آکادمی کیادرس|academy kiadars
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

خاص‌ترین روش مطالعه ماندگار +۸ راهکار عملی

روش مطالعه ماندگار چیست ؟ + 8 راهکارعملی

فهرست مطالب

روش مطالعه ماندگار چیست؟

خیلی از دانش آموزان، داوطلبان و حتی دانشجویان همیشه دنبال روشی هستند که مطالبی که مطالعه می‌کنند در ذهنشان ماندگار شود.

ماندگاری مطالب از این جهت اهمیت دارد که ما بیشتر اوقات، وقت این را نداریم که به مطالب خوانده شده برگردیم و بارها و بارها آن‌ها را بخوانیم تا در ذهنمان بمانند.

به همین علت، نیاز به روشی داریم که با یک یا دوبار خواندن درس، بتوانیم نکات و مطالب مهم آن را در ذهنمان تثبیت کنیم و در زمان نیاز که همان امتحان یا کنکور است به خوبی و به صورت کامل به یاد بیاوریم.

مطالعه ماندگار یا Learning Without Forgetting (LWF) مزایای دیگری هم دارد که در زیر به چندتا از آن‌ها اشاره می‌کنم:

1. افزایش توانایی یادگیری:

با استفاده از روش مطالعه ماندگار، می‌توانید توانایی یادگیری خود را بهبود بخشید و مطالب را به صورت دقیق و در حافظه خود ثبت کنید.
 
2. تقویت حافظه:

مطالعه ماندگار به عنوان یک روش مؤثر برای تقویت حافظه کاری بلند مدت شناخته شده است.

با تمرین مداوم این روش، می‌توانید حافظه خود را تقویت کنید و توانایی به یادآوری مطالب را بهبود بخشید.
 
3. بهبود تمرکز:

استفاده از روش مطالعه ماندگار، به شما کمک می‌کند تا تمرکز و توجه خود را بهبود بخشید.

با تمرین مداوم این روش، می‌توانید توجه و تمرکز خود را به مطالب بیشتر کنید و به یادگیری بهتری دست یابید.
 
4. بهبود عملکرد شناختی:

مطالعه ماندگار به شما کمک می‌کند تا عملکرد شناختی خود را بهبود بخشید و توانایی‌های شناختی خود را تقویت کنید.

با تمرین مداوم این روش، می‌توانید توانایی‌های خود را در زمینه حل مسائل، تصمیم‌گیری و برنامه‌ریزی بهبود بخشید.
 
5. کاهش اضطراب:

بیشتر اضطراب دانش آموزان و دانشجویان در زمان امتحان، ناشی از ترس از فراموش کردن مطالب است.

وقتی شما مطالب را جوری بخوانید که در ذهنتان بمانند، دیگر نگران فراموش کردن نیستید و وقتی می‌توانید به راحتی آن‌ها را به یاد آورده و به درستی استفاده کنید، بخش زیادی از استرستان از بین می‌رود.
 
در این مقاله(روش خاص مطالعه ماندگار + ۸ راهکار عملی)، روش مطالعه ماندگاری به نام PQ6R را معرفی می‌کنم که سر دسته تمام روش‌های مطالعه ماندگار دیگر است.

این مقاله تنها برای داوطلبان کنکور نیست و برای هر فرد محصلی در هر مقطعی کارامد خواهد بود.

همانطور که در قسمت ابتدایی این نوشته (روش خاص مطالعه ماندگار + ۸ راهکار عملی) ذکر کردم، مطالعه ماندگار، روش خاصی به نام PQ6R دارد. این روش از ۸ راهکار یا مرحله تشکیل شده.

این ۸ مرحله عبارتند از:
 
1. پیش مطالعه (Preview)
2. پرسش (Question)
3. مطالعه متن کتاب (Read)
4. یادداشت برداری (Record)
5. تفکر عمیق (Reflect)
6. اصلاح و بازنگری (Revise)
7. بازگو کردن برای خود (Recite)
8. مرور نهایی (Review)
 
در ادامه مقاله(روش مطالعه ماندگار چیست؟):

هرکدام از این مراحل را توضیح می‌دهم و در آخر، 5 راهکاری را که مهم‌تر هستند مشخص می‌کنم

مزایا روش مطالعه ماندگار چیست؟
مزایا روش مطالعه ماندگار چیست؟
روش مطالعه ماندگار چیست؟
روش مطالعه ماندگار چیست؟

به شیوه یک پروتون!

یکی از چیزهایی که به تثبیت یادگیری و ماندگاری مطالب کمک زیادی می‌کند، مثبت‌گرایی است.
بله، تعجب نکنید!


مثبت‌گرایی یک عامل مهم در تثبیت یادگیری و تعالی تحصیلی افراد دارد. مثبت‌گرایی به معنای داشتن نگرش مثبت، اعتماد به نفس، و ایجاد انگیزه برای یادگیری است. این نگرش می‌تواند تأثیر بسیاری در موفقیت افراد داشته باشد. در زیر نقش مثبت‌گرایی در تثبیت یادگیری را بررسی می‌کنیم:
 
1. افزایش انگیزه: مثبت‌گرایی باعث افزایش انگیزه افراد برای یادگیری می‌شود. زمانی که فرد با اعتقاد به خود و قدرت خود در موفقیت به تعلق به کار می‌پردازد، احتمالاً بیشتر به یادگیری می‌پردازد.
 
2. مقابله با چالش‌ها: افراد مثبت‌گرا در مواجهه با چالش‌ها و مشکلات تمایل به تلاش بیشتری دارند. آن‌ها اغلب اشتباهات و مواجهه با موقعیت‌های دشوار را به عنوان فرصت‌هایی برای یادگیری و بهبود می‌بینند.
 
3. تعامل انسانی مثبت: افراد مثبت‌گرا اغلب با افراد دیگر به شکل مثبت‌تری ارتباط برقرار می‌کنند. این تعامل‌های مثبت می‌توانند به اشتراک گذاری ایده‌ها و تجارب و در نتیجه تثبیت یادگیری کمک کنند.
 
4. تحمل بالا در مواجهه با شکست: افراد مثبت‌گرا به تحمل بالاتری در مواجهه با شکست و ناکامی‌ها دارند. آن‌ها از شکست‌ها به عنوان قدم‌هایی در مسیر موفقیت تلقی می‌کنند و از تجربیات منفی نیز بهره می‌برند.
 
5. تثبیت یادگیری: مثبت‌گرایی می‌تواند به تثبیت یادگیری کمک کند. زمانی که افراد اعتقاد دارند که می‌توانند یاد بگیرند و به مهارت‌های خود اضافه کنند، معمولاً به نتایج بهتری در یادگیری دست می‌یابند.
 
در کل، نگرش مثبت به عنوان یک عامل روان‌شناختی مهم در تثبیت یادگیری و موفقیت تحصیلی نقش مهمی ایفا می‌کند. توسعه نگرش مثبت به عنوان یک هدف در تعالی تحصیلی و حرفه‌ای می‌تواند به افراد کمک کند تا با مشکلات و چالش‌ها به بهترین شکل ممکن روبرو شوند و در مسیر تعالی پیش بروند.
 
حالا می‌خواهید بدانید چطور می‌توانید مثل یک پروتون مثبت باشید؟

ادامه این بخش از این مقاله را بخوانید.
برای ایجاد مثبت‌گرایی در خود، می‌توانید از راهکارهای زیر استفاده کنید:
 
1. توجه به زبان داخلی: نظارت بر زبان داخلیتان و حرف‌هایی که به خودتان می‌زنید مهم است. سعی کنید از اصطلاحات مثبت و تشویق‌آمیز در مکالمات و تفکراتتان استفاده کنید.
 
2.مهارت‌های مدیریت استرس: یادگیری مهارت‌های مدیریت استرس و اضطراب می‌تواند به شما کمک کند تا در مواجهه با چالش‌ها و ناکامی‌ها مثبت‌گرا باقی بمانید.
 
3. تمرین تمرکز و تفکر مثبت: تمرین‌های تفکر مثبت و تمرکز بر روی لحظه حال (مانند مدیتیشن) می‌توانند به شما کمک کنند تا مثبت‌تر به مواقع مختلف نگاه کنید.
 
4. توسعه اعتقاد به خود: ایجاد اعتقاد به خود و قدرت‌هایتان مهم است. با توجه به دستاوردهای خود و قدرت‌هایتان به خود اعتماد کنید.
 
5. حفظ روابط مثبت: ارتباط با افراد مثبت و پشتیبانی‌کننده در محیطتان می‌تواند انگیزه و مثبت‌گرایی شما را تقویت کند.
 
6. مشارکت در فعالیت‌های تفریحی: وقتی به خود فرصت‌های تفریحی بدهید و از لحظات لذت‌بخشی در زندگیتان بهره‌برداری کنید، احتمال افزایش مثبت‌گراییتان بالاتر می‌رود.
 
7. ایجاد اهداف مثبت: تعیین اهداف و آرمان‌های مثبت برای زندگی خود می‌تواند به شما انگیزه بیشتری برای پیشرفت و توسعه بدهد.
 
8. تجربه قدرت تشویق: تشویق و تجربه اثربخشی آن را احساس کنید. به دیگران نیز تشویق و تحسین کنید تا اثربخشی مثبت را در محیطتان افزایش دهید.
 
9. آگاهی از تفکرات منفی: توجه به تفکرات منفی و تغییر آنها به تفکرات مثبت می‌تواند به شما کمک کند. اگر به تفکرات منفی پیش می‌روید، سعی کنید آنها را شناسایی کرده و تغییر دهید.
 
10. خودتان را در معرض چالش‌ها قرار بدهید: خروج از منطقه امن و تجربه کردن چالش‌ها و موقعیت‌های جدید می‌تواند به شما اعتماد به نفس و مثبت‌گرایی بیشتری بدهد.
 
به مرور زمان و با تمرین مداوم، مثبت‌گرایی می‌تواند به یک نگرش ثابت و عادت در زندگیتان تبدیل شود. این نگرش می‌تواند به تعالی شخصی و حرفه‌ای شما کمک کند و در مواقع مختلف زندگیتان به شما بهره‌وری بیشتری بخشد.

۱. پیش مطالعه (Preview)

پیش مطالعه (Preview)
پیش مطالعه (Preview)(روش مطالعه ماندگار)

پیش مطالعه کردن درس به معنای خواندن و مطالعه مطالب یک درس قبل از رفتن به کلاس یا جلسه درسی است.

هدف اصلی این کار، آماده شدن برای درک بهتر و یادگیری بهتر مطالب در جلسه درسی یا کلاس است.

در این روش، قبل از رفتن به کلاس، دانش آموزان باید به صورت منظم و با تمرکز مطالب را مورد بررسی قرار دهند و با مفاهیم و مطالبی که در جلسه درسی مورد بحث قرار می‌گیرند، آشنا شوند.

برای پیش مطالعه کردن درس، می‌توانید از روش‌های مختلفی مانند خواندن کتاب درسی، جستجوی مطالب مرتبط در اینترنت، تمرین حل مسائل و یا خواندن مقالات مرتبط استفاده کنید.

پیش مطالعه کردن درس به دانش آموزان کمک می‌کند تا با مفاهیم پایه و مطالبی که در جلسه درسی مورد بحث قرار می‌گیرند، آشنا شوند و رویکرد مناسبی در برابر جلسه درسی به کار گیرند.

این روش به دانش آموزان کمک می‌کند تا در جلسه درسی بهتر یاد بگیرند و به دانش و توانایی خود در یادگیری بهتر دست یابند.
همچنین پیش مطالعه کردن درس، فایده‌های زیادی دارد که به شرح زیر می‌توان به آنها اشاره کرد:
 
1. آماده شدن برای کلاس:

پیش مطالعه کردن درس، به دانش آموزان کمک می‌کند تا قبل از شروع کلاس، با مطالب و مفاهیم اصلی مرتبط با درس آشنا شوند و آماده شوند تا در کلاس بهتر یاد بگیرند.
 
2. درک بهتر مطالب:

با خواندن و مطالعه مطالب قبل از کلاس، دانش آموزان می‌توانند درک بهتری از مفاهیم و مطالب پایه داشته باشند و در جلسه درسی بهتر بتوانند پرسش‌های خود را مطرح کنند.
 
3. زمان‌بندی بهتر:

با پیش مطالعه کردن درس، دانش آموزان می‌توانند زمان خود را به بهترین نحو برای مطالعه و یادگیری مطالب در نظر بگیرند و به دانش و توانایی خود در یادگیری بهتر دست یابند.
 
4. افزایش عملکرد تحصیلی:

پیش مطالعه کردن درس باعث افزایش عملکرد تحصیلی دانش آموزان می‌شود و آنها را در پیشرفت و پیشبرد تحصیلاتشان یاری می‌کند.
 
5. کاهش استرس و اضطراب:

با پیش مطالعه کردن درس، دانش آموزان می‌توانند استرس و اضطراب خود را درباره یادگیری و درک مطالب به حداقل برسانند و با خود اعتماد بیشتری به جلسات درسی بروند.
 
6. افزایش تمرکز:

با خواندن مطالب قبل از کلاس، دانش آموزان می‌توانند تمرکز و توجه خود را بهتر کنند و در جلسه درسی به بهترین نحو ممکن مطالب را درک و یاد بگیرند.
 
به طور کلی، پیش مطالعه کردن درس به دانش‌ آموزان کمک می‌کند تا درک و یادگیری بهتری از مطالب پایه و اساسی درس داشته باشند و به دانش و توانایی خود در یادگیری بهتر دست یابند.

البته پیش مطالعه تنها منحصر به مطالعه قبل از کلاس درس نمی‌شود و شما قبل از شروع به مطالعه عمیق متن کتاب درسی، می‌توانید آن را به صورت اجمالی و به اصطلاح روزنامه‌وار مطالعه کنید تا یک دید کلی از مبحثی داشته باشید.

خب بریم سراغ مرحله پرسش و دلیل اهمیت آن در روش مطالعه ماندگار

مقاله های مرتبط : 

7 روش مطالعه سریع و دقیق (کاملا عملی)

چرا مطالعه می کنم اما نتیجه نمی گیرم ؟

۲. پرسش (Question)

پرسش (Question)
پرسش (Question)(روش مطالعه ماندگار)

سعی کند خود را درگیر چالش کنید و بعد از خواندن هر مبحثی بخصوص در دروسی مثل زیست و شیمی، از خودتان سوال بپرسید. علت‌ها و معلول‌ها را از خود سوال کنید و پاسخ خود را بدهید.

همچنین می‌توانید این سوالات را در گوشه‌ای از کتابتان نیز یادداشت کنید تا در زمان مطالعه متن کتاب و مرور نیز با آنها مواجه شوید.

پرسیدن سوال از خود، به عنوان یک روش فعال در یادگیری، می‌تواند به داوطلبان کمک کند تا مطالب را به بهترین شکل درک کنند و یادگیری بهتری داشته باشند. در ادامه به برخی از فواید پرسیدن سوال از خود برای یادگیری بهتر درس می‌پردازیم:
 
1. تمرکز بیشتر:

پرسیدن سوال از خود می‌تواند به دانش آموزان کمک کند تا در طول مطالعه، بهتر و با تمرکز بیشتری به مطالب توجه کنند.
 
2. تحلیل و درک عمیق‌تر:

پرسیدن سوال از خود، به دانش آموزان کمک می‌کند تا بهتر درک کنند که چه چیزی را می‌خواهند یاد بگیرند و برای دستیابی به این هدف، چگونه باید مطالعه کرده سوال حل کنند.
 
3. بالا بردن کیفیت یادگیری:

پرسیدن سوال از خود، به دانشجویان کمک می‌کند تا بهتر درک کنند که چه جنبه‌هایی از یک مطلب را باید بررسی کنند و این به دانش آموزان کمک می‌کند تا کیفیت یادگیری خود را بهبود بخشند.
 
4. انگیزش بیشتر:

پرسیدن سوال از خود، به داوطلبان کمک می‌کند تا به تصمیمات بهتری برای یادگیری برسند و به همین دلیل، این فرایند می‌تواند انگیزش و اشتیاق دانش آموزان و داوطلبان کنکور سراسری را بیشتر کند.
 
5. یادگیری مستمر:

پرسیدن سوال از خود، به داوطلبان کمک می‌کند تا به مطالعه مستمر ادامه دهند و در طول زمان، بهترین روش‌های یادگیری خود را پیدا کنند.
 
6. حل مشکلات:

پرسیدن سوال از خود به دانش آموزان کمک می‌کند تا مشکلات خود را شناسایی کنند و به دنبال راه‌حل‌های بهتری برای حل آنها باشند.
 
به طور کلی، پرسیدن سوال از خود یکی از روش‌های مهم و مؤثر برای یادگیری بهتر است که به داوطلبان و دانش آموزان کمک می‌کند تا به بهترین شکل ممکن با مطالب درس آشنا شوند و درک عمیقی از آنها داشته باشند.

خب بریم سراغ مرحله خواندن متن و دلیل اهمیت آن در روش مطالعه ماندگار

مقاله های مرتبط: 

چگونه مثل یک نابغه درس بخوانیم؟+6 روش عملی

۳. مطالعه متن کتاب (Read)

مطالعه متن کتاب (Read)
مطالعه متن کتاب (Read)( روش مطالعه ماندگار )

این بخش، اصلی‌ترین بخش مطالعه است. منظورم از مطالعه متن کتاب، متن کتاب درسی است.

اولین و مهم‌ترین منبع شما برای مطالعه و درس خواندن باید کتاب درسی باشد و هیچ منبع دیگری را به کتاب درسی ترجیح ندهید.

برای یادگیری خیلی خوب متن کتاب درسی، می‌توانید از روش‌های زیر استفاده کنید:
 
1. فهمیدن ساختار کلی متن:

قبل از شروع به خواندن متن کتاب درسی، باید با ساختار کلی آن آشنا شوید.

برای این کار، می‌توانید عناوین فصل‌ها و بخش‌ها را بررسی کنید و با مفاهیم اصلی آنها آشنا شوید.
 
2. خواندن متن با دقت:

برای یادگیری خوب متن کتاب درسی، باید آن را با دقت بخوانید.

بهتر است که از یادداشت برداری کمک بگیرید و مطالب مهم را یادداشت کنید.
 
3. استفاده از تکنیک‌های خواندن:

برای یادگیری خوب متن کتاب درسی، می‌توانید از تکنیک‌های خواندن مانند تکنیک Pomodoro (خواندن به مدت 25 دقیقه و سپس استراحت به مدت 5 دقیقه) و یا تکنیک Feynman (توضیح مفاهیم به دیگران) استفاده کنید.
 
4. حل تمرین‌های کتاب درسی:

برای یادگیری خوب متن کتاب درسی، بهتر است که تمرین‌های موجود در آن را حل کنید.

سوالات کتاب درسی اولین منبع سوالات امتحانی و کنکور هستند و به شما کمک می‌کنند تا با نوع سوالات هر فصل آشنا شوید.
 
 
5. تکرار مفاهیم:

برای یادگیری خوب متن کتاب درسی، بهتر است که مفاهیم را به طور مکرر تکرار کنید. این کار به شما کمک می‌کند تا به بهترین شکل ممکن مفاهیم را درک کنید و به یاد بیاورید.
 
6. استفاده از منابع دیگر:

در آخر کار و بعد از خواندن متن خود کتاب درسی، برای یادگیری بیشتر و بهتر می‌توانید از منابع دیگری مانند ویدئوهای آموزشی و یا درسنامه‌های کتاب‌های کمک درسی استفاده کنید.

این کار به شما کمک می‌کند تا مفاهیم را از زوایای مختلف یاد بگیرید یا اگر ابهامی برایتان پیش آمده، برطرف بشود.
 
روش‌های بالا به شما کمک می‌کنند تا کتاب درسی را که بهترین و اصلی‌ترین منبع مطالعاتی است را به دقت بخوانید و مباحث آن را یاد بگیرید.

خب بریم سراغ مرحله نوشتن نکات و دلیل اهمیت آن در روش مطالعه ماندگار…

۴. یادداشت برداری (Record)

یادداشت برداری (Record)
یادداشت برداری (Record)(روش مطالعه ماندگار)

سوال اینجاست که آیا یادداشت برداری اصولا کار مفیدی است؟
بله، یادداشت برداری از مطالب درسی به شدت مفید است.

با یادداشت برداری، می‌توانید از اطلاعات درسی به بهترین شکل ممکن بهره ببرید و به صورت مؤثرتری برای یادگیری و حفظ مطالب استفاده کنید.

در ادامه، چند مزیت اصلی یادداشت برداری از مطالب درسی برای شما توضیح داده شده است:
 
1. افزایش تمرکز:

با یادداشت برداری، می‌توانید تمرکز خود را بر روی مطالب درسی افزایش دهید و به جزئیات بیشتری توجه کنید.
 
2. ارتقاء یادگیری:

یادداشت برداری به شما کمک می‌کند تا اطلاعات را به بهترین شکل ممکن حفظ کرده و در ذهن خود ثبت کنید.
 
3. ارائه بازخورد:

با یادداشت برداری، می‌توانید بفهمید چه قسمتی از درس را به خوبی درک کرده و در کدام قسمت هنوز ابهام دارید.

در‌واقع خودتان به یادگیری خودتان بازخورد ارائه می‌دهید
 
4. بازبینی مطالب:

با بازبینی یادداشت‌های خود، می‌توانید بهترین شیوه برای حفظ مطالب را پیدا کرده و از فراموشی جلوگیری کنید.
 
5. تسهیل در یادگیری:

یادداشت برداری به شما کمک می‌کند تا اطلاعات را به شیوه‌ای ساده و قابل فهم برای خودتان ذخیره کنید و در نتیجه، یادگیری را تسهیل کنید.
 
6. کمک به تفکر و تحلیل:

با یادداشت برداری، می‌توانید به تفکر و تحلیل مطالب درسی بپردازید و نقاط ضعف و قوت مطالب را تشخیص دهید.
 
بنابراین، یادداشت برداری از مطالب درسی به شدت مفید است و به شما کمک می‌کند تا بهترین شیوه برای یادگیری و حفظ مطالب را پیدا کنید.

یادتان باشد که یادداشت برداری باید حتما بعد از مطالعه اولیه متن کتاب درسی باشد تا با اصطلاحات و ساختار کلی و موضوع مبحث مورد نظر آشنا باشید.

روش یادداشت برداری از مطالب درسی می‌تواند به شدت بر توانایی یادگیری و حفظ اطلاعات تأثیر بگذارد.

برخی از بهترین روش‌های یادداشت برداری از مطالب درسی عبارتند از:
 
1. روش کورنل:

در این روش، برگه را به دو بخش تقسیم کنید، در بالای هر بخش، یک مربع رسم کنید و در بخش بالایی، عنوان مطلب را یا جمله ای کوتاه از مطلب بنویسید و در بخش پایینی، جزئیات و توضیحات را نوشته و آن را با عنوان بالایی متصل کنید.
 
2. روش نقشه ذهنی:

در این روش، کلمات کلیدی و مفاهیم اصلی را بر روی برگه یادداشت بنویسید و سپس با رسم خطوط و استفاده از شکل‌ها و رنگ‌ها، بین آنها روابط و ارتباطات را نشان دهید.

 
3. روش ترکیبی:

دراین روش، از چندین روش یادداشت برداری استفاده کنید و آنها را با هم ترکیب کنید. به عنوان مثال، می‌توانید از روش کورنل و مپ ذهنی به صورت ترکیبی استفاده کنید.

4. روش خطی:

در این روش، مطالب را به ترتیب خطی و به صورت پشت سر هم بنویسید. این روش به شما کمک می‌کند تا ترتیب مطالب را به خوبی درک کنید.

5. روش رنگی:

در این روش، با استفاده از رنگ‌های مختلف، مطالب را مشخص کنید و با رنگ‌های مختلف برای عناوین، مفاهیم اصلی، تعاریف و مثال‌ها کار کنید.

هر یک از این روش‌ها می‌توانند برای شما موثر باشند، بسته به نوع مطلب و سبک یادگیری شما. بهتر است چندین روش را امتحان کنید و سپس بهترین روش را برای خودتان پیدا کنید.

همچنین، بهتر است یادداشت‌های خودتان را به صورت منظم بازبینی کنید تا از یاد نرود.

نکات مهمی که در مورد یادداشت برداری وجود دارد این است که یادداشت های شما باید حتما مختصر و به صورت کلیدی بر روی قسمت‌های مهم درس تمرکز داشته باشد.

شما قرار نیست کتاب درسی را از اول بنویسید همچنین یادداشت‌های شما باید قابلیت مرور سریع داشته باشند.

خب بریم سراغ مرحله عمیق فکر کردن و دلیل اهمیت آن در روش مطالعه ماندگار…

مقاله های مرتبط : 

چگونه برای کنکور خلاصه نویسی کنیم؟+3 روش خفن+ویدیو

روش نقشه ذهنی
روش نقشه ذهنی

۵. تفکر عمیق (Reflect)

تفکر عمیق (Reflect)
تفکر عمیق (Reflect)(روش مطالعه ماندگار)

روش تفکر عمیق یکی از روش‌های مؤثر در درس خواندن است که به شما کمک می‌کند تا به بهترین شکل ممکن از مطالب درسی بهره ببرید و به یادگیری عمیق‌تری دست یابید.

در ادامه، چند مرحله برای استفاده از روش تفکر عمیق در درس خواندن برای شما توضیح داده شده است:
 
1. شناسایی و تفکر درباره مفاهیم اصلی:

برای شروع، مفاهیم اصلی مطالب درسی را شناسایی کنید و درباره آنها فکر کنید.

سعی کنید تا بهترین توضیحات را برای این مفاهیم ارائه دهید و به سوالاتی که در مورد آنها وجود دارد پاسخ دهید.
 
2. بررسی جنبه‌های مختلف مطالب:

در این مرحله، به دنبال بررسی جنبه‌های مختلف مطالب باشید. سعی کنید به سوالاتی که درباره مطالب مطرح می‌شود پاسخ دهید و از نقطه نظرهای مختلف به آن نگاه کنید.
 
3. ارتباط مطالب با تجربیات شخصی:

به دنبال ارتباط میان مطالب درسی و تجربیات شخصی خودتان باشید.

به دنبال مثال‌هایی از تجربیات شخصی خودتان بگردید که با مطالب درسی مرتبط هستند و سعی کنید ارتباط میان آنها را برقرار کنید.
 
4. تحلیل و ارزیابی:

در این مرحله، به تحلیل و ارزیابی مطالب درسی بپردازید.

سعی کنید موضوعات، حقایق، و نتایج مطالعات و تحقیقات را به بهترین شکل ممکن تحلیل کنید و آنها را با مطالب درسی مقایسه کنید.
 
5. تولید ایده‌های جدید:

در این مرحله، به دنبال تولید ایده‌های جدید باشید. سعی کنید ایده‌های خلاقانه ایجاد کنید و به سوالاتی که در مورد مطالب درسی وجود دارد پاسخ دهید.
 
6. بازبینی و بازخورد:

در انتها، به بازبینی و بازخورد بپردازید. سعی کنید به یادداشت‌های خودتان نگاه کنید و به بهترین شیوه ممکن آنها را بازبینی کنید و در صورت نیاز اصلاح کنید.

همچنین، با دیگران در مورد مطالب درسی بحث کنید و از بازخورد آنها استفاده کنید.
 
با استفاده از روش تفکر عمیق در درس خواندن، می‌توانید به بهترین شکل ممکن از مطالب درسی بهره ببرید و به یادگیری عمیق‌تری دست یابید.

به عنوان مثال، با تمرکز بر روی تحلیل و ارزیابی مطالب درسی، می‌توانید به دقت بیشتری به اطلاعات دست پیدا کنید و با تولید ایده‌های جدید و خلاقانه، می‌توانید به بهترین شکل ممکن از مطالب بهره برده و به یادگیری عمیق‌تری دست یابید.

خب بریم سراغ مرحله بازنگری و مزایا آن در روش مطالعه ماندگار…

۶. اصلاح و بازنگری (Revise)

اصلاح و بازنگری مطالب در درس خواندن می‌تواند به شما در چند روش مختلف کمک کند:
 
1- بهبود درک مطالب:

اصلاح و بازنگری مطالب در درس خواندن، به شما کمک می‌کند تا به بهترین شکل ممکن از مطالب بهره ببرید و درک عمیق‌تری از آنها پیدا کنید.

با بازنگری مطالب و بررسی دقیق جزئیات، می‌توانید مطالب را بهتر درک کنید و از خطاهایی که ممکن است در درک مطالب وجود داشته باشد، جلوگیری کنید.
 
2- افزایش قدرت حافظه:

تمرین و تکرار مطالب و بازنگری مجدد آنها، به شما کمک می‌کند تا مطالب را در حافظه خود ثبت کنید و به یادگیری عمیق‌تری دست یابید.

این کار می‌تواند به افزایش قدرت حافظه کمک کند و باعث بهبود عملکرد شما در دروس و امتحانات شود.
 
3- بهبود مهارت‌های نوشتاری:

با اصلاح و بازنگری یادداشت‌ها و مطالب، می‌توانید مهارت‌های نوشتاری خود را بهبود بخشید. با تمرین و تکرار، می‌توانید یادداشت‌های خود را به شکلی منظم و مناسب برای یادگیری و حفظ مطالب تنظیم کنید و از خطاهای نگارشی جلوگیری کنید.
 
4- بهبود عملکرد در امتحانات:

با اصلاح و بازنگری مطالب، می‌توانید به بهترین شکل ممکن از مطالب بهره ببرید و در امتحانات بهتر عمل کنید.

با تمرین و تکرار مطالب و اصلاح خطاهایی که در درک و یادداشت کردن مطالب داشتید، می‌توانید به طور موثری برای آزمون‌ها و امتحانات آماده شوید و برای بالا بردن نمرات خود اقدام کنید.
 
اصلاح و بازنگری در درس خواندن به معنای بازبینی مجدد مطالبی است که قبلاً مطالعه کرده‌اید و اصلاح خطاهایی که ممکن است در درک و یادداشت کردن مطالب بوجود آمده باشد.

اصلاح و بازنگری در درس خواندن، به شما کمک می‌کند که از مطالب به بهترین شکل ممکن بهره ببرید و به یادگیری عمیق‌تری دست یابید.
 
در ادامه، چند مرحله برای استفاده از روش اصلاح و بازنگری در درس خواندن برای شما توضیح داده شده است:
 
1. بازبینی یادداشت‌های خود:

برای شروع، به یادداشت‌های خود نگاه کنید و سعی کنید خطاهایی که ممکن است در آنها وجود داشته باشد، را شناسایی کنید. مثلاً، ممکن است یادداشت‌هایتان ناهموار و نامرتب باشند و یا ممکن است اندازه و نوع خط شما باعث شده باشد که برخی از یادداشت‌ها به شکل مناسبی ثبت نشده باشند.
 
2. اصلاح و بازبینی یادداشت‌های خود:

در این مرحله، برای اصلاح و بازبینی یادداشت‌های خود، به صورت دقیق و دقیق‌تر به مطالب پرداخته ونقاطش را مورد بررسی قرار دهید.

سعی کنید خطاهایی را که شناسایی کرده‌اید، اصلاح کنید و یادداشت‌های خود را به شکلی منظم و مناسب برای یادگیری و حفظ مطالب تنظیم کنید.

3. بازنگری مطالب:

در این مرحله، به بازنگری مطالب خودتان بپردازید. سعی کنید مطالبی که قبلاً مطالعه کرده‌اید را مجدداً بخوانید و به دقت تحلیل کنید.

سعی کنید به سوالاتی که درباره مطالب وجود دارد پاسخ دهید و به موضوعات، حقایق، و نتایج مطالعات و تحقیقات توجه کنید.

با استفاده از روش اصلاح و بازنگری در درس خواندن، می‌توانید به بهترین شکل ممکن از مطالب بهره ببرید و به یادگیری عمیق‌تری دست یابید.

خب بریم سراغ مرحله معلم بازی و مزایا آن در روش مطالعه ماندگار…

مقاله های مرتبط : 

علت نداشتن انگیزه برای درس خواندن +ویدیو+5 راهکار عملی

۷. بازگو کردن مطالب برای خود (Recite)

بازگو کردن مطالب برای خود (Recite)
بازگو کردن مطالب برای خود (Recite) (روش مطالعه ماندگار)

در مرحله، شما معلم خودتان می‌شوید و مطالبی را که مطالعه کرده و یاد گرفته‌اید برای خودتان توضیح می‌دهید.

یکی از روش‌های موثر برای یادگیری عمیق، بازگو کردن مطالب درسی به صورت خلاصه و استفاده از یادداشت‌ها و نمودار درختی است.

با استفاده از این روش، می‌توانید به بهترین شکل ممکن از مطالب بهره ببرید و یادگیری عمیق‌تری داشته باشید.

برای استفاده بهتر از این روش، می‌توانید این مراحل را دنبال کنید:
 
– فرض کنید که شما معلم هستید و برای دانش‌آموزانتان مطلب را با جزئیات توضیح می‌دهید.

– در حد توان خود، به کتاب مراجعه نکنید و از یادداشت‌های خلاصه‌تان استفاده کنید.

– اگر متوجه شدید که یادداشت‌های شما ناقص است، به کتاب مراجعه کنید و آن‌ها را ترمیم و اصلاح کنید.

– تمرین‌ها و پرسش‌های کتاب را حل کنید و به سؤالات طرح شده توجه کنید.

– جدول‌ها، نمودارها و شکل‌های کتاب را به دقت بررسی کنید و در صورت نیاز، به نمودارها و یادداشت‌های خودتان اضافه‌شان کنید.

– موارد حفظی و فرمول‌ها را یاد بگیرید و در صورت نیاز، حفظ کنید.
 
استفاده از روش بازگو کردن مطالب، باعث بالا رفتن سطح استرس مثبت و کارایی ذهنی فرد می‌شود و بهترین روش برای یادگیری عمیق و حفظ مطالب است. همچنین، بازیابی و مطالعه موارد مطالعاتی از نمودار، فرمول و رابطه و نکته، نیز به یادگیری کمک زیادی می‌کند.

در این مرحله، وقتی به خودتان توضیح می‌دهید مغزتان همزمان به دنبال جست‌وجوی مطالب صحیح می‌رود و این باعث می‌شود مطالب در ذهنتان تثبیت شود و همچنین اگر جای خاصی از مطالب را فراموش کرده باشید یا به طور کامل یاد نگرفته باشید، این روش باعث می‌شود دوباره به آن قسمت برگشته و‌ مرور کنید.

خب بریم سراغ مرحله مرور کردن و دلیل اهمیت آن در روش مطالعه ماندگار…

۸. مرور نهایی (Review)

اصلاح و بازنگری (Revise)
اصلاح و بازنگری (Revise)(روش مطالعه ماندگار)

مرور نهایی درس بسیار فایده‌مند است و به شما امکان می‌دهد تا مطالبی که در طول دوره یادگیری جدید آموخته‌اید، را به یاد بیاورید و تثبیت کنید.

مرور نهایی درس به شما کمک می‌کند که:
 
1. بهترین روش برای حفظ مطالب را پیدا کنید:

با مرور مطالب درسی، بهترین روش برای یادگیری و حفظ مطالب را پیدا می‌کنید.

این به شما کمک می‌کند که در دراز مدت، اطلاعات را بهتر حفظ کنید.
 
2. مطالب را به یاد بیاورید:

با مرور مطالب درسی، مطالبی که در طول دوره یادگیری جدید آموخته‌اید، را به یاد می‌آورید و به شما اجازه می‌دهد تا دانش و مهارت‌های خود را تقویت کنید.
 
3. مهارت‌های خود را تست کنید:

با حل تمرین‌ها و پرسش‌های کتاب، مهارت‌های خود را تست کنید و به نقاط ضعف خود دقت کنید.
 
4. بهبود سطح استرس:

مرور مطالب درسی، به شما کمک می‌کند تا سطح استرس خود را بهبود بخشید و بهترین روش را برای یادگیری و حفظ مطالب پیدا کنید.
 
5. آمادگی برای آزمون‌ها و امتحانات:

با مرور مطالب درسی، شما بهترین راهکار را برای آمادگی برای آزمون‌ها و امتحانات پیدا می‌کنید و از اطلاعاتی که در طول دوره یادگیری جدید به دست آورده‌اید، استفاده می‌کنید.
 
در کل، مرور نهایی درس بسیار فایده‌مند است و به شما کمک می‌کند تا اطلاعات خود را تثبیت کنید و به دانش و مهارت‌های خود اعتماد بیشتری داشته باشید.

بهترین روش مرور نهایی درس، به دو عامل اصلی بستگی دارد:

میزان فراگیری شما از مطالب درسی و زمان باقی‌مانده تا آزمون یا امتحان. با این وجود، برخی از روش‌های مرور نهایی درس عبارت‌اند از:
 
1. بازنگری کلی:

در این روش، بهتر است که به صورت کلی به مطالب درسی برگردید و نکات اصلی را به یاد بیاورید. برای این کار، می‌توانید به دفترچه یادداشت‌های خود نگاه کنید یا بهترین فصل‌های کتاب را مرور کنید.
 
2. حل تمرین‌ها:

حل تمرین‌های کتاب و سوالات پیشین، روش خوبی برای بررسی دانش و مهارت‌های خود است.

این روش به شما کمک می‌کند تا مواردی که باید بیشتر به آنها توجه کنید را شناسایی کنید و مواردی که به درستی فهمیده‌اید را تثبیت کنید.
 
3. مرور یادداشت‌ها:

یادداشت‌هایی که در جلسات درس یا خودآموزی خود تهیه کرده‌اید، را مرور کنید.

این روش به شما کمک می‌کند تا نکات مهم و جزئیات را یادآوری کنید.
 
4. استفاده از منابع دیگر:

اگر می‌خواهید بهترین روش برای مرور نهایی درس را پیداکنید، می‌توانید از منابع دیگری مانند درسنامه های خلاصه شده کتاب‌های کمک درسی و منابع آنلاین استفاده کنید. برخی از این منابع شامل تست‌های آنلاین، فیلم‌های آموزشی و جزوات کوتاه هستند.

5. تدوین نمودارهای خاص:

در صورتی که از نمودار درختی برای یادگیری استفاده کرده‌اید، بهترین روش برای مرور نهایی، تدوین نمودارهای خاص و بازنگری آنهاست.

بازنگری نمودارهای خود به شما کمک می‌کند تا بهترین چیدمان برای یادگیری مطالب را پیدا کنید.

در کل، بهترین روش مرور نهایی درس، متناسب با سبک یادگیری و نیاز شما است.

هر چند که روش‌هایی که در بالا ذکر شد، برای بسیاری از افراد موثر بوده‌اند، اما بهترین روش را می‌توان با تلاش و تجربه شناسایی کرد.

مقاله های مرتبط : 

راه های افزایش انرژی برای درس خوندن چیست ؟+5راهکار عملی

جمع بندی

همانطور که در ابتدای این مقاله (روش خاص مطالعه ماندگار + ۸ راهکار عملی) گفته‌ام، این روش مطالعه برای همه افرادی که در حال تحصیل هستند در همه مقاطع، مفید است و کارایی دارد و یکی از روش‌های اصولی برای مطالعه ماندگار در کل جهان است.

شاید اکنون که خواند این نوشته را تمام کرده‌اید، فکر کنید بعضی از این ۸ راهکار، ضروری نیستند و انجام ندادنشان هم خدشه‌ای به یادگیری وارد نمی‌کند.

مسئله همین‌جاست که بیشتر افرادی که دنبال روش خاصی برای ماندگاری مطالب در ذهنشان هستند، بعضی از راه و روش‌ها بنظرشان غیر ضروری می‌آید و فقط به سراغ متن کتاب و سپس حل سوالات می‌روند در صورتی که تمام این ۸ راهکار در کنار هم، یک ساختار یک پارچه از ماندگاری مطالب را می‌سازند.

روش‌ دیگری مانند SQ3R زیر مجموعه‌ای کوتاه شده از این روش است و کارایی‌اش ممکن مورد سوال باشد.
ذهنتان تند و تیز! می‌فرستد!

سوالات متداول

در مرحله بازگو کردن مطالب برای خودتان، مغزتان به دنبال پیدا کردن نکات درست می‌رود و به خوبی در ذهنتان تثبیت می‌شوند.

با تمرین این روش‌ها در هر درس و مبحثی، به راحتی به آنها مسلط می‌شوید و استفاده ازشان برایتان بسیار موثر خواهد بود.

ممکن است در ابتدا دستتان در این کار کند باشد اما با چندین بار تمرین به راحتی می‌توانید خلاصه‌نویسی کنید. خلاصه‌نویسی و یاددداشت برداری در بحث یادگیری تاثیر بسیار زیادی دارد.

3/5 - (2 امتیاز)

لینک مطلب

https://kiaac.ir/?p=5828

در صورت هرگونه سوال درباره مسائل درسی و تحصیلی و درخواست مشاوره و برنامه ریزی حرفه ای میتوانید از طریق واتساپ و تماس مستقیم با شماره  ۰۹۱۰۰۸۰۰۷۱۸  با مشاوران ما در ارتباط باشید

انگیزیشی و جزوه و اخبار

اگر دلت جزوه های کاربردی و تخصصی تر و کلیپ های انگیزشی خفن تر میخاد
یا اخبار تازه کنکور و مدارس رو میخوای بدونی

دلت نکات مشاوره ای و پادکست انگیزشی میخاد؟

به کانال تلگرام کیادرس سر بزن
kia_ac@
>تازه یادم رفت کد تخفیف خدمات و محصولات در داخل کانال تلگرام پین میشه دائم چکش کن (ازدست ندیا!!!)

2 پاسخ

  1. وقتی این مقاله رو خوندم تصمیم گرفتم روشهاشو اجرا کنم و الان بعد دو سه هفته هم خیلی توش راه افتادم هم یادگیریم بهتر شده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

در کیادرس ثبت نام کنید

در کیادرس ثبت نام کن

پرتال دانش آموزی

سلام دانش آموز گرامی

درصورتی که ثبت نام خود را برای خدمات آموزشی انجام داده اید

می توانید با با نام کاربری و رمز عبور شخصی خود وارد پنل شخصی خود شده و آزمون و جلسات خود را شرکت کنید

درصورتی که هم ثبت نام نکرده اید

یک سری به

خدمات آموزشی کیادرس

بزنید ضرر نمی کنید