درس خواندند + مسیر زندگی و موفقیت آن‌ها)، از این مورد بیشتر حرف می‌زنم.
 
3. تنظیم برنامه: یک برنامه متناسب با هدف‌هایتان تعیین کنید و به دقت آن را پیگیری کنید. برنامه‌ریزی منظم و تعهد به اجرای آن کمک می‌کند.
 
4. یادگیری مداوم: به دنبال بهبود و یادگیری مداوم باشید. اطلاعات جدید را جذب کرده و مهارت‌هایتان را به روز نگه دارید.
 
5. انگیزه: از منابع انگیزشی مختلف استفاده کنید، مانند کتب الهام‌بخش، مشاوره از افراد موفق، و مشارکت در اجتماعات مشابه.
 
6. مقابله با موانع: افراد موفق توانایی مقابله با مشکلات و موانع را دارند. به جای تسلیم شدن، سعی کنید راه‌حل‌های مختلف را امتحان کنید.
 
7. مثابرت: مثابرت به معنای پیوستگی در تلاش و تعهد به دستیابی به هدف‌های خود است. این ویژگی به معنای ادامه دادن تلاش‌ها در مواجهه با مشکلات، تنگناها و شکست‌ها تا زمانی که هدف مورد نظر تحقق یابد به کار می‌رود.

مثابرت به معنای عدم ترک کار در نیمه‌راه و ادامه حرکت در جهت دست‌ یافتن به موفقیت است.
این ویژگی به عزم و اراده فرد در پیگیری اهدافش اشاره دارد و نیاز به تحمل مشکلات و تنش‌ها، تعهد به انجام کارهای موردنیاز، و صبر در مواجهه با چالش‌ها دارد.

مثابرت اهمیت بسیاری در دستیابی به موفقیت دارد و به عنوان یکی از ویژگی‌های مهم شخصیتی شناخته می‌شود.
 
8. خودشناسی: بازبینی مداوم برای شناخت بهتر از خودتان و تغییراتی که ممکن است نیاز باشد، به شما کمک می‌کند.
 
داشتن روحیه جنگجو نیاز به تلاش مداوم و تعهد دارد. به مرور زمان، با عمل به این اصول، می‌توانید روحیه جنگجو را در خودتان تقویت کنید.

مقاله های مرتبط : 

چگونه در زمان کوتاه درس بخوانیم؟+5روش عملی

جنگجو
جنگجو(کسانی که با سختی درس خواندند )

مشاوره رایگان

۲- اعتماد به نفس

در قسمت قبلی این مقاله وقتی در مورد کسانی که با سختی درس خواندند و در مورد مسیر زندگی و موفقیت زهرا نامور و علی فرج‌پور، گفتم که یکی از رکن‌های داشتن روحیه جنگجو، اعتماد به نفس است.
می‌دانید آسان‌ترین کار برای زهرا و علی چه بود؟
اینکه از ترس قضاوت شدن و یا از به علت نداشتن توانایی‌های افراد سالم، خودشان را از این مسیر کنار بکشند و عطای رتبه برتری کنکور را به لقایش ببخشند!
اما آن‌ها چه کار کردند؟ با اعتماد به نفسی مثال زدنی و ایمان و باور داشتن به توانایی‌هایشان، قدم در راه موفقیت در کنکور گذاشتند و در آخر‌ موفق نیز شدند.
گفتم که اعتماد به نفس به چندین شکل به شما کمک می‌کند و روی ابعاد زیادی از زندگی و شخصیت شما تاثیر می‌گذارد. در ادامه می‌خواهم این ابعاد را برایتان بازگو کنم:
 
1. خودثباتی: افراد با اعتماد به نفس بالا توانایی خود در مواجهه با چالش‌ها و مشکلات را بیشتر می‌بینند و از ترکیب تلاش مداوم و انعطاف‌پذیری بهره می‌برند.

 
2. اقدام: افراد با اعتماد به نفس بالا معتقدند که می‌توانند هدف‌های خود را محقق کنند و برای این منظور اقدام می‌کنند. آنها به انرژی مثبت و انگیزه‌ای برای پیگیری اهدافشان دست می‌یابند.
 
3. تحمل خطا: اعتماد به نفس به افراد کمک می‌کند تا تحمل خطا و شکست‌ها برایشان راحت‌تر باشد. آنها معتقدند که شکست‌ها قسمتی از مسیر به موفقیت هستند و از آنها برای رشد و یادگیری استفاده می‌کنند.
 
4. رهبری: افراد با اعتماد به نفس معمولاً به عنوان رهبران موفق شناخته می‌شوند، زیرا قدرت تاثیرگذاری و الهام‌بخشی بر دیگران دارند.
 
5. جرات: اعتماد به نفس به افراد جرات عمل و انجام کارهای پیچیده و بزرگ‌تر را می‌دهد.
 
6.تعاملات اجتماعی: افراد با اعتماد به نفس بالا معمولاً در تعاملات اجتماعی مؤثرتر هستند و به عنوان یک نقطه مثبت برای دیگران تلقی می‌شوند.

 
بنابراین، اعتماد به نفس نه تنها به شما در دستیابی به موفقیت کمک می‌کند بلکه به افراد اطرافتان نیز پیام ارسال می‌کند که شما آماده و قادر به تحقق اهداف خود هستید.
 
در ادامه این قسمت از نوشته (کسانی که با سختی درس خواندند + مسیر زندگی و موفقیت آن‌ها)، می‌خواهم برای شما مواردی را ذکر کنم که روی افزایش اعتماد به نفس در درس خواندن تاثیرگذار هستند.
برای افزایش اعتماد به نفس در درس خواندن، می‌توانید راه‌های زیر را دنبال کنید:
 
1.تعیین اهداف مشخص: هدف‌گذاری مشخص و قابل اندازه‌گیری در درس‌ها به شما اعتماد به نفس می‌دهد. هدف‌های کوچک و بزرگی برای یادگیری تعیین کنید و به دنبال دستیابی به آنها باشید. در قسمتی که از داشتن روحیه جنگجو حرف زدم، گفتم که تعیین هدف یکی‌ از ارکان تقویت این روحیه است.
 
2. برنامه‌ ریزی موثر: برنامه ریزی یک قدم مهم برای داشتن یک روحیه جنگجو و تکاور! است. این روحیه از اعتماد به نفس ناشی می‌شود و برای داشتن اعتماد به نفس هم برنامه ریزی و هدف لازم است. برای مطالعه و یادگیری خود برنامه‌ریزی دقیقی داشته باشید. زمان‌بندی مشخصی برای مطالعه و تکرار مفاهیم را تعیین کنید.
 
3. استفاده از منابع مناسب: انتخاب کتب و منابع آموزشی مناسب برای درس خواندن می‌تواند به افزایش اعتماد به نفس کمک کند چرا که به راحتی می‌توانید آنها را مطالعه کنید و نتیجه بگیرید. یادتان باشد منابع آموزشی باید در سطح آموزشی شما باشد.

4.تقویت تکنیک‌های مطالعه: به بهبود تکنیک‌های مطالعه و یادگیری خود اهمیت دهید. از روش‌های مختلفی مانند یادداشت برداری، تفکر انتقادی و حل تمرین‌ها استفاده کنید.

 
5. تمرین و تکرار: تکرار مفاهیم و مطالب یادگرفته شده به اعتماد به نفس شما افزوده می‌شود. سعی کنید مطالب را مداوم مرور کنید.
 
6. ایجاد محیط مطالعه مناسب: یک محیط آرام و بدون اشغال برای مطالعه انتخاب کنید تا تمرکزتان بیشتر شود.
 
7. پشتیبانی از خود: به خودتان اعتماد کنید و خودتان را تشویق کنید. انگیزه‌های مثبت را در اطرافتان جستجو کنید.
 
8. مدیریت استرس: راه‌های مدیریت استرس را یاد بگیرید و در مواقع فشار و استرس خودتان را آرام کنید.
 
9. تجربه و تجسم موفقیت: به تجربه‌های موفقیت‌آمیز خود فکر کنید و تصور کنید که هر چه بیشتر درس خوانده و تلاش کنید، به موفقیت نزدیک‌تر می‌شوید.
 

با پیگیری این راهنما، می‌توانید اعتماد به نفس خود را در درس خواندن بهبود ببخشید و به دستیابی به موفقیت‌های تحصیلی خود نزدیک‌تر شوید.

مقاله های مرتبط : 

چرا نمیتونم درس خوندن رو شروع کنم؟+ 5 روش عملی

اعتماد به نفس
اعتماد به نفس(کسانی که با سختی درس خواندند )

۳- جبهه مقاومت!

چیزی که در زندگی علی فرج‌پور و زهرا نامور ما را متحیر می‌کند، اراده‌شان است. اینکه تسلیم مشکلات و سختی‌هایشان نشدند.
و اما اراده چیست؟ همه ما از اراده زیاد می‌گوییم یا می‌شنویم اما معنای دقیق آن چیست؟
اراده به عزم، تصمیم و ارادهٔ شخص برای انجام کار یا تحقق هدفی خاص اشاره دارد. این ویژگی معمولاً با تلاش و انگیزه شخصی ارتباط دارد و به اشخاص کمک می‌کند تا مواجهه با مشکلات و چالش‌های زندگی را به بهترین شکل انجام دهند و به دستیابی به اهداف خود برسند.
اراده شامل عواملی مانند تصمیم‌گیری، تحمل مشکلات، انگیزه، مثابرت و تعهد به تلاش مداوم در راستای دستیابی به اهداف است. این نه تنها در زمینه تحصیلات و کارآفرینی بلکه در زندگی روزمره نیز نقش مهمی ایفا می‌کند.
اراده افراد را به تحقق هدف‌ها و رسیدن به موفقیت‌های شخصی و حرفه‌ای ترغیب می‌کند و آنها را از تسلیم شدن در مواجهه با مشکلات و شکست‌ها باز می‌دارد. این مفهوم بسیار مهم در تعیین مسیر زندگی و دستیابی به آرمان‌ها و اهداف افراد نقش بزرگی ایفا می‌کند.
 
بعد از اینکه توضیح دادم اراده چیست، از مزایای آن نیز صحبت می‌کنم. داشتن اراده قوی در درس خواندن دارای مزایای زیادی است که به تحصیلات و موفقیت تحصیلی شما کمک می‌کند:
 
1. پیگیری مستمر: اراده قوی به شما کمک می‌کند تا به صورت پیوسته در درس خواندن خود پیشرفت کنید و تلاش‌های مداومی در جهت دستیابی به اهدافتان داشته باشید.
 
2. اثربخشی در مطالعه: افراد با اراده قوی معمولاً روش‌های مطالعه مؤثرتری انتخاب می‌کنند و بهره‌وری بیشتری از زمان مطالعه دارند چرا که جلوی هدر رفت زمان خود را می‌گیرند.
 
3. تحمل مشکلات: اراده به شما کمک می‌کند تا تحت فشار و مشکلات مسیر کنکور، نا امید نشوید و به راه خود در مواجهه با چالش‌ها ادامه دهید.
 
4. افزایش انگیزه: افراد با اراده قوی معمولاً انگیزه بیشتری برای یادگیری و دستیابی به اهدافشان دارند. آنها معتقدند که با تلاش و تحصیل می‌توانند به موفقیت برسند.
 
5. بهبود مهارت‌ها: افراد با اراده می‌توانند مهارت‌های تحصیلی خود را بهبود ببخشند و به تسلط بر مفاهیم درسی برسند.
 
6. تعهد به یادگیری: اراده به شما کمک می‌کند تا به تعهد به یادگیری پایبند باشید و مطالب جدید را با اشتیاق بیشتری مطالعه کنید.
 
8. افزایش اعتماد به نفس: موفقیت‌های حاصل از اراده قوی به افزایش اعتماد به نفس شما در تحصیلات کمک می‌کند.
 
9. تقویت رشد شخصی: اراده به شما این امکان را می‌دهد که در مسیر تحصیلاتتان به رشد و توسعه شخصی بپردازید.
 
بنابراین، داشتن اراده قوی در درس خواندن به شما در دستیابی به موفقیت‌های تحصیلی و توسعه شخصی کمک بسیاری می‌کند.
 
حالا باید برای تقویت اراده چه کنید؟ در ادامه به شما می‌گویم.
 
هر سه موردی که در این مقاله نام بردم یعنی روحیه جنگجو، اعتماد به نفس و اراده،در هم تنیده هستند و از هم جدا نیستند و به همین علت، نقش تعیین اهداف و داشتن برنامه ریزی اصولی، همیشه مهم و پررنگ است به خصوص در زمینه حفظ و تقویت اراده.
داشتن هدف باعث می‌شود شما تصویر روشنی از مسیر و آینده خود داشته باشید و این موضوع کمک می‌کند به تلاش کردن ادامه بدهید همچنین یک برنامه درسی خوب، شما را به مطالعه پایبند می‌کند. پس نیازی نیست که این دو را دوباره و دوباره برای شما تکرار کنم و به سراغ عوامل دیگری می‌روم:
 
1. ایجاد محیط مطالعه مناسب: شاید عجیب باشد اما یک محیط مطالعه خوب، می‌تواند روی اراده شما تاثیرگذار باشد. یک محیط آرام و بدون اشغال برای مطالعه انتخاب کنید تا تمرکزتان بیشتر شود. در محیطی که تمرکز خوبی برای درس خواندن دارید، تعهدی که نسبت به درس خواندن حس می‌کنید، باعث می‌شود اراده‌تان در مسیر کنکور و یا سایر آزمون‌ها، حفظ شود. محیطی که پر از تنش باشد، محل خوبی برای مطالعه نیست.
 
2. شروع از صفر : اگر اراده ضعیفی دارید، ابتدا با کمی مطالعه شروع کنید و سپس به تدریج زمان مطالعه خود را افزایش دهید.
 
3. مثابرت: معنی مثابرت را در قسمت قبلی این مقاله ذکر کردم. تلاش مداوم و ادامه دادن تلاش‌ها در مواجهه با چالش‌ها و مشکلات به تقویت اراده کمک می‌کند.
 
4. تعهد به یادگیری: به تعهد خود به یادگیری پایبند باشید و به مطالب جدید با اشتیاق بپردازید.
 
5. بگو نه! : در برخی مواقع، باید بتوانید به اشتغالات غیرضروری “نه” بگویید تا وقتدکافی برای درس خواندن داشته باشید و از عادت درس خواندن جدا نشوید. مانند دوری از تفریحاتی که در زمان مناسب خودشان نیستند و بیشتر باعث اتلاف وقت شما می‌شوند.
 
6. ایجاد عادت: تلاش کنید درس خواندن را به یک عادت روزانه تبدیل کنید تا به تدریج در آن پیشرفت کرده و همیشه پایبند آن بمانید.
 
با استفاده از این راهکارها و هر راه دیگری که برایتان جواب می‌دهد، میتوانید اراده خود را حفظ و تقویت کنید.

جبهه مقاومت
جبهه مقاومت

سخن پایانی

من در این مقاله، سه عنصر بسیار مهم و برجسته که در موفقیت زهرا نامور؛ علی فرج‌پور و امثال این افراد دیده می‌شود را برایتان به تفصیل شرح دادم.
امیدوارم بتوانید با بهره‌برداری دقیق و‌ کامل از مسیر زندگی افرادی که در شرایط سخت تلاش کردند و به اهدافشان رسیدند، شما هم به شرایط دلخواه خود برسید.

مقاله های مناسب برای شما : 

+چگونه درس خواندن را از صفر شروع کنیم+۵ روش کاربردی

+چگونه تعداد تست زیاد بزنیم؟+5 روش عملی

+خاص‌ترین روش مطالعه ماندگار +۸ راهکار عملی

سوالات متداول

اول از همه باید بررسی کنید ببینید برنامه‌ای که دارید، متناسب با شما و اهدافتان هست یا نه و بعد از آن، می‌توانید با تقسیم ساعات و مطالب به بسته‌های کوچک، کم کم خود را به برنامه‌تان عادت بدهید و به آن متعهد شوید

بدانید که شما تنها نیستید و افراد زیاد دیگری هم در این شرایط شما قرار دارند. همچنین با تقویت اعتماد به نفس و اراده‌تان، در برابر مشکلات این مسیر پایداری کنید

5/5 - (1 امتیاز)

لینک مطلب

https://kiaac.ir/?p=7049

در صورت هرگونه سوال درباره مسائل درسی و تحصیلی و درخواست مشاوره و برنامه ریزی حرفه ای میتوانید از طریق واتساپ و تماس مستقیم با شماره  ۰۹۱۰۰۸۰۰۷۱۸  با مشاوران ما در ارتباط باشید

انگیزیشی و جزوه و اخبار

اگر دلت جزوه های کاربردی و تخصصی تر و کلیپ های انگیزشی خفن تر میخاد
یا اخبار تازه کنکور و مدارس رو میخوای بدونی

دلت نکات مشاوره ای و پادکست انگیزشی میخاد؟

به کانال تلگرام کیادرس سر بزن
kia_ac@
>تازه یادم رفت کد تخفیف خدمات و محصولات در داخل کانال تلگرام پین میشه دائم چکش کن (ازدست ندیا!!!)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

60 درصد تخفیف با کد :

kiadars

ساعت‌
دقیقه
ثانیه

در کیادرس ثبت نام کن

پرتال دانش آموزی

سلام دانش آموز گرامی

درصورتی که ثبت نام خود را برای خدمات آموزشی انجام داده اید

می توانید با با نام کاربری و رمز عبور شخصی خود وارد پنل شخصی خود شده و آزمون و جلسات خود را شرکت کنید

درصورتی که هم ثبت نام نکرده اید

یک سری به

خدمات آموزشی کیادرس

بزنید ضرر نمی کنید