آکادمی کیادرس|academy kiadars
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

مدیریت استرس کنکور فقط با 7 تکنیک ساده و عملی

60 درصد تخفیف با کد :

kiadars

کمتر از 200 هزار تومان

ساعت‌
دقیقه
ثانیه
مدیریت استرس کنکور

فهرست مطالب

مدیریت استرس کنکور

اضطراب و استرس، چالشی است که همه انسان‌ها، با آن روبرو می‌شوند اما این چالش برای کنکوری‌ها قدری مهم‌تر است و مقصود این مقاله، کمک به همین دست از افراد و مدیریت استرس شان است.

قبل از هر چیز، می‌خواهم به شما بگویم خودتان را بابت مضطرب بودن سرزنش نکنید.

کنکور یکی از مراحل مهم زندگی شماست که نتیجه آن، برنامه زندگیتان را تا حداقل چهار سال آینده مشخص می‌کند بنابراین، مقداری اضطراب و احساس تنش، طبیعی و حتی لازم است برای اینکه نیروی پیشران شما به سمت جلو باشد

اما چیزی که ما در این مقاله از آن حرف می‌زنیم، اضطراب‌های شدید است که به برنامه شما، روزمرگی شما و حتی مهم‌تر از همه، سلامت جسم و روان شما آسیب می‌رساند.

در ادامه این مقاله (مدیریت استرس کنکور فقط با ۷ تکنیک ساده و عملی)، به بیان ماهیت استرس، عوامل ایجاد کننده آن در کنکوری‌ها و طبق عنوان نوشته، ۷ راه مدیریت آن، می‌پردازم.

*خیلی زمان ها بیشترین نیاز یک دانش آموز برای کاهش استرس شنیدن حرف های مثبت و مفید هست و فرار کردن از آدم هایی با افکار و رفتار منفی ،اگر شما هم نیاز به این کمک دارید به تماشاخانه کیادرس سر بزنید .

 

استرس که بود و چه کرد؟
استرس که بود و چه کرد؟(مدیریت استرس کنکور)

استرس که بود و چه کرد؟

فکر کنم استرس جان سخت ترین موجود تاریخ باشد!

از میلیون‌ها سال پیش، اجداد و نیاکان ما، باید خود را از خطر حمله حیوانات وحشی، بلایای طبیعی و هر حادثه دیگری که بقای آن‌ها را به خطر می‌انداخت، حفظ می‌کردند.

در هنگام بروز خطر، حالتی در آن‌ها ایجاد می‌شد به نام حالت « ستیز و گریز » و در این حالت، مردمک چشم‌ها گشادتر شده، ضربان قلب بالا می‌رود و ماهیچه‌ها آماده می‌شوند تا مغز و بدن به سراغ ستیز با آن موقعیت بروند و یا از آن موقعیت فرار کنند.

این احساس اضطراب و حالت تدافعی، توسط ژن‌ها به ما منتقل شده است اما امروزه که ما احتمالا! با خطر حمله حیوانات وحشی روبرو نیستیم، چیزهای دیگری هستند که به ما این احساس اضطراب را منتقل می‌کنند و ما تصمیم می‌گیریم که با آن موقعیت ستیز کنیم یا از آن بگریزیم.

به‌طور کلی، تعریف استرس عبارت است از احساس قرار گرفتن در تنشی روحی و روانی بیش از حد تحمل.

در ادامه مقاله (مدیریت استرس کنکور فقط با ۷ تکنیک ساده و عملی)، از استرس کنکور و منشا این اضطراب در دانش آموزان کنکوری صحبت می‌کنم.

*حالا یک سوال عوارض اصلی داشتن استرس برای یک کنکوری چیه و چه اثری روی زندگیش میذاره مقاله زیر به طور کامل درباره این عوارض و راه های مبارزه با آن صحبت کردیم 

عوارض استرس کنکور چیست؟ + ۵ راه کنترل عملی

منابع اضطراب در کنکوری‌ها
منابع اضطراب در کنکوری‌ها

منابع اضطراب در کنکوری‌ها

جملاتی مثل:
-اگه قبول نشم چی؟
-اگه نتونم هیچ تستی رو جواب بدم چی؟
-نکنه سر جلسه آزمون همه چیز رو فراموش کنم؟
 
این جملات را احتمالا یا خودتان بهشان فکر کرده‌اید یا گفته‌اید یا از دوستان و هم‌کلاسی‌هایتان شنیده‌اید.

این افکار ممکن است هر چه به کنکور نزدیک‌تر می‌شوید، در شما شدت بگیرد و اضطرابتان را بیش از پیش تقویت کند.

این جملات، در اکثر مواقع و در اکثر دانش آموزان کنکوری، می‌توانند ناشی از چهار مورد زیر باشند:

۱- عدم اعتماد به نفس و خود باوری
۲- عدم مطالعه و آمادگی کافی
۳- ترس از نتیجه بد
۴- سابقه داشتن در گرفتن نتیجه نامطلوب
 
اگر شما بتوانید هر عامل را در خودتان شناسایی کنید و تکنیک‌ها و راهکارهای مفیدی را پیاده‌سازی کنید، تاثیر بسیار خوبی در کاهش و کنترل میزان استرستان خواهد داشت.

در ادامه این مقاله (مدیریت استرس کنکور فقط با ۷ تکنیک ساده و عملی)، از روش‌های مناسب برای هر کدام از عوامل صحبت می‌کنم.

*من همیشه میگم استرس اگر حل نشه خیلی خطرناکه و برای همین اگر احساس می کنی که استرس ات خیلی زیاده پیش روان پزشک برو و یا مقاله زیر رو مطالعه کن 

اسم قرص ضد استرس برای امتحان وکنکور+اثر بالا و عوارض کم

دو تکنیک برای افزایش اعتماد به نفس و خود باوری
دو تکنیک برای افزایش اعتماد به نفس و خود باوری

چرا احساس می کنم عقب افتادم ؟

دو تکنیک برای افزایش اعتماد به نفس و خود باوری

افزایش اعتماد به نفس و خود باوری
افزایش اعتماد به نفس و خود باوری

یک فرد کنکوری، برای گرفتن نتیجه مطلوب و دلخواهش در کنکور، باید مجهز به دو چیز باشد. اولین مورد، آمادگی علمی و دانش او است و دومین مورد، داشتن اعتماد به نفس و خود باوری است.

کسانی که از عدم اعتماد به نفس به خصوص در موضوع کنکور رنج می‌برند، نمی‌توانند به خوبی از آمادگی علمی خود استفاده کنند.

تا به حال شده است که دوستتان یا یکی از همکلاسی‌هایتان کمتر از شما مطالعه کرده باشد ولی شما به علت اضطراب بیشتر و یا عدم اطمینان به دانسته‌هایتان، نمره کمتری گرفته باشید؟

در اینجا است که داشتن اعتماد به نفس، اهمیت پیدا می‌کند.

در ادامه مقاله (مدیریت استرس کنکور فقط با ۷ تکنیک ساده و عملی) برای شما از دو روش صحبت می‌کنم که با تمرین و عمل کردن به آنها به طور مداوم، احساس خوبی نسبت به خودتان پیدا خواهید کرد.

تعیین اهداف واقع‌بینانه و قابل دسترسی
تعیین اهداف واقع‌بینانه و قابل دسترسی

تعیین اهداف واقع‌بینانه و قابل دسترسی

وقتی در موضوع کنکور، صحبت از هدف می‌شود، همه فکرشان به سمت و سوی رشته و دانشگاه مورد علاقه‌شان کشیده می‌شود.

اما مسیر کنکور، یک مسیر پلکانی است و اگر فاصله این پله‌ها از هم خیلی زیاد باشد، دچار عدم اعتماد به نفس و در نتیجه آن، اضطراب شدید می‌شوید.

به‌ طور کلی، اهداف به سه دسته تقسیم می‌شوند:

اهداف بلند مدت

اهدافی که دستیابی به آن‌ها در حدود یک‌سال و بیشتر است. در بحث کنکور، رتبه و رشته مورد نظر شما، هدف بلند مدت شماست.

اهداف میان مدت

اهدافی هستند که در حدود یک الی چند ماه به دست می‌آیند. مانند وقتی که شما در طول چند ماه، درصد خود را در یک درس تقویت می‌کنید یا سرعت و دقتتان بالاتر می‌رود.

اهداف کوتاه مدت

اهدافی هستند که در طی چند روز تا چند هفته قابل دسترسی هستند مانند زمانی که شما برای کسب یک‌ نمره خوب برای امتحان هفته بعد، مطالعه می‌کنید.
 
حالا بعد از اینکه با انواع هدف‌ها آشنا شدید، منظور از هدف گذاری واقع‌ بینانه را با یک مثال توضیح می‌دهم.

فرض کنید درصد شما در درس ریاضی، ۲۰ است و لازم دارید این درصد را ارتقا بدهید. این هدف برای شما، هدف میان مدت است و دستیابی به آن در طی یک هفته ممکن نیست.

اینکه توقع داشته باشید سریعا از ۲۰ درصد به ۷۰ درصد برسید، توقعی محال است و وقتی به آن می‌رسید، سر خورده می‌شوید و اعتماد به نفس خود را از دست می‌دهید

چرا که تصور می‌کنید مشکل از توانایی‌های شماست غافل از اینکه مشکل از اصول هدف گذاری‌تان است نه توانمندی‌هایتان.

برای این موضوع، همانطور که گفتم، باید اهداف را به صورت پلکانی بچینید.

بعنی ابتدا سعی کنید به ۳۰ درصد برسید و در آن تثبیت شوید و بعد ۳۵ درصد و بعد از آن ۴۰ درصد و همانطور ادامه‌دار تا وقتی به درصد مطلوب و مورد نظرتان برسید و در آن تثبیت شوید.

به این صورت، وقتی به اهداف کوچک و پلکانی‌تان می‌رسید، حس خوبی به خودتان پیدا می‌کنید و اعتماد به نفستان تقویت می‌شود و در نتیجه، میزان اضطرابتان تا سطح خوبی کاهش پیدا خواهد کرد.

مقایسه نکردن خود با دیگران
مقایسه نکردن خود با دیگران(مدیریت استرس کنکور)

مقایسه نکردن خود با دیگران

به نظر من این موضوع نه فقط در بحث کنکور، بلکه در تمام ابعاد زندگی حائز اهمیت بسیاری است.‌

شما خودتان را فقط باید با خودتان در گذشته مقایسه کنید تا بتوانید عوامل مو‌فقیت‌ها یا عدم موفقیت‌هایتان را شناسایی کنید و برنامه ریزی دقیق‌تری برای آینده داشته باشید.

حقیقت این است که بسیاری از آدم‌ها، ضعف‌های خود را پشت صحبت‌ها و ادعاهایشان قایم می‌کنند و شما هیچوقت نمی‌توانید صحت یا عدم صحبت حرف‌هایشان را متوجه شوید و دقیقا به همین دلیل است که نباید خود را با هیچ‌کسی مقایسه کنید.

از طرف دیگر، امکانات، روحیات و توانایی‌های هر کسی با افراد دیگر متفاوت است و به همین علت، شما به هیچ‌وجه نباید خودتان را دیگران مقایسه کنید و یا توانایی‌ها و موفقیت‌هایتان را با میزان توانایی‌ها و موفقیت‌های دیگران بسنجید. سیب و پرتقال که شبیه هم نیستند!

همچنین، اهداف شما با اهداف دیگران متفاوت است. شما برای رتبه زیر هزار تلاش می‌کنید اما شاید کسی رتبه‌ای بالای پنج هزار هم برایش کافی باشد و همین تفاوت اهداف، تفاوت در مسیر و میزان تلاش افراد به وجود می‌آورد.

مشکل بعدی‌ای که از آن نام برده شده، عدم مطالعه و آمادگی کافی بود.

همانطور که گفته بودم، کنکور و نتیجه مطلوب گرفتن از آن، به دو رکن اعتماد به نفس و خود باوری و آمادگی علمی و بار دانش قوی بستگی دارد و فقط با داشتن اعتماد به نفس بالا، اطلاعات به مغز شما تله پورت نمی‌شوند!

در ادامه مقاله (مدیریت استرس کنکور فقط با ۷ تکنیک ساده و عملی)، از دو مورد مهم در کنکور یعنی برنامه‌ ریزی و مدیریت زمان صحبت می‌کنم.

اکثر کنکوری‌هایی که از لحاظ درسی به مشکل بر می‌خورند، در همین دو مورد که اتفاقا پایه و اساس درس خواندن کنکوری هستند، مشکل دارند و من در ادامه، روش صحیح این دو مورد را برای شما شرح خواهم داد. به خواندن مقاله، ادامه بدهید.

برنامه ریزی به روش انیشتن!
برنامه ریزی به روش انیشتن!(مدیریت استرس کنکور)

تیپ ورزشکاری!

بله. تعجب نکنید. ورزش تاثیر بسیار خوبی روی کنترل استرس دارد و روحیه شما را به کلی عوض می‌کند.
ورزش دارای تأثیرات مثبت بسیاری بر مدیریت استرس و کاهش آن است. تاثیرات ورزش بر استرس عبارتند از:
 
1. آزادسازی هورمون‌های خوش‌خیم: ورزش منجر به ترشح هورمون‌های خوش‌خیمی مثل اندورفین (هورمون خوشحالی) می‌شود که حالت خوبی را ایجاد می‌کنند و به کاهش استرس کمک می‌کنند.
 
2. تعادل سیستم عصبی: ورزش به تعادل سیستم عصبی اتونومی کمک می‌کند. این تاثیر می‌تواند باعث کاهش فعالیت سیستم عصبی همراه با استرس شود.
 
3. کاهش هورمون‌های استرسی: ورزش کمک به کاهش ترشح هورمون‌های استرسی مثل کورتیزول می‌کند که به عنوان هورمون استرس شناخته می‌شود. کاهش سطح کورتیزول در بدن باعث کاهش استرس می‌شود.
 
4. تمرکز ذهنی: ورزش می‌تواند به شما کمک کند تا تمرکز و توجه بهتری داشته باشید و از فکر به مشکلات و موارد استرس‌زا دور شوید.
 
5. آرامش و خواب بهتر: ورزش می‌تواند باعث آرامش و خواب بهتری شود. خواب کافی و کیفیت خوب آن نقش مهمی در کاهش استرس ایفا می‌کند.
 
6. دور کردن انرژی منفی: ورزش به شما فرصت می‌دهد تا انرژی منفی را دور کنید و به‌جای آن، نشاط و سرزندگی داشته باشید.
 
7. ایجاد احساس کنترل: ورزش باعث افزایش احساس کنترل بر وضعیت جسمی و روحی می‌شود که می‌تواند از افزایش استرس جلوگیری کند.
 
به طور کلی، ورزش به عنوان یک مکمل مهم برای مدیریت استرس و افزایش روحیه و انرژی شما عمل می‌کند. بنابراین، تضمین کردن وقت کافی برای ورزش در برنامه‌روزانه خود می‌تواند به شما کمک کند تا با استرس بهتر کنار بیایید و زندگی با کیفیت‌تری را تجربه کنید.
 
درست است که مقدار دقیق زمانی که باید روزانه ورزش کنید تا بتوانید استرس را کنترل کنید، به عوامل متعددی مانند نوع و شدت ورزش، تجربه شما، و زمانی که می‌توانید به ورزش اختصاص دهید، بستگی دارد اما لطفا بهانه نیاورید! با این حال، معمولاً حتی تعداد کمی دقیقه ورزش در روز می‌تواند به کاهش استرس کمک کند.
 
برای بدست آوردن مزیت‌های کنترل استرس از ورزش، معمولاً 30 تا 60 دقیقه ورزش متوسط تا شدید، حداقل 3-5 روز در هفته پیشنهاد می‌شود. این مقدار ورزش به شما امکان می‌دهد تا برای مدت کافی فعالیت جسمانی انجام دهید و از فواید آن برای کنترل استرس بهره‌مند شوید.
 
هر چند، اگر وقت کافی برای یک جلسه ورزش را ندارید، حتی چند دقیقه ورزش هم می‌تواند مفید باشد. به عنوان مثال، 10 تا 15 دقیقه پیاده‌روی سریع یا تمرینات آروبی می‌توانند به شما انرژی دهند و احساس تازگی کنید. همچنین تمرینات آرامشی مثل یوگا و مدیتیشن را می‌توانید به روزانه خود اضافه کنید که به کنترل استرس و آرامش ذهن کمک می‌کنند.
 
مهمتر از همه، باید یک برنامه ورزشی را انتخاب کنید که با زندگی شما سازگاری داشته باشد و قابلیت اجرا داشته باشید. هدف اصلی این است که ورزش را به عنوان یک عادت روزانه وارد برنامه زندگی‌تان کنید تا به طور مستمر از فواید آن برای کنترل استرس و ارتقاء روحیه خود بهره‌برید.
 
ورزش‌های مختلفی وجود دارند که برای کنترل استرس بسیار مفید هستند. انتخاب ورزشی که به شما بیشترین لذت را می‌دهد و به شما مناسب است، می‌تواند بهترین گزینه باشد. اینجا چند نمونه ورزش برای کنترل استرس آورده شده است:
 
1. پیاده‌روی: پیاده‌روی در فضای باز یا حتی در گستره‌های داخلی می‌تواند به شما احساس آرامش و تمرکز کمک کند. همچنین این ورزش آسان برای شروع است.
 
2. دوچرخه‌سواری: دوچرخه‌سواری به شما امکان می‌دهد تا در طبیعت به تمرین بپردازید و از مناظر زیبا لذت ببرید.
 
3. شنا: شنا یک ورزش کامل برای تقویت عضلات و افزایش تنفس عمیق است. همچنین آرامش آور و استرس کمکننده است.
 
4. یوگا: یوگا با تمرکز بر روی تنفس، تمرینات آرامشی و انعطاف‌پذیری به شما کمک می‌کند تا بهترین حالت روحی و جسمی را تجربه کنید.
 
5. کوهنوردی: کوهنوردی یا کوهپیمایی در طبیعت می‌تواند تجربه‌ای ماجراجویانه و‌ خوشایند باشد که در طی آن، هم از طبیعیت لذت می‌برید، هم‌ ورزش می‌کنید و هم استرس خود را مدیریت می‌کنید.
 
به طور کلی، ورزش‌های آرام مثل یوگا و مدیتیشن برای کنترل استرس بسیار مفید هستند، در حالی که ورزش‌هایی که فعالیت جسمانی بیشتری دارند، مثل دوچرخه‌سواری و پیاده‌روی نیز می‌توانند به شما کمک کنند تا استرس را کاهش دهید. مهمترین نکته این است که ورزشی را انتخاب کنید که به شما لذت بدهد تا بتوانید آن را به عنوان یک عادت روزانه در برنامه‌ی زندگی‌تان داشته باشید.

برنامه ریزی به روش انیشتن!

کنکوری‌ها گوششان از اهمیت برنامه ریزی و داشتن برنامه و روتین پر است.

اما روش برنامه ریزی بسیار مهم است. اینکه برنامه شما بر چه اصولی سوار باشد، تاثیر بسیار زیادی در نتیجه‌ای که خواهید گرفت، دارد.

در ادامه این قسمت از مقاله (مدیریت استرس کنکور فقط با ۷ تکنیک ساده و عملی) از سه تا از ویژگی‌های یک برنامه کاملا مناسب برای پیروی در مسیر کنکور، صحبت می‌کنم.

در نظر گرفتن اهداف:

در قسمت‌های قبلی، سه نوع اهداف را که شامل اهداف بلند مدت، میان مدت و کوتاه مدت می‌شوند و مفاهیم آن‌ها را برایتان توضیح دادم.

در یک برنامه ریزی اصولی و صحیح، تمام این اهداف در نظر گرفته می‌شوند و برای آن‌ها زمان‌بندی صحیح و منطقی‌ای در نظر گرفته می‌شود.

شخصی مثل مسواک! 

برنامه‌ شما، باید شخصی باشد. حالا شخصی بودن که گفتم یعنی چه؟!

یعنی یک برنامه که شما از آن استفاده می‌کنید، باید و باید و باید! متناسب با روحیات، توانایی‌ها، اهداف و نقاط قوت و ضعف شما پایه ریزی شده باشد.

اگر برنامه شما شخصی سازی شده نباشد، تنها باعث اتلاف زمان شما خواهد شد.

مثالی مطرح می‌کنم برای اینکه بهتر متوجه این موضوع بشوید.

فرض کنید شما در درس فیزیک توانایی خوبی دارید اما نیاز دارید بر روی تواناییتان در درس شیمی بیشتر کار کنید.

در نتیجه، شما نمی‌توانید از برنامه‌ای استفاده کنید که در آن به نیاز شما به تقویت درصدتان در درس شیمی، توجهی نشده است چرا که استفاده از چنین برنامه‌ای، هدر رفت زمان و نگرفتن نتیجه مناسب را در پی خواهد داشت

انعطاف‌ پذیری، تنوع و تناسب

برنامه مناسب، برنامه‌ای است که زمان‌هایی را برای جبران اوقات از دست رفته در نظر بگیرد.

ممکن است در طول روز اتفاقی پیش بیاید که شما نتوانید به قسمتی از مطالعه یا تست زدن برسید یا ممکن است بیمار شوید و هزاران اتفاق دیگر.

برنامه اصولی، بهتر است در پایان هفته، ساعت‌هایی را برای جبران این اتفاقات در نظر بگیرد و منعطف باشد.

همچنین تنوع باید در این برنامه وجود داشته باشد تا مغز، از مطالعه خسته و زده نشود.

این تنوع در برنامه ریزی مطالعه دروس باید در طول روز و در تمام طول هفته حفظ بشود.
منظور از تناسب نیز تناسب بین مطالعه و استراحت است.

نداشتن زمانی برای استراحت  در طول روز، باعث خستگی و فرسودگی مغز می‌شود پس یک برنامه اصولی، زمان‌هایی را برای استراحت بهینه شما نیز در نظر می‌گیرد.

مدیریت زمان
مدیریت زمان(مدیریت استرس کنکور)

چرا به برنامه ریزی خودم نمیرسم ؟

مدیریت زمان

تکنیک دوم و البته مهم برای مدیریت اضطراب ناشی از عدم آمادگی کافی، مدیریت زمان است.

مدیریت زمان از نان شب برای یک کنکوری واجب‌تر است!

مدیریت زمان هم در طول مسیر مطالعه برای کنکور اهمیت زیادی دارد و هم سر جلسه آزمون‌های آزمایشی و خود صاحب مجلس! یعنی کنکور بسیار حیاتی می‌شود.

در ادامه نوشته (مدیریت استرس کنکور فقط با ۷ تکنیک ساده و عملی)، سه روش کوتاه اما عملی برای مدیریت زمان را به شما توضیح می‌دهم

اولویت‌بندی

اولویت‌بندی، یکی از اصول برنامه ریزی است و به نوعی، برنامه ریزی اصولی و مدیریت زمان، دو یار همیشه همراه یکدیگر در مسیر کنکور هستند.

اولویت‌بندی درست، باعث می‌شود شما در زمان‌های مناسب و برنامه‌ریزی شده، به تمام وظایف خود در طول روز رسیدگی کنید.

تعیین ضرب الاجل (dead line)

یک قانونی وجود دارد به این شکل که برای هر کاری هر چقدر زمان تعیین کنید، آن کار همان مقدار طول می‌کشد تا تمام شود.

به عنوان مثال، اگر شما برای انجام کاری یک روز زمان تعیین کنید، آن کار به اندازه یک روز کش می‌آید تا تمام شود.

برنامه‌های اصولی به طور خودکار دارای ضرب الاجل هستند اما برای مدیریت بهتر زمان، مطالعه و تست زدن و یا حل تکالیف در برنامه شما باید دارای ضرب الاجل باشند.

تقویت تمرکز

تمرکز بالا، تاثیر بسیار خوبی در مدیریت زمان دارد چرا که از انجام دوباره کارها جلوگیری می‌کند و همچنین بازدهی شما را افزایش می‌دهد و در نتیجه، اضطراب کمتری را متحمل خواهید شد.

شما می‌توانید با استفاده از تکنیک‌هایی مانند تکنیک پومودورو، تمرکز خود را در مطالعه بالا ببرید.

سومین موردی که در قسمت‌های اولیه مقاله (مدیریت استرس کنکور فقط با ۷ تکنیک ساده و‌ عملی) به عنوان منبع اضطراب دانش آموزان به خصوص کنکوری‌ها ذکر کردم، ترس از شکست و یا نتیجه خوب نگرفتن بود.

خود این مورد، یکی از بازدارنده‌های قوی است که کنکوری‌ها را از رسیدن به نتیجه‌ای درخشان دور نگه می‌دارد.

در ادامه، سه تکنیک برای غلبه بر این ترس، شرح می‌دهم.

3 تکنیک برای ترس ها
3 تکنیک برای ترس ها(مدیریت استرس کنکور)

3 تکنیک برای ترس ها

بخشیدن خود

شما باید خود گذشته‌تان را که اشتباهاتی را مرتکب شده‌است ببخشید.

آن نسخه از خودتان، نسخه‌ای بی‌ تجربه بوده و شما اکنون، از آن اشتباهات تجاربی کسب کرده و درس‌هایی آموخته‌اید که می‌توانند به شما کمک کنند.

برای این کار، می‌توانید در هر آخر شب در یک دفترچه، اشتباهاتی که در طول مسیر کنکور مرتکب شده‌اید را یادداشت کرده و در جلوی آن، تجربه‌ای که از آن به دست آورده‌اید و الان باعث می‌شود دقیق‌تر پیش بروید را یادداشت کنید.

اینگونه می‌بینید چقدر آن اشتباهات به دقت و آگاهی شما افزوده و کم‌کم با خودتان آشتی خواهید کرد.

کنار گذاشتن نشخوار فکری

نشخوار فکری اصولا به وضعیتی گفته می‌شود که در آن حالت، شما به یک موقعیت، بیش از حد ممکن فکر کرده و آن را در ذهنتان مدام مرور می‌کنید.

داشتن افکار منفی طبیعی است. افکار شما مانند بازیگران یک تئاتر هستند که شما تماشاگر آن هستید.

نمی‌توانید انتخاب کنید چه بازیگری به روی صحنه می‌آید. یک بازیگر حرف‌های خوب و دلنشین می‌زند و بازیگر دیگر، با حرف‌هایش شما را آزار می‌دهد.

اما شما می‌توانید انتخاب کنید که به کدام بازیگر بیشتر گوش بدهید.

برای کنترل بیشتر افکارتان که باعث اضطراب شما می‌شوند، در همان دفترچه قبلی، افکار مزاحمتان را بنویسید و بعد، یکی یکی روی آن‌ها یک‌ خط کشیده و عوضشان، یک جمله مثبت و الهام‌بخش برای خودتان بنویسید و این دفترچه را مرور کنید.

تاثیر بسیار خوبی روی آن بازیگر‌ها و صحنه نمایش و قدرت کنترل میزان اضطرابتان خواهد داشت.

کمال‌گرایی

من فکر می‌کنم میلیون‌ها بار از این کمال‌گرایی صحبت کرده‌ام و احتمالا در آخر تیم کیادرس از دست من شاکی بشوند.

ولی چه کنم؟ به نظر می‌رسد که کمال‌گرایی، حجم اضطراب بسیار زیادی را به ذهن و روح کنکوری‌ها تحمیل می‌کند.

کمال‌گراها، یا از ترس شکست، کاری را شروع نمی‌کنند یا آن‌قدر درگیر عالی انجام دادن آن می‌شوند که زمان زیادی را از دست می‌دهند و همین دو مورد کافی است تا مغز یک کنکوری را بجود!

برای غلبه بر کمال‌گرایی، باید با خودتان رو راست بوده و ببینید آیا کمال‌گرایی تا الان برای شما سود داشته یا زیان؟

همچنین در ابتدای هر روز، خودتان را متقاعد کنید و هدفتان را اینطور تنظیم کنید که رسیدگی به برنامه همان‌ روزتان به قدر کافی خوب است و لازم نیست کار اضافه‌تری انجام بدهید.

به این صورت کم کم به کمال‌گرایی غلبه کرده و احساس خوبی نسبت به کار های انجام‌ شده خواهید داشت و اضطرابتان تا حد خوبی کاهش پیدا خواهد کرد.

جمع بندی

یادتان باشد، ماهیت استرس‌زا بودن کنکور طبیعی است و قرار نیست از بین برود. از این لحاظ می‌گویم طبیعی است چرا که انسان، از هر چیزی که آن را نتواند بشناسد، می‌ترسد.

شما نیز نمی‌دانید بعد از اینکه از حوزه کنکور بیرون می‌آیید، چه نتیجه‌ای در انتظارتان است اما فقط می‌توانید تلاشتان را بکنید تا این نتیجه، به شکل مطلوب شما در بیاید.
در پایان باید بگویم،
سلامت روان شما، مهم‌ترین دارایی شما در زمان کنکور است.

سلامت روان شما با سلامت جسم شما نیز ارتباط بسیار زیادی دارد و می‌دانید که هر مشکلی، تا چه اندازه می‌تواند روی زمان شما اثر بگذارد. پس شما موظف هستید از سلامت روان خودتان مراقبت کنید.

چه بسا کسانی که در بازه زمانی‌ای کوتاه با اعتقاد راسخ به «من می‌توانم» نتایجی بسیار خوب گرفتند و از طرفی، افراد زیادی هستند که با تلاش‌های بسیار بیشتر از گروه قبل اما اضطراب زیاد و عدم مدیریت آن، نتیجه مطلوبشان را نمی‌گیرند.

از اهمیت مدیریت استرس غافل نشوید.

مراقب مغزهای دانشمندتان هم باشید!

به post امتیاز دهید

لینک مطلب

https://kiaac.ir/?p=5323

در صورت هرگونه سوال درباره مسائل درسی و تحصیلی و درخواست مشاوره و برنامه ریزی حرفه ای میتوانید از طریق واتساپ و تماس مستقیم با شماره  ۰۹۱۰۰۸۰۰۷۱۸  با مشاوران ما در ارتباط باشید

انگیزیشی و جزوه و اخبار

اگر دلت جزوه های کاربردی و تخصصی تر و کلیپ های انگیزشی خفن تر میخاد
یا اخبار تازه کنکور و مدارس رو میخوای بدونی

دلت نکات مشاوره ای و پادکست انگیزشی میخاد؟

به کانال تلگرام کیادرس سر بزن
kia_ac@
>تازه یادم رفت کد تخفیف خدمات و محصولات در داخل کانال تلگرام پین میشه دائم چکش کن (ازدست ندیا!!!)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

60 درصد تخفیف با کد :

kiadars

ساعت‌
دقیقه
ثانیه

در کیادرس ثبت نام کن

پرتال دانش آموزی

سلام دانش آموز گرامی

درصورتی که ثبت نام خود را برای خدمات آموزشی انجام داده اید

می توانید با با نام کاربری و رمز عبور شخصی خود وارد پنل شخصی خود شده و آزمون و جلسات خود را شرکت کنید

درصورتی که هم ثبت نام نکرده اید

یک سری به

خدمات آموزشی کیادرس

بزنید ضرر نمی کنید