آکادمی کیادرس|academy kiadars
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

کاهش استرس امتحان در دانش آموزان با فقط 6 روش عملی

60 درصد تخفیف با کد :

kiadars

کمتر از 200 هزار تومان

ساعت‌
دقیقه
ثانیه
کاهش استرس امتحان در دانش آموزان

فهرست مطالب

کاهش استرس امتحان در دانش آموزان

همه ما، استرس قبل از امتحان را در سطوح مختلفی تجربه می‌کنیم.

استرس امتحان یکی از شایع‌ترین انواع استرس است که ممکن است در دانش‌آموزان به‌ویژه در دوره‌های تحصیلی مختلف تجربه شود.

در ادامه به برخی از انواع استرس امتحان که ممکن است در دانش‌آموزان رخ بدهد، اشاره می‌کنم:
 
1. استرس پیش‌امتحان: این نوع استرس قبل از آغاز آزمون‌ها رخ می‌دهد و ممکن است به دلیل نگرانی و ترس از شکست در آزمون باشد.
 
2. استرس در دوره آموزشی: این نوع استرس مربوط به طولانی شدن دوره تحصیلی است و تحمل فشار و فرسودگی ذهنی را در دانش‌آموزان افزایش می‌دهد.
 
3. استرس در طول آزمون: این نوع استرس در حین آزمون رخ می‌دهد و ممکن است به دلیل شرایط غیرعادی مانند سوالات سخت، محدودیت زمانی، عدم به یاد آوردن راه حل و … باشد.
 
4. استرس پس از آزمون: این نوع استرس پس از اتمام آزمون رخ می‌دهد و می‌تواند به دلیل عدم اطمینان در نتیجه آزمون، نگرانی درباره نمره گرفته شده و یا انتظارات بالایی که از خود داشته باشد باشد.
 
5. استرس اجتماعی: این نوع استرس ممکن است در دانش‌آموزانی که از شرایط اجتماعی کمتری برخوردار هستند و با آزمون‌های گروهی مواجه هستند رخ دهد.
 
6. استرس رقابتی: این نوع استرس ممکن است در دانش‌آموزانی که در مسابقات و رقابت‌های تحصیلی شرکت می‌کنند، به‌ویژه با سایر دانش‌آموزان مهارت‌دار و با تجربه رقابت کنند، رخ دهد.
 
همه این انواع استرس‌ها می‌توانند باعث تنش ذهنی، ناراحتی، بی‌اعتمادی به خود، کاهش عملکرد تحصیلی و حتی افسردگی شوند.

بنابراین، برای کاهش استرس امتحان، دانش‌آموزان باید از راهکارهایی استفاده کنند که استرس آن‌ها را کنترل کند چرا که این اضطراب بر سر جلسه امتحان، باعث کاهش عملکرد می‌شود.

در‌ ادامه در مقاله:

کاهش استرس امتحان در دانش آموزان با 6 روش عملی

به این بحث می‌پردازم که آیا استرس امتحان همیشه مضر است؟

استرس چه زمانی آسیب زا می‌شود؟

اگر احساس می کنی استرس خیلی زیادی داری میتونی با مرکز مشاوره کیادرس در ارتباط باشی چه حضوری چه تلفنی 

کیادرس در خدمت شما دانش آموز گرامی می باشد 

مسئله مرگ و زندگی
مسئله مرگ و زندگی(کاهش استرس امتحان در دانش آموزان )

مسئله مرگ و زندگی

استرس به طور کلی به دو نوع تقسیم می‌شود. که یکی مفید و دیگری مضر است.

در این قسمت از مقاله (کاهش استرس امتحان در دانش آموزان با فقط 6 روش ساده و عملی) به بیان این دو نوع از استرس می‌پردازم:
 
استرس تسریع کننده یا تسهیل کننده طبیعی:

این احساس، نوعی استرس است که در صورتی که در حد متوسط باشد (نه خیلی کم و نه خیلی زیاد)، باعث تحریک و تلاش بیشتر دانش‌آموز برای دستیابی به موفقیت می‌شود.

به این معنی که استرس می‌تواند به عنوان یک ابزار مفید برای بهبود عملکرد و افزایش موفقیت در امتحانات و فعالیت‌های دیگر باشد.

برای مثال، استرس تسریع کننده ممکن است باعث شود دانش‌آموز به موقع شروع به مطالعه کند، در سر جلسه امتحان مطالب را بهتر به یاد بیاورد و به عملکرد بهتری در امتحان برسد.

به طور کلی، استرس تسهیل کننده در حد تحمل و کنترل دانش‌آموز بوده و می‌تواند به عنوان یک محرک مثبت برای دستیابی به اهداف مورد نظر عمل کند.
 
استرس تضعیف کننده یا ناتوان کننده غیر طبیعی:
استرس ناتوان کننده یا غیرطبیعی، نوعی استرس است که به حدی شدید می‌شود که باعث ایجاد اضطراب شدید و ناتوانی در فرد می‌شود.

این نوع استرس ممکن است باعث شود فرد به جای اینکه به مطالعه و تلاش برای دستیابی به موفقیت بپردازد، به فکر نگرانی و استرس باشد و در نتیجه در عملکرد خود در امتحانات و فعالیت‌های دیگر دچار مشکل شود.

استرس ناتوان کننده ممکن است در برخی افراد بیشتر شیوع داشته باشد، مانند افرادی که تمایل به پرهیز از ریسک و عدم تجربه از مواجهه با فشار و استرس دارند.

همچنین، شرایطی مانند فشار و استرس شغلی، مشکلات خانوادگی، بیماری‌های فیزیکی و روانی و مشکلات مالی می‌تواند باعث ایجاد استرس ناتوان کننده در افراد شود.

برای کاهش استرس ناتوان کننده، بهتر است از روش‌های مختلف کاهش استرس که در این مقاله (کاهش استرس امتحان در دانش آموزان ) ذکر می‌شود، استفاده کنید.

اما سوال بعدی اینجاست، آیا استرس تسریع کننده (طبیعی) می‌تواند به استرس تضعیف کننده (غیر طبیعی) تبدیل شود؟
استرس تسریع کننده در بسیاری از موارد ممکن است مفید باشد، اما در برخی موارد ممکن است برای فرد ضرر آور باشد.

برای مثال، اگر استرس تسریع کننده به حدی شدید باشد که باعث ایجاد اضطراب و ناتوانی در فرد شود، این نوع استرس به عنوان استرس ناتوان کننده شناختهمی‌شود و می‌تواند در برخی موارد مانند امتحانات، عملکرد فرد را به شدت تحت تاثیر قرار دهد.

علاوه بر این، در برخی موارد ممکن است استرس تسهیل کننده برای فرد تاثیر منفعلی داشته باشد و باعث شود که فرد به دلیل حس موفقیت و امید به تغییر وضعیت فعلی، تلاشی برای بهبود عملکرد خود به عمل نیاورد و صرفاً به اوضاع فعلی رضایت داشته باشد.

بنابراین، برای بهره‌مندی بهینه از استرس تسهیل کننده، بهتر است این نوع استرس را در حد متعادل و قابل کنترل نگه داشت و در صورتی که این نوع استرس به حدی شدید شود که باعث ایجاد اضطراب و ناتوانی شود، روش‌های کاهش استرس را امتحان کنید.

در ادامه این نوشته (کاهش استرس امتحان در دانش آموزان با فقط 6 روش ساده و عملی)، روش‌های کاهش استرس غیرطبیعی و کنترل استرس طبیعی را برای شما بیان می‌کنم.

*مقاله مرتبط : 

برای جلوگیری از استرس چه کنیم؟11 روش عملی

عوارض استرس کنکور چیست؟ + ۵ راه کنترل عملی

شاه کلید برنامه ریزی
شاه کلید برنامه ریزی

چرا و چگونه؟

در ادامه این مقاله قرار است از روش‌های کاهش استرس امتحان در دانش آموزان صحبت کنم اما قبل از آن، باید بدانید که استرس امتحان چرا به وجود می‌آید و چگونه بر روی عملکرد دانش آموزان تاثیر می‌گذارد.
استرس امتحان در دانش‌آموزان به دلایل متعددی به وجود می‌آید.

این عوامل می‌توانند ترکیبی از عوامل روان‌شناختی، اجتماعی و شخصی باشند. برخی از دلایل شایع استرس امتحان عبارتند از:
 
1. فشار والدین و معلمان: انتظارات بالای والدین و معلمان برای عملکرد خوب دانش‌آموزان می‌تواند فشار زیادی ایجاد کند. این فشار ممکن است باعث استرس شود.
 
2. ترس از شکست: بسیاری از دانش‌آموزان ممکن است از شکست در امتحان یا ناموفقیت در کسب نمره‌های بالا ترترس داشته باشند.
 
3. فشار اجتماعی: در برخی مواقع، دیگر دانش‌آموزان یا همکلاسان ممکن است برای رقابت باشما فشار ایجاد کنند و این ممکن است به استرس منجر شود.
 
4. نگرانی از پیامدها: دانش‌آموزان ممکن است نگران پیامدهای نامطلوبی باشند که ممکن است از امتحانات ناشی شود، مانند اثر بر نمرات، تأثیر بر فرصت‌های آتی و …
 
5. ناکامی در مطالعه و آمادگی ناکافی: آماده نبودن برای امتحانات و نداشتن استراتژی‌های کافی برای مطالعه و آمادگی نیز می‌تواند به استرس امتحان منجر شود.
 
6. ترس از ارزیابی عملکرد: برخی از افراد ممکن است از امتحانات به عنوان یک ابزار ارزیابی عملکرد و توانایی شان نگرانی داشته باشند.
 
7. ضرورت نمره بالا: در برخی موارد، برای ورود به دوره‌های تحصیلی یا شغلی خاص، دانش‌آموزان به نمرات بالا نیاز دارند و این ممکن است فشاری بر روی آنها ایجاد کند.
 
استرس امتحان ممکن است به صورت موقتی برای برخی افراد ایجاد شود و طبیعی است اما کار جایی بیخ پیدا می‌کند که این استرس، بیش از حد و غیرقابل کنترل شود.
 
گفتم که استرس بر روی عملکرد دانش آموزان تاثیر دارد و در ادامه، می‌خواهم بگویم این استرس اگر فراتر از حد طبیعی باشد، چه اثراتی خواهد داشت؟
استرس امتحان می‌تواند به شکل‌های مختلفی بر روی عملکرد دانش‌آموزان تأثیر بگذارد:
 
1. کاهش تمرکز: استرس ممکن است باعث کاهش تمرکز و توانایی دانش‌آموز در تمرین و مطالعه شود. دانش‌آموزان ممکن است دچار پرتشوندگی و عدم توجه به مطالب درسی شوند.
 
2. ضعف حافظه: استرس می‌تواند به کاهش حافظه و توانایی به‌خاطر‌سپاری اطلاعات منجر شود.

دانش‌آموزان ممکن است به سختی اطلاعات را به یاد بسپارند.
 
3. کاهش سرعت عمل: استرس می‌تواند سرعت عمل دانش‌آموزان را کاهش دهد. این ممکن است باعث شود که آن‌ها به سوالات امتحانی با تأخیر جواب دهند.
 
4. ترس از شکست: اگر دانش‌آموزان ترس از شکست داشته باشند، ممکن است توانایی خود را به عنوان یک موفقیت‌همگانی از دست دهند و نتایج بدتری را تجربه کنند.
 
5. کاهش اعتماد به نفس: استرس می‌تواند اعتماد به نفس دانش‌آموزان را تخریب کند و باعث شود که آن‌ها از توانایی‌های خود مطمئن نباشند.
 
6. بهبود ندادن عملکرد: در برخی موارد، استرس ممکن است به نتیجه عملکرد بهتری از نظر دانش‌آموزی منجر شود. این امکان وجود دارد که استرس به عنوان یک انگیزه موقت برای کار کردن بیشتر عمل کند.
 
7. اثرات جسمی: استرس ممکن است باعث ایجاد علائم جسمی مانند سردرد، معده درد، افزایش ضربان قلب، و خستگی شود که می‌تواند عملکرد فیزیکی و ذهنی دانش‌آموز را تحت تأثیر قرار دهد.
 
بعد از اینکه از اثرات منفی این اضطراب آگاه شدید، وقت آن است که دست به کاری بزنید!
در‌ ادامه این مقاله، قرار است با روش‌های کاهش استرس امتحان آشنا شوید.
پس به خواندن ادامه بدهید.

روش اول: شاه کلید برنامه ریزی

باید بدانید که شب امتحانی بودن، شاید چندباری برایتان جواب داده باشد اما یک روش همیشگی نیست چرا که قرار است وارد دانشگاه بشوید و آن‌جا اصلا از این روش نتیجه نمی‌گیرید!

شما باید یک برنامه ریزی مداوم برای کل طول سال داشته باشید و شب قبل امتحان، فقط برای استراحت و‌ مرور کلی مطالب است.

برنامه مطالعاتی منظم داشتن می‌تواند به شما کمک کند تا بهتر و با کمترین استرس به امتحانات پایان ترم یا نیمسال آماده شوید. در ادامه چند مرحله برای تهیه یک برنامه مطالعاتی منظم را برایتان توضیح می‌دهم:
 
1. تعیین میزان زمان مطالعه:

در ابتدا باید زمانی را که می‌توانید برای مطالعه به آن اختصاص دهید تعیین کنید. برای این کار بهتر است زمان‌های آزاد و فرصت‌های شناور را بررسی کنید و سپس زمان مطالعه را از آن‌ها تعیین کنید.
 
2. برنامه ریزی برای هر روز:

برای ایجاد یک برنامه مطالعاتی منظم، بهتر است برنامه ریزی خود را برای هر روز از هفته از پیش تعیین کنید.

برای این کار، باید تمامی درس‌ها و مطالبی که باید برای آمادگی به آن‌ها مطالعه کنید را لیست کنید و زمان مطالعه برای هر کدام از آن‌ها را تعیین کنید.
 
3. اولویت بندی مطالب:

برای ایجاد یک برنامه مطالعاتی منظم، باید اولویت بندی مطالب را به درستی انجام دهید.

برای این کار، باید مطالبی که بیشتر باید به آن‌ها توجه کنید و برای آزمون مهم هستند را اولویت بندی کنید.
 
4. ایجاد یک برنامه زمانی:

برای ایجاد یک برنامه مطالعاتی منظم، باید یک برنامه زمانی را تعیین کنید.

در این برنامه زمانی باید زمان مطالعه، زمان استراحت و زمان مرور مطالب را تعیین کنید.
 
5. پیگیری برنامه مطالعاتی:

برای اینکه برنامه مطالعاتی منظم خود را به درستی پیاده کنید، باید پیگیری آن را انجام دهید.

برای این کار می‌توانید از یک برنامه ریزی روزانه استفاده کنید یا برنامه خود را به صورت الکترونیکی ثبت کنید.
 
با اجرای این مراحل، شما می‌توانید یک برنامه مطالعاتی منظم داشته باشید که به شما کمک می‌کند تا به بهترین نحو ممکن برای گرفتن نتیجه مطلوبد در امتحانات آماده شوید و اضطرابتان نیز کاهش پیدا کند.

*روش های مدیریت استرس رو یاد داری؟(مقاله زیر خیلییی کمکت می کنه )

مدیریت استرس کنکور فقط با 7 تکنیک ساده و عملی

چرا به برنامه ریزی خودم نمیرسم ؟

ویژگی‌های یک برنامه ریزی نتیجه بخش

یک برنامه ریزی مفید و موفق چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟
برنامه ریزی درسی خوب باید به عنوان یک راهبرد برای به دست آوردن یک آموزش با کیفیت و بهبود عملکرد دانش آموزان در نظر گرفته شود.

برنامه ریزی درسی خوب باید شامل ویژگی های زیر باشد:
 
1. تعیین هدف‌ها:

برنامه ریزی درسی باید هدف‌های مشخص و قابل اندازه‌گیری را تعیین کند.

این هدف‌ها باید مرتبط با موضوعات درسی و نیازهای دانش آموزان باشند.
 
2. تعیین محتوا:

باید محتوایی تدوین شود که به یادگیری هدف‌های درسی کمک کند.

این محتوا باید مرتبط با موضوعات درسی و نیازهای دانش آموزان باشد.
 
3. تعیین روش‌های آموزشی:

برنامه ریزی درسی باید روش‌های آموزشی را تعیین کند که به دانش آموزان در به دست آوردن هدف‌های درسی کمک می‌کند. این روش‌های آموزشی باید مرتبط با محتوا و نیازهای دانش آموزان باشند.
 
4. تعیین فرصت های آموزشی:

برنامه ریزی درسی باید فرصت‌های آموزشی را تعیین کند که به دانش آموزان کمک کند تا هدف‌های درسی خود را به دست آورند.

این فرصت‌های آموزشی باید شامل کلاس‌های درسی، تمرینات، آزمون‌ها، و تمرینات خانگی باشند.
 
5. ارزیابی:

برنامه ریزی درسی باید روش ارزیابی دانش آموزان را تعیین کند تا به دانش آموزان کمک کند تا به دست آوردن هدف‌های درسی خود را ارزیابی کنند و نقاط ضعف خود را شناسایی کنند.
 
6. انعطاف پذیری:

برنامه ریزی درسی باید انعطاف پذیری داشته باشد تا با توجه به نیازهای دانش آموزان و شرایط آموزشی تغییر کند.
 
برنامه ریزی درسی برای همه دانش آموزان نباید یکسان باشد، به دلیل این که دانش آموزان با توجه به ویژگی‌های شخصی خود، نیازهای مختلفی دارند.

به عنوان مثال، دانش آموزان با سطوح یادگیری مختلف، مهارت‌های مختلف و شرایط فردی خاصی مانند وضعیت خانوادگی و سلامتی، نیازهای مختلفی در زمینه آموزش و پرورش دارند.

بنابراین، برنامه ریزی درسی باید با توجه به نیازهای مختلف دانش آموزان، انعطاف پذیر و شخصی سازی شود. این به معنی این است که برنامه ریزی درسی برای دانش آموزان با سطوح یادگیری مختلف، مهارت‌های مختلف و نیازهای مختلف، شخصی سازی شود.

به عنوان مثال، دانش آموزان با سطوح یادگیری مختلف می‌توانند به کلاس‌هایی با سطوح مختلف دسترسی داشته باشند و دانش آموزان با نیازهای خاص مانند دانش آموزان با نیازهای ویژه، باید به امکانات و منابع خاص دسترسی داشته باشند.

دوستان و خانواده نجات بخش‌اند!
دوستان و خانواده نجات بخش‌اند!

مشاوره رایگان

روش دوم: دوستان و خانواده نجات بخش‌اند!

استفاده از این روش، بیشتر از اینکه یک روش عملی باشد، یک روش روانی است.

دوستان و خانواده می‌توانند نقش مهمی در کاهش استرس دانش آموزان داشته باشند.

در ادامه به برخی از نقش هایی که دوستان و خانواده می توانند در کاهش استرس دانش آموزان ایفا کنند، پرداخته شده است:
 
1. حمایت و پشتیبانی:

حمایت و پشتیبانی از دوستان و خانواده، به دانش آموزان اطمینان و اعتماد به نفس بیشتری می دهد.

این حمایت می تواند دانش آموزان را از استرس و اضطراب در مواجهه با امتحانات رهایی دهد.
 
2. ارائه راهنمایی و مشاوره:

دوستان و خانواده می توانند با ارائه راهنمایی ها و مشاوره های لازم، به دانش آموزان در کاهش استرس کمک کنند.

این مشاوره ها می تواند شامل راهنمایی در مورد برنامه ریزی و آمادگی برای امتحانات، فنون مطالعه و یادگیری، تکنیک های مقابله با استرس و اضطراب و… باشد.
 
3. ایجاد محیط آرام:

دوستان و خانواده می توانند با ایجاد محیط آرام و مناسب برای مطالعه، به دانش آموزان کمک کنند تا بهترین عملکرد را در آزمون ها داشته باشند و از استرس کمتری رنج ببرند.
 
4. ترغیب به فعالیت بدنی:

فعالیت بدنی و ورزش می تواند به دانش آموزان کمک کند تا استرس خود را کاهش دهند. دوستان و خانواده می توانند به دانش آموزان ترغیب به ورزش، بازی و سایر فعالیت های بدنی کنند.
 
5. ایجاد فضای شادی‌آور:

خنده و شادی می تواند استرس و اضطراب را کاهش دهد. دوستان و خانواده می توانند با ایجاد فضای خنده دار و شاد، به دانش آموزان کمک کنند تا در مواجهه با استرس، آرامش خود را بازیابی کنند.
 
البته یادتان باشد، دوستان و خانواده همان‌قدر که میتوانند کمک کننده باشند، می‌توانند آسیب‌زا نیز باشند.

از افراد منفی‌گرا دوری کنید، در مورد احساساتتان با آن‌ها صحبت نکنید و به اصطلاح، سفره دلتان را پیش آن‌ها باز نکنید.

افراد منفی‌باف، به سادگی می‌توانند با چند جمله کوتاه، روان شما را به هم ریخته و استرس زیادی را به شما تحمیل کنند.

استفاده از محتوای انگیزشی
استفاده از محتوای انگیزشی

چرا انگیزه درس خواندن ندارم ؟

روش سوم: استفاده از محتوای انگیزشی و افزایش اعتماد به نفس

در بسیاری از دانش آموزان و داوطلبان کنکور، استرس امتحان به علت نداشتن انگیزه و خودباوری به وجود می‌آید.

در‌ اینجا، ایجاد و حفظ انگیزه و اعتماد به نفس، بسیار مهم است.

استفاده از محتوای انگیزشی می‌تواند به دانش آموزان در کاهش استرس امتحان کمک کند. محتوای انگیزشی شامل متون، ویدئوها، عکس‌ها و سایر محتواهایی است که به دانش آموزان کمک می کند تا به انگیزه و انرژی بیشتری برای مواجهه با چالش‌هایی مانند امتحانات دست پیدا کنند.

در ادامه به برخی از راهکارهایی که می‌تواند به دانش آموزان در استفاده از محتوای انگیزشی برای کاهش استرس امتحان کمک کند، پرداخته شده است:
 
1. تماشای ویدئوها و فیلم‌های انگیزشی:

تماشای ویدئوهای انگیزشی، به دانش آموزان کمک می کند تا به انرژی و انگیزه بیشتری برای مواجهه با استرس امتحان برسند.

این ویدئوها می توانند شامل سخنرانی های انگیزشی، داستان های الهام بخش، فیلم های موفقیت و… باشند.

هر دانش آموزی در برنامه خود، نیاز به اوقاتی برای استراحت دارد.

بهترین و مفیدترین استراحت می‌تواند تماشای فیلم‌های انگیزشی‌ باشد که برخی از بهترین‌های آن‌ها در یکی از مقالات سایت کیادرس به نام (بهترین فیلم انگیزشی برای درس خواندن) نام برده شده است.
 
2. خواندن متون انگیزشی:

خواندن متون انگیزشی می تواند به دانش آموزان کمک کند تا به انگیزه و انرژی بیشتری برای مواجهه با استرس امتحان دست پیدا کنند.

این متون می توانند شامل نقل قول های الهام بخش، مقالات موفقیت، داستان های مثبت و… باشند.

این متون همچنین می‌توانند شامل زندگی‌نامه افراد موفق باشد که بهترین منبع الهام برای چیره شدن به موانع و سختی‌های مسیر است.
 
3. استفاده از تصاویر انگیزشی:

استفاده از تصاویر انگیزشی می تواند به دانش آموزان کمک کند تا به انگیزه و انرژی بیشتری برای مواجهه با استرس امتحان دست پیدا کنند. این تصاویر می توانند شامل تصاویر الهام بخش، نقل قول های مثبت و… باشند.
 
در تیتر این قسمت از مقاله (کاهش استرس امتحان در دانش آموزان ) از اعتماد به نفس به عنوان فاکتوری برای کاهش استرس نام بردم
افزایش اعتماد به نفس می‌تواند به دانش آموزان در کاهش استرس امتحان کمک کند.

افزایش اعتماد به نفس به معنای ایجاد اعتماد بیشتر به توانایی‌های خود و اطمینان به خود در مواجهه با چالش‌هایی مانندامتحانات است.

در ادامه به برخی از راهکارهایی که می‌تواند به دانش آموزان در افزایش اعتماد به نفس در مواجهه با امتحانات کمک کند، پرداخته شده است:
 
تمرین مهارت های لازم:

تمرین مهارت های لازم برای موفقیت در امتحانات، به دانش آموزان اعتماد بیشتری به خود خواهد داد. این مهارت ها می توانند شامل برنامه ریزی مطالعه، فنون یادگیری، انجام تمرین های مرتبط با درس و آزمون و… باشد.
 
تمرین خودارزیابی مثبت:

تمرین خودارزیابی مثبت می تواند به دانش آموزان کمک کند تا بر اساس نقاط قوت خود، اعتماد بیشتری به خود پیدا کنند و در مواجهه با استرس امتحان، بهترین عملکرد را داشته باشند.
 
تحلیل مثبت نتیجه گیری:

تحلیل مثبت نتیجه گیری از آزمون، به دانش آموزان کمک می کند تا به اعتماد بیشتری به خود دست پیدا کنند و به خودشان بگویند که هرچه در آزمون به دست آوردند، نتیجه تلاش و تلاش آنهاست و ارزشمند است.

انجام دادن کارهای مورد علاقه
انجام دادن کارهای مورد علاقه(کاهش استرس امتحان در دانش آموزان )

چرا احساس عقب بودن از مسیر دارم ؟

روش چهارم: انجام دادن کارهای مورد علاقه و آرامش‌بخش در زمان‌های استراحت

انجام دادن کارهای مورد علاقه یک راه کار موثر برای کاهش استرس امتحان است.

زمانی که شما با کاری که دوست دارید و برایتان لذت بخش است سروکار دارید، مغز شما به طور خودکار از فعالیت های تنش زا خود بیشتر رها می کند و به تمرکز بر روی فعالیتی که شما دوست دارید می پردازد.
 
در ادامه مقاله (کاهش استرس امتحان در دانش آموزان با فقط 6 روش ساده و عملی) چند نکته می‌آورم که با انجام دادن کارهای مورد علاقه می‌توانید استرس امتحان خود را کاهش دهید:
 
۱. تمرکز بر روی کار:

با تمرکز بر روی کاری که دوست دارید، می‌توانید به مغز خود بگویید که این فعالیت مهم است و به تمرکز بر روی آن نیاز دارید.

این کار به شما کمک می کند تا فعالیت های دیگر را فراموش کنید و به جای آن بر روی کاری که دوست دارید تمرکز کنید.
 
۲. رهاسازی از تنش:

با انجام دادن کارهای مورد علاقه خود، احتمالاً به یک حالت ذهنی خاص و آرامش بخش وارد می‌شوید.

این حالت ذهنی می‌تواند به شما کمک کند تا از تنش ها و فشارهای روزمره خود رها شوید و احساس آرامش و رضایت کنید.
 
۳. افزایش اعتماد به نفس:

انجام دادن کارهای مورد علاقه شما را به شما یادآوری می کند که شما می توانید چیزهایی را که دوست دارید به خوبی انجام دهید.

این فعالیت‌ها به شما اعتماد به نفس می دهند که می توانید با استفاده از توانایی های خود امتحانات خود را به خوبی بگذرانید.
 
به طور کلی، انجام دادن کارهای مورد علاقه شما را به یاد داشته باشید که شما باید برای آمادگی برای امتحانات خود زمان کافی بگذارید.

انجام دادن کارهای مورد علاقه شما می تواند به شما کمک کند تا در هنگام امتحانات آرامش بیشتری داشته باشید و مطالب را بهتر به یاد بیاورید.

روش‌ پنجم: تدوین یک سبک زندگی سالم

تغذیه مناسب و خواب بهتر، دو عامل مهم در کاهش استرس امتحان هستند.

این دو عامل می‌توانند به شما کمک کنند تا بهتر با استرس امتحانات روبرو شوید و عملکردتان را بهبود بخشید.
تغذیه مناسب می‌تواند باعث افزایش سطح انرژی و تمرکز شما شود.

برای مثال، مصرف غذاهایی که حاوی مقدار مناسبی از ویتامین‌ها و مواد مغذی مختلف هستند، می‌تواند به شما کمک کند تا احساس سیری کنید و انرژی لازم برای مطالعه و آماده سازی برای امتحانات را داشته باشید.
 
همچنین، خواب بهتر می‌تواند به شما کمک کند تا استرس خود را کاهش دهید. خواب کافی و به موقع به شما کمک می‌کند تا استرس و اضطراب روزانه خود را مدیریت کنید و برای روز بعد با انرژی بیشتری و بهتر آماده شوید.
 
در کل، تغذیه مناسب و خواب بهتر می‌توانند به شما کمک کنند تا بدنتان را برای مقابله با استرس امتحان آماده کنید.

بهتر است به این نکته توجه داشته باشید که تغذیه مناسب و خواب بهتر تنها دو راهکار برای کاهش استرس نیستند، بلکه باید با روش‌های دیگری مانند تمرین ورزش و جلوگیری از پرخوری همراه شوند.

روش ششم: کنار گذاشتن کمالگرایی و منفی‌گرایی

فکر نکردن به نتیجه امتحان ممکن است برای برخی افراد به عنوان یک راهکار کاهش استرس مفید باشد.

در واقع، فقط فکر کردن به نتیجه نهایی ممکن است باعث ایجاد اضطراب و استرس شود.

اگر به جای فکر کردن به نتیجه، بر روی آماده سازی خود برای امتحان تمرکز کنید، شانس موفقیت شما در امتحان بیشتر می‌شود.

بهتر است به جای فکر کردن به نتیجه نهایی، بر روی مهمترین موضوعات و مطالب مربوط به امتحان تمرکز کنید و بهترین روش‌های ممکن برای آماده سازی و پاسخگویی به سوالات را بیاموزید.

همچنین کمالگرایی یک عامل مهم در ایجاد استرس امتحان است.

افراد کمالگرا تمایل دارند که همیشه بهترین عملکرد را ارائه دهند و هیچ گاه خود را بابت خطاهای کوچک چه در امتحان چه در موقعیت‌های دیگر، نمی‌بخشند.

این می‌تواند باعث افزایش استرس و اضطراب شود و از عملکرد بهتر در امتحانات جلوگیری کند.

علاوه بر این، کمالگرایی ممکن است منجر به بیش از حد تحلیل و بررسی سوالات در امتحان شود، که نه تنها تاثیری در بهبود عملکرد شما ندارد، بلکه می‌تواند باعث از دست دادن زمان مفید در طول امتحان شود که خود این موضوع، یکی از دلایل اضطراب دانش‌ آموزان در جلسه امتحان است.

به همین دلیل، بهتر است به جای تلاش برای کامل شدن، بر روی ارائه بهترین عملکرد ممکن تمرکز کنید و به خودتان اجازه دهید که از خطاها یاد بگیرید و در آینده بهبود یابید.

البته این به معنی نیست که شما اصلا نباید به اشتباهات خود اهمیت بدهید بلکه منظور از این حرف این است که تمام دقت خود را به کار بگیرید اما از اشتباه کردن نترسید و سعی کنید تمرکز خود را بیشتر روی درست انجام شدن کار بگذارید.

این‌گونه درصد خطاهایتان هم بسیار کاهش پیدا خواهد کرد.

کنار گذاشتن کمالگرایی و منفی‌گرایی
کنار گذاشتن کمالگرایی و منفی‌گرایی(کاهش استرس امتحان در دانش آموزان )

روش ششم: کنار گذاشتن کمالگرایی و منفی‌گرایی

فکر نکردن به نتیجه امتحان ممکن است برای برخی افراد به عنوان یک راهکار کاهش استرس مفید باشد.

در واقع، فقط فکر کردن به نتیجه نهایی ممکن است باعث ایجاد اضطراب و استرس شود.

اگر به جای فکر کردن به نتیجه، بر روی آماده سازی خود برای امتحان تمرکز کنید، شانس موفقیت شما در امتحان بیشتر می‌شود.

بهتر است به جای فکر کردن به نتیجه نهایی، بر روی مهمترین موضوعات و مطالب مربوط به امتحان تمرکز کنید و بهترین روش‌های ممکن برای آماده سازی و پاسخگویی به سوالات را بیاموزید.

همچنین کمالگرایی یک عامل مهم در ایجاد استرس امتحان است.

افراد کمالگرا تمایل دارند که همیشه بهترین عملکرد را ارائه دهند و هیچ گاه خود را بابت خطاهای کوچک چه در امتحان چه در موقعیت‌های دیگر، نمی‌بخشند.

این می‌تواند باعث افزایش استرس و اضطراب شود و از عملکرد بهتر در امتحانات جلوگیری کند.

علاوه بر این، کمالگرایی ممکن است منجر به بیش از حد تحلیل و بررسی سوالات در امتحان شود، که نه تنها تاثیری در بهبود عملکرد شما ندارد، بلکه می‌تواند باعث از دست دادن زمان مفید در طول امتحان شود که خود این موضوع، یکی از دلایل اضطراب دانش‌ آموزان در جلسه امتحان است.

به همین دلیل، بهتر است به جای تلاش برای کامل شدن، بر روی ارائه بهترین عملکرد ممکن تمرکز کنید و به خودتان اجازه دهید که از خطاها یاد بگیرید و در آینده بهبود یابید.

البته این به معنی نیست که شما اصلا نباید به اشتباهات خود اهمیت بدهید بلکه منظور از این حرف این است که تمام دقت خود را به کار بگیرید اما از اشتباه کردن نترسید و سعی کنید تمرکز خود را بیشتر روی درست انجام شدن کار بگذارید.

این‌گونه درصد خطاهایتان هم بسیار کاهش پیدا خواهد کرد.

جمع بندی

در آخر، باید این نکته را هم ذکر کنم که اضطراب کنترل نشده، مضرات و آسیب‌های زیادی را برای جسم و روان شما در پی دارد.

یکی از شایع‌ترین آسیب‌های استرس زیاد، مشکلات گوارشی هستند. هورمون کورتیزول که به هورمون استرس معروف است، اثر زیادی روی سیستم گوارشی دارد و وقتی زیاد ترشح شود، به طبع مشکلاتی را هم برای سیستم گوارش به همراه خواهد داشت.

خود همین موضوع، تمرکز شما را از بین خواهد برد و باعث کاهش عملکردتان می‌شود.

از طرفی، استرس زیاد کم کم تبدیل به یک اختلال می‌شود و در کارها و یا حتی زندگی روزمره‌تان مشکل ایجاد می‌کند و ممکن است باعث بروز افسردگی نیز بشود.

در نتیجه، کنترل اضطراب و جلوگیری از تبدیل شدن استرس تسهیل کننده به استرس تضعیف کننده، اهمیت بسیار زیادی برای محافظت از سلامت جسم و روح شما خواهد داشت.

سوالات متداول:

چگونه می‌توان استرس امتحان را کاهش داد؟

-شما می‌توانید با رعایت و انجام شش روش گفته شده در بالا و تعیین بهترین روش برای خودتان، می‌توانید استرس امتحان را کاهش بدهید.

آیا استرس امتحان مفید است و می‌توان از آن استفاده کرد؟

-همانطور که گفته شد، استرس تسهیل کننده باعث می‌شود ما برای امتحان به خوبی آماده شویم و امتحان را هم به خوبی بگذرانیم و تا وقتی سطح این استرس در سطح استرس تسهیل کننده باقی بماند، مفید است.

چطور می‌توان استرس امتحان را از طریق تغذیه مدیریت کرد؟

-برای مثال، کافئین یکی از منابع ایجاد استرس و تپش قلب است اما بسیاری از دانش آموزان عادت دارند در شب امتحان قهوه و یا نوشیدنی‌های انرژی‌زا مصرف کنند و متوجه اثرات آن نیستند. با اجتناب از مصرف کافئین، می‌توان استرس شب امتحان را کنترل کرد.

به post امتیاز دهید

لینک مطلب

https://kiaac.ir/?p=5379

در صورت هرگونه سوال درباره مسائل درسی و تحصیلی و درخواست مشاوره و برنامه ریزی حرفه ای میتوانید از طریق واتساپ و تماس مستقیم با شماره  ۰۹۱۰۰۸۰۰۷۱۸  با مشاوران ما در ارتباط باشید

انگیزیشی و جزوه و اخبار

اگر دلت جزوه های کاربردی و تخصصی تر و کلیپ های انگیزشی خفن تر میخاد
یا اخبار تازه کنکور و مدارس رو میخوای بدونی

دلت نکات مشاوره ای و پادکست انگیزشی میخاد؟

به کانال تلگرام کیادرس سر بزن
kia_ac@
>تازه یادم رفت کد تخفیف خدمات و محصولات در داخل کانال تلگرام پین میشه دائم چکش کن (ازدست ندیا!!!)

3 پاسخ

  1. واقعا مطالب مفیدی جمع آوری کردید
    من معلم متوسطه اول هستم
    و از نکات شما برای دانش آموزای خودم حتما استفاده می کنم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

60 درصد تخفیف با کد :

kiadars

ساعت‌
دقیقه
ثانیه

در کیادرس ثبت نام کن

پرتال دانش آموزی

سلام دانش آموز گرامی

درصورتی که ثبت نام خود را برای خدمات آموزشی انجام داده اید

می توانید با با نام کاربری و رمز عبور شخصی خود وارد پنل شخصی خود شده و آزمون و جلسات خود را شرکت کنید

درصورتی که هم ثبت نام نکرده اید

یک سری به

خدمات آموزشی کیادرس

بزنید ضرر نمی کنید