آکادمی کیادرس|academy kiadars
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

0 تا 100 روش خواندن شیمی برای امتحان + ۶ راهکار عملی

روش خواندن شیمی برای امتحان

فهرست مطالب

روش خواندن شیمی برای امتحان چیست ؟

و اکنون درس شیرین شیمی!

به نظر من که درس شیمی، از جذاب‌ترین درس‌هاست. هیچ آزمایشگاهی به اندازه آزمایشگاه شیمی ویژه و جذاب نیست به خصوص که اثرات، نتایج، اصول و قواعد آن را می‌توانیم در طبیعت و در زندگیمان مشاهده کنیم.

اما این درس با همه گلوکز‌هایش! می‌تواند دردسر برایتان درست کند به‌ خصوص اگر روش درست شیمی خواندن را ندانید.

در این مقاله از سایت آکادمی کیادرس می‌خواهم در ۶ قدم مسیر پر پیچ و خم مطالعه درس شیمی را برای شما هموار کنم.

پس تا اخرین جمله این نوشته، با تمام کلمات آن همراه باشید.

حواستان باشد راهکارهایی که در ادامه این مقاله :

(۰ تا ۱۰۰ روش خواندن شیمی برای امتحان + ۶ راهکار عملی)

ذکر می‌کنم، بیشتر بر روی مطالعه تشریحی برای امتحان‌های تشریحی تمرکز دارند

اما می‌توانید با کمی تغییر و دگرگونی و خواندن مقاله‌های (خواندن شیمی از صفر) و (مباحث تست‌خیز شیمی) که قبلا در سایت آکادمی کیادرس منتشر شده‌اند، برای شیمی کنکور نیز آماده شوید.

پس فعلا برای موفقیت در امتحانات، ۶ راهکار بعدی را بخوانید.

خواندن شیمی برای امتحان
خواندن شیمی برای امتحان(روش خواندن شیمی برای امتحان)

۱- خواندن به طور روزنامه‌وار یا کلی‌ خوانی

شاید الان با خودتان فکر کنید که روزنامه‌وار‌ خواندن درس، چه فایده‌ای دارد و‌ برای رسیدن به نمره‌ای بالا، چه کمکی می‌کند؟

اما اولین قدم در مسیر خواندن شیمی برای امتحان، روزنامه‌وار خواندن آن است.
کلی خوانی درس، به شما امکان می‌دهد که به صورت کلی و اجمالی، مفاهیم و اطلاعات اصلی یک موضوع را درک کنید. این فعالیت می‌تواند به شما در موارد زیر کمک کند:
 
1. سرعت خواندن: کلی خوانی به شما کمک می‌کند تا سریع‌تر و بهتر اطلاعات را از متون استخراج کنید.
 
2. درک مفهوم اصلی: با کلی خوانی، شما می‌توانید به سرعت مفهوم اصلی یک متن را درک کنید و نیازی به خواندن جزئیات ندارید.
 
3. انتخاب متن مناسب: با کلی خوانی، می‌توانید سریعاً تشخیص دهید که آیا یک متن برای مطالعه دقیق تر و عمیق‌تر مناسب است یا خیر.
 
مهم است به خاطر داشته باشید که کلی خوانی تنها بخشی از مهارت‌های خواندن است و در برخی موارد، مطالعه دقیق‌تر و عمیق‌تر نیز لازم است که در قدم‌های بعدی که در این مقاله ( ۰ تا ۱۰۰ روش خواندن شیمی برای امتحان + ۶ راهکار عملی ) نام‌ می‌برم، آن‌ها را توضیح خواهم داد اما در ابتدای کار می‌خواهم شما را با اصول روزنامه‌وار خواندن درس، آشنا کنم.

روزنامه‌وار خواندن درس یکی از قدم‌هاییست که در مسیر یادگیری درس، سرعت شما را بالاتر می‌برد.

در کلی خوانی درس شیمی، ابتدا نگاهی به فهرست فصل‌ها بیندازید.

بعد از آن‌ که تیترها را در فهرست دیدید، به سراغ فصلی که باید بخوانید بروید.

در اینجا، لازم نیست تمام سطرها را بخوانید بلکه نگاهی روزنامه‌وار به آن داشته باشید.

منظور از روزنامه‌وار خواندن، این است که وقتی شما روزنامه می‌خوانید آیا تمام جملات و سطرها در ذهنتان می‌ماند یا فقط نکات کلیدی و مهم؟

در روزنامه‌وار خوانی درس هم همینطور است. خواندن تیترها و مشاهده تصاویر و نمودارها، باعث می شود بتوانید درک کنید که قرار است چه موضوعاتی را بخوانید

و همچنین در این حالت، ذهن سوالاتی را در حول این موضوع به وجود می‌آورد و این پرسش سوال، کمک می‌کند تا مغز سریع‌تر به دنبال نکات کلیدی و مهم درس برود و در دور بعدی مطالعه، ذهنتان سعی می‌کند پاسخ سوال‌هایتان را بدهد.

البته یادتان باشد، روزنامه‌وار خواندن تنها زمانی کاربرد شگفت‌انگیز خودش را دارد که شما برای اولین بار قرار است آن فصل‌ها را مطالعه کنید. مرور مطالب اصول خاص خودش را دارد که در ادامه، از آن‌ها نیز صحبت خواهم کرد.

مقاله های مرتبط : 

روش خواندن شیمی کنکور از صفر برای مسائل و مفاهیم

خواندن روزنامه‌وار
خواندن روزنامه‌وار(خواندن شیمی برای امتحان)

۲- معجزه مطالعه عمیق

بعد از مطالعه روزنامه‌وار، نوبت به مطالعه جزئی و دقیق و عمیق می‌رسد.
درس شیمی، جز دروس مهم است و ممکن است گاهی اوقات پیچیده ظاهر شود بنابراین، نیاز به این دارد که با تمرکز بالا مطالعه شود.

اما در همین قدم، خیلی‌ها به مشکل می‌خورند چون تمرکز ندارند و نمی‌دانند چطور باید تمرکز خود را در درس خواندن، افزایش بدهند.
با روش‌های ساده‌ای که در زیر معرفی می‌کنم، می‌توانید به راحتی تمرکز خود را بالا ببرید:

1. محیط مناسب مطالعه: محیطی که در آن مطالعه می‌کنید، باید محیطی مناسب و راحت باشد.
برای ایجاد محیطی مناسب برای درس خواندن، می‌توانید از موارد زیر استفاده کنید:

انتخاب مکان مناسب:

یک مکان آرام و بدون مزاحمت برای مطالعه انتخاب کنید. اگر در خانه این امکان وجود ندارد، می‌توانید از کتابخانه‌ها و سالن‌های مطالعه عمومی استفاده کنید.

نورپردازی مناسب:
اطمینان حاصل کنید که محیط دارای نورپردازی مناسب است تا به چشم‌هایتان آسیب نرسد و تمرکزتان را از دست ندهید.

مبلمان راحت:
یک صندلی یا میز راحت انتخاب کنید تا در طول مدت زمان مطالعه، احساس راحتی داشته باشید.

میز تمیز و منظم:
میز مطالعه خود را تمیز و منظم نگه دارید تا از درگیری با اشیاء اضافی جلوگیری کنید و عدم نظم، باعث کاهش تمرکز شما نشود.

منابع مورد نیاز:
اطمینان حاصل کنید که تمامی منابع مورد نیاز برای درس خواندن در دسترس شماست تا نیازی به جستجوی آنها نداشته باشید. این منابع شامل نوشت‌افزارها و‌ کتاب‌های درسی و کمک درسی هستند.

2. حذف عوامل حواس‌پرتی: عوامل حواس‌پرتی نظیر تلفن همراه و یا کتاب‌های غیر درسی هستند که ذهن شما را به خودشان مشغول می‌کنند. در هنگام درس خواندن، این عوامل را از خودتان دور کنید.

3. تقسیم‌بندی زمان و مطالب: در ابتدا، ممکن است ذهنتان در برابر خواندن یک فصل شیمی ۴۰ صفحه‌ای، مقاومت نشان بدهد اما با تقسیم‌بندی زمانی و تقسیم‌بندی مطالب، می‌توانید این مقاومت را در هم بشکنید!

برای تقسیم‌بندی زمانی، می‌توانید از تکنیک پومودورو استفاده کنید‌. در این تکنیک، زمان مطالعه را به بازه‌های ۲۵ دقیقه‌ای تبدیل می‌کنید و بعد از هر ۲۵ دقیقه مطالعه درس، ۵ دقیقه استراحت می‌کنید.

البته این استراحت نباید وقف استفاده از گوشی و فضاهای مجازی شود. بعد از چند پومودورو (بازه ۲۵ دقیقه‌ای) استراحتی ۳۰ دقیقه‌ای برای خودتان در نظر بگیرید.

تقسیم‌بندی مطالب هم می‌تواند به این شکل باشد که شما فصلی که باید بخوانید را به بسته‌های مطالعاتی پنج صفحه‌‌ای تبدیل کنید.

البته یادتان باشد در تقسیم‌بندی مطالب، باید حواستان به زمان هم باشد و این خواندن این بسته‌های کوچک درسی، نباید زیاد طول بکشد.

در مطالعه دقیق درس، شما باید تمام زیر و بم کتاب را به هم بریزید!

کتاب شیمی، کتاب حقه‌بازی است! شما باید به تمام مطالب کتاب از جمله تصاویر و نمودارها و توضیحاتی که در زیر آنها نوشته شده توجه کنید.

حتی متن سوالات و تمرین‌ها و بخش‌های آزمایش عملی هم دارای نکاتی است که می‌تواند در امتحان به سراغ شما بیاید.
پس حقه کتاب شیمی را خنثی کنید!

مقاله های مرتبط : 

خاص‌ترین روش مطالعه ماندگار +۸ راهکار عملی

مشاوره رایگان

مطالعه عمیق
مطالعه عمیق(روش خواندن شیمی برای امتحان)

۳- خلاصه نویسی

خلاصه نویسی کردن برای درسی مانند درس شیمی، از واجبات است!

درس شیمی، درسی است که شامل دو قسمت مفهومی و محاسباتی می‌شود و به همین دلیل، خلاصه نویسی کردن از آن می‌تواند بسیار مفید باشد که در ادامه این قسمت از مقاله ( ۰ تا ۱۰۰ روش خواندن شیمی برای امتحان + ۶ راهکار عملی)، از فواید خلاصه نویسی صحبت می‌کنم:

خلاصه نویسی دارای فواید متعددی است که به شما در فرآیند یادگیری و تفهیم بهتر مطالب کمک می‌کند. برخی از فواید خلاصه نویسی عبارتند از:

1. تمرکز بر مفاهیم اصلی: خلاصه نویسی باعث می‌شود که شما مجبور به تحلیل و انتخاب مفاهیم اصلی و مهم درس شوید. این کار باعث تمرکز بر نکات کلیدی و اصول اساسی می‌شود.

2. تسهیل در مرور: خلاصه‌ها به شما اجازه می‌دهند که به راحتی مروری کوتاه و سریع از مطالب درس داشته باشید. این به شما در حفظ و تثبیت اطلاعات کمک می‌کند.

3. بهبود تفکر مفهومی: خلاصه نویسی نیازمند تفکر مفهومی و تحلیلی است. این کار باعث بهبود توانایی شما در تجزیه و تحلیل موضوعات و ارتباط دادن اجزای مختلف آنها می‌شود.

4. ترتیب دادن به اطلاعات: خلاصه نویسی به شما کمک می‌کند تا اطلاعات را به یک ترتیب منطقی و ساختاری مرتب کنید که باعث درک بهتر مطلب می‌شود.

5. اصلاح و تصحیح نکات مهم: خلاصه‌ها به شما امکان می‌دهند تا به ترتیب نکات مهم و نقاط قوت و ضعف خود پی ببرید و اصلاحات لازم را اعمال کنید.

6. صرفه‌جویی در زمان: خلاصه نویسی باعث کاهش زمان مطالعه شما می‌شود زیرا به شما امکان مرور سریع‌تر و کارآمدتر اطلاعات را می‌دهد.

7. تقویت مهارت‌های نوشتاری: خلاصه نویسی به شما فرصت می‌دهد تا مهارت‌های نوشتاری‌تان را تقویت کنید و به تمرین در ساختار و انتخاب واژگان بپردازید.

این مهارت، سرعت فکر کردنتان را بالا می‌برد و باعث می‌شود سر جلسه امتحان، بتوانید پاسخ‌ها را سریع‌تر و با جمله‌بندی‌های بهتر و مفیدتری بنویسید.

8. ارتقاء توانایی تحلیل و تفکر منطقی: خلاصه نویسی باعث تقویت توانایی تحلیل و تفکر منطقی شما می‌شود که در تمامی زمینه‌های تحصیلی و شغلی مفید است.

از فواید خلاصه نویسی گفتم، اما خلاصه نویسی کردن اصولی دارد که اصول آن را نیز در ادامه این قسمت خواهم گفت.
برای خلاصه نویسی درس شیمی، می‌توانید از مراحل زیر استفاده کنید:

1. تسلط به مطالب: در ابتدای امر، شما باید به کتاب درسی تسلط داشته باشید تا بتوانید مفاهیم اصلی و اطلاعات کلیدی را درک کنید.

2. تعیین مفاهیم اصلی: مفاهیم اصلی و مهم درس را تعیین کنید. این می‌تواند شامل تعاریف، اصول اساسی و واکنش‌های کلیدی باشد. کل کتاب درسی را در خلاصه‌تان نیاورید!

3. کاهش کلیات به جزئیات: تا حد امکان از جزئیات کم‌اهمیت صرف‌نظر کنید و تنها نکات مهم و کلیدی را در خلاصه نویسیتان داشته باشید.

4. ساختار منسجم: مطالب را به صورت منسجم و منظم درآورید. از بخش‌بندی‌ها، عناوین فصل‌ها و زیربخش‌ها استفاده کنید. به طوری که بعدا، بتوانید متوجه شوید هر قسمت خلاصه‌تان مربوط به کدام مبحث شیمی می‌شود.

5. استفاده از نمودارها و تصاویر: اگر مناسب باشد، از نمودارها، نمونه‌ها و تصاویر برای توضیح بهتر مفاهیم استفاده کنید.

6. کلمات کلیدی و تعاریف: کلمات کلیدی و تعاریف مهم را در خلاصه‌تان درج کنید تا توضیح مفاهیم را تکمیل کنید.

7. استفاده از جملات کوتاه و مختصر: از جملات کوتاه و مختصر برای نوشتن مطالب استفاده کنید تا اطلاعات را به صورت جامع و ساده ارائه دهید. این جملات باید ساده و قابل فهم باشند و با زبان یادگیری خودتان خلاصه‌ نویسی کنید. قرار نیست مقاله علمی بنویسید!

8. تنظیم و ترتیب: مطالب خلاصه را تنظیم کنید تا یک جریان منطقی داشته باشند و همچنین خواندن و درک کردنش برای خودتان که بعدا خواننده این خلاصه‌ها خواهید بود، آسان باشد.

9. مرور و اصلاح: پس از نوشتن خلاصه، آن را مرور کنید و اصلاحات لازم را اعمال کنید تا خلاصه‌تان دقیق و کامل باشد.

با رعایت این مراحل، می‌توانید درس شیمی را به طور موثر و مختصر خلاصه کنید و اطلاعات کلیدی را به درستی منتقل کنید.

مقاله های مرتبط : 

چگونه برای کنکور خلاصه نویسی کنیم؟+3 روش خفن+ویدیو

خلاصه نویسی
خلاصه نویسی(روش خواندن شیمی برای امتحان)

۴- حل مسائل متنوع

قسمتی از شیمی که بیشتر دانش آموزان ممکن است با آن مشکل داشته باشند، مسائل آن است به خصوص مسئله‌های اسید و باز و استوکیومتری مسائلی هستند که هم بسیار مهم هستند

و هم این پتانسیل را دارند که در ذهن شما به عنوان دانش آموزی که می‌خواهد شیمی بخواند، سخت و پیچیده جلوه کند.

حل مسئله شیمی، مراحلی دارد که در ادامه، این مراحل را برایتان شرح می‌دهم:
برای حل مسائل درس شیمی، مراحل زیر را می‌توانید دنبال کنید:

1. مطالعه مسئله: مسئله را به دقت مطالعه کنید و تمام جزئیات مهم را درک کنید. مطمئن شوید که به تمام شرایط و واکنش‌های در مسئله توجه داشته‌اید. می‌دانید که فهم مسئله، نیمی از راه حل است.

2. تعریف متغیرها: متغیرهای موجود در مسئله را تعریف کنید و مقادیر آنها را مشخص کنید. این مرحله می‌تواند شامل اندازه‌گیری‌ها، ثوابت و داده‌های دیگر باشد.

3. انتخاب فرمول و روش مناسب: براساس نوع مسئله، انتخاب فرمول یا روش مناسب را در نظر بگیرید. اگر مسئله شامل محاسبات مقدار عددی است، از فرمول‌های مربوطه استفاده کنید.

4. محاسبات و مراحل مسئله: با استفاده از فرمول‌ها و روش‌های مربوطه، محاسبات لازم را انجام دهید. در این مرحله به دقت محاسبات خود را انجام دهید و از واحد‌ها و متغیرهای درست اطمینان حاصل کنید.

5. بررسی پاسخ: از پاسخ خود در مقابل پاسخ‌های استاندارد یا منطقی دیگر بررسی کنید. اطمینان حاصل کنید که پاسخ شما منطقی و صحیح است.

6. ارائه پاسخ: پاسخ خود را به صورت منظم و دقیق ارائه دهید. اگر ممکن است، گام‌ها و محاسبات خود را نیز توضیح دهید.

7. بررسی مجدد و تصحیح: پس از ارائه پاسخ، مسئله را دوباره بررسی کنید و اطمینان حاصل کنید که هیچ خطای محاسباتی یا اشتباهی وجود ندارد.

8. تفکر و تحلیل عمیق‌تر: در مرحله آخر، تفکر و تحلیل عمیق‌تری روی مسئله انجام دهید. بررسی کنید که چگونه مفاهیم شیمیایی در حل مسئله مورد استفاده قرار گرفته‌اند.

با انجام مراحل بالا، ذهنتان در هنگام حل مسئله منظم می‌شود و باعث می‌شود در میانه راه پاسخ‌دهی به سوالات، گیج و سردرگم نشوید.

نظم ذهنی هنگام حل سوالات، به روند حل کردنتان نظم می‌دهد و باعث می‌شود نتیجه بهتری بگیرید.

حل کردن سوالات شیمی، نیاز به مهارت حل مسئله دارد. برای بهبود مهارت‌های حل مسئله در شیمی، به تمرین و مرور مستمر نیاز دارید. با حل مسائل مختلف و متنوع، توانایی خود را افزایش دهید.

همچنین، مهم است تا در هر مرحله از حل مسئله به دقت عمل کنید تا بتوانید به طور کامل درک کنید که دارید چه کار می‌کنید!

این دقت و توجه، باعث می‌شود تا راه حل و تکنیک‌ها در ذهنتان تثبیت شود.
در اوایل کار، ممکن است حل یک مسئله شیمی دقایق زیادی طول بکشد اما این لحظه، دقیقا لحظه‌ سرنوشت ساز است!

کسی که نا امید می‌شود، از حل مسائل دیگر ناتوان می‌شود و تا آخر عمر حل سوالات شیمی را کنار می‌گذارد!

اما اگر نا امید نشوید و به تمرین کردن ادامه بدهید، سرعت حل مسائلتان بسیار بالا می‌رود و علاوه بر سرعت، تسلط خوبی هم روی این کار پیدا خواهید کرد.

مقاله های مرتبط : 

0 تا 100 آموزش برنامه ریزی برای تست زدن

چگونه تعداد تست زیاد بزنیم؟+5 روش عملی

تمرین زیاد
تمرین زیاد(روش خواندن شیمی برای امتحان)

۵- استفاده درست از منبع درست

یکی از ویژگی‌های درس شیمی این است که شما می‌توانید برای هر قسمت از آن منابع مختلفی پیدا کرده و برای یادگیری بیشتر و موفقیت در امتحان، از آن‌ها استفاده کنید.

در ادامه این قسمت و در راستای توضیح روش خواندن شیمی برای امتحان، سه منبع کاربردی برای گرفتن نمره عالی در درس شیمی را معرفی کرده و توضیح می‌دهم:

اولین و مهم‌ترین منبع: کتاب درسی

در هر درسی، می‌خواهد شیمی سال دهم باشد یا فیزیک کوانتوم مقطع دکترای فیزیک هسته‌ای! اولین منبعی که همیشه باید به آن مراجعه کرد، کتاب درسی است.

دلیل این اهمیت این است که کتاب درسی، کتابی تایید شده است و همه امتحانات بر اساس همین کتاب طراحی می‌شوند.

کتاب درسی تمام مطالبی را که شما لازم دارید که یاد بگیرید، به طور کامل پوشش می‌دهد. از آسان‌ترین مباحث تا ملاحث پیچیده‌تر را می‌توانید با کتاب درسی یاد بگیرید.

حتی در سوالات و تمرین‌های کتاب درسی، اطلاعات و نکات تکمیلی وجود دارد پس به هیچ عنوان فاقد اهمیت نیستند اما متاسفانه خیلی از دانش آموزان، دلبسته کتاب‌های قطور کمک آموزشی می‌شوند و کتاب درسی را به طور کل فراموش می‌کنند.

کتاب درسی رسمی مدرسه، معتبرترین و قابل اعتمادترین منبع شما برای خواندن درس شیمی برای امتحان است.

همچنین کتاب درسی، دارای ساختاری منظم و ترتیب‌بندی دقیقی است که شما را برای امتحانات آماده می‌کند.

دومین منبع: درسنامه کتاب‌های کمک آموزشی

منابع دیگری که می‌توانید از آن استفاده کنید، کتاب‌های کمک آموزشی هستند.

البته باید حواستان باشد این کتاب‌ها باید معتبر و علمی و بر اساس کتاب درسی تدوین شده باشند چرا که کتاب کمک آموزشی غیر استاندارد می‌تواند بلای بزرگی به سرتان بیاورد!

یکی از مزیت‌های کتاب‌های کمک آموزشی، این است که دارای درسنامه‌هایی هستند که اغلب خلاصه‌تر و کوتاه‌تر از کتاب درسی هستد اما تمام نکات مهم را در خود جای داده‌اند و یا شامل جداول و نمودار‌های درختی هستند که یادگیری را سریع، آسان و جذاب می‌کند.

همچنین کتاب‌های کمک آموزشی، شامل تمرین‌ها و مسائل متعدد و متنوعی هستند که در این صورت، شما برای تمرین حل مسائل که در قدم چهارم (حل مسائل متنوع) بیان کردم، سوالات زیادی در اختیار دارید که دستتان را برای حل مسائل باز می‌گذارد.

سومین منبع: ویدیوهای آموزشی و نمونه سوالات امتحانی

وقتی که خود من دانش آموز بودم، عاشق این منابع بودم!
گفتم که یکی از مشکلات دانش آموزان در درس شیمی، حل مسائل آن است و معمولا از این قسمت نمره کم می‌آورند.
این موضوع، می‌تواند یک راه حل ساده داشته باشد: ویدیوهای آموزشی و سوالات امتحانی.

ویدیوهای آموزشی: از آنجایی که ما در قرن ۲۱ و در سال ۲۰۲۳ زندگی می‌کنیم! دسترسی بسیار زیادی به تکنولوژی و اینترنت داریم.

شما با یک جست و جوی ساده می‌توانید به هزاران ویدیوی آموزشی آنلاین و رایگان دسترسی داشته باشید اما آیا من می‌گویم از همه آن‌ها استفاده کنید و به همه آن‌ها اعتماد کنید؟ نه!

شما با خواندن نظرات دیگران در مورد این ویدیوها و دبیری که در این ویدیو به شما آموزش می‌دهد و یا دیدن نمونه‌ای از تدریس آن‌ها، می‌توانید بهترین منبع را انتخاب کنید.

البته بعضی از منابع آموزشی آنلاین بسیار پر آوازه و برجسته هستند که از آن‌ها هم می‌توانید استفاده کنید اما توصیه من هنوز همان پرس‌وجو و خواندن نظرات دیگران است!

استفاده از ویدیوهای آموزشی برای حل مسائل بسیار به کمک شما می‌آید چرا که می‌توانید مراحل حل مسئله را چندین و چند بار ببینید و دقیق‌تر و بهتر متوجه آن شده و وقتی خودتان مسائل را حل می‌کنید آن روش‌ها را به کار ببندید.

سوالات امتحانی: همچنان با یک جست و‌ جوی ساده، می‌توانید به تعداد زیادی از نمونه سوالات امتحانی دسترسی داشته باشید و که برای آمادگی بیشتر و بهبود مهارت حل مسائل شیمی خیلی مفید هستند.

اگر دانش آموز پایه دوازدهم هستید: نمونه سوالات امتحان شیمی نهایی سال‌های پیش را تهیه کرده و چند بار به دقت آن‌ها را بررسی و حل کنید. این کار باعث آمادگی علمی بیشتر و آشنایی دقیق‌تر با سوالات و ساختار امتحان نهایی می‌شود.

اگر دانش آموز پایه دهم و یازدهم هستید: شاید فکر کنید حل سوالات امتحانی دبیران و مدارس دیگر، به کارتان نمی‌آید اما این تفکر را دور بیندازید. با حل نمونه سوالات امتحانی هم آمادگی و مهارت بیشتری پیدا میکنید هم با نحوه تفکر دبیران شیمی در طراحی سوالات آشنا می‌شوید.

به من اعتماد کنید. بیشتر دبیران به یک شکل فکر می‌کنند چرا که مبنای تفکر آن‌ها کتاب درسی است و کتاب درسی در هر مدرسه‌ای، یکسان است.

پس از حل سوالات امتحانی غافل نشوید اما اگر دیدید نمونه سوالی وجود دارد که غیر استاندارد است، آن را فراموش کنید و ذهنتان را درگیرش نکنید.

در این قسمت از مقاله ( ۰ تا ۱۰۰ روش خواندن شیمی امتحان + ۶ راهکار عملی ) سه منبع بسیار خوب برای آمادگی در امتحان را معرفی کردم.

تنها نکته‌ای که باید دوباره ذکر کنم، این است که به درستی از این منابع استفاده کنید و از منابع استاندارد و اصولی کمک بگیرید.

استفاده از منابع
استفاده از منابع

چرا هرچی درس میخونم نمیفهمم؟

۶- مرور مطالب

مرور مطالب معمولا در شب قبل از امتحان انجام می‌شود چرا که دیگر وقتی برای خواندن و یادگیری دقیق و عمیق مطالب جدید نیست و بهتر است به مرور مطالبی که قبلا خوانده‌اید بپردازید.
می‌توانید از روش‌هایی که در زیر توضیح می‌دهم استفاده کنید تا مطالب را بهینه مرور کنید:

1. تمرکز بر نکات کلیدی: به نکات مهم و کلیدی مطالب تمرکز کنید. تلاش کنید تا نکات اصلی و تاثیرگذار را به یاد داشته باشید.

2. مرور سریع خلاصه‌ها: خلاصه نویسی که قبلا ذکر کردم، اینجا به کار می‌آید. شب امتحان می‌توانید به سرعت این خلاصه‌ها را مرور کنید تا نکات کلیدی را در ذهنتان تثبیت کنید.

3. پاسخ به تست‌ها و سوالات: اگر تست‌ها و سوالات تمرینی دارید، شب امتحان می‌توانید به آنها پاسخ دهید. این کار به شما کمک می‌کند تا اطمینان حاصل کنید که مفاهیم را به خوبی متوجه شده‌اید.

4. تمرین با فلش‌کارت‌ها: اگر از فلش‌کارت‌ها برای مرور استفاده می‌کنید، شب امتحان می‌توانید با تکرار مکرر از این فلش‌کارت‌ها استفاده کنید. همچنین می‌توانید از جداول و نمودارهای خلاصه نویسی شده استفاده کنید.

5. عدم تمرکز بر جزئیات: شب امتحان بهتر است به جزئیات پیچیده و جزئیات کوچک تمرکز نکنید. بهتر است روی نکات کلیدی و اصلی متمرکز شوید.

مهمترین نکته این است که شب امتحان تا حد امکان آرامش خود را حفظ کرده و تلاش نکنید تا به اطلاعات جدیدی دست پیدا کنید. بهترین چیزی که می‌توانید انجام دهید، استفاده مؤثر از آن چیزهایی است که تا این لحظه یاد گرفته‌اید.

مرور کردن
مرور کردن

کلام آخر

در این مقاله (۰ تا ۱۰۰ روش خواندن شیمی برای امتحان + ۶ راهکار عملی) از مجموعه مقاله‌های آکادمی کیادرس، سعی کردم نکات و راهکارهایی ذکر کنم که شما با استفاده از آن‌ها بتوانید به بهترین شکل در امتحاناتتان ظاهر شوید.

در اینجا می‌خواهم چند نکته کوتاه در مورد آمادگی بیشتر برای امتحان بگویم:
 
استراحت و خواب کافی: حتماً به خواب کافی و استراحت مناسب در زمان امتحان اهمیت بدهید. خواب کافی بهترین راه برای تقویت حافظه و داشتن تمرکز بهتر در امتحان است.
 
به خود اعتماد کنید: شما باید معتمدترین فرد برای خودتان باشید. توانایی‌هایتان را باور داشته باشید و به این فکر کنید که در حد توانتان تلاشتان را کرده‌اید و نتیجه خوبی را خواهید گرفت.
 
امیدوارم با رعایت نکات بالا و همه راهکارهایی که در طول این نوشته گفته‌ام، نتیجه دلخواهتان را به دست آورید.
 
زکریای رازی را راضی نگه‌دارید!

سوالات متداول

خلاصه‌ای که هر کسی می‌نویسد، بر مبنای تفکرات، نقاط قوت و ضعف و فهم و درک خودش نوشته شده است پس بهتر است خلاصه مخصوص خودتان را داشته باشید.

دقت کنید که از اصول خلاصه نویسی استفاده کنید یعنی کوتاه و مختصر و به صورت کلیدی بنویسید. با رعایت این نکات، به مرور سرعتتان در خلاصه نویسی بالا می‌رود.

به هیچ‌وجه روش روخوانی و روزنامه‌وار خواندن درس برای مسائل توصیه نمی‌شود. مسائل باید حل شوند تا در ذهنتان تثبیت شوند.

3.7/5 - (6 امتیاز)

لینک مطلب

https://kiaac.ir/?p=6450

در صورت هرگونه سوال درباره مسائل درسی و تحصیلی و درخواست مشاوره و برنامه ریزی حرفه ای میتوانید از طریق واتساپ و تماس مستقیم با شماره  ۰۹۱۰۰۸۰۰۷۱۸  با مشاوران ما در ارتباط باشید

انگیزیشی و جزوه و اخبار

اگر دلت جزوه های کاربردی و تخصصی تر و کلیپ های انگیزشی خفن تر میخاد
یا اخبار تازه کنکور و مدارس رو میخوای بدونی

دلت نکات مشاوره ای و پادکست انگیزشی میخاد؟

به کانال تلگرام کیادرس سر بزن
kia_ac@
>تازه یادم رفت کد تخفیف خدمات و محصولات در داخل کانال تلگرام پین میشه دائم چکش کن (ازدست ندیا!!!)

3 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

در کیادرس ثبت نام کنید

در کیادرس ثبت نام کن

پرتال دانش آموزی

سلام دانش آموز گرامی

درصورتی که ثبت نام خود را برای خدمات آموزشی انجام داده اید

می توانید با با نام کاربری و رمز عبور شخصی خود وارد پنل شخصی خود شده و آزمون و جلسات خود را شرکت کنید

درصورتی که هم ثبت نام نکرده اید

یک سری به

خدمات آموزشی کیادرس

بزنید ضرر نمی کنید