آکادمی کیادرس|academy kiadars
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

علت نداشتن انگیزه برای درس خواندن +ویدیو+5 راهکار عملی

علت نداشتن انگیزه برای درس خواندن

فهرست مطالب

علت نداشتن انگیزه برای درس خواندن

سلام به همه مشتاقان کنکور که به سراغ خواندن این مقاله آمده‌اند!
امیدوارم شمایی که به صفحه این مقاله آمده‌اید صرفا به دلیل علاقه‌تان به به اطلاعات و‌ آگاهی بیشتر باشد و انگیزه‌هایتان سر جایشان باشند!
اما اگر هم کمی در خودتان احساس رخوت و بی‌انگیزگی می‌کنید، اشکالی ندارد.

در این نوشته قصد دارم که شما را با علت‌هایی که باعث می‌شوند بچه‌های کنکوری انگیزه‌شان را از دست بدهند، آشنا کنم و بعد از آن، به سراغ چندین راهکار می‌رویم.

چرا حوصله درس خواندن ندارم؟

بی‌حوصلگی در زمان‌های کوتاهی از روز یا هفته، طبیعی و بر طرف شونده است اما قضیه آن‌ جایی بیخ پیدا می‌کند که این بی‌حوصلگی، همیشگی و دائم باشد و فعالیت‌های شما را دچار اختلال کند و باعث شود از برنامه‌ریزی‌تان عقب بمانید.

به جملات خود و دوستان کنکوری‌تان دقت کنید. آیا جملاتی مثل: «ای بابا! بازم باید درس بخونم.»، «از درس خوندن حالم بهم می‌خوره.»، «لعنت به کنکور و درس خوندن!» و یا «از درس خوندن و تست زدن خسته شدم.» را زیاد به کار می‌برید؟

آیا وقتی می‌خواهید درس خواندن را شروع کنید با احساس تنفر و دلزدگی این کار را می‌کنید؟

امیدوارم جوابتان منفی باشد اما اگر تک تک این جملات حرف دلتان بود! پس باید به خواندن مقاله و به کار بستن راه حل‌ های آن اقدام کنید.

بی‌حوصلگی، نتیجه انگیزه نداشتن است. وقتی برای انجام کاری یا رسیدن به هدفی، انگیزه نداشته باشیم، پس انجام آن کار نه تنها بیهوده به نظر می‌رسد، بلکه بسیار روندی حوصله‌ سر بر است که حسابی اعصابمان‌ را خط و خش می‌اندازد!

برای رفع این بی‌حوصلگی و کرختی که شما را احاطه کرده، اول باید عواملی که انگیزه‌تان را درسته قورت می‌دهند! شناسایی کنید و بعد به سراغشان رفته و آن‌ها را از ریشه بزنید!

در‌ ادامه مقاله (علت نداشتن انگیزه برای درس خواندن) به توضیح خود مفهوم انگیزه می‌پردازم. اینکه اصلا انگیزه چیست؟ و همچنین، چندین عامل را که بیشتر از بقیه در دانش‌آموزان، داوطلبان کنکوری و حتی دانشجویان، شایع است، معرفی می‌کنم.

چرا حوصله درس خواندن ندارم ؟
چرا حوصله درس خواندن ندارم ؟(علت نداشتن انگیزه برای درس خواندن)

انگیزه چیست و چرا؟!

این‌همه ما میگوییم انگیزه‌. از کودکی با واژه انگیزه برای انجام کارها بزرگ شدیم، از زبان پدر و مادر و بازیگر تلویزیون و همسایه خانه بغلی! هم این واژه طلایی اما مبهم انگیزه را شنیده‌ایم.
اما واقعا می‌دانیم انگیزه چیست؟
اکثر مردم در کل زندگی‌شان به دنبال یک انگیزه می‌گردند. بله درست است که انگیزه در جیب سمت چپ پیراهن شما وجود ندارد اما نباید هم وقت بسیار زیادی به دنبال پیدا کردن آن باشید.
به نظر من، انگیزه ساختنی است. انگیزه هر کس متناسب با روحیات، خلق و خو و اهدافش ساخته می‌شود.
حالا مفهوم انگیزه، این کلمه جادویی، در روانشناسی به این شکل بیان می‌شود: انگیزه، فرایندی است که رفتارها و تصمیمات انسان را جهت می‌دهد، آن‌ها را آغاز می‌کند، هدایت می‌کند و در آخر به پایان می‌برد.

انگیزه‌‌ها همیشه مثبت و در راستای اهداف خوب نمی‌باشند بلکه انگیزه‌های منفی و پلید برای رسیدن به اهدافی پلید استفاده می‌شوند که البته موضوع صحبت ما در این مقاله (علت نداشتن انگیزه برای درس خواندن) مشخصا در مورد انگیزه‌های خوب و مثبت برای رسیدن به هدفی دلپذیر است.

برای مثال، انگیزه من از نوشتن این مقاله، هموارتر کردن مسیر کنکوری شماست تا بتوانید راحت‌تر به صندلی مورد نظرتان در دانشگاه و رشته مورد علاقه‌تان برسید. انگیزه از این مثبت‌تر مگر داریم؟!

مقاله مرتبط :

راه های افزایش انرژی برای درس خوندن

چرا انگیزه درس خواندن ندارم ؟

چرا انگیزه درس خواندن ندارم؟

دوستان من، همه ما انسان هستیم. انسان‌ها در مواقعی از زندگی، روحیات ظریف و شکننده‌ای دارند و هر فرسایشی در طول مسیر انجام کاری، ممکن است خدشه‌هایی به روح و انگیزه ما وارد کند.

این مهم است که شما برای این موضوع، ابتدای هرچیزی، دست از سرزنش کردن خودتان بردارید و بدانید این چیزی است که برای همه انسان‌ها چندین و چندبار در طول زندگی‌شان اتفاق می‌افتد

و حتی کنکوری‌های زیادی نیز با این موضوع در نقاط مختلف مسیر، درگیر می‌شوند و شما تنها نیستید.

این دیدگاه باعث می‌شود که بتوانید به این بی‌انگیزگی غلبه کرده و روحیات خود را مدیریت کنید.
در ادامه مقاله (علت نداشتن انگیزه برای درس خواندن) عواملی که باعث می‌شوند شما انگیزه خود را از دست بدهید و احساس کنید در مسیر گم شده‌اید را ذکر می‌کنم.

بی علاقگی به درس و رشته تحصیلی

حقیقت هولناکی است اما چه می‌توان کرد؟ اولین موردی که در ریشه‌یابی بی‌انگیزگی کنکوری‌ها و حتی دانشجویان ، به آن برمی‌خوریم، بی‌علاقگی به رشته تحصیلی‌شان است.

این علاقه نداشتن باعث می‌شود هدفی هم برایش نداشته باشند و اهمیتی ندهند که قرار است به کجا برسند.

این بی‌علاقگی، ممکن است از سه عامل دیگر سرچشمه بگیرد که مهم هستند.

اولین مورد این است که دانش‌آموز، به اصرار خانواده و یا فشار روانی از سوی اطرافیان و جامعه، وارد این رشته شده است.

متاسفانه، کم نیستند دانش‌آموزانی که باید هدف خانوادگی پزشک یا مهندس شدن را برآورده کنند. این موضوع تاثیر زیادی روی کل عملکرد دانش‌آموز نه تنها در زمان کنکور بلکه در طول تمام سال‌های تحصیلی دبیرستان، تاثیر منفی می‌گذارد.

دومین موردی که باعث بی‌علاقگی به رشته تحصیلی می‌شود، این است که دانش‌آموز، بدون آگاهی از شاخه تحصیلی موردنظر خود و تنها با تصوراتی رویایی وارد آن شده و حالا مشاهده می‌کند که ای داد بیداد! واقعیت با آن‌چه که در تصورات و حتی توانایی‌هایش است، بسیار متفاوت است.

این موضوع، می‌تواند کاملا انگیزه دانش‌آموز را نیست و نابود کند.

عامل سوم، سطح علمی و آموزشی مدرسه‌ای است که دانش‌آموز در آن تحصیل می‌کند. وقتی سطح آموزشی مدرسه بسیار پایین باشد

و برای معلمان و کادر آموزشی مدرسه، اوضاع تحصیلی دانش‌آموزان مهم نباشد، مه غلیظی از بی‌علاقگی به درس و بی‌انگیزگی روی روحیه اکثر دانش‌آموزان را می‌پوشاند.

دست خودشان هم نیست. انسان موجودی است که ناخوداگاه، تاثیر زیادی از محیطش می‌پذیرد پس مهم است که خود را در چه محیطی قرار می‌دهد.

اگر مطالبی که در بالا به عنوان اولین دلیل بی‌انگیزگی در مقاله (علت نداشتن انگیزه برای درس خواندن) گفتم، برای شما صدق نمی‌کند اما همچنان در خودتان احساس بی‌انگیزگی می‌کنید، به خواندن مقاله ادامه بدهید.

موسیقی راهی برای انگیزه
موسیقی راهی برای انگیزه(علت نداشتن انگیزه برای درس خواندن)

افسردگی؛ چهره پنهان

تا اسم افسردگی به میان می‌آید، تصور اکثر مردم کسی است که لباس‌های تیره می‌پوشد و ۲۵ ساعت از ۲۴ ساعت شبانه‌روز را در حال اشک ریختن است!

اما باید بگویم که افسردگی، غول بی شاخ و دم نیست که هر کسی را نشان کند. خیلی‌هایمان حتی گاهی متوجه اینکه درگیر افسردگی شده‌ایم، نمی‌شویم.

افسردگی انواع متفاوتی دارد که شرح آنها در این مقال نمی‌گنجد.
متاسفانه، تعداد دانش‌آموزانی که ادعای بی‌انگیز‌گی می‌کنند و درگیر افسردگی هستند، کم نیست‌.

در دوران تحصیل و به‌خصوص در دوران کنکور، ممکن است دانش‌آموزان به خصوص آن‌هایی که اضطراب زیاد دارند، کمالگرا هستند و یا خانواده‌هایی بیش از حد سخت‌گیر دارند، به این موضوع دچار شوند.

خیلی وقت‌ها، اهمال‌کاری را که نتیجه افسردگی و یا اضطراب بیش از حد است با تنبلی اشتباه می‌گیریم.

تنبلی مربوط به فعالیت‌هایی است که ادعا می‌کنیم می‌خواهیم انجام دهیم اما اصلا انجام نمی‌دهیم اما اهمال‌کاری، مربوط به کارهایی است که می‌دانیم باید انجام دهیم و در آخر هم انجام می‌دهیم ولی آن‌ها را تا جایی که بتوانیم به تعویق می‌اندازیم که این تعلل می‌تواند ناشی از همان بی‌انگیزگی باشد.

کمالگرایی؛ آفت پیشرفت، تغذیه‌ی روح بی‌انگیزگی

کمالگرایی اسم باکلاسی دارد! اینطور نیست؟ هرچند که به تازگی اطلاعات و آگاهی در مورد این موضوع به نسبت بین مردم بیشتر شده

اما من نیز در مقاله (علت نداشتن انگیزه برای درس خواندن) توضیحی در مورد آن می‌دهم چرا که فکر می‌کنم بیشتر داوطلبان کنکوری، گیر این آفت می‌افتند.

شاید در نگاه اول به این کلمه بگویید خب کمال که خوب است پس کمالگرایی نیز عالی است و فکر کنید کمالگرا ها تا آخر راه موفقیت را طی می‌کنند اما متاسفانه باید این تصویر را جلوی چشمانتان همین الان بشکنم!

کمالگرا ها، دائما اضطراب دارند چرا که فکر می‌کنند به اندازه کافی تلاش نمی‌کنند، هر کاری کنند فایده‌ای ندارد و باید بیشتر و بیشتر و بیشتر کار کنند اما باز هم به هیچ سر حدی از کمال راضی نمی‌شوند!

آن‌ها بدترین و بی‌رحم‌ترین منتقدان خودشان هستند و همچنین نسبت به ارزیابی دیگران از خودشان نگرانی دارند.

داوطلبانی که دچار کمالگرایی می‌شوند، حتی وقتی تمام ساعات مطالعاتی و تستی برنامه‌شان را تیک می‌زنند، باز هم مضطرب هستند و از عملکرد خودشان راضی نیستند.

این نگاه، باعث می‌شود کم کم در طی مسیر، دلزده و بی‌انگیزه شوند چرا که تصور می‌کنند هر چقدر تلاش کنند، نتیجه‌ای نخواهد داشت‌ چون کافی نیست.

همچنین کمالگرایی، باعث می‌شود بخاطر اضطرابی که دانش‌آموز تحمل می‌کند، بازدهی‌اش کاهش پیدا کرده و عملکردش مختل شود.

اضطراب با تو چه می‌کند؟

اول از هم اینکه اضطراب چیست؟ و اینکه آیا اصلا اضطراب نداشتن خوب است؟

اضطراب، احساسی است که بر اثر ترسی مبهم از وقوع اتفاقات ناخوشایند، به‌وجود می‌آید.

میزانی از اضطراب در همه انسان‌ها طبیعی است و از کودکی تا پیری همه ما آن را تجربه می‌کنیم اما اضطراب زیاد، عملکرد شما را به‌خصوص در حوزه تحصیل، تحت تاثیر قرار می‌دهد.

اضطراب باعث می‌شود همه انرژی روانی شما صرف آرام کردن خودتان بشود و بعد در انتهای روز می‌بینید به علت اضطراب زیاد و تلاش برای کنترل اوضاع، زمان زیادی از دست داده‌اید و همین موضوع دوباره به اضطراب شما می‌افزاید.

آیا از خودتان توقعی دارید وقتی دائما مضطرب هستید و به بدترین نتایجی که می‌شود گرفت فکر می‌کنید، انگیزه‌ای برایتان بماند؟

اعتماد به نفست کو؟!

اگر به شکست خوردن فکر می‌کنید یا این تصور را دارید که قرار نیست هیچ نتیجه خوبی بگیرید، پس ممکن است اعتماد به نفستان سرجایش نباشد.
چه اتفاقی می‌افتد که ما اعتماد به نفس خود را برای درس خواندن از دست می‌دهیم؟
کاهش اعتماد به نفس برای درس خواندن می‌تواند به دلایل مختلفی باشد و بستگی به شرایط و تجربیات شخصی داشته باشد. برخی از عوامل ممکن که باعث کاهش اعتماد به نفس می‌شوند عبارتند از:

1. نتایج قبلی ناموفق:

اگر شما تجربه نتایج ناموفق یا شکست در درس‌ها یا آزمون‌ها داشته باشید، این ممکن است باعث کاهش اعتماد به نفس شما شود. تجربه شکست می‌تواند احساس ناتوانی و ناکامی ایجاد کند.

2. اضطراب و استرس:

اضطراب و استرس ناشی از فشارهای تحصیلی، آزمون‌ها، یا انتظارات اجتماعی می‌تواند به کاهش اعتماد به نفس منجر شود.

3. مقایسه با دیگران:

مقایسه خود با دیگران و احساس عقب‌ماندگی ممکن است باعث کاهش اعتماد به نفس شود. وقتی که احساس می‌کنید دیگران بهتر از شما عمل می‌کنند، اعتماد به نفستان کاهش می‌یابد.

4. عوامل شخصی:

مسائل شخصی مانند مشکلات خانوادگی، مشکلات شخصی، یا مشکلات روانی می‌توانند به کاهش اعتماد به نفس منجر شوند.

5. عدم توانایی در مواجهه با چالش‌ها:

اگر شما احساس کنید که نمی‌توانید با چالش‌ها و مسائل درسی به خوبی برخورد کنید، این می‌تواند باعث کاهش اعتماد به نفس شود.

6. عدم اعتماد به مهارت‌های خود:

اگر شما به مهارت‌های خود در مطالعه و یادگیری اعتماد نداشته باشید، این می‌تواند به کاهش اعتماد به نفس منجر شود.

7. عدم تعهد و برنامه‌ریزی ناکافی:

عدم تعهد به برنامه‌ریزی مطالعه و عدم انجام وظایف مطالعه می‌تواند باعث افت اعتماد به نفس شود.

شما با مطالعه موارد بالا و دقیق‌تر فکر کرد به وضعیت خود، می‌توانید بفهمید آیا مشکل شما برای درس خواندن، نداشتن اعتماد به نفس است؟ و اگر اینطور است، کدام مورد باعث کاهش اعتماد به نفس شما می‌شود؟
این آگاهی می‌تواند کمک بسیار زیادی به شما برای حل این مشکل بکند.
اعتماد به نفس، نقش مهمی در موفقیت شما دارد و نبود آن، ممکن است باعث اثرات منفی زیر بشود:

1. کاهش انگیزه:

اعتماد به نفس ضعیف ممکن است باعث کاهش انگیزه شود و خب انگیزه، همه چیز است! اگر شما به توانایی‌های خود اعتماد نداشته باشید، احتمالاً کمتر انگیزه برای مطالعه و تلاش خواهید داشت.

2.اضطراب و استرس:

عدم اعتماد به نفس می‌تواند منجر به افزایش اضطراب و استرس شود. افرادی که به خود اعتماد ندارند ممکن است از مسائل تحصیلی نگرانی کرده و استرس زیادی تجربه کنند.

3. کاهش خودانگیختگی:

اعتماد به نفس می‌تواند خودانگیختگی را تقویت کند. وقتی که به خود اعتماد دارید، بیشتر به توانایی‌هایتان اعتماد می‌کنید و از خودانگیختگی بیشتری برخوردار می‌شوید. این امر باعث تسهیل در تلاش و پیشرفت شما می‌شود.

4. کاهش تمرکز:

عدم اعتماد به نفس می‌تواند باعث انشعاب توجه شما و کاهش تمرکز در مطالعه شود. وقتی که به توانایی‌های خود اعتماد ندارید، ممکن است سخت‌تر باشد تا به تمرکز کافی درس‌هایتان برسید.

5. اجتناب از چالش‌ها:

افرادی که به خود اعتماد ندارند ممکن است از چالش‌ها و مسائلی که نیاز به تلاش بیشتری دارند، اجتناب کنند. این اجتناب می‌تواند باعث از دست دادن فرصت‌های یادگیری و رشد شود.

6. مواجه نشدن با خطا:

افرادی که به خود اعتماد کمی دارند ممکن است از خطاها بترسند و خود را از میدان اشتباه کردن دور کنند. از آنجایی که این افراد برای اینکه اشتباه نکنند، کمتر درس می‌خوانند و تمرین می‌کنند و بعد از مواجهه با خطایی کوچک بسیار عصبی می‌شوند، پس انگیزه و حوصله درس خواندن به کل در آن‌ها از بین می‌رود.

با توجه به مواردی که در بالا گفتم، تقویت اعتماد به نفس برای درس خواندن می‌تواند به شما کمک کند تا به عملکرد و موفقیت در تحصیلاتتان برسید. در ادامه نکاتی را ارائه می‌دهم که می‌توانند به تقویت اعتماد به نفس برای مطالعه کمک کنند:

1. تعیین هدف‌های مشخص:

ابتدا هدف‌هایتان را مشخص کنید. بدانید که چرا می‌خواهید درس بخوانید و چه اهدافی را دنبال می‌کنید. هدف‌های واقعی و مشخص به شما انگیزه می‌دهند.

2. آغاز با موارد کوچک:

اگر اعتماد به نفس کمی دارید، ابتدا با موارد کوچک شروع کنید. می‌توانید با مطالعه و یادگیری مواردی که برایتان آسان و جذاب هستند، اعتماد به نفس خود را تقویت کنید.

3. تمرین :

به تمرین مداوم در موضوعات مختلف بپردازید. تمرین و تکرار باعث افزایش مهارت و اعتماد به نفس در آن موضوع می‌شود.

4. مدیریت استرس:

یادگیری تکنیک‌های مدیریت استرس می‌تواند به کاهش اضطراب و افزایش اعتماد به نفس کمک کند. تمرین مدیتیشن، تمرین تنفسی، و ورزش منظم می‌توانند مفید باشند.

5. تجربه موفقیت‌های کوچک:

هر موفقیت کوچکی که در مسیر تحصیلاتتان تجربه می‌کنید، به تقویت اعتماد به نفس کمک می‌کند. پس از هر موفقیت کوچک به خود تبریک بگویید.

6. اسپانسر!:

از کسانی که توانایی‌های شما را زیر سوال می‌برند دوری کنید و در مورد خودتان و مشکلاتتان با آن‌ها صحبت نکنید. برای بیان مشکلاتتان با کسانی تعامل داشته باشید که به آن‌ها اعتماد دارید و می‌دانید قرار نیست شما را ناامید کنند. این فرد می‌تواند یک مشاور، یکی از اعضای خانواده یا فامیل و یا یک دوست باشد.

7. پذیرش اشتباهات:

هیچ کس کامل نیست و اشتباهات برای یادگیری بسیار مهم هستند. اشتباهات را به عنوان فرصت‌هایی برای رشد و بهبود بپذیرید.

8. مدیریت زمان:

یادگیری مهارت‌های مدیریت زمان می‌تواند به شما کمک کند تا برنامه‌ریزی مناسبی برای مطالعه داشته باشید و از تأخیرها و فشارهای زمانی کمتری رنج ببرید.

9. خودآگاهی:

به خودآگاهی پرداخته و به تأمل در افکار و احساساتتان بپردازید. این می‌تواند به شما کمک کند تا با ترتیب درستی به اعتماد به نفس خود برسید.

10. تحقیق و یادگیری مداوم:

همیشه به دنبال یادگیری و پیشرفت باشید. تحقیق و یادگیری مداوم به شما اعتماد به نفس در مواجهه با چالش‌های جدید می‌دهد.

تقویت اعتماد به نفس ممکن است زمان بر باشد، اما با تمرین و تلاش مداوم می‌توانید به تدریج اعتماد به نفس بیشتری در مطالعه و تحصیلات خود داشته باشید.

عدم آگاهی از علایق

دلیل دیگری که برای بی‌انگیزگی دانش‌آموزان کنکوری مدنظر است، این است که یک داوطلب کنکوری، علایق خود را نمی‌شناسد و برای بعد از کنکور، برنامه‌ای ندارد و تنها مانند یک‌ ربات! خود را فقط برای آزمون دادن آماده کرده

اما نمی‌داند چرا می‌خواهد این آزمون را بدهد؟

وقتی دلیلی پشت انجام کاری نباشد، وقتی داوطلب کنکوری نمی‌داند به چه چیزهایی علاقه دارد پس انگیزه‌اش را از دست می‌دهد و لزومی در تلاش کردن نمی‌بیند.

فرض کنید یک دانش‌آموز کنکوری گروه علوم تجربی، نمی‌داند می‌خواهد از رشته‌های علوم پزشکی انتخاب کند یا پیراپزشکی؟ دندانپزشکی یا پرستاری؟ پس این فرد چگونه باید دلیل و بعد از آن، انگیزه‌اش را برای ادامه مسیرش پیدا کند؟

چیزهایی که در تیترهای قبلی نوشته (علت نداشتن انگیزه برای درس خواندن) ذکر کردم،‌ چالش‌های روحی و روانی‌ای بود که ممکن است با آن‌ها درگیر باشید.

از آن‌جایی که ممکن است کسی با خواندن موارد بالا متوجه شود هیچ‌کدام از آن‌ها، دلیل بی‌انگیزگی‌اش نیست و هنوز نداند چرا انگیزه‌اش از بین رفته

در ادامه، چندین علت دیگر برای بی‌انگیزگی ذکر خواهم کرد که بیشتر از اینکه وابسته به روحیه و خلق و خوی شما باشند، وابسته به تصمیمات و انتخاب‌ها و عملکردتان هستند.

عدم آگاهی از علایق
عدم آگاهی از علایق(علت نداشتن انگیزه برای درس خواندن)

چرا احساس عقب بودن از مسیر دارم ؟

1)نداشتن برنامه‌ای دقیق و شفاف

نه تنها در حوزه کنکور، بلکه در تمام جنبه‌های زندگی، اگر برنامه‌ای طرح ریزی نشود، کاری از پیش نمی‌رود و وقتی پیشرفتی وجود نداشته باشد، انگیزه‌ها تحلیل می‌روند.

حالا چون کنکور، می‌تواند پر رنگ‌ ترین جنبه زندگی یک دانش‌آموز کنکوری باشد، این برنامه‌ریزی، اهمیت زیادی پیدا می‌کند.

برای اینکه در مسیر کنکور و رسیدن به اهدافتان بمانید، باید برنامه‌ای منسجم و منظم داشته باشید که دقیق باشد و تمام اصول آموزشی و روانی در آن رعایت شده باشد.

وقتی برنامه دارید و طبق برنامه‌تان عمل می‌کنید، احساس خوشایندی پیدا می‌کنید. این احساس خوشایند، انگیزه شما را در طی زمان بیشتر و بیشتر می‌کند و شما علاقه زیادی به یادگیری و مرور مطالب بیشتر و جدیدتر پیدا خواهید کرد.

2)استفاده نکردن از علم مشاوره

داشتن یک راهنما که همه‌چیز را در مورد کاری که ما می‌خواهیم انجام دهیم بداند و فراز و نشیب‌های مسیر را بشناسد، بسیار کمک‌کننده خواهد بود.

در بحث کنکور، از آن‌جایی که احتمالا اولین‌بار است که دارید کنکوری درس می‌خوانید و تغییری جدید در روند تحصیل شما است، طبیعی است که گیج و سر در گم شوید

اما باید بدانید هر چقدر این گیجی و احساس گمشدگی بیشتر طول بکشد، باتری انگیزه شما برای ادامه مسیر زودتر خالی می‌شود.

3)عدم آگاهی از روش‌های مطالعه هر درس

بله ممکن است این تیتر کمی بنظرتان نامربوط به بحث مقاله (علت نداشتن انگیزه برای درس خواندن) باشد اما واقعی است!

شما نمی‌توانید همانطور که درس دین و زندگی را مطالعه می‌کنید، درس زیست را هم مطالعه کنید.

روش مطالعه هرکدام باهم تفاوت دارد و وقتی شما این را ندانید، یک نسخه را برای همه دروس می‌پیچید که هم باعث عدم تنوع و کسل شدن شما در درس خواندن می‌شود که خود دلیلی برای از دست دادن انگیزه است و از طرف دیگر، می‌بینید نتیجه‌ای را که انتظار داشتید، نگرفته‌اید.

وقتی احساس می‌کنید علیرغم تلاشتان، شکست‌هایتان بیشتر از موفقیت‌هایتان است، آیا ممکن است که انگیزه‌تان را تا لحظه آخر حفظ کنید؟

رابطه ورزش با انگیزه
رابطه ورزش با انگیزه(چرا حوصله درس خواندن ندارم ؟)

4)معاشرت با افراد منفی‌باف

پیش‌تر در ابتدای مقاله (علت نداشتن انگیزه برای درس خواندن) که در مورد تاثیر کادر مدرسه و معلمان بر علاقه دانش‌آموزان صحبت کردم، گفتم که انسان به‌طور ناخوداگاه، تاثیر زیادی از محیط و اطرافیانش می‌پذیرد.

وقتی شما با چند تن از افراد منفی‌باف که دائم از شرایط سخت درس خواندن، عدم موفقیت در کنکور، سختی کنکور، ناعدالتی‌های کنکور و… صحبت می‌کنند، به طور‌ خود به خود حتی بدون آن‌که متوجه باشید، درگیر این اتمسفر این محیط می‌شوید و انگیزه‌هایتان دود می‌شود!

من اسم این‌گونه افراد را انگیزه‌خوار می‌گذارم.
معاشرت و دوستی نزدیک با انگیزه‌خوارها، شرایط را برای شما در همه زمینه‌ها، سخت و طاقت‌فرسا می‌کند.

اکنون که با موارد مختلف علت نداشتن انگیزه برای درس خواندن آشنا شدید، باید این خبر را به شما بدهم که این مقاله همین‌جا تمام نمی‌شود!

بله‌. هنوز باید به سراغ راهکارها و روش‌های شارژ باتری انگیزه برویم. شما بگویید، طرح مشکل بدون رسیدن به راه‌حل چه فایده‌ای دارد؟

دوستی با منفی‌باف‌ها؛ آری یا خیر؟

به‌نظر من که پاسخ سوالی که در تیتر پرسیده‌ام، بسیار واضح است.
در مطالب بالاتر مقاله (علت نداشتن انگیزه برای درس خواندن) انگیزه‌خوار ها را معرفی کردم و از تاثیرات خانمان برانداز! آن‌ها بر شرایط روانی و عملکردی شما صحبت کردم.

پس ساده‌ترین راه این است که ارتباطتان را با انگیزه‌خوار ها محدود کنید و اجازه ندهید فرصتی برای کشتن انگیزه شما پیدا کنند.

شاید یکی از والدینتان در خانه از این طریق باعث تحلیل رفتن انگیزه شما می‌شود که قبلا در قسمتی که از فواید داشتن یک مشاور صحبت کردم، گفتم که می‌توانید این موضوع را به کمک مشاورتان حل کنید و از او بخواهید با والدینتان صحبت کند.

مشاور زبانش زبان علم است و قطعا آگاهی کامل را به پدر و مادر شما در این خصوص خواهد داد.

ممکن است دوستان نزدیک شما در گروه انگیزه‌خوارها دسته‌بندی شوند. من نمی‌خواهم بگویم کاملا با دوستان صمیمی‌تان قطع ارتباط کنید اما بهتر است به اوضاع روانی خودتان اهمیت بیشتری بدهید.

برای حل این موضوع، می‌توانید در این خصوص و تاثیرات منفی‌گرایی و ایجاد محیطی مسموم از افکار و جملات منفی، برای دوستان خود توضیح‌ بدهید و از آن‌ها بخواهید این موضوع را رعایت کنند.

اینگونه به دوستانتان هم کمک کرده‌اید. یادتان باشد که نباید آرامش روانی و به طبع آن پیشرفت و اهدافتان را قربانی دیگران کنید.

5)کمک گرفتن از یک‌ مشاور مجرب

در مواردی که برای علت نداشتن انگیزه برای درس خواندن ذکر کردم، از تاثیرات منفی نداشتن راهنما، برنامه‌ریزی دقیق و آگاهی در مورد علایق روی میزان انگیزه صحبت کردم.

حالا با بیان این نکات، خودتان چه چیزی به ذهن نابغه‌تان! می‌رسد؟ بله. درست است. کمک گرفتن از یک مشاور!

مهم‌ترین چیزی که شما می‌توانید با یک مشاور مورد اعتماد در میان بگذارید، ترس‌ها و اضطراب‌ها و یا حتی شرایطتان در خانواده است.

برای مثال اگر والدینی دارید که بسیار سخت‌گیر هستند یا نحوه رفتارشان باعث بروز اضطراب در شما می‌شود، می‌توانید از مشاور بخواهید که در این مورد با پدر و مادرتان گفت‌وگویی داشته باشد.

مشاور شما به شما کمک خواهد کرد که علایق خود در حوزه تحصیل را با کمک توانایی‌ها و روحیات و علایق کوچک دیگرتان بشناسید و بدانید دقیقا باید چه کار کنید.

همچنین مشاوری که مسلط به تمام سراشیبی‌های مسیر کنکور باشد، برنامه‌ای دقیق برایتان طراحی می‌کند که مو لای درزش نمی‌رود!

تمام مواردی که در بالا ذکر کردم، توسط یک مشاور گسترده‌تر و فراتر پرداخته می‌شوند و تاثیر بسیار به‌سزایی روی انگیزه و‌ اهداف شما خواهد داشت.

در آکادمی کیادرس، سه طرح مشاوره‌ای وجود دارد که تمام موارد ذکر شده را در بر می‌گیرد و شما می‌توانید با توجه به شرایطتان، یکی از سه طرح را انتخاب کنید.

مقاله های مرتبط :

بهترین مشاوره تحصیلی 

بهترین مشاوره تحصیلی انتخاب رشته 

تفریح و خود مراقبتی
تفریح و خود مراقبتی(علت نداشتن انگیزه برای درس خواندن)

6)تفریح و خود مراقبتی را فراموش نکن.

باور کنید استراحت کردن و تفریحی که به‌جا و به موقع و به‌اندازه باشد، تاثیرش در انگیزه و پیشرفت شما به اندازه تلاش کردن است.

شما مگر کامپیوترید که بخواهید بدون استراحت کردن به مسیر ادامه بدهید و توقع هم داشته باشید که هرگز خسته و بی‌انگیزه نشوید؟

تفریحات و استراحت کردن و کمک کردن به آرامش روان، هورمون آندروفین‌، سروتونین و دوپامین را در مغز آزاد می‌کند. اگر از داوطلب‌های کنکور گروه علوم تجربی نیستید، من عملکرد این هورمون‌ها را برایتان توضیح می‌دهم.

آندورفین: این هورمون، هورمون شادی و دشمن اضطراب است. فکر می‌کنم تا همین حد برای اینکه بدانید چقدر ضروری است، کافی‌ست.

دوپامین: به این هورمون، هورمون احساس خوب می‌گویند که در سیستم پاداش مغز، نقش مهمی دارد. وقتی شما نیازتان به تفریح و استراحت را برطرف می‌کنید، این هورمون ترشح می‌شود که باعث بروز احساس خوب در شما می‌شود.

سروتونین: هورمون محبوب قلب‌ها! این هورمون بعد از انجام یک فعالیت لذت‌بخش ترشح می‌شود و می‌دانید فایده‌اش چیست؟ حافظه و قدرت یادگیری شما را تقویت می‌کند.

بهتر است برنامه‌هایی مثل تفریح با دوستانتان (البته می‌دانید که منظورم انرژی‌خوارها نیستند) را به‌طور هفتگی البته با راهنمایی مشاورتان، در برنامه‌تان در نظر بگیرید.

همچنین فعالیت‌های کوچیکی را مانند گوش‌ دادن به یک‌ موسیقی خوب و شاد، پادکست‌های روانشناسی مفید، تماشای یک قسمت از یک سریال کمدی در وقت استراحت روزانه‌تان و یا پیاده‌روی و ورزش‌های سبک را در طول روز انجام بدهید تا از نعمت ترشح‌ هورمون‌های شادی بی‌بهره نمانید!

یک پیشنهاد شخصی: قبلا در مورد کمالگرایی حرف زدم و اینجا گوش دادن به یک پادکست خوب را به شما پیشنهاد دادم.

برای آگاهی بیشتر در مورد کمالگرایی، بهتر است به پادکست رادیو راه از دکتر مجتبی شکوری و قسمت «انسان کافی» که مربوط به کمالگرایان است، مراجعه کنید و آن را در زمانی مناسب گوش کنید.

در کل پیشنهاد می‌کنم این پادکست را دنبال کنید!

مقاله های مرتبط:

بهترین فیلم انگیزشی برای درس خواندن

جمع بندی

سعی کردم در این مقاله (علت نداشتن انگیزه برای درس خواندن) به طور کامل شما را با عوامل مختلف بی‌انگیزگی آشنا کنم و بعد از آن، چندین راه‌حل بهینه و مفید پیشنهاد کنم تا کمکی شایسته باشد به شما دانش‌آموزانی که برای اهداف و آینده خود تلاش می‌کنید.

می‌خواهم در پایان این را به شما بگویم که اساسا درس خواندن برای درصد بسیار بالایی از افراد، فعالیتی خشک و خسته کننده است

پس این طبیعی است که شما در مسیر کنکور، دچار خستگی بشوید اما یادتان باشد برای کسب نتیجه‌ای در خور تلاش‌هایتان، نباید در این حالت بمانید و باید با خود مهربان بوده و به خود خسته‌تان کمک کنید تا دوباره انرژی خود را بازیابد.
راهتان هموار!

سوالات متداول:

– آیا مشاور تحصیلی می‌تواند در روانشناسی هم به من کمک کند؟؟

-همانظور که در مقاله (علت نداشتن انگیزه برای درس خواندن) گفته شد، یک مشاور تحصیلی مجرب، علاوه بر تسلط بر طراحی مسیر مطالعاتی شما برای کنکور، در حوزه چالش‌های روانی نیز به شما کمک زیادی خواهد کرد.

-تفریح کردن باعث اتلاف وقت نمی‌شود؟

-شما یک انسان هستید با مسئولیت‌های بسیار زیادی در طول روز. اینکه توقع داشته باشید بدون استراحت و تفریح، فقط کار کنید و نتیجه مثبت بگیرید، یک توقع اشتباه است. اگر تفریحتان بهینه شده و با برنامه‌ریزی باشد، نه تنها هیچ خللی ایجاد نمی‌کند بلکه بسیار کمک‌کننده است.

به post امتیاز دهید

لینک مطلب

https://kiaac.ir/?p=4801

در صورت هرگونه سوال درباره مسائل درسی و تحصیلی و درخواست مشاوره و برنامه ریزی حرفه ای میتوانید از طریق واتساپ و تماس مستقیم با شماره  ۰۹۱۰۰۸۰۰۷۱۸  با مشاوران ما در ارتباط باشید

انگیزیشی و جزوه و اخبار

اگر دلت جزوه های کاربردی و تخصصی تر و کلیپ های انگیزشی خفن تر میخاد
یا اخبار تازه کنکور و مدارس رو میخوای بدونی

دلت نکات مشاوره ای و پادکست انگیزشی میخاد؟

به کانال تلگرام کیادرس سر بزن
kia_ac@
>تازه یادم رفت کد تخفیف خدمات و محصولات در داخل کانال تلگرام پین میشه دائم چکش کن (ازدست ندیا!!!)

2 پاسخ

    1. سلام وقت بخیر
      برای پیدا کردن علایقتون، باید لیست خواسته هاتون رو اولویت بندی کنین و به احساستون نسبت به هر خواسته از 1 تا 10 امتیاز بدین و طبق این امتیارات، لیست خودتون رو بچینین. اینطوری متوجه علایقتون میشین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

در کیادرس ثبت نام کنید

در کیادرس ثبت نام کن

پرتال دانش آموزی

سلام دانش آموز گرامی

درصورتی که ثبت نام خود را برای خدمات آموزشی انجام داده اید

می توانید با با نام کاربری و رمز عبور شخصی خود وارد پنل شخصی خود شده و آزمون و جلسات خود را شرکت کنید

درصورتی که هم ثبت نام نکرده اید

یک سری به

خدمات آموزشی کیادرس

بزنید ضرر نمی کنید