آکادمی کیادرس|academy kiadars
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

آموزش 10 روش افزایش تمرکز هنگام درس خواندن+ویدیو

چگونه برای درس خواندن تمرکز داشته باشیم؟

فهرست مطالب

چگونه برای درس خواندن تمرکز داشته باشیم؟

خیلی از دانش‌آموزان، از نداشتن تمرکز هنگام درس خواندن گلایه می‌کنند. باید بگویم این چیزی است که باید سریعا به رفع و برطرف کردن آن بپردازید

چرا که عدم تمرکز، موضوعی نیست که خود به خود برطرف شود و‌ اگر به فکر چاره آن نباشید، تا آخرین سال تحصیلی مقطع دکترا هم دنبالتان می‌آید!

در این مقاله (چگونه برای درس خواندن تمرکز داشته باشیم) به تشریح ابعاد و‌ علل مسئله عدم تمرکز می‌پردازم و سپس شما را با چند راهکار موثر برای تقویت تمرکز، آشنا خواهم کرد.

تمرکز چیست؟

تمرکز چیست؟
تمرکز چیست؟

متمرکز شدن روی یک موضوع، یعنی شما تلاش می‌کنید تمام توجهات ذهنی خود را روی آن موضوع معطوف کنید.

در حالت تمرکز، تمام افکار، احساسات و ایده‌های نامربوط به آن موضوع را از ذهنتان خارج می‌کنید و تنها و تنها به انجام دادن آن کار می‌اندیشید که ما در این مقاله (چگونه برای درس خواندن تمرکز داشته باشیم؟) مشخصا از داشتن تمرکز در هنگام مطالعه صحبت می‌کنیم.

در‌ ادامه، فواید داشتن تمرکز‌ در انجام کارها را ذکر می‌کنم تا به طور دقیق متوجه اهمیت این موضوع بشوید و انگیزه بیشتری برای برطرف کردن عدم تمرکزتان، پیدا کنید.

مقاله های پیشنهادی :

راه های افزایش انرژی برای درس خوندن چیست ؟+5راهکار عملی

قدرت تمرکز و پیشرفت
قدرت تمرکز و پیشرفت(چگونه برای درس خواندن تمرکز داشته باشیم؟)

چرا هنگام درس خواندن حواسم پرت میشود ؟

فواید داشتن تمرکز در انجام کارها

اصلا فکرش را نکنید من مقاله‌ای برای شما در مورد چیزی می‌نویسم که فایده‌ای نداشته باشد!
داشتن تمرکز تنها منجر به افزایش بازدهی شما نمی‌شود بلکه بر خیلی از جنبه‌های دیگر زندگی شما نیز تاثیر خواهد داشت که در ادامه، با آن‌ها آشنا می‌شوید.

اضطراب کم‌تر، زندگی بهتر!

اضطراب کم‌تر، زندگی بهتر!
اضطراب کم‌تر، زندگی بهتر!

به نظر شما، چه چیزی در هنگام مطالعه، بیشتر از همه به شما اضطراب وارد می‌کند؟ اینکه نگرانید نکند به تمام برنامه‌تان نرسید و یا وقت کم بیاورید.

وقتی یاد می‌گیرید چگونه ذهن خود را تنها و تنها روی انجام آن کار یا مطالعه آن درس متمرکز کنید، از اتلاف وقتتان جلوگیری می‌کنید و به این ترتیب، برنامه‌تان به تعویق نمی‌افتد و در نتیجه، خیالتان از انجام شدن کارها راحت می‌شود و دیگر درگیر اضطراب نمی‌شوید.

مقاله های پیشنهادی :

علت نداشتن انگیزه برای درس خواندن +ویدیو+5 راهکار عملی

چرا احساس می کنم عقب افتادم ؟

عملکرد با کیفیت

فرض کنید قرار است یک مبحث از درس شیرین! زیست‌شناسی را بخوانید. تمرکزتان دائم به هم می‌خورد و حواستان پرت می‌شود و در آخر، وقتی به خودتان می‌آیید می‌بینید یا در دو ساعت تنها دو صفحه درس خوانده‌اید یا اینکه از چیزهایی که خوانده‌اید حتی یک جمله هم یادتان نمانده!

این موضوع، با موضوع قبلی که در مقاله (چگونه برای درس خواندن تمرکز داشته باشیم؟) بیان شد و در مورد کاهش اضطراب با افزایش تمرکز بود، ارتباطی تنگاتنگ دارد. عدم تمرکز و کاهش بازدهی و افزایش اضطراب، دوستان صمیمی هم هستند!

اما وقتی تمرکز بالایی داشته باشید، سطر به سطر کتاب را می‌خوانید، مطالعه را در زمان تعیین شده به پایان می‌برید و در انتها هم میزان خیلی خیلی زیادی از مطلب خوانده شده در ذهنتان موجود است!

اینگونه است که افزایش تمرکز، کیفیت عملکرد شما را در مطالعه، افزایش می‌دهد.

سریع مثل رعد!

سریع مثل رعد!
سریع مثل رعد!

در‌ زمان مطالعه و یا انجام هر کار دیگری، وقتی عوامل حواس پرتی و عدم تمرکز را حذف کرده و تنها به انجام آن کار بپردازید، با سرعت بیشتری آن کار انجام می‌شود و همچنین چون اتلاف وقتی ندارید، بهره‌وری ذهنی شما بیشتر شده و اضطراب کمتری خواهید داشت.

به چند فایده‌ای که بالاتر در نوشته (چگونه برای درس خواندن تمرکز داشته باشیم؟) دقت کردید یا در هنگام خواندنشان تمرکز نداشتید؟!

یادتان هست که چقدر تمام فواید داشتن تمرکز بالا، در هم تنیده و به هم مربوط بودند؟ با کسب تمرکز بالا و رسیدن به یک فایده آن، تمام فواید دیگرش به دنبال آن می‌آیند.

در ادامه، می‌خواهم کتابی را به شما معرفی کنم که نه تنها در حوزه مطالعه و کنکور، بلکه در تمام قسمت‌های مختلف زندگی شما، به ظما کمک می‌کند تا تمرکز بالاتری داشته باشید.

می‌دانستید که اگر قدرت تمرکزتان در تمام امور شخصی زندگیتان بالا برود، روی مطالعه و درس خواندنتان هم اثر بسیار خوبی خواهد داشت؟

مقاله های پیشنهادی : 

بهترین فیلم انگیزشی برای درس خواندن چیست؟

افسانه چند وظیفگی
افسانه چند وظیفگی(چگونه برای درس خواندن تمرکز داشته باشیم؟)

چرا انگیزه درس خواندن ندارم ؟

افسانه چند وظیفگی

افسانه چند وظیفگی
افسانه چند وظیفگی

نام این عنوان، از کتابی به همین نام گرفته شده.
کتاب افسانه چند وظیفگی
The Myth of Multitasking
نوشته دیو کرنشاو، کتابی در مورد افزایش تمرکز است و اینکه ما از عملکرد مغز خود بی خبریم و در واقع تصور می‌کنیم با چند وظیفگی، وقت و تمرکز بیشتری برای خود فراهم می‌کنیم اما در واقع اینطور نیست.

چند وظیفگی یک دروغ بزرگ است که ما به خورد خودمان می‌دهیم!

هرگز این امکان وجود ندارد که ما به طور همزمان، بتوانیم دو یا چند کار را به طور کامل و دقیق انجام دهیم‌. این موضوع به جابه‌جایی وظایف در مغز، مربوط است.
برای این که این موضوع را بهتر درک کنید، مثالی برای شما می‌زنم.

فرض کنید مشغول درس خواندن هستید و با خودتان فکر می‌کنید که در حد یک دقیقه، یک‌ پیام بسیار کوتاه برای دوستتان ارسال کنید و بعد سریعا به درس خواندن برگردید. تصورتان این است که آن پیام تنها چند ثانیه طول می‌کشد اما اینگونه نیست.

ذهن شما روی پیام دادن متمرکز می‌شود و باز باید برگردد و روی وظیفه درس خواندن تمرکز کند که این موضوع، کیفیت تمرکز شما را پایین می‌آورد و هم زمان شما را تلف می‌کند.

یا شاید خیلی‌ها بگویند من در زمان مطالعه موسیقی گوش می‌دهم.

به نظر من، با توجه به آن چیزی که در کتاب افسانه چند وظیفگی شرح داده شده، چنین کاری آسیب خیلی زیادی به تمرکز شما می‌زند چرا که ذهنتان دائما بین محتوای مطالعه و محتوای موسیقی جا به جا می‌شود و تمرکزتان بسیار پایین خواهد آمد.

به همین علت است که توصیه می‌شود در هنگام انجام یک کار به‌خصوص کاری ضروری، تنها و تنها همان یک کار را انجام بدهید و از انجام فعالیت‌های جانبی پرهیز کنید.

شاید تصور کنید اینطوری زمان بیشتری ذخیره می‌کنید اما تصوری اشتباه است که در ادامه مقاله (چگونه برای درس خواندن تمرکز داشته باشیم؟) دلیلش را به شما خواهم گفت.

روش های تمرکز کردن
روش های تمرکز کردن(چگونه برای درس خواندن تمرکز داشته باشیم؟)

راه های افزایش تمرکز هنگام درس خواندن چیست؟

راه های افزایش تمرکز هنگام درس خواندن چیست؟
راه های افزایش تمرکز هنگام درس خواندن چیست؟

خب قرار است در این مقاله:

تمام راه های افزایش تمرکز هنگام درس خواندن

را به طور کامل یاد بگیریم 

و مرحله به مرحله اجرا کنیم بریم سراغ راه اول یعنی برنامه ریزی

اصل همیشه اول؛ برنامه‌ریزی حیاتی!

فکر می‌کنم بالغ بر هزاران بار! در مقالات مختلف سایت کیادرس این موضوع مهم را مطرح کرده‌ام. برنامه‌ریزی، برنامه‌ریزی، برنامه‌ریزی!

مهم‌ترین کاری است که یک دانش‌آموز آن هم از نوع کنکوری‌اش، باید انجام بدهد.
برنامه‌ریزی، به ذهن شما نظم می‌دهد و نظم ذهنی، یعنی اضطراب کمتر و اضطراب کمتر یعنی چه؟ آفرین. یعنی تمرکز بیشتر!

وقتی برنامه‌ دارید، می‌دانید در گام‌های بعدی، دقیقا باید چه درسی را مطالعه کنید یا از چه مبحثی تست بزنید. می‌دانید که تمام اوقات مفید روز مطالعاتی شما برنامه‌ریزی شده و هیچ دقیقه‌ای را از دست نخواهید داد.

داشتن برنامه‌ای دقیق و البته، عمل کردن به آن، باعث می‌شود در انتهای روز و یا هفته که به برنامه خود نگاه می‌کنید و با کارهای انجام شده رو به رو می‌شوید، حس خوبی به خودتان داشته باشید، انگیزه‌تان بیشتر شود و اعتماد به نفس بهتری داشته باشید.

تمام این موارد، در طول مطالعه، به مرور تمرکزتان را بالا می‌برد چرا که دیگر نگران اتلاف وقت یا عدم یادگیری نیستید. البته یادتان باشد، برنامه غیر اصولی، ضررش خیلی خیلی بیشتر از سودش است پس باید برنامه را کسی پی‌ ریزی کند که به تمام مراحل کنکور و برنامه‌ریزی آن برای شخص شما، آشنا باشد.

در آکادمی کیادرس، با وجود سه طرح مشاوره‌ای متنوع، به راحتی می‌توانید برنامه‌ای دقیق و شخصی برای خود تهیه کنید.

مقاله های پیشنهادی:

برنامه روتین روزانه کنکور رتبه برتر ها چیست؟

چرا به برنامه ریزی خودم نمیرسم ؟

تند خوانی بله؛ سر سری خوانی خیر!

بعید می‌دانم به عنوان یک دانش‌آموز کنکوری، تا به حال اسم تندخوانی را نشنیده باشید اما اگر اطلاعات زیادی از آن نداشته باشید، شاید تصور کنید مگر تند خواندن درس هم به درد می‌خورد؟

باید بگویم که منظور از تندخوانی، این نیست که از روی جمله‌ها بپرید! بلکه باید سرعت خواندنتان به گونه‌ای باشد که هم جملات را درک کنید هم خیلی کند پیش نروید.
مغز ما خیلی شگفت‌انگیز است بچه‌ها!

مغز این قابلیت را دارد که هزار کلمه در دقیقه از خود عبور دهد و کاملا تمام آن‌ها را متوجه شود اما وقتی سرعت مطالعه شما خیلی کند باشد، انگار که به مغز وقت اضافه می‌دهید تا به چیزهای دیگری مانند اینکه «چرا حواسم پرت می‌شه؟»

«چند صفحه دیگه مونده؟»

«نکنه این درس رو یاد نگیرم؟» فکر کند و اینگونه، حواستان پرت می‌شود و تمرکزتان به هم میخورد و بعد هم که باقی ماجرا!

تندخوانی، این فرصت اضافه را از مغز می‌گیرد و اجازه نمی‌دهد برای خودش هر دری را باز کند!
برای این مورد، باید با روش‌های افزایش مهارت تندخوانی آشنا شوید و آن را به کار بگیرید.

خلاصه‌نویسی و حاشیه‌نویسی

من از زمانی که کنکوری بودم تا الان که برای کنکوری‌ها مقاله‌ای در مورد چگونه برای درس خواندن تمرکز داشته باشیم، می‌نویسم، از این روش استفاده می‌کنم.

اگر مطلبی که می‌خوانید خیلی مهم است و نگران هستید پس از پایان مطالعه، فراموشتان بشود، می‌توانید پس از پایان مطالعه هر پاراگراف، در حاشیه متن یا در دفترچه خلاصه‌نویسی‌تان، خلاصه‌ای کوتاه اما مفید بنویسید.

این کار، باعث می‌شود در زمان مطالعه کردن، ذهنتان درگیر این سوال نباشد که آیا این مطلب را فهمیدم یا نه؟

آیا یادم مانده یا نه؟

خلاصه‌نویسی هم این نگرانی را از شما می‌گیرد و هم می‌توانید در پایان مطالعه، نگاهی کلی به خلاصه‌های نوشته شده بیندازید و با خیالی آسوده، به سراغ گام بعدی برنامه‌ مطالعاتی‌تان بروید.

مکان مطالعه و ویژگی های آن
مکان مطالعه و ویژگی های آن(چگونه برای درس خواندن تمرکز داشته باشیم؟)

مکان مطالعه؟!!

بگو کجا مطالعه می‌کنی تا میزان تمرکزت را بگویم!

مکان مطالعه، بسیار مهم است.

آیا از تصور اتاقی شلوغ و به هم ریخته که نامرتب است و صداهای زیادی مانند بوق ماشین‌ها در آن به گوش می‌رسد، دچار مغز درد! نمی‌شوید؟ آیا می‌توانید در اتاقی که بسیار سرد یا بسیار گرم است مطالعه کنید؟

پس اینجا اهمیت مکان مطالعه را درک خواهید کرد. همچنین مهم است که در چه قسمتی از اتاق مطالعه می‌کنید.

برای مثال، اگر بروید و روی تخت خوابتان دراز بکشید و مطالعه کنید و یا حتی بنشینید، مغزتان بنا بر این عادت که تخت خواب، جای خواب است، دچار خواب‌آلودگی می‌شود و اینطوری تمام تمرکزتان از بین می‌رود.
می‌بینید تمرکز چه نکات ظریفی دارد؟

حالا چند نکته برای انتخاب و یا ایجاد مکانی مناسب برای مطالعه ذکر می‌کنم:
 
اولین نکته که به نظر خود من، در ایجاد تمرکز مهم است، این است که تمام وسایل مورد نیازتان را قبل از مطالعه، در دسترستان بگذارید.

جزوه‌ها و کتاب‌هایی که می‌دانید لازمتان می‌شود را در نزدیکی خود قرار بدهید حتی چیزهایی مانند بطری آب در کنار خود داشته باشید.

بلند شدن از جایتان و به دنبال کتاب‌ها و جزواتتان گشتن، هم باعث حواس پرتی‌تان است هم وقتتان را تلف می‌کند.
 
سعی کنید مکان مطالعه‌تان را جایی انتخاب کنید که کمترین میزان رفت و آمد را داشته باشد و همچنین سر و صدای کمتری به آن برسد.
 
طبیعتا نباید در مکانی که تلویزیون روشن است درس بخوانید. می‌دانستید که؟
 
بهتر است مکان مطالعه‌تان ثابت باشد و دائم جا به جا نشوید. اینطوری، مغز شما می‌داند این قسمت برای مطالعه است و به درس خواندن در آنجا عادت می‌کند و هرگاه به آن قسمت از اتاق بروید، سریعا مغز شما با اوضاع جور شده و تمرکزتان روی درس خواندن، قرار می‌گیرد.
 
مکان مطالعه‌تان باید از هر لحاظ راحت باشد.

یعنی جایی که می‌نشینید باید راحت باشد تا در حین مطالعه دچار خستگی‌های بدنی‌ای مانند گرفتگی یا کمردرد نشوید همچنین بهتر است دمای اتاق مطابق با دمایی که در آن راحت هستید تنظیم شود چرا که اتاق خیلی سرد یا اتاق خیلی گرم، تمرکزتان را به هم خواهد زد.

افکار منفی ممنوع
افکار منفی ممنوع(چگونه برای درس خواندن تمرکز داشته باشیم؟)

افکار منفی ممنوع!

برای اینکه یادگیری خوبی داشته باشید و مطالعه‌تان عمیق و ثمر بخش باشد، لازم است به خودتان ایمان داشته باشید.

هرگز توانایی‌های خود را زیر سوال نبرید. اعتماد به نفس، به مغز نیرو می‌دهد و انگیزه را تقویت می‌کند و همین موضوع باعث افزایش تمرکز و دور شدن نگرانی‌ها و اضطراب‌هایتان می‌شود.

قبل از شروع مطالعه و به طور کلی، در طول روز، از گفتن و یا فکر کردن به جملاتی مانند:

«نمی‌تونم درس‌ها رو یاد بگیرم.»

«چیزی یادم نمی‌مونه.»

«من خنگم!»

«بقیه از من بهتر و جلوترن» و… پرهیز کنید و همچنین، جملاتی منفی در مورد خود فعالیت درس خواندن به زبان نیاورید.

جملاتی مثل: «بازم درس!»

«حوصله درس خوندن ندارم.»

«نمی‌خوام درس بخونم.»

«از درس خوندن متنفرم.» و… باعث می‌شوند که تحت تاثیر افکار بد قرار بگیرید و حوصله و علاقه خود را از دست بدهید و در نتیجه بدون تمرکز، شروع به مطالعه‌ای کنید که از روی اجبار است نه علاقه.

قبل از شروع به درس خواندن، جملاتی مثبت با خود تکرار کنید و از خودتان تعریف و تمجید کنید! نتیجه‌اش را بر کیفیت تمرکزتان خواهید دید.

چند وظیفگی را کنار بگذار

در مطالب قبلی مقاله (چگونه برای درس خواندن تمرکز داشته باشیم؟) کتاب افسانه چند وظیفگی اثر دیو کرنشاو را معرفی کردم و گفتم که در این کتاب، از جا به جا شدن مغز بین چند کار، صحبت شده است.

در ادامه شرح بیشتری از موضوع خواهم داد و متوجه می‌شوید که چرا چند وظیفگی نه تنها تمرکز و سرعت عمل را بالا نمی‌برد بلکه قاتل آن‌ها نیز هست.

دو نوع جابه‌جایی مغز بین کارها وجود دارد:
 
جابه‌جایی فعال:
وقتی خود شما تصمیم می‌گیرید در خلال انجام کاری، کاری دیگر را انجام بدهید. برای مثال، تصمیم می‌گیرید در بین مطالعه، پیامی به دوست خود بدهید.
 
جابه‌جایی منفعل (غیر فعال):
این نوع جابه‌جایی مغز بین دو چیز، دیگر در حیطه اختیارات شما نیست. برای مثال، در هنگام درس خواندن، مادرتان به اتاق می‌آید و چیزی به شما می‌گوید.

در این حین، مغز شما دقت و تمرکزش را از روی درس خواندن به صحبت مادرتان منتقل کرده است.
 
جابه‌جایی میان کارها ناکارآمد و بی‌فایده است و زمان شما را هدر می‌دهد چرا که جابه‌جایی چه فعال باشد چه منفعل، شما مجبور هستید که فرآیند فکر کردن به یک‌ موضوع خاص مانند مطالعه درس و یا حل تست را متوقف کنید تا به موضوعات دیگر بپردازید.

به همین دلیل است که در تمام قدم‌های افزایش تمرکز، از حذف عاملی که باعث حواس پرتی‌تان می‌شود، صحبت می‌کنیم.

بگو نه!

بگو نه!
بگو نه!

در قسمت قبلی مقاله (چگونه برای درس خواندن تمرکز داشته باشیم؟) از ناکارآمدی عادت چند وظیفگی صحبت شد و در ادامه گفته شد که باید عوامل حواس پرتی حذف شوند.

این کار تنها و تنها به اراده شما بستگی دارد!

برای مثال، باید درسی را مطالعه کنید اما دوستتان پیام می‌دهد و از شما می‌خواهد که با هم به بیرون بروید اما آن زمان، مطابق با برنامه استراحت شما نیست.

پس اینجا، باید این قدرت را داشته باشید که به دوست خود «نه» بگویید و دیگر مکالمه را ادامه ندهید چرا که تمرکزتان به هم می‌ریزد، رغبتتان به درس خواندن کم می‌شود چرا که به نوعی، وسوسه می‌شوید و در نتیجه، زمانی ارزشمند از روزتان به هدر خواهد رفت.

عامل دیگری که باعث حواس پرتی می‌شود و از قضا، این روزها مهم‌ترین عامل نیز هست، همین موبایلی است که در دستتان است.

یک پیام از طرف دوستانتان یا یک‌ وسوسه کوچک که با خودتان می‌گویید فقط یک لحظه فضای مجازی را چک کنم، به راحتی تمام تمرکز شما را از بین خواهد برد و همچنین شما را به عملی غیر ضروری مشغول خواهد کرد.

بهتر است در هنگام مطالعه، تلفن همراهتان از دسترستان دور باشد. اگر برای درس خواندن، به آن نیاز دارید، می‌توانید تمام جزوه‌های مورد نیازتان را دانلود کرده و در هنگام مطالعه، تلفنتان را روی حالت هواپیما (Airplane mode) قرار بدهید.

اگر به راحتی حواستان پرت می‌شود و باید درس بسیار مهمی مطالعه کنید، برنامه خود را در اختیار خانواده بگذارید و از آن‌ها بخواهید که در زمان‌های مطالعه شما، به مکان مطالعه شما نیایند و با شما شروع به گفت‌وگو نکنند و همچنین، در آن زمان مطالعاتی، تا حد امکان وظیفه دیگری به شما محول نکنند.

برای تعامل و معاشرت با دیگران، باید برنامه‌ریزی بهینه‌ای داشته باشید که به روتین کنکوری شما، آسیبی وارد نکند.

استفاده از تکنیک‌های تمرین ذهنی

استفاده از تکنیک‌های تمرین ذهنی
استفاده از تکنیک‌های تمرین ذهنی

استفاده از تکنیک‌های تمرین ذهنی می‌تواند بهبود تمرکز و توجه شما را افزایش دهد و به کاهش اشتباهات و خطاهای ناشی از کمبود تمرکز کمک کند.

این تکنیک‌ها به منظور آرامش ذهن، کاهش استرس و افزایش تمرکز مورد استفاده قرار می‌گیرند.

در ادامه چند مثال از این تکنیک‌ها آورده شده است:

۱. مدیتیشن:

این تکنیک به شما کمک می‌کند تا با تمرکز بر روی نفس‌ها و آگاهی از حالت‌های ذهنی خود، ذهن خود را آرام کنید و به تمرکز و توجه به اهداف مورد نظر بپردازید.

برای انجام مدیتیشن، می‌توانید در مکان آرام و خلوت بنشینید و تمرکز خود را به تنفس‌هایتان ببرید.

۲. مراقبت از حالت فعلی:

در این تکنیک، شما باید به حالت ذهنی و جسمی خود در حال حاضر توجه کنید و تمرکزتان را از حالت‌های ذهنی پرت کنید. این تمرین به شما کمک می‌کند تا از تفکرات منحرف کننده و مشغول‌کننده فاصله بگیرید و تمرکزتان را به کارها و وظایف مهم معطوف کنید.

۳. ایجاد لیست وظایف:

در این تکنیک، شما می‌توانید لیستی از وظایف و کارهای مورد نیازتان ایجاد کنید و برای انجام هر کدام از آن‌ها زمان مشخص کنید.

این کار به شما کمک می‌کند تا به تدریج از کارهای بی‌اهمیت و غیرضروری جدا شده و تمرکزتان را بر روی کارهای مهم‌تر متمرکز کنید.

۴. پاکسازی ذهنی:

در این تکنیک، شما باید ذهنتان را از افکار منفی و مضر پاکسازی کنید و به جای آن‌ها افکار مثبت و انگیزش‌بخش را جایگزین کنید.

این کار به شما کمک می‌کند تا ذهنتان را آرام کنید و به تمرکز بیشتری بر روی کارهای مهم و ضروری بپردازید.

توصیه می‌شود هر روز به انجام یک یا چند تکنیک تمرین ذهنی بپردازید و به تدریج با استفاده مداوم از این تکنیک‌ها، تمرکز و توجهتان بهبود یابد.

همچنین، ممکن است تکنیک‌های مختلف برای افراد متفاوت مفید باشد، بنابراین تجربه و انتخاب بهترین تکنیک‌ها برای خودتان می‌تواند بهبود تمرکزتان را تسریع کند.

قطعه قطعه کردن کارها

قطعه قطعه کردن کارها
قطعه قطعه کردن کارها

تقسیم کار به قطعات کوچکتر یک روش موثر برای افزایش تمرکز و بهبود کارایی است.

این روش به شما کمک می‌کند که وظایف بزرگ و پیچیده را به قطعات کوچکتر و مدیرپذیرتر تقسیم کنید، که باعث می‌شود احساس فشار و استرس کمتر شود و تمرکزتان روی هر قطعه از وظیفه بهتر باشد.

مثال ۱: انجام یک پروژه تحقیقاتی

وظیفه بزرگ: انجام پروژه تحقیقاتی در مورد یک موضوع خاص.

تقسیم به قطعات کوچکتر:

– جمع‌آوری منابع و مطالعه مقالات مرتبط با موضوع.
– تدوین سوالات تحقیق و مشخص کردن اهداف پژوهش.
– انجام مصاحبه‌ها با افراد متخصص در زمینه مورد نظر.
– تحلیل و جمع‌بندی نتایج تحقیقات.
– نگارش گزارش نهایی و تهیه ارائه تحقیقاتی.

 

مثال ۲: مطالعه کتاب یا درس‌های تحصیلی

وظیفه بزرگ: مطالعه یک کتاب یا مباحث یک درس.

تقسیم به قطعات کوچکتر:

– تعیین زمان‌های مطالعه و برنامه‌ریزی برای هر زمان.
– مطالعه مباحث به صورت تقسیم شده و بر حسب بخش‌های مختلف کتاب یا درس.
– ساختن خلاصه و نکات کلیدی از هر بخش برای تثبیت مطالب.
– حل تمرین‌ها و سوالات مرتبط با هر بخش.

با تقسیم کار به قطعات کوچکتر، شما به راحتی می‌توانید برنامه‌ریزی منظم‌تری برای انجام وظایف خود داشته باشید و تمرکزتان را بهبود بخشید. همچنین، تکمیل قطعه‌های کوچکتر به شما احساس پیشرفت و انگیزه می‌دهد که بهبود عملکرد شما را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

تکنولوژی را کمتر کن

تکنولوژی را کمتر کن
تکنولوژی را کمتر کن

استفاده افراطی از تکنولوژی و دستگاه‌های الکترونیکی می‌تواند به میزان قابل توجهی بر تمرکز ما اثر بگذارد.

برای بهبود مشکلات تمرکز ناشی از استفاده زیاد از تکنولوژی، می‌توانید از روش‌ها و تکنیک‌های زیر استفاده کنید:

1. تعیین زمان مشخص برای استفاده از تکنولوژی:

تعیین زمان‌های مشخص برای استفاده از دستگاه‌های الکترونیکی و تکنولوژی مثل تلفن همراه و کامپیوتر، به شما کمک می‌کند تا تمرکزتان را در سایر فعالیت‌ها افزایش دهید.

2. خاموش کردن اطلاعیه‌ها:

اگر استفاده از دستگاه‌های تلفن همراه یا کامپیوتر شما با اطلاعیه‌ها و پیام‌ها همراه است، می‌توانید این اطلاعیه‌ها را در زمان‌های مشخص خاموش کنید تا تمرکزتان روی کارهای دیگر بماند.

3. ایجاد محیط آرام:

برای بهبود تمرکز، می‌توانید محیطی آرام و بدون انقلاب‌های زیاد برای خود ایجاد کنید. از مکان‌هایی که احتمال تشتت کمتری دارند، استفاده کنید.

4. تمرینات ذهنی:

تمریناتی مثل مدیتیشن و یوگا می‌توانند به شما کمک کنند تا تمرکز و تمرکزتان را بهبود بخشید.

5. تعیین اولویت‌ها:

از قبل برنامه‌ریزی کنید و اولویت‌های خود را مشخص کنید. این کار به شما کمک می‌کند تا در وقت‌بندی کارها بهتر تمرکز کنید و از تعداد زیادی از کارها به طور همزمان جلوگیری کنید.

با استفاده از این تکنیک‌ها، می‌توانید مشکلات تمرکز ناشی از استفاده زیاد از تکنولوژی را بهبود بخشید و به کارایی و تمرکز خود افزوده و بهبود ببخشید.

درمان عدم تمرکز در درس خواندن

درمان عدم تمرکز در درس خواندن
درمان عدم تمرکز در درس خواندن

درمان عدم تمرکز در درس خواندن نیاز به توجه به عوامل مختلف دارد.

برخی از بهترین راهکارها برای بهبود تمرکز در درس خواندن عبارتند از:

1. ایجاد محیط آرام و بدون تنش:

محیط آرام و بی‌صدا کمک می‌کند تا تمرکز شما بهبود یابد. از مکان‌هایی که احتمال تشتت کمتری دارند، مثل کتابخانه یا اتاق خلوت، استفاده کنید.

2. تعیین زمان‌های مشخص برای مطالعه:

تعیین زمان‌های مشخص برای مطالعه و برنامه‌ریزی منظم کمک می‌کند تا مغز شما به سرعت به فعالیت درسی و مطالعه عادت کند.

3. تقسیم کار به بخش‌های کوچکتر:

تقسیم مطالعه به بخش‌های کوچک‌تر و قابل مدیریت، کمک می‌کند تا فشار کمتری بر روی شما باشد و احتمال تمرکز بیشتری داشته باشید.

4. انجام تمرینات ذهنی:

تمرینات مثل مدیتیشن و یوگا می‌توانند به شما کمک کنند تا ذهنتان را آرام کنید و تمرکزتان را بهبود بخشید.

5. اجتناب از محرک‌های مشتت‌کننده:

اجتناب از محرک‌هایی مثل تلفن همراه، تلویزیون یا شبکه‌های اجتماعی در زمان مطالعه، به تمرکز شما کمک می‌کند.

6. انجام ورزش:

ورزش کردن و فعالیت بدنی بهبود جریان خون به مغز و کاهش استرس کمک می‌کند که در نتیجه تمرکز شما افزایش می‌یابد.

7. استفاده از تکنیک‌های یادگیری مؤثر:

استفاده از تکنیک‌های مؤثر یادگیری مثل:

سازماندهی مطالب، یادداشت‌برداری، تکرار و بازگویی مطالب، می‌تواند به شما کمک کند تا اطلاعات بهتری را در ذهن‌تان حفظ کنید و تمرکزتان را بهبود بخشید.

با ترکیب این راهکارها و تمرین مداوم، می‌توانید عدم تمرکز خود را در درس خواندن بهبود دهید و عملکرد و پیشرفتتان را افزایش دهید.

جمع بندی

در مطالب بالا، هفت روش مهم برای کنترل و افزایش تمرکز در نوشته (چگونه برای درس خواندن تمرکز داشته باشیم؟) ذکر کردم.

روش‌های دیگری مانند مراقبه کردن (مدیتیشن)، ورزش‌های آبی مانند شنا یا هر ورزش دیگری و یا پیاده‌روی، فعالیت‌های جسمانی‌ای هستند که در مغز شما احساس خوشایندی ایجاد می‌کنند و این احساس، اعتماد به نفس شما را افزایش می‌دهد

و در ادامه این رفع نگرانی و افزایش اعتماد به نفس، تمرکز شما را بالا خواهد برد.

همچنین در دوران کنکور، خواب شما باید کافی و تغذیه‌تان مناسب باشد تا جسم سالمی داشته باشید و مغز سالم در بدن سالم!

در قسمت آخر و به عنوان نکته‌ای برای جمع‌بندی، باید بگویم که عدم تمرکز و حواس‌ پرتی، برای همه انسان‌ها در تمام زمینه‌های زندگی پیش می‌آید و طبیعی است که گاهی، به طور خوبی نتوان تمرکز کرد و نباید خودتان را سرزنش کنید

چرا که سرزنش کردن خودتان، تاثیر عکس خواهد داشت.

روش‌ها و تکنیک‌های افزایش تمرکز، به کمک همه ما در تمام جنبه‌های زندگی‌مان خواهد آمد.

پس روی آن‌ها تمرکز کنید!

سوالات متداول:

-وقتی به پدر و مادرم برای انجام کاری نه می‌گویم، از من دلخور می‌شوند. چگونه باید این مشکل را حل کنم؟

-بهتر است نحوه برخورد خودتان را بازبینی کنید. در اینطور مواقع، باید شرح کامل و درستی از برنامه درسیتان به پدر و مادرتان بدهید و آن‌ها را با اهمیت هر ساعت آشنا کنید همچنین برای این موضوع، می‌توانید از مشاور تحصیلیتان کمک بگیرید.

-من در زمان حل تست فقط با موسیقی می‌توانم این کار را انجام دهم. آیا مشکلی دارد؟

-جواب شما بله است. جدا از مضرات چند وظیفگی مغز که به طور کامل در مقاله ذکر شد، در جلسه کنکور، شما دیگر موسیقی‌ای ندارید که با آن تست‌ها را پاسخ بدهید اما مغز شما به آن شرایط عادت کرده و عملکردتان پایین می‌آید.

-چرا من در اتاق کاملا ساکت تمرکز کمتری دارم؟

-این طبیعی است. وقتی محیط مطالعه‌ کاملا خالی یا مطلقا ساکت باشد، صدای افکارتان بلند می‌شود و به راحتی تمرکزتان به هم می‌خورد. بهتر است مکان مطالعه‌تان نه مطلقا ساکت و نه خیلی در معرض سر و صدا باشد.

4.9/5 - (17 امتیاز)

لینک مطلب

https://kiaac.ir/?p=4971

در صورت هرگونه سوال درباره مسائل درسی و تحصیلی و درخواست مشاوره و برنامه ریزی حرفه ای میتوانید از طریق واتساپ و تماس مستقیم با شماره  ۰۹۱۰۰۸۰۰۷۱۸  با مشاوران ما در ارتباط باشید

انگیزیشی و جزوه و اخبار

اگر دلت جزوه های کاربردی و تخصصی تر و کلیپ های انگیزشی خفن تر میخاد
یا اخبار تازه کنکور و مدارس رو میخوای بدونی

دلت نکات مشاوره ای و پادکست انگیزشی میخاد؟

به کانال تلگرام کیادرس سر بزن
kia_ac@
>تازه یادم رفت کد تخفیف خدمات و محصولات در داخل کانال تلگرام پین میشه دائم چکش کن (ازدست ندیا!!!)

11 پاسخ

  1. سلام وقتتون بخیر من یک سوال داشتم
    خیلی حواسم پرت میشه و واقعا گیجم که باید چی کار کنم که متمرکز تر مطالعه کنم ؟
    ممنون میشم راهنمایی ام کنید

    1. سلام وقت شما هم بخیر
      دوست عزیز ، شما باید ابتدا از سردرگمی خارج شوید برای اینکار باید شروع به هدفگذاری کنید و بررسی کنید که چه می خواهید مطالعه کنید
      مورد بعد زمان بندی روزانه است باید تکنیک های برنامه ریزی و مدیریت زمان را کامل بشناسید و بهترین آن ها را انتخاب کنید
      و براساس شرایط برای خود تعهد ایجاد کنید که من در این زمان و در این مکان باید مطالعه کنم
      سردرگمی زیاد در درس خواندن = با افزایش حواس پرتی
      برای آموزش تکنیک های هدفگذاری و برنامه ریزی می تونید مقاله زیر را مطالعه کنید
      آموزش برنامه ریزی و هدفگذاری

    1. سلام وقتتون بخیر
      کاملا درست است
      اما یک نکته خیلی مهم این است
      که عمیق مطالعه کردن را با وسواسی مطالعه کردن اشتباه نگیرید
      بسیاری از دانش آموزان هنگام مطالعه بسیار وسواسی ، وقت زیادی برای حفظ کردن یک مطلب می گذارند و بعد ها متوجه می شوند که خسته و ناامید از درس خواندن هستند
      برای درک بهتره این موضوع می توانید ویدیو آموزشی درباره وسواس مطالعه را مشاهده کنید
      وسواس مطالعه چیست ؟ چگونه حلش کنیم ؟

  2. خیلی مقاله خوبی بود من از روش های کوچک کردن کار ها و خلاصه نویسی استفاده می کنم واقعا جواب میده

  3. یک سوال من حواسم زیاد پرت میشه و برنامه ریزی ام دارم ولی نمیتونم متمرکز بشم روی برنامه ریزی و لیست کار هام به نظرتون چی کار باید بکنم ؟

    1. سلام وقتتون بخیر
      بخش زیادی از مشکلات ما این است که ما فقط برنامه ریزی می کنیم ولی این برنامه ریزی قابل اجرا نیست
      یا محیط اجرای برنامه و کار هامون محیط خاصی نیست
      به همین دلیل فقط برنامه می نویسیم و فک میکنیم اجرا میشه
      به نظر من بهتره شما اول برنامه خودتون رو با یک هدفگذاری مشخص سازمان دهی کنید بدانید می خواهید به چه چیزی برسید
      و بعد برای آن زمان بندی بنویسید ،بدانید در چه زمانی باید اون کار ها اجرا شود
      و در انتها یک محیط خاص برای کارا و برنامه خود مشخص کنید و خود را وادار کنید که فقط در این محیط کار ها را باید انجام بدم
      مشخصا روی تخت خواب درس خواندن
      و در کتابخانه خوابیدن تناقض محیط و عمل است و شما را دچار اهمال کاری می کند

  4. سلام خیلی نوشته کاملی بود ولی من هرچقدر میخوام تلاش کنم تا استفاده از گوشی رو کمتر کنم نمیتونم
    راه حلش چیه؟؟

    1. سلام
      برای کاهش استفاده از گوشی و فضای مجازی، بهتره برای خودتون محدودیت تعیین کنین
      مثلا: من تا 2 ساعت دیگه به گوشیم دست نمیزنم و درس میخونم
      و بعد هم مجازات تعیین کنین که اگر باز به سراغ فضای مجازی رفتین، نیمساعت بیشتر باید گوشی رو محدود کنین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

در کیادرس ثبت نام کنید

در کیادرس ثبت نام کن

پرتال دانش آموزی

سلام دانش آموز گرامی

درصورتی که ثبت نام خود را برای خدمات آموزشی انجام داده اید

می توانید با با نام کاربری و رمز عبور شخصی خود وارد پنل شخصی خود شده و آزمون و جلسات خود را شرکت کنید

درصورتی که هم ثبت نام نکرده اید

یک سری به

خدمات آموزشی کیادرس

بزنید ضرر نمی کنید