فهرست مطالب
چگونه مثل یک نابغه درس بخوانیم؟
وقتی کلمه «نابغه» را میشنویم، به یاد چه اسمهایی میافتید؟
اصلا نابغه بودن برای شما چه معنایی دارد؟
چگونه مثل یک نابغه درس بخوانیم؟
راز موفقیت در درس خواندن، تنها به هوش بالا محدود نمیشود. نابغهها با روشهای مطالعهی خاص و عادات مطالعهای متفاوت، به نتایج فوقالعادهای دست مییابند. آنها بر روی درک عمیق مفاهیم تمرکز میکنند، نه صرفاً حفظ کردن مطالب. تکنیکهایی مانند یادگیری فعال، حل مسئله، و ارتباط دادن مطالب جدید با دانش قبلی، از جمله روشهای مورد علاقهی نابغهها است. همچنین، آنها به طور مداوم برای بهبود روشهای مطالعهی خود تلاش میکنند و از منابع مختلف برای یادگیری استفاده میکنند. با الهام از این روشها، هر کسی میتواند توانایی یادگیری خود را به طور قابل توجهی بهبود بخشد
مدال فیلدز ارزندهترین مدال و جایزه در ریاضیات است که هر چهارسال یکبار، به جوانانی اعطا میشود که در ریاضیات، کار ارزندهای انجام دادهاند.
شما چه کسی را میشناسید که موفق به کسب مدال فیلدز شده باشد؟
یکم فکر کنید. کمی بیشتر!
بله، دکتر مریم میرزاخانی
نخستین زن و اولین ایرانی برنده جایزه فیلدز است.
دکتر میرزاخانی در سال ۲۰۱۴ میلادی، به دلیل فعالیتهای ارزنده در زمینه «دینامیک و هندسه سطوح ریمانی و فضاهای پیمانهای آنها» برنده مدال فیلدز شد.
در ادامه این مقاله:(چگونه مثل یک نابغه درس بخوانیم؟)، داستان زندگی مریم میرزاخانی را از پشت نیمکتهای مدرسه تا رسیدن به مدال فیلدز، برای شما بازگو میکنم.
مریم میرزاخانی؛ از سقوط به دره تا دانشگاه هاروارد
پروفسور مریم میرزاخانی مانند تمام دیگر دختران عادی آن زمان، دوره ابتدایی را به اتمام رساند و برای ادامه تحصیل در دوره راهنمایی و دبیرستان، در آزمون استعدادهای درخشان شرکت کرد و به مدرسه فرزانگان یک تهران راه پیدا کرد.
شاید شما فکر کنید ادبیات و ریاضی، باهم خیلی غریبه هستند.
شاید فکر کنید کسی که عشق به ادبیات دارد نمیتواند به خوبی از پس مسائل ریاضی بربیاید اما باید بدانید مریم میرزاخانی در یکی از مصاحبههایش گفته است:
«وقتی که بچه بودم رویایم این بود که نویسنده شوم.
هیجانانگیزترین لحظاتم را به خواندن رمان میگذراندم، در واقع هر چیزی را به دستم میرسید میخواندم.»
حالا میبینید که موفقیت در ریاضیات تا چه حد وابسته به خلاقیت است و خلاقیت در ادبیات و خواندن و نوشتن، شکوفا میشود.
در دوران تحصیل سال سوم و چهارم دبیرستان، مریم میرزاخانی به تیم المپیاد ریاضی ایران راه یافت و توانست مدال طلای المپیاد ریاضیات کشوری را کسب کند.
همچنین با حضور در مسابقات المپیاد ریاضی جهان نیز توانست مدال طلای این المپیاد را نیز کسب کند.
مریم میرزاخانی، اولین دانشآموز ایرانی بود که در المپیاد جهانی ریاضی در کانادا، نمره کامل را کسب کرد.
او در دو سال متوالی (۱۹۹۴ هنگکنگ و ۱۹۹۵ کانادا) مدال طلا را در المپیاد جهانی ریاضی به دست آورد و رکورد کسب مدال طلا در دو سال را نیز در بین دانشآموزان ایرانی به خود اختصاص داد.
در سال ۱۳۷۴ همانطور هم که انتظار داریم، مریم میرزاخانی به دانشگاه صنعتی شریف راه یافت و تحصیلات کارشناسی خود را در این دانشگاه به پایان برد.
در سال ۱۳۷۶، در بیست و دومین دوره مسابقات ریاضی دانشجویی در اهواز، تیمی تشکیل شده از مریم میرزاخانی، ایمان افتخاری و حسین نمازی موفق به کسب رتبه اول کشور شدند.
این تیم برگزیدگان المپیادهای ریاضی ملی و بینالمللی بودند. اما در حین بازگشت به تهران، اتوبوس حامل دانشجویان در درهای سقوط کرد و شش دانشجوی ریاضی دانشگاه صنعتی شریف جان خود را از دست دادند.
مریم، از جمله اعضای بازمانده تیم مسابقه، در این حادثه ناگوار بود.
به هر صورت که بود و گذشت، او به آمریکا مهاجرت کرد.
مریم میرزاخانی در سال ۲۰۰۴ توانست در دانشگاه هاروارد زیر نظر کورتیس مکمالن که خود یکی از برندگان مدال فیلدز است، دکترای خود را بگیرد.
دکتر مکمالن، از مریم میرزاخانی در روزهای دانشجویی اینگونه صحبت میکند:
«وقتی مریم برای اولین بار به دفتر کار من آمد و با او بیشتر آشنا شدم، نوع سوالاتش با دیگر دانشجویان متفاوت بود.
مریم ذهنی تصویری و تخیلی داشت و هر مسئله ریاضی را مثل یک داستان طرح و تعریف میکرد. او در کلاسها سوالات زیادی میپرسید و با عجله به فارسی یادداشت برمیداشت.»
با اینکه او در سال ۲۰۰۴ به تازگی مدرک دکترای خود را گرفته بود اما با سمت استادیار در دانشگاه پرینستون مشغول به کار شد و تنها در عرض ۴ سال و در سال ۲۰۰۸، به سمت استاد تمام رسید.
همسر او، دکتر یان واندراک، که خود دانشیار ریاضی دانشگاه استنفورد است، در مورد او چنین میگوید:
«من برای اولین بار مریم را در سال ۲۰۰۴ در بوستون ملاقات کردم.
در آن زمان، او در رشته خود یک ستاره بود که تز دکترایش را در هاروارد تمام کرده و در آن، تعداد زیادی مسئله مهم را در رابطه با دینامیک روی رویههای هذلولی حل کرده بود.
با این حال شما نمیتوانستید این را با ملاقات وی در یک مهمانی خانگی متوجه شوید. او نمونهای از طرز برخورد متواضعانه، دوستانه و کنجکاوانه بود و در عین حال دستاوردهای واقعیاش را پنهان میکرد؛ شاید به این خاطر که اطرافیانش، گیج و دستپاچه نشوند.»
در سال ۲۰۰۵، مریم میرزاخانی در نشریه پاپیولار ساینس آمریکا به عنوان یکی از ۱۰ ذهن جوان جهان انتخاب شد.
او در سال ۲۰۰۸ و تنها با ۳۱ سال سن در دانشگاه استنفورد آمریکا به عنوان یکی از بهترین دانشگاههای جهان، در سمت استاد تمام مشغول به تدریس شد.
در سال ۲۰۰۹ ، مریم میرزاخانی به دلیل دستاوردهای قابل توجهش در ریاضیات، جایزه بلومنتال را از سوی انجمن ریاضیات آمریکا دریافت کرد. این انجمن در باره او نوشته است:
«خلاقیت استثنایی و تز دکترای مبتکرانه که در آن، ابزارهای گوناگونی از هندسه هذلولوی گرفته تا روشهای کلاسیک فرمهای اتومورفیک و تقلیل سیمپلکتیک برای بهدست آوردن نتایجی در سه مسئله مهم ترکیب شدهاند.»
این موفقیتها و دستاوردها به همینجا ختم نشد و همانطور که در ابتدای مقاله نیز گفتم، در سال ۲۰۱۴ موفق به کسب مدال فیلدز به عنوان نخستین زن در ریاضیات و اولین ایرانی شد.
کمیته مدال فیلدز، مریم میرزاخانی را اینگونه توصیف میکند:
«چیرهدست در گستره قابلتوجهی از تکنیکها و حوزههای متفاوت ریاضی، او تجسم ترکیبی کمیاب است از توانایی تکنیکی، بلندپروازی جسورانه، بینش وسیع و کنجکاوی ژرف.»
اما متاسفانه عمر کوتاه او، فرصت موفقیتها و درخششهای بیشتر را به او نداد.
بینش او به زندگی و مرگ و بیماریاش هم فوق العاده درخشان بود. همسر او گفته است:
«مریم بعد از تشخیص سرطان گفت زندگی عادلانه نیست، وقتی که در خانواده خوب و با هوش زیادبه دنیا آمدم هم عادلانه نبود پس الان هم شکایتی ندارم.
برنامه واضحی داشت و کاملا میدانست میخواهد چه بکند. وقتی او را الگو میدانستند از خودم میپرسیدم چطور ممکن است!؟
چراکه پیروی از او آسان نبود زیرا او انسان خاصی بود، ذهن قوی داشت و میدانست از زندگی چه میخواهد.»
رییس دانشگاه استنفورد نیز در مورد او پس از مرگش گفته است:
«او یک ریاضیدان، نظریهپرداز درخشان و در عین حال متواضع بود که جوایز را فقط به این دلیل دریافت میکرد تا برای دیگر زنان الهامبخش باشد تا مسیر وی را در پیش بگیرند.
مریم خیلی زود از میان ما رفت؛ اما تاثیری که روی هزاران زن گذاشت تا با الهامگیری از او به تحصیل در ریاضیات و علوم روی آورند، پایدار خواهد ماند.
سهم او بهعنوان یک دانشمند و نقش اساسی وی مهم و پایدار است و جای او در اینجا، دانشگاه استنفورد و در سراسر دنیا، عزیز و خالی خواهد بود.»
در سال ۲۰۱۷ (۱۳۹۶) او از دنیا رفت و شاید به نظر بیاید که دستاوردهایش به نقطه پایان خود رسیدهاند اما اینطور نیست.
هم اکنون که شما در حال خواندن این مقاله:(چگونه مثل یک نابغه درس بخوانیم؟) هستید و به دنبال یادگیری راه و روش موفقیت مریم میرزاخانی هستید، نشان میدهد تلاش و کوششهایش از دوران نوجوانی تا پایان زندگی، منبع الهامبخش خیلی از جوانان میتواند باشد.
تلاش به سبک ملکه ریاضیات ایران و جهان
مریم میرزاخانی در مورد راه و روش خودش در حل مسائل ریاضی گفته است:
«من برای حل مسائل ریاضی فرمول خاصی ندارم. گاه احساس میکنم در یک جنگل گم شدهام.
همه دانستههایم را به کار میگیرم تا یک راهی پیدا کنم و حقهای بزنم. بالاخره با قدری هم شانس یکباره خود را انگار بالای تپهای میرسانم که از آن جا همه چیز روشن دیده میشوند.»
با توجه به این صحبت و با توجه به تمام چیزهایی که در قسمت قبلی مقاله (چگونه مثل یک نابغه درس بخوانیم؟+6 روش عملی) درمورد دستاوردهای او گفتم، چه عنصری را پررنگتر میبینید؟
هوش یا تلاش؟
به نظر من عنصر پررنگ و برجسته در تمام زندگی پروفسور مریم میرزاخانی، تلاش و شوق اوست.
میدانید که هوش و استعداد بدون تلاش، مثل مهرهای سوخته است و به کار نخواهد آمد.
در تمام داستان زندگی مریم، تلاش و پشتکار است که دیده میشود.
شاید با خودتان بگویید مگر میشود مریم میرزاخانی شد؟
من در این نوشته از شما نمیخواهم مستقیما بروید و دکترای ریاضی از هاروارد بگیرید!
اما میخواهم توسط تمام عناصر برجسته در زندگی حرفهای مریم میرزاخانی و دیگر نوابغ جهان، به شما کمک کنم تا در اولین قدم به سمت تحصیلات دانشگاهی، که واضحا منظورم کنکور است، بتوانید در راهی درست و ایمن به موفقیت برسید.
پس به مطالعه این مقاله:(چگونه مثل یک نابغه درس بخوانیم؟) ادامه بدهید تا بهتون بگم:
روش درس خواندن نابغه ها چیست؟
۱. سازمان سنجش خودت باش!
شاید عنوان این قسمت عجیب و بی منطق به نظر برسد اما در ادامه برایتان بیشتر توضیح میدهم.
در داستان زندگی مریم میرزاخانی، در کنار اراده و تلاش و شوق یادگیری چه چیز دیگری را دیدید؟
بله. او دائما خود را با مسائل مختلف درگیر میکرد. از شرکت در المپیادهای ریاضی تا حل و اثبات مسائل مختلف ریاضی.
او بزرگترین ممتحن خود بود و همیشه در حال به چالش کشیدن خودش بود.
این ویژگی، دقیقا یکی روشها و پایههای اصولی برای یادگیری درس و درس خواندن به روش یک نابغه است.
شما باید در حین درس خواندن، خود را با سوالات درگیر کنید. برای مثال، وقتی در حال مطالعه زیست هستید باید از خودتان بپرسید این فرایند در بدن چگونه انجام میشود؟
چرا انجام میشود؟
و به همین صورت برای دروس دیگر خود را باید به چالش بکشید.
همچنین با استفاده از سوالات و تستهای منابع معتبر نیز خود را آزمایش کنید.
از پاسخ غلط نترسید چرا که هر اشتباهی کنید، بعدش متوجه نکته آن موضوع و مبحث میشوید.
چیزی که ترسناک است این است که هرگز به آن نکته نرسید.
خود را با سوالات، پرسشها و تستها درگیر کنید.
وقتی درسی را میخوانید، وقتی قسمتی به نظرتان مهم میآید میتوانید در کنار آن قسمت سوالاتی از این دست مطرح کنید:
چرا….؟
چگونه….؟
چه موقع….؟
به چه شکل….؟
و سعی کنید پاسخ این سوالات را به خودتان بدهید.
وقتی خودتان دائما خود را بیازمایید، دیگر هیچ نکته و مبحث مهمی از درس نمیماند که از قلمتان بیفتد و همچنین با انواع سوالات و مسائل آشنایی پیدا کرده و روش پاسخدهی به آنها را نیز میدانید.
۲. شنا بدون جلیقه نجات
به نظرتان اگر مریم میرزاخانی در دوران تحصیلات مدرسه، خودش را تنها محدود به حفظ فرمولها و روشهای حل مسائل میکرد، میتوانست به این موفقیتها دست پیدا کند؟
غرق شدن اصولا چیز بدی است اما در مورد درس خواندن، شما باید در مفاهیم درسی که میخوانید غرق شوید.
تنها روخوانی و حفظ دروس به شما کمکی نمیکند چرا که در این صورت مطالب به حافظه کوتاه مدت شما منتقل شده و پس از مدت کوتاهی هم همانطور که از اسمش پیداست، پاک میشود.
احتمالا پیش آمده درسی را شب امتحان مطالعه کرده باشید و بعد از اتمام امتحان تمام مطالب از یادتان رفته باشد انگار همین دیشب این درس را نخواندهاید! این از مضرات همان حفظ کردن است.
شما باید خود را با مفهوم دروس درگیر کنید. باید تا عمق مباحثی که میخوانید شنا کنید.
اینگونه در زمان مرور هم، تنها با یک مرور کوتاه و سریع تمام مطالب در ذهنتان تازه میشود.
شاید فکر کنید این کار زمانبر است و ما زمان کافی نداریم تا تمام کتابهای درسی را عمقی بخوانیم اما یکی دیگر از مزیتهای مطالعه مفهومی، این است سرعت مطالعه شما را بالا میبرد چرا که لازم نیست هر سطر و جمله را بارها و بارها بخوانید تا حفظ کنید.
اما مفهومی خواندن یعنی چه؟
مطالعه مفهومی درس به این معنی است که شما به درک دقیق و درسی از مبحث، نکات و مسائل میرسید و این درک دقیق است که در ذهنتان میماند و باعث موفقیت شما در امتحانات و آزمونها میشود.
مراحل مطالعه مفهومی به شکل زیر است:
-کلمات و جملات کلیدی و مهم را پیدا کنید.
-ارتباط مطالب و مباحث را به یکدیگر بیابید.
-برای خودتان مثال بزنید.
-در هر دو نقش دانشآموز و معلم ظاهر شوید و از خودتان بپرسید و برای خودتان توضیح دهید.
-تفاوتها و شباهتها را در هر مبحث پیدا کنید. (این مورد بیشتر در درس زیست شناسی دانش آموزان تجربی دیده میشود.)
-در پایان مطالعه هر مبحث، خود را با سوالات آن مبحث به چالش بکشید.
-درس را به بخشهای کوچکتر تقسیم کنید و سعی کنید رابطه بین این بخشها را درک کنید. به عنوان مثال، اگر درس شامل تعدادی موضوع مختلف است، هر موضوع را به صورت جداگانه مورد بررسی قرار دهید و سپس رابطه بین آنها را بررسی کنید.
-استفاده از نمودار و جدول: استفاده از نمودار و جدول میتواند به شما در درک بهتر مطلب کمک کند و روابط بین اجزای مختلف درس را نشان دهد.
-به سادگی ازکنار نکات و مباحث عبور نکنید. تفکر و کنکاش بر روی مفهوم درس، به شما کمک میکند تا مطلب را بهتر درک کنید.
سعی کنید تمرکز خود را روی مسائلی که به نظرتان مهم هستند، متمرکز کنید و با ارائه سوالات و پاسخ به آنها، به درک مفهوم درس کمک کنید.
با استفاده از این روشها، میتوانید در مطالعه مفهومی درس پیشرو باشید، نکات را در ذهنتان تثبیت کنید و مطلب را بهتر درک کنید و در نتیجه، در امتحانات و آزمونها به سبک مریم میرزاخانی موفق شوید!
مقاله های مرتبط:
۳. پروفسور برنامه ریزی
آیا حتی در حد یک درصد هم میتوانید تصور کنید که پروفسور مریم میرزاخانی، بدون هیچ اندیشه و هدف و برنامهای به مدال طلای المپیاد و مدال فیلدز رسیده باشد؟
هیچ کسی این فکر را نمیکند که او یا هر نابغه دیگری در هر زمینهای، توانسته باشد بدون داشتن برنامه به موفقیتها و دستاوردهایش رسیده باشد.
نوابغ به عنوان افراد با استعداد، به دلیل تواناییهایی که در خود دارند، برنامهریزیهای خاص خود را برای دستیابی به اهداف خود دارند.
برنامهریزی در زندگی نوابغ باعث میشود که از استعدادهای خود به بهترین شکل استفاده کنند و به دستیابی به اهدافشان نزدیک شوند.
شما میتوانید در ابتدای مسیرتان به سمت نابغه شدن، از نحوه برنامه ریزی این افراد الگو بگیرید.
در زیر به عنوان مثال، چند نکته درباره برنامهریزی نوابغ آورده شده است:
1. تعیین اهداف مشخص:
نوابغ در ابتدا اهداف خود را مشخص میکنند و تمرکز خود را بر روی دستیابی به آنها متمرکز میکنند.
این اهداف ممکن است شامل دستیابی به علومی خاص، طراحی یک فناوری جدید، یا حل مسئلهای خاص باشد.
در برنامه شما، هدف خاصتان شامل دستیابی به رشته و دانشگاه مورد علاقهتان میشود.
2. تحلیل و بررسی مسئله:
نوابغ برای دستیابی به اهداف خود، باید ابتدا مسئلهی خود را تحلیل کنند و روشهای مختلف حل آن را بررسی کنند. این کار ممکن است شامل مطالعه منابع مختلف یا مشاوره با دیگر افراد و یا افراد متخصص باشد.
این امکان نیز برای شما فراهم است که اگر در مباحثی به مشکل برخوردید پس از تفکر روی آن، با دوستان و یا معلمان خود مشورت کنید.
3. برنامهریزی دقیق:
نوابغ برای دستیابی به اهداف خود، برنامهریزی دقیق و محکمی را ایجاد میکنند.
این برنامهریزی شامل تعیین مراحل مختلف برای دستیابی به هدف، زمانبندی، تعیین مسئولیتها، و اولویتبندی اهداف است.
4. تلاش مداوم:
نوابغ به دلیل داشتن ارده و پشتکار، برای دستیابی به اهداف خود تلاش مداوم میکنند.
شکست و خستگی برای آنها معنا نخواهد داشت. مطمئنا روزهایی بوده که دکتر مریم میرزاخانی هم در جایی از حل مسائل پیچیده ریاضی به مشکل بر میخورده اما هرگز فکر نکرده است که این مشکل، پایان راه است و به بنبست رسیده که اگر چنین بود، هرگز به این موفقیتها نیز نمیرسید.
5. تغییر و بهبود:
نوابغ همواره به دنبال تغییر و بهبودهستند.
آنها به دنبال راههای جدید و نوین برای دستیابی به اهداف خود هستند.
علم و دانستههای خود را بهبود میدهند و با یادگیری نکات جدید، به سطح جدیدی از توانایی در زمینه خود میرسند.
در کل، نوابغ برای دستیابی به اهداف خود، برنامهریزی دقیق و محکمی را ایجاد میکنند و تلاش مداومی برای بهبود و پیشرفت دارند.
آنها با تحلیل دقیق و مطالعه مسئله، روشهای مختلف حل آن را بررسی کرده و با بهرهگیری از روشهای اصولی مختلف، به دنبال بهبود و پیشرفت هستند.
۴. آبیاری یک نهال یک کوچک از خلاقیت
وقتی اسم خلاقیت میآید، به یاد نویسندگان و نقاشان و به طور کلی، هنرمندان میافتیم.
اما خلاقیت در هر زمینهای میتواند وجود داشته باشد و رشد کند.
این خلاقیت باعث میشود که بهتر فکر کنیم و مسائل را از زوایای مختلف ببینیم.
مریم میرزاخانی یا هر فرد موفق دیگری، خلاقیت خود را پرورش داده تا بتواند به نگاه جدید و نوینی برسد.
نوابغ به دلیل داشتن تواناییهای خاص و استعدادهای بالقوه، به نحوه پرورش خلاقیت خود بسیار اهمیت میدهند.
برای پرورش خلاقیت، نوابغ از روشهای مختلفی استفاده میکنند که در زیر به برخی از این روشها اشاره شده است:
1. خواندن و مطالعه:
نوابغ برای پرورش خلاقیت، بسیار خوانده و مطالعه میکنند. آنها به دنبال کشف ایدههای جدید هستند و با خواندن کتابها و مقالات مختلف، دانش خود را گسترش میدهند و به دنبال ایدههای جدید و خلاقانه هستند.
2. آزمایش روشهای مختلف:
نوابغ به دنبال راهحلهای جدید و نوین برای مسائل مختلف هستند.
آنها با آزمایشهای روشهای مختلف، به دنبال راهحلهای خلاقانه برای مسائل مختلف هستند.
3. فعالیتهای خلاقانه:
نوابغ برای پرورش خلاقیت، به فعالیتهای خلاقانه مانند نقاشی، طراحی، نوشتن، موسیقی و… روی میآورند. این فعالیتها به آنها کمک میکند تا به دنبال ایدههای جدید و خلاقانه بگردند و تواناییهای خود را در این زمینه پرورش دهند.
4. تفکر خلاقانه:
نوابغ برای پرورش خلاقیت، به دنبال تفکر خلاقانه هستند.
آنها سعی میکنند به روشهای جدید و نوین به مسائل نگاه کنند و راهحلهای خلاقانه برای آنها پیدا کننند.
خلاقیتی که از آن صحبت میکنم تنها منحصر به مسائل ریاضی و فیزیک و شیمی نیست.
بلکه خلاقیت در دوران کنکور میتواند از هر نوعی باشد.
یک روش و برنامه درس خواندن خلاقانه که برایتان نتایج خوبی را در بر داشته باشد، میتواند باعث موفقیت شما شود.
خلاقیت در تفکر مهم است. اینکه با دیدن یک مسئله به دنبال راهحلهای مختلف حل آن باشید و بهترینشان را پیدا کنید.
پرورش خلاقیت باعث میشود این نهال کوچک در نهایت یک درخت پربار میشود همچنین باعث میشود شما همیشه انگیزه و شوق یادگیری داشته باشید و به همین علت، هر مطلبی را که با اشتیاق یاد میگیرید، در ذهن شما تثبیت میشود.
۵. الفبای اراده
همه ما از اراده چیزهای زیادی شنیدهایم. وقتی داستان زندگی مریم میرزاخانی را هم خواندهاید، به میزان پشتکار و اراده ستودنیاش فکر کردهاید.
به نقل از روزنامه دانشگاه شریف:
رویا بهشتی، دوست صمیمی مریم میرزاخانی نقل میکند که مریم در سال دوم راهنمایی در آخر سال در درس ریاضی نمره ۱۶ گرفت و به قدری ناراحت شد که گفت دیگر هرگز دنبال ریاضیات نخواهد رفت
ولی وقتی تعطیلات تمام شد و پاییز دوباره به مدرسه برگشتند، مریم عوض شده بود و دیگر در حل سختترین مسئلههای ریاضی کسی جلودارش نبود، امری که تا آخر عمرش ادامه پیدا کرد.
در ابتدای این مقاله (چگونه مثل یک نابغه درس بخوانیم؟+6 روش عملی) هم گفتم که هوش و استعداد، بدون اراده و تلاش تنها تپهای از خاکستر است.
شاید خیلیها همین حالا در جهان با هوش سرشار وجود داشته باشند اما به علت نداشتن اراده کافی، نتوانستهاند خود را کشف کنند.
داشتن اراده در رسیدن به موفقیت بسیار مهم است و در واقع میتوان آن را یکی از عوامل اساسی و ضروری برای رسیدن به موفقیت دانست.
اراده، به معنای تمایل و تلاش برای رسیدن به هدفی است که در نظر گرفتهایم و در برابر موانع و نواقصی که در طول راه ممکن است بر سر راهمان قرار گیرند، بایستی قادر به ادامه دادن باشیم.
داشتن اراده به ما کمک میکند تا با مشکلات و تعدیدات روبرو شویم و به دنبال راهحلهای مناسب برای آنها باشیم.
اراده قدرتمندی است که ما را به سمت رسیدن به هدفی که در نظر گرفتهایم هدایت میکند و ما را از تسلیم شدن به شرایط منفی و ناامیدی در برابر موانع محافظت میکند.
همچنین، داشتن اراده به ما کمک میکند تا در قویتر و مقاومتر باشیم و با فراز و نشیبهای مسیر همراه شویم و در شرایطی که ادامه دادن سخت میشود، با تصمیمهای به جا و درست، به خودمان کمک کنیم. اراده به این طریق به رشد و توسعه شخصیمان کمک کند.
بنابراین، میتوان گفت که داشتن اراده در رسیدن به موفقیت بسیار مهم است و بدون آن، احتمال رسیدن به هدفهای مورد نظر کاهش مییابد پس شما در کنار آمادگی علمی و داشتن استعداد، باید سرشار از پشتکار و اراده نیز باشید.
مقاله های مرتبط:
۶. موشکی با سوخت انگیزه و خودباوری
در این بخش از مقاله :
چگونه مثل یک نابغه درس بخوانیم؟
انگیزه شناسی می کنیم !!!
به نظر من، در کنار آمادگی علمی، داشتن انگیزه و خودباوری هویت یک کنکوری محسوب میشود.
به نظر شما چطور؟
آیا یک کنکوری بدون انگیزه میتواند به اهدافش فکر کند؟
میتواند خلاق باشد؟
میتواند برنامه ریزی کند و به دنبال حل مسائل مختلف برود؟
انگیزه است که موتور همه این چیزهاست و این عوامل را به راه میاندازد.
اگر ما فرض کنیم تمام ۵ مورد قبلی، یک موشک را تشکیل میدهند، انگیزه و خودباوری سوخت این موشک است و میتواند آن را در مسیر خود به راه بیندازد و باعث شود که ادامه دهد و سقوط نکند.
جالب است بدانید که دکتر مریم میرزاخانی هم با آنهمه تلاش و پشتکار و موفقیت، به انگیزه خیلی اهمیت میداد.
همانطور که در قسمت قبلی اشاره کردم، رویا بهشتی، دوست صمیمی اوست و به گفته خود مریم میرزاخانی، رویا بهشتی باعث انگیزهاش میشدهاست.
این دو تا آخرین روز عمر مریم، با یکدیگر رابطه صمیمانهشان را حفظ کردند و باعث انگیزه و موفقیت یکدیگر میشدند.
بله، داشتن انگیزه برای موفقیت بسیار مهم است و در واقع میتوان آن را یکی از عوامل اساسی و ضروری برای رسیدن به موفقیت دانست.
انگیزه، به معنای انگیزش و حمایت روحی و حرکتی برای رسیدن به هدفی است که در نظر گرفتهاید.
داشتن انگیزه به شما کمک
میکند تا بهترین خود را به نمایش بگذارید و در هر مرحله از رسیدن به هدف، با انرژی و شور و شوق بیشتری به آن نزدیک شوید. انگیزه همچنین، به شما کمک میکند تا با اعتماد به نفس و اعتماد به خود، به دنبال رسیدن به هدفی که در نظر گرفتهاید باشید.
بدون انگیزه، احتمال رسیدن به موفقیت کاهش مییابد و ممکن است از انجام وظایفی که برای رسیدن به هدف لازم است، ناامید شوید.
بنابراین، داشتن انگیزه برای موفقیت، به ما کمک میکند تا با آمادگی بیشتری، به هدفی که در نظر گرفتهاید نزدیک شوید و در پیشرفت شخصیتان پیشرفت کنید.
مقاله های مرتبط:
علت نداشتن انگیزه برای درس خواندن +ویدیو+5 راهکار عملی
عهد ببند!
یکی از چیزهایی که نوابغ را استثنایی میکند و باعث میشود آنها هرروز بیشتر از روز قبل رشد کنند، داشتن تعهد به یادگیری است. آنها هرگز از ادامه یادگیری ناامید نمیشوند.
تعهد به یادگیری نقش بسیار مهمی در موفقیت افراد ایفا میکند و تأثیرات مثبت بسیاری دارد. در زیر تأثیرات تعهد به یادگیری بر موفقیت را مورد بررسی قرار میدهیم:
1. بهبود مهارات و دانش:
تعهد به یادگیری به افراد این امکان را میدهد که مهارتها و دانشهای خود را بهبود دهند. این به آنها این امکان را میدهد که به صورت مداوم به روز رسانی دانش خود را ادامه داده و در زمینههای مختلف تخصصی شوند.
2. رسیدن به اهداف:
تعهد به یادگیری به افراد کمک میکند تا اهداف خود را دقیقتر تعیین کرده و به تعیین اولویتهای مناسب برای رسیدن به آنها بپردازند. این تمرکز بر اهداف به موفقیت در دستیابی به آنها منجر میشود.
3. افزایش اعتماد به نفس:
زمانی که افراد متعهد به یادگیری هستند و به تدریج مهارتها و دانش خود را تقویت میکنند، اعتماد به نفس آنها بهبود مییابد. این اعتماد به نفس میتواند تأثیر مثبتی بر عملکرد و موفقیت آنها داشته باشد.
4. توانایی حل مسائل:
تعهد به یادگیری میتواند توانایی افراد در حل مسائل پیچیده را افزایش دهد. آنها با مهارتهای یادگیری و تفکر منطقی بهتری مجهز میشوند که در حل مسائل مختلف مورد استفاده قرار میگیرد.
5. پیشرفت شغفهای شخصی:
تعهد به یادگیری به افراد این امکان را میدهد که شغفها و علاقههای شخصی خود را پیگیری کنند و در زمینههایی که علاقه دارند به موفقیت برسند.
6. تطابق با تغییرات:
جهان به سرعت تغییر میکند و افرادی که به یادگیری تعهد دارند، بهترین توانایی برای تطابق با این تغییرات را دارند و میتوانند در محیطهای مختلف موفقیتآمیز عمل کنند.
در کل، تعهد به یادگیری یک اصل اساسی برای موفقیت فردی و حرفهای است که افراد به اندازه کافی به آن اهمیت دهند و از آن بهره بگیرند.
حالا میخواهید بدانید چگونه میتوانید به یادگیری متعهد شوید؟ این کار مراحل سادهای دارد.
برای تعهد به یادگیری، میتوانید از روشها و راهکارهای زیر استفاده کنید:
1. تعیین اهداف:
مشخص کنید که چه چیزهایی را میخواهید یاد بگیرید و به تعیین اهداف کوتاه مدت و بلند مدت بپردازید. اهداف واضح به شما راهنمایی میکنند و انگیزه بیشتری برای یادگیری ایجاد میکنند.
2. برنامهریزی زمان:
زمانبندی منظم برای یادگیری و تخصیص وقت کافی به مطالعه و تمرینها بسیار مهم است. ایجاد برنامههای مطالعه منظم به شما کمک میکند از زمان بهره بیشتری ببرید.
3. متنوع کردن روشهای یادگیری:
از تنوع در روشهای یادگیری استفاده کنید. ممکن است یک موضوع به راحتی توسط یک روش خاص بهتر درک شود. سعی کنید روشهای مختلف مطالعه مانند مطالعه کتاب، تماشای ویدئوها، شرکت در کلاسها و مشارکت در تمرینهای عملی را ترکیب کنید.
4. تمرین و تکرار:
تکرار و تمرین مکرر مواد مطالعه به شما کمک میکند تا اطلاعات را به خاطر بسپارید و مهارتهای خود را تقویت کنید.
5. ایجاد محیط مطالعه مناسب:
محیطی آرام و بدون انحرافهای زیاد برای مطالعه انتخاب کنید. این محیط میتواند به تمرکز و تمهید به یادگیری کمک کند.
6. خودمختاری:
با توجه به سبک یادگیری شخصی خودتان، خودمختارانه روشهای مطالعه و تمرین را انتخاب کنید. به موضوعاتی علاقه دارید که شما را به تعهد به یادگیری ترغیب کنند.
7. پذیرش خطاها:
اشتباهات و خطاها جزء فرآیند یادگیری است. به جای نگرانی از خطاها، آنها را به عنوان فرصتی برای بهبود دانشتان ببینید.
8. مشارکت فعال:
در کلاسها و جلسات آموزشی، سوالات بپرسید و در مشارکت فعال شرکت کنید. این کمک میکند تا مواد را به عمق درک کنید.
9. مانور با استرس:
تلاش کنید استرس را به عنوان یک انگیزه برای بهبود یادگیریتان ببینید و به راهکارهای مدیریت استرس مانند تمرین و مدیتیشن روی بیاورید.
10. انگیزهی شخصی:
ایجاد انگیزههای شخصی برای یادگیری اهمیت دارد. ممکن است این انگیزهها شامل دستیابی به اهداف شغفتانه، بهبود وضعیت شغلی یا رشد شخصی باشند.
موفقیت در یادگیری نیاز به تعهد، تلاش مداوم و استفاده از روشهای مناسب دارد. به یاد داشته باشید که هر فرد سبک یادگیری خود را دارد، پس بهتر است روشهایی را انتخاب کنید که با سبک شخصیتان سازگاری دارد.
جمع بندی
در این مقاله :
چگونه مثل یک نابغه درس بخوانیم؟+6 روش عملی
سعی کردم ابعادی از موفقیت نابغهای به نام مریم میرزاخانی را به شما نشان بدهم که شاید کمتر کسی به آن فکر میکند.
همه از هوش و نبوغ زیاد او متحیر میشوند اما کمتر کسی به اراده قدرتمند و انگیزه بیپایان او فکر میکند که توانسته تا این سطح از موفقیتها دست پیدا کند.
خود او گفته است:
«ماه ها یا حتی سالها بعد می توانی وجوه دیگری از مسائل را ببینی که در آغاز کار از چشمت پنهان بوده اند.
مسائلی هست که نزدیک به یک دهه ذهن من را به خود مشغول داشته اند و هنوز پاسخ قطعی برای آنها نیافتهام.»
در این نوشته، ۶ عاملی را معرفی کردم که در کنار هم یک مسیر درست را تشکیل میدهند.
همان مسیری که نوابغ هم طی کرده و میکنند و هر کدام بدون دیگری ناقص است.
آن روزی که برای دریافت جایزه علمیتان روی صحنه رفتید، لطفا از من و این مقاله هم یاد کنید!
سوالات متداول
هوش سرشار پروفسور مریم میرزاخانی غیر قابل انکار است اما نمیشود تاثیر ۶ عامل گفته شده در این مقاله را چه در موفقیت او و یا هر فرد موفق دیگری حتی کنکوریهای موفق سالهای پیش نادیده گرفت.
بهتر است اهداف خود را دوباره مرور کنید و آنها را بررسی کنید و حتی آنها را بر روی کاغذی نوشته و جلوی چشم خود بگذارید تا با دیدنشان انگیزه گرفته و به برنامه ریزیتان متعهد بمانید.
برای این کار، مسائل مختلف را بررسی کنید. این مسائل میتوانند درسی باشند یا غیر درسی. نقاشی کنید و سعی کنید متنی غیر درسی بنویسید. این روشها به شما در پرورش خلاقیتتان کمک میکنند.
2 پاسخ
واقعا زندگی دکتر میرزاخانی خیلی تحسین بر انگیز و انگیزه بخشه امیدوارم یه روز مثل ایشون باشم
ممنون که در موردشون نوشتین و راهکارهای خوبی ارایه دادین
سلام سوگند خانم
بله زندگی پروفسور میرزاخانی پر از نکات اعجاب انگیزه
حوشحالیم که براتون مفید بوده