آکادمی کیادرس|academy kiadars
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

بهترین روش مطالعه تاریخ برای امتحان نهایی+15روش عملی

میدونی چگونه مطالعه کنی ؟

سرعت مطالعه خودت را بالا ببر

👈فقط با 190 تومان

روش مطالعه تاریخ برای امتحان نهایی

فهرست مطالب

روش مطالعه تاریخ برای امتحان نهایی چیست ؟

سلام به همه شما عزیزانی که براتون مهمه درست و اصولی درس بخونید.

امروز میخوام برات راجع به تاریخ خوندن بگم؛ درسی که از نظر خیلیا خوندنش طاقت فرساست و از نظر خیلیای دیگه هم فوق‌العاده شیرینه و خوندنش زنگ تفریح به حساب میاد!

باید بگم این مقاله برای هر دو گروه موثر و مفیده پس جزو هر دسته ای که هستی چه عاشق تاریخی و چه باهاش حال نمیکنی، اگر تا آخر این مقاله همراهم بیای مطمئن باش که ضرر نمیکنی!

اهمیت بالای درس تاریخ توی رشته انسانی

اهمیت تاریخ
اهمیت تاریخ(روش مطالعه تاریخ برای امتحان نهایی)

اول از همه میخوام برات از اهمیت تاریخ توی رشتت بگم تا بدونی که باید زمان، تمرکز و توجه خوبی رو خرجش کنی.
مطالعه این درس اللخصوص برای تویی که قصد داری توی زیرگروه ۴ انسانی درست رو ادامه بدی اهمیت خیلی بیشتری داره.

اگر هدفت برای کنکور انسانی، قبولی توی رشته هایی مثل آمار، باستان شناسی، علوم سیاسی، تاریخ و … هست باید حتی تایم خیلی بیشتری هم روی تاریخ بذاری.

میدونی که چرا؟ چون این درس توی زیرگروه ۴، ضریب ۳ داره که البته توی بقیه زیرگروه ها ضریب ۱ داره. ولی اگر هدفت زیرگروه ۴ نیست اصلا فکرشم نکن که بیخیال تاریخ بشی چون با روش هایی که قراره بهت بگم تاریخ خوندن آسون میشه و نمره آوردن و درصد بالا آوردن ازش هم مثل آب خوردن؛ از طرف دیگه ضریب درس تاریخ توی امتحان نهایی ۷ هست.

خب دیگه فکر کنم خودت متوجه شدی که تاریخ چه اهمیت خاص و زیادی توی معدلت داره و لازمه که تا چه حد جدیش بگیری!

مقاله های مرتبط : 

👈روش مطالعه درس روانشناسی برای کنکور+۶ روش عملی

بارم بندی برای امتحان نهایی

اینکه راجع به بارم بندی بدونی خیلی زیاد بهت کمک میکنه و تو رو چند هیچ از بقیه کسایی که به بارم بندی ها توجهی ندارن جلو میندازه.


میپرسی چرا؟

چون تاریخ کتاب حجیمیه و منطقیش اینه که تو اگر برای درس ۱، نیم ساعت وقت میذاری نمیتونی برای درس ۱۲ هم نیم ساعت وقت بذاری. چون مشخصه که اهمیتی که درس ۱۲ داره، درس ۱ نداره پس منطقی نیست که برای هردوش یک تایم مشخص بذاری.

 

حالا از کجا باید بفهمیم که برای کدوم درس باید وقت بیشتری گذاشت و برای کدوم درس وقت کمتر؟ آفرین خودشه، از روی بارم بندی.
خب پس بیا اول از همه بریم سراغ بارم بندی و بعد هم بریم سراغ انواع روش های مطالعه تاریخمون.

 

*درس های ۱ تا ۶، شامل ۶ نمره میشن که هر درس ۱ نمره داره.
*درس ۷ خودش به تنهایی ۲ نمره داره.
*درس ۸ و ۹ هم هر کدوم بطور مجزا ۳ نمره دارن.
*درس های ۱۰ تا ۱۲ روی هم ۶ نمره دارن که به عبارتی میشه هر درس به تنهایی ۲ نمره.


پس حالا مشخص شد که باید تمرکزت و زمانت رو بیشتر روی کدوم درس ها بذاری.


اگر بخوام برات از بیشترین بارم به کمترین بارم بنویسم میشه: درس های ۸ و ۹ (۳ نمره) ⬅ درس های ۷ و ۱۰ و ۱۱ و ۱۲ (۲نمره) ⬅ و درس های ۱ تا ۶ (۱ نمره)


باید همینجا اینم بهت بگم که امتحانی که قراره بدی شامل یکسری بسته های مختلفه؛ باکس هایی مثل سوالات صحیح و غلط، تست های ۴ گزینه ای، ستون کلمات، تعریف اصطلاحات تاریخی یا تعریف چند تا مفهوم خاص و رویداد های تاریخی و اشخاص و … که این باکس ها پایین ترین نمره رو از بین بقیه باکس ها مثل باکس سوالات تشریحی به خودشون اختصاص دادن.

 

کل این باکس ها حدودا ۷ تا ۹ نمره دارن و بعد از اون هم باکس سوالات تشریحی و تحلیلی حوادث و اتفاقات به همراه دلایل و به علاوه توضیح وقایع یا نام بردن موارد مختلفه که حدودا شامل ۱۰ تا ۱۲ نمره میشه.

👇روش مطالعه تاریخ برای امتحان نهایی چیست ؟

اول از همه روزنامه وار بخون

قبل از اینکه بخوایم شروع کنیم میخوام بهت یک نکته رو یادآوری کنم؛ یادت نره چیزایی مثل تاریخ های مهم، اسم اشخاص مهم، حوادث خاص، برخی از کارهایی که افراد انجام دادن و رویداد های مختلف، اهمیت زیادی توی این امتحان دارن. پس حواست باشه وقتی داری درس رو میخونی اگر به همچین چیزایی برخورد کردی فراموش نکن که باید بهشون دقت بیشتری کنی‌.


خب خب حالا میخوایم راجع به روزنامه وار خوندن صحبت کنیم!
روزنامه وار خوندن یعنی قبل از اینکه بشینی کتابت رو با دقت بخونی و یاد بگیری، باید یک دور درست رو مثل روزنامه از رو بخونی تا فقط ذهنت آمادگی مواجهه با اون متن رو پیدا کنه و باهاش آشنا بشه و متوجه بشه که قراره چه مطالبی رو حفظ کنه.


این راه، راه خیلی خوبیه چون باعث میشه ذهنت آشنا پنداری کنه و در نتیجه راحت تر مطلب رو حفظ و درک میکنی و سر جلسه امتحان هم راحت تر اون مطلب رو بازیابی میکنی.

پاراگراف به پاراگراف بخون

بعد از اینکه خوندن روزنامه وارت رو تموم کردی، حالا نوبت اینه که بشینی و تاریخ رو با دقت بخونی.

حالا چطوری باید بخونی؟ باید شروع کنی و پاراگراف به پاراگراف و آروم آروم بخونی. بعدش باید چیکار کرد؟

یک پاراگراف رو که خوب خوب خوندی، زیر نکات مهم و کلیدیش چیزهایی مثل سال ها، اسامی، رویداد های مهم یا اتفاق های خاص رو خط میکشی. بعد از اون کتابت رو میبندی و سعی میکنی که اون پاراگراف رو از حفظ بگی.

اگر تونستی همشو بگی که نوش جونت و بهت تبریک میگم؛ اما اگر یک قسمت هایی رو جا انداختی جای نگرانی نیست، باید روی اون قسمت هایی که جا انداختی زمان بیشتری بذاری تا بهتر درک و حفظشون کنی. مطمئنم که از پسش برمیای.

مقاله های مرتبط :

👈آموزش آسان ترین روش تند خوانی+6 روش علمی

سوال بپرس و جواب بده

سوال و جواب
سوال و جواب(روش مطالعه تاریخ برای امتحان نهایی)

هر پاراگرافی که خوندی یا هر صفحه ای که خوندی، حتما تا جایی که میتونی و به ذهنت میرسه از داخلش سوال طرح کن و سعی کن خودت به اون سوال ها جواب بدی.

سعی کن سوال تحلیلی و تشریحی و توصیفی رو از همه جنبه ها دربیاری تا خوب خوب اون متن به داخل ذهنت نفوذ کنه. با این کار احتمال فراموشی اون متن به نزدیک صفر میرسه چون ذهنت رو از هر طرفی با اون قضیه آشنا کردی و حالا دیگه سخته که درگیرش نشی.

اینطوری حتی هر صفحه یا پاراگراف رو با هر سوالی دوره هم میکنی و این عالیه!

مقاله های مرتبط :

👈روش صحیح مطالعه بدون فراموشی+7روش عملی

چرا نمی توانم حفظ کنم ؟

وقایع رو تبدیل به علت و معلول کن

علت و معلول
علت و معلول(روش مطالعه تاریخ برای امتحان نهایی)

وقتی طی مطالعه درست به یک واقعه یا یک حادثه برخورد کردی که تا چند صفحه بعدش یا حتی چند صفحه قبلش بقیه مطالب راجع به همون یک واقعه اس، سعی کن همه اش رو به همدیگه متصل کنی و بصورت یک داستان توی ذهنت نگهش داری.

یعنی مثلا اگر به یک جنگ برخورد کردی، میتونی توی ذهنت مطالب چند صفحه قبل رو به عنوان علت های اون جنگ در نظر بگیری و مطالب چند صفحه بعدش رو هم به عنوان اثرات اون جنگ.

خلاصه به زبون ساده تر بخوام بهت بگم، سعی کن مطالب رو برای خودت تبدیل به یک داستان کنی که یک علت مشخص و یک یا چند معلول داره. توی این حالت، مرور کردن درس برات خیلی راحت تر میشه و سر امتحان هم یادآوریش برات دقیقا مثل به یادآوردن یک خاطره یا داستان میشه. بهم اعتماد کن!

مقاله های مرتبط :

👈برای کنکور انسانی چه کتابهایی بخوانیم؟

از خلاصه نویسی غافل نشو

خلاصه نویسی
خلاصه نویسی(روش مطالعه تاریخ برای امتحان نهایی)

خلاصه نویسی بهترین و موثر ترین روش خوندن تاریخ برای امتحانه. ولی باید دقت کنی که خلاصه نویسی تاریخ با بقیه دروس متفاوته.

ولی نگرانش نباش؛ خودم بهت یاد میدم که باید چجوری خلاصه نویسی کنی اما قول بده خوب گوش بدی.

۱) اول از همه باید هر پاراگراف رو توی یک یا دو تا خط خلاصه کنی و برای این کارم فقط نیازه که کلمات اصلی و کلیدیش که تو رو یاد کل اون موضوع یا پاراگراف میندازن رو بنویسی.

۲) توی مرحله بعد باید برای مباحثی که نیازه از نمودار درختی استفاده کنی. جوری که علت هر واقعه ای بالای بالا قرار میگیره و حوادث بعدی که در ادامه اون اتفاق افتادن و معلولش هستن شاخه به شاخه به سمت پایین رسم میشن.

مثلا اگر بخوایم برای انقلاب مشروطه یک نمودار درختی بکشیم، باید علل این انقلاب رو بالای بالا قرار بدیم که بعد اون رو به چند شاخه سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و … تقسیم میکنیم که هر کدوم میشه سرشاخه‌ی حادثه بعدیش و … .

۳) نمودار رشته ای هم میتونه کمک خیلی خوبی باشه.

چجوری؟ بهت یاد میدم. این نمودار یکسری سلسله حوادث رو که در توالی همدیگه اتفاق افتادن و پی در پی بودن رو نشون میده. این نمودار باعث میشه حیلی خوب ترتیب حوادث توی ذهنت نقش ببنده.

یک نمونه نمودار رشته ای برات مثال میزنم: مرگ محمد شاه> سلطنت ناصر الدین شاه> صدر اعظمی امیر کبیر> قتل امیر کبیر> نفوذ دولت های روسیه و انگلیس و … .
در کل بخوام بهت بگم استفاده از نمودار و نقشه و تصویر میتونه بهت کمک کنه تا مفاهیم رو به شکل بصری و قابل فهم تر درک کنی.

مقاله های مرتبط :

👈چگونه برای کنکور خلاصه نویسی کنیم؟+3 روش خفن+ویدیو

مطالعه مداوم داشته باش

مطالعه مداوم
مطالعه مداوم(روش مطالعه تاریخ برای امتحان نهایی)

بشین برنامه بریز و برای خوندن تاریخ یک روتین درست کن.

تعیین یک زمان مشخص برای خوندن یک درس مشخص باعث میشه آمادگیت برای هر امتحانی بالا بره و بهتر و بیشتر بتونی مطالب رو به خاطرت بسپاری و سر امتحان بازیابیشون کنی.

همونطوری که خودت هم میدونی تاریخ کتاب پر حجمیه و پر از نکته های ریز و جزئیه؛ پس بیا با هم روراست باشیم که توی یک تایم کم نمیشه به این درس کاملا مسلط شد! اما با مطالعه منظم و مرور کردن اون درس ها میتونم بهت اطمینان بدم که میتونی به این کتاب حجیم مسلط بشی.

مرور تاریخ رو حتما جدی بگیر. طوری که سعی کن وقتی یک درسی رو مرور میکنی، توی ذهنت همون درس و حتی درس قبلیش رو هم مرور کنی و به یاد بیاری.
خلاصه که آب دستته بذار زمین و برو تاریخ رو مرور کن چون تاریخ واقعا فراره!

یک نکته ای که میخوام بهت بگم تا مرور کردن برات ساده بشه، اینه که کلمات کلیدی یا نقاط عطف رو هایلایت کنی و موقع مرور سعی کنی فقط با دیدن اونا درس رو توی ذهنت تداعی کنی و راه دیگه اینکه بجای اینکه بخوای بری کل کتاب رو مرور کنی، میتونی با استفاده از خلاصه نویسی ای که کردی یا نمودار هایی که کشیدی سعی کنی درس رو به خاطر بیاری؛ اینجوری هم زمان کمتری رو صرف مرور کردی و هم با ذهنت یاد میدی که با کوچکترین چیز ها بتونه کل درس رو به یاد بیاره.

مقاله های مرتبط :

👈برنامه روتین روزانه کنکور رتبه برتر ها چیست؟

نکات معلم فراموشت نشه

چیزهایی مثل جزوه یا سوالاتی که معلم تاریخ میده، مواردی مثل پاورقی ها، جدول ها، بیشتر بدانیم ها و …

چیزایی هستن که توی امتحان نمیان ولی خوندنشون نه تنها به ضررت نیست بلکه کمک میکنه تا مطالب راحت تر و بهتر برات مفهوم بشه و گاهی بعضی از این موارد باعث یک جرقه سر جلسه امتحان میشن برای به یادآوردن بقیه درس. پس اگر تایم خوب و مناسبی داشتی از کنار این جزئیات ساده نگذر!

روش طلایی

میخوام یک روش طلایی رو بهت بگم که حتی برای خوندن شب امتحان هم به دردت میخوره!


حل کردن نمونه سوالات نهایی سال های قبل.


یکی از بزرگترین نگرانی های یک دانش آموز اینه که هیچ شناخت درستی از مدل سوالات و درجه سختی و آسونیش نداره.

این یکی از دلایلیه که یک دانش آموز سر جلسه امتحان نهایی وقتی با یک سوال سخت رو به رو میشه دستپاچه میشه و استرس میگیره و همین باعث میشه دیگه عملکرد خوب و درستی نداشته باشه. اما نگران نباش میخوام کمکت کنم که همچین اتفاقی نیفته!
میتونم بگم از بین همه این روش هایی که تا به اینجا گفتم، این بهترین و سریع ترین روش برای گرفتن یک نمره عالی از امتحان نهایی تاریخه.

 


درست رو که خوندی و بهش مسلط شدی حتما حتما چند تا نمونه سوال از امتحان نهایی های سال های قبل پیدا کن و بهشون جواب بده و جواب های خود اون نمونه سوال ها رو حتما بخون.

اینطوری هم نقاط ضعفت پیدا میشن که میتونی روشون تمرکز کنی و برطرفشون کنی و هم اینکه مطالبی که خوب بهشون مسلط شدی بطور کامل توی ذهنت تثبیت میشن!

 


تکرار میکنم، هیچ رقمه از کنار نمونه سوال حل کردن نگذر. پیشنهادم اینه حتما یک سری به سایت کیادرس قسمت آزمون هاش بزن؛ دست خالی برنمیگردی 🙂

بقیه رو هم مستفیض کن

مستفیض کردن دیگران حین درس خوندن خودش یک مدل درس خوندنه!

بعد از اینکه مبحث مورد نظرت رو مطالعه کردی، حالا این بار همون مبحث رو بلند بلند برای یک نفر دیگه بخون.

اگرم کسی دور و برت نبود میتونی بلند بلند برای خودت توضیحش بدی. و اگر هیچ کدوم اینا هم نه، نوشتن از روی متن هم میتونه نتیجه بلند بلند خوندن رو بهت بده.

 

حالا چرا اصلا؟ ببین وقتی اون مطلبی که خوندی رو برای کس دیگه ای یا حتی خودت با صدای بلند توضیح میدی یا از روی اون مطلب مینویسی، در واقع داری اون چیزی رو که یاد گرفتی تمرین و تکرار میکنی و از طرف دیگه با این کار اول از همه خودت متوجه میشی که درس رو تا چه حد یاد گرفتی و چقدر درک کردی پس باعث میشی که اون مطلب توی ذهنت پر رنگ تر و پر رنگ تر بشه و بطور کامل روی اون درس و مبحث مسلط بشی.

 

میخوام دم گوشت بگم که اینم یک راز موفقیت توی امتحان نهاییه!

شب امتحان نهایی تاریخ خیلی خوفناکه

ما دو دسته دانش آموز داریم:

دسته اول: اونایی که دانش آموزای خوبی هستن و مثل بچه خوب از اول سال خوب درسشون رو خوندن و مرور کردن و حالا الان کاملا مسلط ان.

دسته دوم: کسایی هستن که همزمان با دسته اول، اوایل سال تصمیم میگیرن که طی سال تحصیلی مرتب درساشون رو بخونن ولی خب متاسفانه اراده‌شون زیادی ضعیفه و میفته به شب امتحان!


و امان از شب امتحان نهایی تاریخ که خوفناک ترین شبه.
اینکه تو جزو کدوم دسته باشی به تصمیمت بستگی نداره! چون همه اولش تصمیم می‌گیرن که طی سال درس بخونن اما… ؛ این موضوع ارتباط مستقیم داره با اراده‌ات!


یک برنامه ریزی درست و هدفمند برای درس خوندن، یکی از روش های طلایی مطالعه برای امتحان نهاییه.

 

علاوه بر برنامه، پشتکار و انگیزه هم نیاز داره که تقویت بشه. چیزایی که باعث میشن توی درس خوندن سست بشی رو شناسایی کن و رفعشون کن. اگر رفع کردنشون برات مشکله باید حتما پیش یک مشاور بری تا بهت بگه دقیقا چیکار کنی. پیشنهاد من اینه بری سراغ مشاور های مجرب خود کیادرس!

به یکم معلم بازی نیازه

معلم بازی
معلم بازی

یکی از بهترین روش های درس خوندن به خصوص برای امتحان نهایی، اینه که خودت رو بذاری جای معلمی که درس میده و قراره از اون درس سوال طرح کنه.

 

به زبون ساده تر بخوام بگم، همون مبحثی که داری میخونی رو، حین مطالعه اش به این فکر کن که چه سوالایی میتونی ازش دربیاری. این روش البته علاوه بر امتحان نهایی واسه امتحانایی هم که قراره معلم ازت بگیره خیلی کاربردیه چون یک شناخت نسبی هم از معلمت و مدل طرح سوالش داری.

 

یک مزیت بزرگی که سوال طرح کردن مثل یک معلم برات داره اینه که اولا کنجکاوت میکنه برای پیدا کردن جواب سوالت و دوما بیشتر از هر روشی تو رو به متن درس مسلط میکنه و خلاصه که جزو یکی از باارزش ترین تکنیک های مطالعه اس.

یک فایده دیگه هم داره این روش که خیلی جالبه که برات میگم: باعث میشه تمرکزت بره بالا و زمان مفید تر و بیشتری رو صرف مطالعه کنی. این خیلی خوبه! حتی میتونی توی این روش از سوالایی که معلمت هم بهت داده به عنوان الگو استفاده کنی.

 

برنامه ریزیت رو هدفمند کن

برنامه ریزی
برنامه ریزی

اول از همه میخوام بهت توصیه کنم که حتما برای مطالعه ات برنامه ریزی کنی تا به ذهنت یک ساختار و چارچوب مشخص بدی و با فی البداهه درس خوندن گیجش نکنی؛ بعد از اون میخوام بهت پیشنهاد بدم که حالا این برنامه ریزی رو هدفمند کن.

چرا؟ چون هدف به دنبالش انگیزه میاره و انگیزه محرک تو برای درس خوندنه.

پس باید متوجه شده باشی که چقدر هدفمند بودن برنامت نکته مهمیه! حالا منظور از هدف چیه؟ یعنی یک نقطه ای رو برای خودت تعیین کن و برای رسیدن به اون نقطه برنامه ریزی کن. به این میگن برنامه ریزی هدف دار!

بذار اینم بهت بگم که اگر نمیتونی خوب و درست برنامه بریزی و همیشه یکجای برنامه هات میلنگه، میتونی از مشاور های کیادرس کمک های خیلی خوبی بگیری. اگرم میتونی برنامه خوبی بریزی پیشنهاد میدم حتما یک سری به محصولات آموزشی کیادرس بزنی و دفتر برنامه ریزی مخصوص خودت رو بگیری!

مقاله های مرتبط :

👈اموزش برنامه ریزی برای شب امتحان+5روش کاربردی

فعالیت سر کلاس درس رو یادت نره

کلاس درس اولین و مهمترین فضای یادگیریه.

اگر سر کلاس درس خوب به درس گوش بدی و سعی کنی همونجا یاد بگیری، چند هیچ از بقیه جلوتری! اگرم مفهوم درسی رو متوجه نشدی حتما از معلمت بخواه که دوباره و دوباره برات توضیح بدن تا خوب متوجه بشی و مطلب رو درک کنی.


و نکته مهم دیگه اینکه اصلا فراموش نکن که سر کلاس جزوه بنویسی. حتی اگر شد توی یک تیکه کاغذ یا کنار کتابت حرفای معلمت رو رونویسی کن چون رونویسی کردن به شدت به تثبیت مطالب توی ذهنت کمک میکنه و حفظ کردن و یادآوری رو اون مطلب رو چند برابر برات راحت تر میکنه.

 

مزیت دیگه ای که جزوه نوشتن برات داره اینه که موقع مرور کارت رو خیلی راحت میکنه و میتونی همون چیزی که به زبون خودت نوشتی رو به عنوان مرور و خلاصه درس بخونی.

مخصوص شب امتحان نهایی

شب امتحان شبیه که خستگی کلی درس خوندن رو شونته و با همون حال استرس امتحان فردا رو هم حتما داری.

توی این تایمی که هم ذهنت خسته اس و جسمت نیاز به استراحت داره، سعی کن فقط جزوه هات، خلاصه نویسی هات و کلمات کلیدی هایلایت شده‌ات رو مرور کنی و اصلا توی فکر یاد گرفتن مطلب جدید نباشی که نه تنها توی ذهنت نمیشینه بلکه غیر از وارد کردن بیش از حد استرس، باعث میشه مطالب رو با هم قاطی کنی!


شب رو به موقع بخواب و سعی کن آب زیادی بخوری تا استرست کمتر یا هیچی بشه. تلاش کن به چیزایی که خوندی فکر کنی و به همونا و به مطالب تثبیت شده توی ذهنت اعتماد داشته باشی و خوشبین باشی.

 

عملکردت موقع امتحان مهم ترین بخش قضیه اس. پس سعی کن صبح زودتر بیدار بشی و یک صبحونه مقوی بخوری و با آرامش به سمت جلسه امتحان بری.

تذکرات

اول از همه حتما بعد از اینکه به درس مسلط شدی برنامه بریز که قراره چه دروسی رو مرور کنی و قراره منبع مرورت چی باشه!

مطمئن باش که طی روز های درس خوندن استراحت و خواب کافی داری. خواب و استراحت مفید و خوب باعث عملکرد بهترت توی روز های بعدی میشه و افزایش تمرکز برات میاره.


شب امتحان تمام وسایلت رو که برای فردا نیاز داری آماده کن. بهت توصیه میکنم چند تا خرما یا شکلات همراه خودت داشته باشی تا از هر احتمالی جلوگیری کنی.


برای اینکه بتونی استرست رو کنترل کنی میتونی از نفس عمیق کشیدن، مدیتیشن، گوش دادن به یک موسیقی بی کلام کمک بگیری یا حتی میتونی با ورزش کردن ذهنت رو از نگرانی و استرس منحرف کنی.


به خودت اعتماد کن؛ به زمانی که برای درس خوندن گذاشتی و به تمام تلاش هایی که برای رسیدن به هدفت کردی اعتماد کن و بجای اینکه هی به کم کاریت فکر کنی، به تمام لحظاتی فکر کن که بقیه در حال استراحت بودن اما تو داشتی برای رسیدن به چیزی که میخوای درس میخوندی. پس لطفا به تمام تلاش هات اعتماد کن.

 

اعتماد کردن به خودت کمکت میکنه تا سر امتحان عملکرد بهتری داشته باشی پس برای کمک کردن به خودت هم که شده به تلاش هات اطمینان داشته باش!

 

جمع بندی

خب حالا وقتشه که بریم سراغ جمع بندی.


اول از همه راجع به اهمیت درس تاریخ بخصوص برای کسایی که میخوان توی زیرگروه ۴ رشته انسانی ادامه تحصیل بدن صحبت کردیم و گفتیم غیر از اونم ضریب ۷ داره توی امتحان نهایی پس کلا تاریخ همون خربزه ایه که باید پای لرزش نشست.


بعد از اون راجع به اهمیت آگاهی نسبت به بارم بندی درس تاریخ گفتیم که اینجوری میتونیم یک برنامه ریزی خوب داشته باشیم و متوجه بشیم که برای هر درس باید چقدر زمان و توجه و تمرکز گذاشت و گفتیم که منطقی نیست برای همه درس ها یک تایم مشخص بذاریم.


خب و بعد رسیدیم به ۱۵ روشمون.


روش اول میگفت وقت شروع روزنامه وار بخون تا ذهنت آمادگی مواجهه با اون متن رو پیدا کنه.


روش دوم میگفت بعد از اون پاراگراف به پاراگراف با دقت بخون و بعد از هر پاراگراف سعی کن اون رو از حفظ بگی.


روش سوم تاکید داشت که حین درس خوندن از خودت سوال بپرس و بدون نگاه کردن به کتاب سعی کن به سوالت جواب بدی.


روش چهارم توصیه میکرد وقایع رو مثل یک داستان و طوری که هر حادثه ای یک علت مشخص و یک یا چند معلول داره به خاطرت بسپری.


روش پنجم روی خلاصه نویسی تاکید داشت که میگفت کلمات کلیدی هر پاراگراف رو حتما یا یادداشت کن یا هایلایت شون کن.


روش ششم میگفت یک روتین روزانه برای درس خوندنت بچین و همه حجم کتاب رو به شب امتحان موکول نکن.


روش هفتم توصیه میکرد مطالبی رو که معمولا بقیه برای امتحان نهایی فاکتورشون میگیرن رو تو بخونی تا راحت تر مفهوم درس رو متوجه بشی.


روش هشتم که روش طلاییمون بود اصرار داشت که حتما نمونه سوالات سال های قبل رو مرور کنیم تا با نحوه و مدل سوال ها آشنا بشیم.


روش نهم میگفت اگر برای دیگران یا خودت بلند بلند درس رو بخونی باعث میشه مطالب راحت تر و زودتر توی ذهنت بشینه و حتی از اهمیت نوشتن هم برامون گفت.


روش دهم از شب امتحان نهایی حرف زد که تو رو بر حذر داشت از اینکه درس خوندن رو به اون شب خوفناک محول کنی و حتما طی سال برنامه داشته باشی برای درس خوندن.


روش یازدهم گفت خودت رو بذار جای معلم و طراح سوال و حین درس خوندن اگر سوالی به ذهنت رسید یادداتش کن و بهش جواب بده.


روش دوازدهم میگفت اگر برنامه داری، حالا سعی کن بهش یک هدف خاص بدی تا برات انگیزه ایجاد کنه و محرکت باشه.


روش سیزدهم توصیه میکرد سر کلاس درس مفهوم درس رو متوجه بشیم و سعی کنیم از روش جزوه بنویسیم.


روش چهاردهم از شب امتحان نهایی گفت که باید خوب استراحت کنی و استرس بیخودی به خودت راه ندی.


روش پونزدهمم چند تا تذکر داد که هم باید حین درس خوندن رعایت بشه هم شب قبل امتحان چیزایی مثل خورد و خوراک، گوش دادن به موسیقی بی کلام، اینکه به خودت اعتماد کنی، آماده کردن وسایلت شب قبل امتحان و … .


خب دیگه کار من اینجا تموم شد اما کار تو تازه شروع شده. امیدوارم صدای موفقیتت به گوشم برسه♡

سوالات متداول

بله. بارم بندی مهمه و خیلیم مهمه. چون خوب میدونی اون تایمی که صرف یک درس ۳ نمره ای میکنی رو نباید صرف یک درس ۱ نمره ای کنی. پس حواست باشه برای مدیریت زمانت دونستن بارم بندی مهمترین چیزه!

میتونم بگم میشه خوند اما قطعا نه کلش رو! تاریخ کتاب پر حجمیه که تا یک برنامه مشخص براش نداشته باشی و درست و اصولی نخونی نمیتونی از پس مسلط شدن بهش بربیای.

بهت توصیه میکنم حتما بری سراغ یک مشاور با تجربه و کار بلد. حتما راجع به مشاور های کیادرس تحقیق کن تا متوجه بشی که بهترین گزینه ها هستن.

4.9/5 - (30 امتیاز)

لینک مطلب

https://kiaac.ir/?p=8016

در صورت هرگونه سوال درباره مسائل درسی و تحصیلی و درخواست مشاوره و برنامه ریزی حرفه ای میتوانید از طریق واتساپ و تماس مستقیم با شماره  ۰۹۱۰۰۸۰۰۷۱۸  با مشاوران ما در ارتباط باشید

انگیزیشی و جزوه و اخبار

اگر دلت جزوه های کاربردی و تخصصی تر و کلیپ های انگیزشی خفن تر میخاد
یا اخبار تازه کنکور و مدارس رو میخوای بدونی

دلت نکات مشاوره ای و پادکست انگیزشی میخاد؟

به کانال تلگرام کیادرس سر بزن
kia_ac@
>تازه یادم رفت کد تخفیف خدمات و محصولات در داخل کانال تلگرام پین میشه دائم چکش کن (ازدست ندیا!!!)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ثبت نام کنید

در کیادرس ثبت نام کن

پرتال دانش آموزی

سلام دانش آموز گرامی

درصورتی که ثبت نام خود را برای خدمات آموزشی انجام داده اید

می توانید با با نام کاربری و رمز عبور شخصی خود وارد پنل شخصی خود شده و آزمون و جلسات خود را شرکت کنید

درصورتی که هم ثبت نام نکرده اید

یک سری به

خدمات آموزشی کیادرس

بزنید ضرر نمی کنید