آکادمی کیادرس|academy kiadars
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

بهترین رشته های پیراپزشکی به ترتیب درآمد و برتری

بهترین رشته های پیراپزشکی به ترتیب

فهرست مطالب

بهترین رشته های پیراپزشکی به ترتیب

اکثر داوطلبان شاخه علوم تجربی، به رشته‌هایی مانند پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی فکر می‌کنند و برای رسیدن به این رشته‌ها تلاش می‌کنند اما در مقاله:(بهترین رشته های پیراپزشکی به ترتیب درآمد)، می‌خواهم شما را با رشته‌های پیراپزشکی نیز آشنا کنم.

داشتن آگاهی از هر رشته‌ی مربوط به شاخه تحصیلی‌تان، باعث می‌شود که هم در حین درس خواندن دید شفاف‌تری به آینده داشته باشید و هم در زمان انتخاب رشته، کلافه و سر در گم نشوید.

پیراپزشکی چیست؟

در ابتدا بگویم، درست است که بسیاری از داوطلبان برای سه رشته برجسته‌ای که قبلا گفتم یعنی پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی تلاش می‌کنند

اما این، به این معنی نیست که رشته‌های پیراپزشکی متقاضی‌ای ندارند بلکه برای رسیدن به این رشته‌ها نیز باید تلاش کرد.رشته‌های پیراپزشکی، در دانشگاه‌های روزانه، پردیس خودگران و آزاد ارائه می‌شوند.

رشته‌های پزشکی، به دو دسته رشته‌های پیراپزشکی و خود رشته‌های پزشکی تقسیم می‌شوند.

تحصیل‌کردگان زیر شاخه‌های پیراپزشکی، زیر نظر پزشکان فعالیت می‌کنند و در واقع، کادر درمانی مراکز درمانی و بیمارستان‌ها، تشکیل شده از پیراپزشکان است.

نمی‌شود یک بیمارستان را فقط با چند پزشک تصور کرد. اینطور نیست؟

صبر کن !!

می خوام یک سوال بپرسم : کنکور دادی یا نه ؟

اگر کنکور دادی پس نیاز به انتخاب رشته درست حسابی داری اگر نمیدونی انتخاب رشته چیه ؟

مقاله زیر کامل درباره اش صحبت کرده 

بهترین مشاور انتخاب رشته کنکور در مشهد

اگرم که کنکور ندادی پس بهت پیشنهاد می کنم مقاله زیر رو مطالعه کنی خیلیی بهت کمک می کنه بخصوص برای دانش آموزای استرسی

مشاور تحصیلی مشهد

خب بریم سراغ ادامه مثاله جذاب :

بهترین رشته های پیراپزشکی به ترتیب درآمد و برتری

بیمارستانی که در آن پرستار یا ماما یا هرکدام از متخصصان رشته‌های پیراپزشکی وجود نداشته باشند، اصلا شبیه به بیمارستان نخواهد بود.

متخصصان رشته‌های پیراپزشکی، همواره با پزشک‌ها در ارتباط هستند و به آن‌ها در درمان بیماران کمک بسیار زیادی می‌کنند.

پس اکنون می‌توانید بفهمید این رشته‌ها و مشاغل هم تا چه حد حساس و مهم هستند.

حالا که دقیقا متوجه شدید پیراپزشکی چیست و شاغلین در رشته‌های پیراپزشکی چه وظایفی دارند، در ادامه مقاله (بهترین رشته های پیراپزشکی به ترتیب) رشته‌های پیراپزشکی را معرفی می‌کنم.

پرستاری
پرستاری(بهترین رشته های پیراپزشکی به ترتیب)

پرستاری:

رشته پرستاری و به طور کل پرستاران، شناخته شده‌ترین گروه پیراپزشکی برای عموم مردم هستند.

پرستاران یکی از مهم‌ترین ارکان هر بیمارستان و حتی جامعه هستند.

بسیاری از داوطلبان گروه علوم تجربی به دنبال قبولی در رشته پرستاری هستند و یکی از رشته‌های پر متقاضی است.

از آنجایی که پرستاران، بیشترین ارتباط را با بیماران دارند، لازم است شما چندین ویژگی شخصیتی خیلی مهم را در خورد داشته باشید مانند داشتن صبر و دلسوزی در برابر بیمار، داشتن آمادگی ذهنی بالا و توانایی برای انجام شیفت‌های متعدد و طولانی. در مواقع بحرانی نیز یک پرستار باید بتواند آرامش و ثبات روحی خود را حفظ کند.

وظایف یک پرستار بسیار گسترده است اما چند وظیفه مهم پرستاران عبارت است از بررسی و پیگیری وضعیت بیمار، دادن داروهای بیمار طبق دستور پزشک، انجام دادن کارهای تزریقاتی و همکاری با بخش‌های مختلف بیمارستان.

گاهی یک پرستار باید مانند یک همراه دلسوز برای بیمار باشد و به او روحیه و دلداری بدهد از این جهت است که داشتن روحیه‌ای قوی و صبور و مهربان در برابر بیمار، مهم می‌شود.

در رشته پرستاری، شما می‌توانید تا مقطع دکترا ادامه تحصیل بدهید اما پس از پایان دوره کارشناسی، باید به یک طرح دو ساله اجباری به نام طرح پرستاری بروید.

در این دو سال، شما در یک مرکز درمانی به کار همراه با حقوق مشغول می‌شوید.

اگر از شرایط شغلی و درآمد این رشته می‌پرسید، باید بگویم امکانات شغلی زیادی برای دانش آموختگان رشته پرستاری وجود دارد. شما می‌توانید در بیمارستان‌ها،
درمانگاه‌ها،  مراکز درمانی و نگهداری سالمندان و کودکان، اورژانس، ICU، CCU و اتاق عمل به عنوان پرستار شیفت، سرپرستار، سوپروایزر بالینی، سوپروایزر کنترل عفونت، سوپروایزر آموزشی و حتی ریاست پرستاری بیمارستان مشغول به کار شوید.

میزان حقوق پرستاران با توجه به محل استخدام، موقعیت جغرافیایی، پست‌های بیمارستانی و ساعات شغلی که شخص در بیمارستان مشغول به کار است و همچنین میزان تجربه و درجه مدرک و سطح شغلی بالا، متفاوت است و می‌تواند طیفی از متوسط تا زیاد را در بر بگیرد.

در رشته پرستاری، شما می‌توانید تا مقطع دکترا ادامه تحصیل بدهید اما پس از پایان دوره کارشناسی، باید به یک طرح دو ساله اجباری به نام طرح پرستاری بروید. در این دو سال، شما در یک مرکز درمانی به کار همراه با حقوقمشغول می‌شوید.

اگر از شرایط شغلی و درآمد این رشته می‌پرسید، باید بگویم امکانات شغلی زیادی برای دانش آموختگان رشته پرستاری وجود دارد.

شما می‌توانیددربیمارستان‌ها،درمانگاه‌ها،مراکز درمانی و نگهداری سالمندان و کودکان، اورژانس، ICU، CCU و اتاق عمل به عنوان پرستار شیفت، سرپرستار، سوپروایزر بالینی، سوپروایزر کنترل عفونت، سوپروایزر آموزشی و حتی ریاست پرستاری بیمارستان مشغول به کار شوید.

میزان حقوق پرستاران با توجه به محل استخدامشان، شهر محل کار، شیفت‌های بیمارستانی و ساعات شغلی که شخص در بیمارستان مشغول به کار است و همچنین میزان تجربه و درجه مدرک و سطح شغلی بالا، متفاوت است و می‌تواند طیفی از متوسط تا زیاد را در بر بگیرد.

فیزیوتراپی:

در این قسمت از مقاله(بهترین رشته‌های پیراپزشکی به ترتیب درآمد) می‌خواهم رشته فیزیوتراپی برای شما معرفی کنم.

می‌دانم که هر کدام از داوطلبان کنکور علوم تجربی، حداقل یک بار به این رشته برای انتخاب آن در آینده فکر کرده‌اند.

خیلی از داوطلبان هم که در صدد قبولی در این رشته هستند. فیزیوتراپی از پرمتقاضی‌ترین رشته‌های علوم تجربی پس از رشته‌های پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی می‌باشد.

فیزیوتراپی، یک رشته توانبخشی است که در آن، سعی می‌شود تا بدون درمان شیمیایی و تنها با حرکات فیزیکی، تا حد امکان به بهبود بیماران، آسیب دیدگان و معلولان حرکتی پرداخت.
به علت عدم استفاده از مواد شیمیایی،‌ این رشته به طب فیزیکی نیز نامیده می‌شود.

دانشجویان رشته فیزیوتراپی می‌توانند تا مقطع دکترا ادامه تحصیل بدهند.
دانش آموختگان رشته فیزیوتراپی، فرصت‌های شغلی زیادی برای درامدزایی دارند. به این علت که هم خود رشته فیزیوتراپی انواع مختلفی دارند هم اینکه مراکز زیادی مانند:

بیمارستان‌ها، هلال احمر، مراکز توانبخشی و حتی مراکز ورزشی، نیاز به وجود فیزیوتراپیست‌ها، دارند.

خیلی از فیزیوتراپیست‌ها هم با توجه به سابقه و مهارت کاری خود، اقدام به تاسیس مطب فیزیوتراپی خصوصی خود می‌کنند.

فیزیوتراپی را می‌توان به شکل زیر، به دو دسته کلی‌تر تقسیم کرد:

۱-فیزیوتراپی با توجه به تکنیک‌های درمانی مورد استفاده

۲-فیزیوتراپی با توجه به نوع بیماری و تقسیم‌بندی بیماری‌ها از لحاظ تخصص‌های پزشکی
که هر کدام از این دو دسته شامل زیر شاخه‌های دیگری می‌شوند مانند ارتوپدی، الکتروتراپی، تمرین درمانی، نورولوژی و…

شاید کمی بی‌رحمانه به‌نظر برسد، اما عواملی در سبک زندگی عموم مردم جامعه وجود دارد که باعث گسترش کار و درامد فیزیوتراپیست‌ها می‌شود!

امروزه که تمام ما کارهایمان را با کامپیوتر و یا تلفن همراه انجام می‌دهیم، بیشتر روز را در موقع کار، مدرسه و دانشگاه نشسته هستیم

و طبیعتا نکات ضروری در این باره را رعایت نمی‌کنیم، باعث آسیب‌های وارده زیادی به کمر و ستون فقرات می‌شود که ممکن است منجر به این شود که روزی گذرمان به یک مطب فیزیوتراپی بیفتد!
عامل دیگر، افزایش سالمندان جامعه است.

وقتی سن یک جامعه، افزایش پیدا می‌کند، به طبع آن، نیاز به طب فیزیکی و درمان‌های فیزیوتراپی نیز افزایش پیدا می‌کند.
همچنین کسانی که به علل مختلف در تصادفات صدمه دیده‌اند و حالا نیاز به توانبخشی‌های حرکتی دارند نیز به یک فیزیوتراپیست مراجعه می‌کنند.اما سرخط اصلی خبرها اینجاست!

اکثر ورزشکاران حرفه‌ای‌ و یا حتی عزیزان بدنساز غیرحرفه‌ای! نیز در طول دوران ورزش خود، ممکن است با چندین آسیب حرکتی روبرو شوند.

این موضوع باعث می‌شود که برای سریع‌تر شدن روند بهبودی‌ و بازگشت به ورزش، به فیزیوتراپیست مراجعه کنند.

یک‌ فیزیوتراپیست باید روحیه خوبی داشته باشد، باید بتواند به بیماران خود امید بدهد و‌ همچنین باید صبر کافی داشته باشد تا روند بهبود بیماران طی شود.

فرض کنید یک فیزیوتراپیست هستید و فردی به شما مراجعه می‌کند که به علت تصادف و یا جراحی مغز و اعصاب، ویلچر نشین شده و حالا باید کم کم شروع به راه رفتن کند.

این پروسه، مدت زیادی ممکن است طول بکشد، بیمار ناامید شود و یا اطرافیان او سرخورده و عصبی بشود.

شما به عنوان یک فیزیوتراپیست، باید بتوانید به آرامش خود مسلط شوید و اوضاع را نیز مدیریت کنید.زحمت زیادی دارد واقعا!

مامایی
مامایی(بهترین رشته های پیراپزشکی به ترتیب)

مامایی:

سومین رشته‌ای که در مقاله (بهترین رشته های پیراپزشکی به ترتیب) معرفی می‌کنم، رشته مامایی است.

اولین ارتباط همه ما با یک ماما، برمی‌گردد به روزی که به دنیا آمدیم! یک مامای مهربان در اولین لحظات زندگیمان در این کره خاکی ما را در آغوش گرفته و کارهای مربوط به یک نوزاد را برایمان انجام داده است.

اما شغل مامایی به همین‌جا ختم نمی‌شود.رشته مامایی، یکی دیگر از رشته‌های پرطرفدار شاخه علوم تجربی است که نقش بسیار مهمی نیز در امور پزشکی و حتی زندگی هر کسی دارد.

عمده ایفای نقش مامایی، در ارتباط بین مادر و کودک است. ماما ها تنها در زمان به دنیا آمدن نوزاد کار نمی‌کنند بلکه از ماه‌ها قبل از تولد و دوران بارداری مادر، همراه خانواده نوزاد هستند.

جالب است بدانید که ماماها تا شش سالگی کودک نیز می‌توانند همراه با مادر و فرزندش بمانند و به آن‌ها کمک‌های لازم را بکنند.

ماما ها متخصصان بهداشتی هستند که به صورت حرفه‌ای و تخصصی آموزش می‌بینند.

یک ماما وظایف بسیار زیادی را بر عهده دارد. به هرحال شوخی که نیست! یک انسان دارد پا به این جهان می‌گذارد و همچنین حفظ سلامت مادر نیز بسیار ضروری است.بعضی وظایف ماما از قبل تا بعد از تولد نوزاد، به شرح زیر است: قبل از تولد و در دوران بارداری: 

ماماها، آشنایی کامل به رژیم غذایی مناسب و ضروری یک خانم باردار دارند و به او آگاهی‌های لازم را در این مورد می‌دهند.

یک ماما، توضیحات لازم و ضروری را در مورد هر کدام از انواع زایمان (طبیعی و سزارین) و مزایا و معایبش را به مادر می‌دهد.کنترل صدای قلب جنینکنترل علائم حیاتی مادرو … در هنگام تولد نوزاد:

 بررسی وضعیت سلامت مادر و علائم حیاتی نوزاد در حین زایمان طبیعیاطلاع هرگونه مشکل در روند زایمان به پزشکتغذیه و حمام کردن نوزاد پس از تولد ماماها، به غیر از وظایف بالا:

وظایف پژوهشی و همچنین وظایف دیگری در قبال افرادی که حتی باردار نیستند، دارد.ماماها، کسانی هستند که روند بارداری و زایمان را برای مادر آسان‌تر و ایمن‌تر می‌کنند.

هر مادری، از یک مامای متخصص برای انجام معاینات، شرایط بارداری و.. مشورت می‌گیرد. 

راستی یک نکته جالب، می‌دانستید تاریخچه سزارین، به روم باستان بر‌می‌گردد؟قدمت شغل مامایی حیرت انگیز است!

اتاق عمل
اتاق عمل(بهترین رشته های پیراپزشکی به ترتیب)

اتاق عمل:

رشته دیگری از رشته‌های پیراپزشکی که می‌خواهم در این قسمت مقاله (بهترین رشته های پیراپزشکی به ترتیب درآمد و برتری) در مورد آن صحبت کنم، رشته بسیار مهم اتاق عمل است.

می‌دانم اتاق عمل ممکن است جای ترسناک و پر از اضطرابی به نظر برسد اما لحظه‌ای تصور خود را به کار بیندازید و در مورد یک اتاق عمل خالی که در آن فقط جراح و بیمار وجود دارد فکر کنید.

واقعا تصور کردن چنین چیزی دشوار است.رشته اتاق عمل، یکی دیگر از رشته‌های محبوب پیراپزشکی است.به دانش آموختگان و شاغلان در این رشته، تکنسین اتاق عمل گفته می‌شود.

تکنسین‌های اتاق عمل، به این منظور آموزش می‌بینند که بتوانند به عنوان فردی کارآمد، به موفقیت اجرای یک عمل، کمک کنند.در طول دوره تحصیلی، دانشجویان این رشته، با تکنولوژی‌های نوین دنیای پزشکی آشنا می‌شوند

و همچنین اصول مراقبت‌های لازم از بیمار را قبل از عمل، حین عمل و بعد از عمل جراحی نیز فرا می‌گیرند.

دلیل اینکه ما در اتاق عمل و‌ پس از جراحی، مورد هجوم عفونت‌ها قرار نمی‌گیریم، وجود تکنسین‌های اتاق عمل است.تکنسین‌ها روش‌های ضدعفونی و استریل کردن اصولی وسایل جراحی را می‌دانند و به این ترتیب، مانع از ورود هر گونه باکتری و فونت به بدن بیمار می‌شوند.

همچنین تکنسین‌های اتاق عمل، بعد از عمل جراحی تا زمان ریکاوری فرد، وظیفه مراقبت از فرد عمل شده را دارند.دانشجویان رشته اتاق عمل می‌توانند تا مقطع دکترا به ادامه تحصیل بپردازند.

رشته اتاق عمل، دو بخش تحصیلی دارد که یکی فرا گرفتن دروس پایه و تخصصی به صورت تئوری است و بعد از آن، دوره کارآموزی است که در دوره کارآموزی، دانشجویان رشته اتاق عمل، دروس مهمی مانند روش‌‌های احیای قلبی و ریوی، مدیریت اتاق عمل، رفتار در اتاق عمل و… را می‌آموزند.

اگر در مورد آینده شغلی این رشته می‌پرسید، می‌گویم همانطور که مشخص است، تکنسین‌های اتاق عمل می‌توانند در بیمارستان‌ها و درمانگاه‌ها، اورژانس و از همه مهم‌تر اتاق عمل و بخش‌های جراحی مشغول به کار شوند.

همچنین این دانش آموختگان در بخش ریکاوری، رادیولوژی و حتی مراکز آندوسکوپی (یکی از روش‌های تشخیص بیماری‌های مری و معده) نیز مشغول به کار می‌شوند.

پس از آنجایی که ما نمی‌توانیم هیچ مرکز درمانی و بیمارستانی را بدون تکنسین اتاق عمل تصور کنیم، دانش آموختگان این رشته نیز گزینه‌های زیادی برایمشغول به کار شدن دارند.

میزان درامد در این رشته، مانند هر رشته دیگری وابسته به میزان سابقه و تجربه، مدرک و مهارت است.

این رشته، نیازمند توانایی‌های خاصی نیز می‌باشد که مهم‌ترین آن، مسئولیت‌پذیری است. یک تکنسین اتاق عمل، در برابر جان بیمار به اندازه جراح و پرستاران حاضر در اتاق عمل، مسئول است پس باید این مسئولیت را درک کرده و بپذیرد.

همچنین لازم است که در حین داشتن سرعت عمل بالا، کارش را با ظرافت و دقت به جزئیات انجام دهد و در هنگام وقوع رخدادهای غیرمنتظره و بحرانی، بتواند بر خود کنترل داشته و اتاق عمل را نیز مدیریت کند.

تا قبل از خواندن این مقاله (بهترین رشته های پیراپزشکی به ترتیب درآمد) می‌دانستید که تکنسین‌های اتاق عمل، انقدر زیاد زحمت می‌کشند؟

رادیولوژِی
رادیولوژِی(بهترین رشته های پیراپزشکی به ترتیب)

رادیولوژی (پرتو شناسی):

رشته بعدی که در مقاله (بهترین رشته های پیراپزشکی به ترتیب در آمد) معرفی می‌شود، رشته رادیولوژی یا همان پرتوشناسی می‌باشد.

این رشته در دفترچه انتخاب رشته با نام تکنولوژی پرتوشناسی وجود دارد.

این رشته شامل تصویربرداری های مخصوصی از داخل بدن مانند قلب و عروق، مغز و اعصاب، دستگاه گوارش و… می‌شود.

دانش آموختگان این رشته، آشنایی کامل با دستگاه‌های تصویربرداری مانند سی‌تی‌اسکن، ام‌.آر‌.آی، سیستم‌های دیجیتال و… دارند و با پزشکان و متخصصان در زمینه تشخیص بیماری‌ها، همکاری دارند.

در حیطه رادیولوژی، از دو عنوان برای افراد استفاده می‌شود. کارشناس رادیولوژی و متخصص رادیولوژی.

کارشناس رادیولوژی، کسی است که از ابتدا وارد رشته رادیولوژی شده و دوره چهارساله رادیولوژی را گذرانده و به عبارتی مدرک کارشناسی یا همان لیسانس رادیولوژی دارد که بحث این مقاله (بهترین رشته های پیراپزشکی به ترتیب در آمد و برتری) نیز همین است.

متخصص رادیولوژی کسی است که ۷ سال دوره پزشکی عمومی گذرانده و سپس در زیرشاخه رادیولوژی مدرک تخصص دریافت کرده‌اند.

متخصصان رادیولوژی، وضعیت بیمار را توصیف کرده و ادامه روند معاینه را مشخص می‌کنند اما کارشناسان رادیولوژی، بر اساس نیاز بیمار و تشخیص پزشک، کار عکس برداری را انجام می‌دهند.
آینده شغلی این رشته نیز روشن است.

مراکز درمانی و بیمارستان‌ها، نیاز جدی به خدمات رادیولوژی دارند و این امر بدون وجود کارشناسان رادیولوژی ممکن نیست.

این کارشناسان می‌توانند دردر این مقاله (بهترین رشته های پیراپزشکی به ترتیب درآمد)، دیدیم که چگونه اعضای کادر درمان، مانند اجزای یک پازل، در کنار هم هستند و باعث ایجاد یک تصویر کامل از خدمات درمانی می‌شوند.

درست است که تنها چند رشته از رشته‌های پیراپزشکی ذکر شد اما هرگز نمی‌توان مراحل درمان و بهبودی بیماران را بدون وجود هر کدام از این متخصصان، متصور شد.

در دوران کرونا که زیاد هم از الان ما دور نیست، افراد زیادی از کادر درمان که شامل پزشکان، پرستاران بی‌شماری و حتی تکنسین‌های اتاق عمل و کارشناسان رادیولوژی، با این بیماری به معنای واقعی جنگیدند و خیلی‌ها جانشان را از دست دادند.

هر کدام از رشته‌های پیراپزشکی، متخصصی آموزش می‌دهند که روند زندگی را برای جامعه آسان‌تر می‌کند و به همین علت است که می‌گوییم همه به یک اندازه مهم هستند و وجودشان حیاتی.
به امید روزی که همه مردم جامعه، به درک درستی از جایگاه و سختی‌های هر یک از اعضای کادر درمان، برسند.

بیمارستان‌ها، مراکز تصویربرداری پزشکی، درمانگاه‌ها و مطب‌ها مشغول به کار شوند.

بینایی‌سنجی

رشته بینایی‌سنجی، یکی دیگر از رشته‌های پیراپزشکی است که داوطلبان کنکور تجربی به آن علاقه نشان می‌دهند.


بینایی‌سنجی (Optometry) یک رشته حرفه‌ای در حوزه بهداشت چشم و نظام بینایی است. بینایی‌سنجان (Optometrists) متخصص در مراقبت‌های بهداشتی و کامل بینایی هستند و وظایف متعددی از تشخیص مشکلات دید و نظام بینایی تا تجویز عینک و لنزهای تماسی را برعهده دارند.

در ادامه توضیحاتی در مورد این رشته ارائه شده است:

1. ارزیابی بینایی:

بینایی‌سنجان ابتدا باید بینایی فرد را ارزیابی کنند. این شامل اندازه‌گیری دقیق دیده شدن شی‌ها (بصری) و دیده نشدن شی‌ها (بینایی) در افراد مختلف می‌شود.

2. تشخیص مشکلات بینایی:

آنها می‌توانند مشکلاتی مانند از دست دادن دید برای ایجاد شیب‌های دید مثلی (آستیگماتیسم) یا کسری‌های دید (میوپی) تشخیص دهند.

3. تجویز عینک و لنزهای تماسی:

اگر بینایی‌سنجان متوجه شوند که فرد نیاز به کمک‌های بینایی دارد، می‌توانند عینک یا لنزهای تماسی مناسب را تجویز کنند.

4. ارتقاء عملکرد بینایی:

آنها می‌توانند با تجویز تمرین‌های بینایی و روش‌های توسعه دید، عملکرد بینایی افراد را بهبود بخشند.

5. تشخیص بیماری‌های چشمی:

بینایی‌سنجان می‌توانند مشکلات چشمی مانند ارتفاع فشار داخل چشم (گلوکوم) یا عفونت‌های چشمی تشخیص دهند و بیمار را به متخصص چشم پزشکی ارجاع دهند.

6. مشاوره و آموزش:

آنها می‌توانند به افراد نکات بهداشت چشمی را آموزش دهند و مشاوره در مورد مراقبت از چشم‌ها و کاربری صحیح عینک و لنزهای تماسی ارائه دهند.

7. تحقیقات و توسعه تکنولوژی:

بینایی‌سنجان به تحقیقات و توسعه در حوزه فناوری‌های جدید مرتبط با بینایی و نظام بینایی نیز مشغول می‌شوند.

برای تبدیل شدن به یک بینایی‌سنج، افراد باید یک دوره تحصیلی در رشته بینایی‌سنجی گذرانده و مدرک معتبر دریافت کنند. این حرفه به حد ذاتی با بهداشت چشم و بهبود کیفیت بینایی ارتباط دارد و در تیم‌های مراقبت از سلامت چشم و چشم‌پزشکی نقش اساسی دارد.


البته بینایی‌سنجی با چشم پزشکی تفاوت دارد.


بینایی‌سنجی و چشم‌پزشکی دو حوزه مرتبط با بهداشت چشم و نظام بینایی هستند، اما تفاوت‌های مهمی دارند:

1. بینایی‌سنجی (Optometry):
– تخصص بینایی‌سنجان: افرادی که در این حوزه فعالیت می‌کنند، به عنوان بینایی‌سنجان شناخته می‌شوند.


– ارزیابی بینایی و تجویز عینک و لنزهای تماسی: بینایی‌سنجان از دید بینایی فرد را اندازه‌گیری کرده و در صورت نیاز، عینک یا لنزهای تماسی مناسب را تجویز می‌کنند.


– تمرین‌های بینایی: آنها می‌توانند تمرین‌هایی برای تقویت و بهبود بینایی ارائه دهند.


– مشاوره بهداشت چشمی: بینایی‌سنجان به افراد نکات بهداشت چشمی را آموزش می‌دهند و مشاوره در مورد مراقبت از چشم‌ها ارائه می‌کنند.

2. چشم پزشکی (Ophthalmology):
– تخصص چشم‌پزشکی: افرادی که در این حوزه مشغول به کار هستند، به عنوان چشم‌پزشکان شناخته می‌شوند.


– تشخیص و درمان بیماری‌های چشمی: چشم‌پزشکان مشکلات چشمی مانند گلوکوم، عفونت‌های چشمی، آب‌سیاهی و سایر بیماری‌ها را تشخیص می‌دهند و درمان می‌کنند.


– جراحی چشم: آنها تخصص در جراحی‌های چشمی دارند و می‌توانند اقداماتی مانند جراحی کاتاراکت، لیزیک و جراحی ماهیچه چشم را انجام دهند.


– تشخیص تصویری و ترمیمی: چشم‌پزشکان از تصاویر رادیولوژیکی برای تشخیص بیماری‌ها و تصویربرداری چشمی استفاده می‌کنند و می‌توانند ترمیم‌های چشمی نیز انجام دهند.

بنابراین، تفاوت اصلی این دو حوزه در نوع خدماتی است که ارائه می‌دهند. بینایی‌سنجان عمدتاً معتمد به ارزیابی و تجویز کمک‌های بینایی مانند عینک هستند، در حالی که چشم‌پزشکان تخصص در تشخیص و درمان بیماری‌های چشمی و انجام جراحی‌های چشمی دارند.

جمع بندی

در این مقاله (بهترین رشته های پیراپزشکی به ترتیب درآمد و برتری)، دیدیم که چگونه اعضای کادر درمان، مانند اجزای یک پازل، در کنار هم هستند و باعث ایجاد یک تصویر کامل از خدمات درمانی می‌شوند.

درست است که تنها چند رشته از رشته‌های پیراپزشکی ذکر شد اما هرگز نمی‌توان مراحل درمان و بهبودی بیماران را بدون وجود هر کدام از این متخصصان، متصور شد.

در دوران کرونا که زیاد هم از الان ما دور نیست، افراد زیادی از کادر درمان که شامل پزشکان، پرستاران بی‌شماری و حتی تکنسین‌های اتاق عمل و کارشناسان رادیولوژی، با این بیماری به معنای واقعی جنگیدند و خیلی‌ها جانشان را از دست دادند.

هر کدام از رشته‌های پیراپزشکی، متخصصی آموزش می‌دهند که روند زندگی را برای جامعه آسان‌تر می‌کند و به همین علت است که می‌گوییم همه به یک اندازه مهم هستند و وجودشان حیاتی.

به امید روزی که همه مردم جامعه، به درک درستی از جایگاه و سختی‌های هر یک از اعضای کادر درمان، برسند.

سوالات متداول:

– به رشته‌های پیراپزشکی علاقه دارم اما می‌ترسم در این رشته‌ها آینده شغلی نداشته باشم. چه باید کرد؟

دوست عزیز همانطور که در مقاله (بهترین رشته‌های پیراپزشکی به ترتیب) گفته شد، وجود متخصصان هر کدام از این رشته‌ها ضروری است و همیشه زمینه شغلی وجود دارد. شما نیز با علاقه و پشتکار خود میتوانید به مراتب بالایی در رشته خود برسید و به طبع درامد خوبی نیز داشته باشید.

-رتبه لازم برای این رشته‌ها چند است؟

هر کدام از این رشته‌ها نیازمند به رتبه‌های متفاوتی هستند اما لازم است تراز بالایی داشته باشید تا بتوانید در این رشته‌ها قبول شوید.

-رشته‌های پزشکی سخت‌‌تر هستند یا پیراپزشکی؟

هر رشته‌ای سختی‌های خاص خودش را دارد و توانایی‌های خاصی می‌طلبد. شما با تطبیق دادن این رشته‌ها با روحیات و توانایی‌های خودتان می‌توانید انتخاب بهتری داشته باشید.

4.2/5 - (12 امتیاز)

لینک مطلب

https://kiaac.ir/?p=4432

در صورت هرگونه سوال درباره مسائل درسی و تحصیلی و درخواست مشاوره و برنامه ریزی حرفه ای میتوانید از طریق واتساپ و تماس مستقیم با شماره  ۰۹۱۰۰۸۰۰۷۱۸  با مشاوران ما در ارتباط باشید

انگیزیشی و جزوه و اخبار

اگر دلت جزوه های کاربردی و تخصصی تر و کلیپ های انگیزشی خفن تر میخاد
یا اخبار تازه کنکور و مدارس رو میخوای بدونی

دلت نکات مشاوره ای و پادکست انگیزشی میخاد؟

به کانال تلگرام کیادرس سر بزن
kia_ac@
>تازه یادم رفت کد تخفیف خدمات و محصولات در داخل کانال تلگرام پین میشه دائم چکش کن (ازدست ندیا!!!)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

در کیادرس ثبت نام کنید

در کیادرس ثبت نام کن

پرتال دانش آموزی

سلام دانش آموز گرامی

درصورتی که ثبت نام خود را برای خدمات آموزشی انجام داده اید

می توانید با با نام کاربری و رمز عبور شخصی خود وارد پنل شخصی خود شده و آزمون و جلسات خود را شرکت کنید

درصورتی که هم ثبت نام نکرده اید

یک سری به

خدمات آموزشی کیادرس

بزنید ضرر نمی کنید